معرفی 10 نرم افزار پارتیشن بندی ؛ بهترین برنامه های پارتیشن بندی کدام هستند؟

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / برترین برنامه پارتیشن بندی هارد
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همواره انتخاب بهترین نرم افزار پارتیشن بندی از دغدغه‌های بسیاری از کاربران بوده و دلیل این امر هم حساسیت داده‌های سیستمی برای کاربران است. در ادامه با معرفی برترین برنامه های پارتیشن بندی هارد، همراه پلازا باشید.

مدیریت دیسک سخت همانند محافظت از رایانه در برابر بدافزار و سایر تهدیدها امری کاملا ضروری و حیاتی است. با این حال، بیشتر ما اهمیت مدیریت هارد دیسک و بررسی و نظارت روی آن را نادیده می‌گیریم که می‌تواند پیامدهای جدی بر روی سلامتی رایانه ما داشته باشد.

امروزه ابزارهای مختلف مدیریت HDD در بازار وجود دارد که می‌تواند به ایجاد، قالب‌بندی یا حذف پارتیشن‌های سیستم جهت سالم نگه داشتن آن کمک کند. ابزارهای مدیریت دیسک نه تنها به مدیریت دیسک سخت رایانه شما کمک می‌کنند، بلکه می‌توانند انواع پارتیشن هارد اکسترنال را نیز مدیریت کنند. در این مقاله از پلازا با معرفی برترین برنامه های پارتیشن بندی هارد، همراه شما خواهیم بود.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «5 تا از برترین نرم افزار های پارتیشن بندی» آشنا شوید.

در ادامه می‌خوانید:

بهترین نرم افزار های پارتیشن بندی

با بهترین نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 10 و 11، می‌توانید پارتیشن‌های موجود در هارد را تقسیم یا ترکیب کنید و یا اندازه آن‌ها را کم و زیاد کنید. همچنین می‌توانید پارتیشن جدید ایجاد و یا پارتیشن‌های قبلی را حذف کنید. البته امکان ایجاد و یا حذف پارتیشن‌ها، به‌صورت پیش‌فرض در ویندوز امکان‌پذیر است ولی نمی‌توانید اندازه آن‌ها را تغییر دهید یا چند پارتیشن را با یکدیگر ترکیب کنید.

برای اینکه دسترسی کامل به پارتیشن‌ها داشته باشید، باید به‌سراغ بهترین نرم افزار های پارتیشن بندی بروید. در ادامه چند نمونه از آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

1. نرم افزار MiniTool Partition Wizard ؛ نرم افزار پارتیشن بندی هارد اکسترنال

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / برترین برنامه پارتیشن بندی هارد

  • نقاط قوت: دسترسی کامل به پارتیشن‌ها و مدیریت آن‌ها، امکان افزایش سایز پارتیشن بدون نیاز به ریستارت، رابط کاربری ساده
  • نقاط ضعف: از دیسک داینامیک پشتیبانی نمی‌کند، برخی ویژگی‌ها در نسخه پولی قابل استفاده هستند

Mini Tool Partition Wizard یکی از بهترین نرم افزارهای مدیریت دیسک است که رابط کاربری ساده‌ای را فراهم می‌کند. این برنامه کاربردی نیز همانند رفقایش امکاناتی نظیر ایجاد پارتیشن، تغییر اندازه درایوها، حذف، فرمت و جابه‌جایی درایوهای هارد را فراهم می‌آورد. علاوه بر این‌ها، به شما امکان گسترش پارتیشن را نیز می‌دهد.

در این نرم‌افزار مدیریت هارد دیسک امکان جالبی برای محافظت از هارد شما هنگام انجام هرگونه ویرایش در پارتیشن‌ها وجود دارد که این حالت محافظت از داده‌ها یا Data Protection Mode نامیده شده است. نرم افزار تغییر پارتیشن بندی MiniTool Partition Wizard از انواع رایج دیسک سخت، از جمله SATA و SCSI و IDE و هارد اکسترنال و همچنین USB پشتیبانی می‌کند. همچنین این نرم‌افزار یک دیسک را از MBR به GPT و بالعکس بدون از دست دادن داده تبدیل می‌کند.

از دیگر امکانات این برنامه می‌توان به امکان انتقال سیستم‌عامل به یک درایو دیگر، بازیابی پارتیشن‌های حذف شده، بازیابی فایل‌های پاک شده، آنالیز فضای ذخیره‌سازی سیستم اشاره کرد.

2. نرم افزار Aomei Partition Assistant ؛ بهترین نرم افزار پارتیشن بندی از طریق بوت

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / برترین برنامه پارتیشن بندی هارد

  • نقاط قوت: امکان‌ زمان‌بندی تغییرات و اعمال همه آن‌ها به‌صورت همزمان، امکانات زیاد، رابط کاربری ساده، قابل بوت از فلش
  • نقاط ضعف: برخی ویژگی‌ها در نسخه پولی قابل استفاده هستند، امکان تبدیل پارتیشن‌های اصلی و منطقی را ندارد

AOMEI Partition Assistant Standard نرم افزار مدیریت پارتیشن بندی هارد است که بصورت رایگان ارائه می‌شود و شهرت خود را در بین کاربران در سراسر جهان کسب کرده است. این برنامه دارای ویژگی‌های بسیار قدرتمندی است که به شما امکان می‌دهد مدیریت دیسک سخت و پارتیشن‌های خود را کاملا کنترل کنید.

