فواید بازی کردن کودکان ؛ اهمیت و ضرورت انجام بازی ویدیویی برای کودکان چقدر است؟

فواید بازی کردن کودکان / فواید بازی برای کودکان
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

محققان درباره فواید بازی کردن کودکان تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند. بر اساس همین تحقیقات ضرورت بازی برای کودکان و تاثیر بازی بر کودکان اثبات شده است. به همین دلیل در این مقاله فواید بازی برای کودکان را از نظر خواهیم گذراند. با ما باشید.

شکی نیست که بازی های ویدیویی یکی از مهمترین ارکان صنعت سرگرمی کنونی محسوب می‌شوند. می‌توان گفت یکی از مهمترین دسته‌هایی که به انجام بازی‌های ویدیویی می‌پردازند کودکان هستند؛ به ویژه با تنوع کنونی موجود در بازار گیمینگ که سبب می‌شود هر ساله با عناوین بی‌شماری که به شکل اختصاصی برای سرگرمی گروه سنی کودک طراحی شده‌اند روبرو باشیم.

در این میان مبحث تاثیر بازی بر کودکان به عنوان یک مقوله مهم مطرح می‌شود. آیا کودکان باید بازی کنند؟ فواید بازی برای کودکان چیست؟ محققان بسیاری در زمان‌های اخیر روی مبحث ضرورت بازی برای کودکان تحقیقات گسترده‌ای انجام داده‌اند و نتیجه این تحقیقات به شکل‌های مختلف منتشر شده است. از مزایای بازی برای کودکان می‌توان به مواردی همانند تقویت حافظه و مهارت یادگیری اشاره کرد. بر همین اساس مسئله اهمیت بازی برای کودکان در شکل مناسب و مفید آن برای سازندگان این عناوین دوچندان شده است. همراه مجله پلازا بمانید تا تعدادی از مهمترین فایده‌ های بازی برای کودکان را برشمریم.

فهرست مطالب

فواید بازی کردن برای کودکان چیست؟

امروزه دیگر مانند قدیم با ترساندن نمی‌توان موضوعی را به کودکان منتقل نمود زیرا ذهن کودکان امروزی آنقدر پیشرفته شده که می‌تواند به راحتی از طریق یک بازی سخت‌ترین مسائل را درک و پردازش کند. اکنون تصمیم داریم شما را با اصلی‌ترین مزایا و فواید بازی برای کودکان آشنا کنیم که شاید در نگاه اول بازی کردن برای آنها چیزی جز وقت تلف کردن نباشد اما اگر بتوانید یک سری بازی‌های آموزشی را در اختیار آنها قرار دهید نه تنها شاهد از دست رفتن زمان آنها خواهید بود بلکه می‌توانید مفهوم و یا موضوعی که مد نظر دارید را به آسانی به آنها آموزش دهید.

1-فواید بازی کردن کودکان؛ تقویت رابطه بین والدین و فرزندان

در فهرست امروزمان با عنوان فواید بازی کردن کودکان اولین فایده‌ای که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم تقویت رابطه بین والدین و فرزندان محسوب می‌شود. یکی از ستاره‌های NFL به نام تری کروز (Terry Crews) در رابطه با فواید بازی کودکان به این مبحث اشاره کرده است که بازی های ویدیویی رابطه میان او و پسرش را به شکل مثبتی بهبود داده‌اند. کروز در این رابطه گفته است که او نزدیک بود فرزند خود را (از لحاظ عاطفی) کاملا «از دست دهد» و برای بهبود این امر تصمیم گرفت که در رابطه با اهمیت و نقش بازی در رشد ذهنی کودک به تحقیق و یادگیری بپردازد؛ امری که فرزندش از آن لذت بی‌حد و حصری می‌برد.