به عنوان مثال، برای حل مشکلات فضای کم در درایوها تغییر اندازه پارتیشن‌ها شما را قادر می‌سازد، اندازه پارتیشن را افزایش دهید یا اندازه پارتیشن را کوچک کنید تا اندازه پارتیشن منطقی‌تر باشد. با استفاده از گزینه‌های ادغام پارتیشن‌ها، حذف پارتیشن، فرمت پارتیشن، کپی پارتیشن و غیره می‌توانید فضای دیسک را به صورت انعطاف پذیری مدیریت کنید.

همچنین این برنامه امکان بوت از طریق فلش را نیز داراست و در کنار آن، امکاناتی نظیر انتقال سیستم‌عامل از یک درایو به درایو دیگر، تبدیل پارتیشن‌های اصلی به منطقی، تغییر سایز، فرمت، ایجاد پارتیشن جدید را نیز ارائه می‌کند.

3. نرم افزار EaseUS Partition Master ؛ نرم افزار پارتیشن بندی بدون حذف اطلاعات

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / نرم افزار پارتیشن بندی پرتابل

  • نقاط قوت: رابط کاربری ساده، امکان انتقال سیستم به یک هارد جدید، پیش‌نمایش تغییرات، امکان تبدیل هارد از فرمت MBR به GPT
  • نقاط ضعف:
همچنین بخوانید :

برترین برنامه پارتیشن بندی هارد، شاید برنامه EaseUS باشد. این برنامه به شما این امکان را می‌دهد تا اندازه یک پارتیشن را با کشیدن یک نوار به سمت چپ یا راست، تغییر دهید. البته این فقط پیش‌نمایش است و تا زمانی که روی دکمه Execute کلیک نکنید، تغییرات انجام نمی‌شوند.

به این ترتیب هم نحوه انجام این کار ساده می‌شود و هم در وقت شما صرفه‌جویی خواهد شد. برنامه پیش‌نمایش تغییرات را نیز به‌شما نشان خواهد داد تا درصورتی که می‌خواهید، آن‌ها را بررسی و سپس همه تغییرات را با هم اعمال کنید. از دیگر امکاناتی که برنامه EaseUS دراختیار شما می‌گذارد می‌توان به مخفی کردن پارتیشن‌ها، آپگرید درایو سیستم به یک درایو جدید و قابل بوت، ترکیب پارتیشن‌ها و انتقال ویندوز به یک هارد دیگر اشاره کرد. البته مانند تمام برنامه‌ها، بسیاری از امکانات این نرم‌افزار تنها در نسخه پولی قابل دسترسی هستند.

4. Active@ Partition Manager

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / نرم افزار پارتیشن بندی هارد اکسترنال

  • نقاط قوت: رابط کاربری بسیار ساده و سرراست، امکان بازیابی تغییرات اعمال شده از یک بکاپ، پشتیبانی از انواع امکانات مربوط به مدیریت پارتیشن
  • نقاط ضعف: امکان کپی پارتیشن‌ها را ندارد، امکان کاهش سایز بخش‌های قفل شده پارتیشن را ندارد، از 2017 آپدیت نشده است

Active@ Partition Manager نرم‌افزاری است که امکان ایجاد پارتیشن‌های جدید از فضای خالی هارد و همچنین مدیریت پارتیشن‌های قبلی را فراهم می‌کند. این برنامه از انواع فرمت‌ها مثل FAT و NTFS و همچنین HFS پلاس پشتیبانی می‌کند.

از دیگر امکاناتی که این برنامه در اختیار شما قرار می‌دهد امکان تبدیل یک درایو به بکاپ، تبدیل MBR و GTP، ایجاد پارتیشن‌های FAT32 با سایز 1 ترابایت و بازیابی تغییرات اعمال شده از طریق ویژگی بکاپ خودکار است. همچنین زمانی که سایز یک پارتیشن را تغییر می‌دهید، می‌توانید سایز آن را به‌صورت کاستوم، خودتان تعریف کنید.

Active@ Partition Manager امکان ویرایش پارتیشن‌های قفل شده را ندارد و به همین خاطر نمی‌تواند سایز پارتیشنی که ویندوز در آن نصب شده را تغییر دهد. این برنامه همچنین از سال 2017 به‌روزرسانی نشده است و ممکن است با ویندوز 11 خیلی سازگاری نداشته باشد.

5. GParted ؛ برترین برنامه پارتیشن بندی هارد از طریق بوت

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / برترین برنامه پارتیشن بندی هارد

  • نقاط قوت: با تمام سیستم‌عامل‌ها سازگار است، بدون نیاز به سیستم‌عامل اجرا می‌شود، هر تغییر بدون نیاز به ریبوت اعمال می‌شود، امکان مخفی‌سازی پارتیشن‌ها
  • نقاط ضعف: مدت زمان طولانی برای اجرا شدن برنامه، پارتیشن‌ها در یک منو جداگانه هستند، سرعت دانلود برنامه پایین است

8. برنامه Paragon Partition Manager

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 7

  • نقاط قوت: پشتیبانی از بیشتر قابلیت‌های پایه‌ای، پیش‌نمایش تغییرات را نشان می‌دهد
  • نقاط ضعف: برخی ویژگی‌های رقبا را ندارد، برخی ویژگی‌ها پولی هستند

از دسته نرم افزار های پارتیشن بندی است که در دو نسخه رایگان و پولی در دسترس کاربران است. در نگاه اول دارای رابط کاربری آسانی است. در نسخه رایگان این نرم‌افزار امکاناتی چون ایجاد پارتیشن، حذف و تغییر سایز و… ارائه می‌شود. در نسخه پولی این نرم‌افزار ابزار بیشتری مانند پارتیشن بندی ابتدایی و پیشرفته و پارتیشن بندی مجازی ارائه می‌شود. این نرم افزار دارای یک ویژگی قابل‌ توجه است: هم‌ترازی پارتیشن به صورت خودکار یا Automatic partition alignment که این ویژگی به طور خودکار پارتیشن‌ها را تنظیم می‌کند تا عملکرد HDD را افزایش دهد.

9. IM-Magic Partition Resizer

برترین برنامه پارتیشن بندی هارد / بهترین نرم افزار پارتیشن بندی از طریق بوت

  • نقاط قوت: نصب سریع، ویژگی‌های زیاد، دسترسی راحت به گزینه‌ها، پیش‌نمایش تغییرات را نشان می‌دهد
  • نقاط ضعف: برخی ویژگی‌ها پولی هستند

یکی دیگر از بهترین نرم افزار های پارتیشن بندی، IM-Magic Partition Resizer است. با این برنامه شما قادر به انتقال پارتیشن‌ها، تغییر سایز، کپی، حذف و فرمت و همچنین تبدیل فرمت و مخفی کردن آن‌ها هستید. تمام این گزینه‌ها نیز به‌راحتی در دسترس قرار می‌گیرند و شما فقط کافی است روی هارد مدنظرتان راست کلیک کنید تا به آن‌ها دست پیدا کنید.

پیش‌نمایش تغییرات نیز به‌شما نشان داده می‌شود تا درصورت رضایت، با کلیک روی Apply Changes، این تغییرات اعمال شوند. تنها نقطه ضعف این برنامه این است که برخی ویژگی‌های آن تنها در نسخه پولی قابل دسترسی هستند.

10. NIUBI Partition Editor Free Edition ؛ نرم افزار پارتیشن بندی ویندوز 7

بهترین نرم افزار پارتیشن بندی / نرم افزار پارتیشن بندی هارد اکسترنال

  • نقاط قوت: اعمال تغییرات به‌صورت یک‌جا، تبدیل MBR به GTP بدون از دست رفتن داده‌ها، تبدیل پارتیشن‌های منطقی و اصلی بدون از دست رفتن داده‌ها
  • نقاط ضعف: برخی ویژگی‌ها پولی هستند

NIUBI Partition Editor از نظر امکانات یکی از برترین برنامه های پارتیشن بندی هارد است. این برنامه با وجود اینکه رایگان است امکانات زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد. در مجموع بیش از 10 عملیات مختلف با آن قابل انجام است و همه آن‌ها در یک پنل در سمت چپ برنامه نشان داده شده‌اند.

برای مثال می‌توانید سایز پارتیشن را تغییر دهید، 2 پارتیشن را ترکیب کنید، فرمت و تعمیر پارتیشن‌ها نیز از سایر امکانات NIUBI Partition Editor به‌حساب می‌آیند.

کلام آخر

در سیستم عامل ویندوز یک ابزار مدیریت دیسک در اختیار ما قرار دارد، اما ابزاری ابتدایی و ساده است و ویژگی‌های اضافی مانند شبیه‌سازی، پشتیبان‌گیری و بازیابی و… در آن لحاظ نشده است. نرم افزار‌هایی که در این مقاله معرفی شدند، همگی بهترین نرم افزار پارتیشن بندی به شمار می‌روند. این نرم‌افزارها بدون ترس از دست دادن داده‌ها، وظیفه خود را به طور کارآمدی انجام می‌دهند. شاید انتخاب بهترین برنامه پارتیشن بندی در این بین کار سختی باشد، اما شما منتظر نمانید و یکی از این نرم‌افزارها را برای سالم نگه داشتن سیستم و مدیریت دیسک سخت دانلود کنید و نتیجه را با ما در پلازا در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402