ضرورت بازی برای کودکان / نقش بازی در رشد ذهنی کودک

اگر شما نیز همانند کروز حس می‌کنید که با فرزندانتان به اندازه کافی وقت نمی‌گذرانید بازی‌های ویدیویی بهانه خوبی برای این امر می‌توانند باشند. وقت گذرانی با فرزندان از مهمترین مزایای بازی برای کودکان و والدین آن‌ها محسوب می‌شود؛ به ویژه در دنیای کنونی که برخی والدین اغلب بسیار پرکار و پرمشغله هستند. بر همین اساس توصیه می‌کنیم برای تجربه تاثیر بازی والدین با کودکان در جهت مثبت آن کمی پول پس انداز کنید تا حتی اگر نمی‌توانید به شکل حضوری با کودکان بازی کنید از طریق کنسول‌های گیمینگ از راه دور ارتباط خود را با او حفظ کنید.

2- فواید بازی کردن کودکان؛ کاهش استرس و تقویت مهارت یادگیری

در رابطه با تاثیر بازی بر کودکان و فواید بازی های هدفمند برای کودکان دومین موردی که می‌خواهیم به آن اشاره کنیم کاهش استرس و تقویت مهارت یادگیری محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات علمی در رابطه با فواید بازی برای کودکان و بازی و رشد ذهنی کودک بازی‌های ویدیویی قادر هستند که استرس مربوط به کار را کاهش داده و فرایند ذهنی و یادگیری این گروه سنی و حتی گروه سنی بزرگسال را در جهت مثبت آن تحت تاثیر قرار دهند.

نقش بازی در رشد عاطفی کودکان

روز کاری پرمشغله‌ای داشتید؟ استرس انباشته شده از این روزکاری را می‌توانید از طریق یک کنسول بازی پس از آنکه کودکتان به خواب رفت خالی کنید. و یا حتی بهتر از آن می‌توانید این استرس را از طریق تجربه بازی به همراه کودک خود کاهش دهید. این امر به ویژه در تقویت مهارت یادگیری کودک شما که مهمترین تاثیر بازی والدین با کودکان محسوب می‌شود اثر مثبتی خواهد داشت.

3- فواید بازی کردن کودکان؛ تقویت مهارت حل مسئله

فایده های بازی برای کودکان / تاثیر بازی والدین با کودکان

سومین موردی که در فهرست تاثیر بازی بر کودکان می‌خواهیم به آن اشاره کنیم تقویت مهارت حل مسئله محسوب می‌شود. بر اساس یکی از مهمترین تحقیقات انجام شده در رابطه با تاثیر بازی بر رشد اجتماعی کودکان محققان به این نتیجه رسیده‌اند که بازی‌های ویدیویی تاثیر به سزایی در یادگیری کودکان دارند. پتانسیل بازی‌های ویدیویی به عنوان ابزاری برای یاددادن و آموزش در این تحقیقات مورد تاکید قرار گرفته است و از مزایای بازی برای کودکان برشمرده شده است. بر اساس همین تحقیقات که در رابطه با اهمیت بازی برای کودکان انجام گرفته است بازی‌های ویدیویی کمک می‌کنند که بازیکن‌ها از منطق پشت موانع موجود در عناوینی که تجربه می‌کنند سر در آورده و با نحوه حل مشکلات موجود در بازی‌ها (و به مثابه آن مشکلات موجود در زندگی) آشنا شوند.

4- فواید بازی کردن کودکان؛  تقویت حافظه

مراحل رشد بازی در کودکان / نقش بازی در رشد عاطفی کودکان

چهارمین موردی که در فهرست فواید بازی کردن کودکان می‌خواهیم به آن اشاره کنیم تقویت حافظه محسوب می‌شود. بر اساس تحقیقات انجام شده یکی از مهمترین فواید بازی برای کودکان این است که این قشر سنی برای پیشروی در بازی‌ها نیازمند به خاطر سپردن حرکات قهرمانان خود و دشمنان این قهرمان‌ها هستند.

علاوه بر این آن‌ها باید با مواردی همانند نحوه جاگیری موارد مختلف در صفحه نمایش و نحوه برحذر بودن از خطرات موجود را نیز یاد بگیرند و تمامی این موارد از مراحل رشد بازی در کودکان و اهمیت بازی کردن کودکان محسوب می‌شود؛ چرا که سبب می‌شوند حافظه کودک درگیر شود و نهایتا تقویت شود. به عنوان مثال محققان دانشگاه کالیفرنیا در تحقیقاتی که در رابطه با اهمیت بازی فکری کودکان انجام داده‌اند به این نتیجه رسیده‌اند کودکانی که بازی Super Mario 3D را تجربه کرده‌اند نسبت به کودکان دیگر در آزمایش حافظه بهتر عمل کرده‌اند.

یکی از مهمترین مسائل مربوط به بازی کردن برای کودکان تقویت ذهن بوده است که در این زمینه بسته به بازی و مراحلی که در اختیار کودک قرار می‌دهید می‌توانید شاهد سرگرمی او باشید. امروزه بازی‌های بسیاری برای آموزش ریاضی منتشر شده که در قالب یک سری چالش‌های ساده می‌تواند موارد مختلفی از ریاضی نظیر ضرب و جمع و تقسیم را به فرزند شما آموزش دهد. در کنار بازی‌های ریاضی مواردی نظیر بازی‌های انگلیسی نیز منتشر شده که به آسانی می‌توانید فرزند خود را از سنین پایین با عبارات و اصطلاحات انگلیسی آشنا کنید.

5- تقویت مهارت اجتماعی

معایب بازی های رایانه ای برای کودکان / تاثیر بازی والدین با کودکان

مورد پنجمی که در فهرست فواید بازی کردن کودکان می‌خواهیم به آن اشاره کنیم تقویت مهارت اجتماعی محسوب می‌شود. اکثر افراد بر این تصور هستند که بازی‌های ویدیویی سبب گوشه نشین شدن کودکان می‌شوند و این مورد را از معایب بازی های رایانه ای برای کودکان برمی‌شمرند. با این وجود تحقیقات اخیری که در رابطه با فواید بازی برای کودکان و ضرورت بازی برای کودکان انجام شده است برعکس این امر را نشان می‌دهند.

به عنوان مثال محققین دانشگاه نورث کارولینا به بررسی بیش از بیست رویداد عمومی گیمینگ پرداخته‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که گیمرها چه در شکل آنلاین آن و چه در شکل آفلاین به شکل فعالانه درگیر ارتباطات اجتماعی بودند و بازی‌های ویدیویی نه تنها مانعی بر این امر نبود بلکه به آن کمک کرد. بر همین اساس تقویت مهارت اجتماعی مهمترین اهمیت بازی برای کودکان برشمرده شده است.

بازی و رشد ذهنی کودک / تاثیر بازی بر کودکان

6. تقویت مهارت های جسمانی

یکی دیگر از مواردی که نشانگر تاثیر بازی بر کودکان محسوب می‌شود، یادگیری مهارت های جسمی است. برخلاف تصور این که بازی ویدیویی هیچ فایده جسمی برای یک کودک ندارد، باید بگوییم که محققان ثابت کرده اند بازی ها رایانه ای بر فعالیت جسمی کودکان اثر می‌گذارد. گاه کودکان بازی هایی مثل فوتبال، والیبال، بسکتبال را به صورت کامپیوتری دنبال می‌کنند و در آن مهارت ها و تکنیک هایی یاد می‌گیرند که در دنیای واقعی نیز از آن استفاده می‌کنند.

نقش بازی در رشد کودک

بعضی از بازی ها نیز که ماهیتی حرکتی دارند و کودک برای انجام آن نیازمند انجام حرکات زیادی است. این نوع بازی ها باعث می‌شوند که فرد علاوه بر این‌که عملی لذت بخش را تجربه می‌کند، به حرکت نیز بپردازد. برخی از کودکان علاقمند به ورزش نیستند اما ماجراجویی و اکشن را دوست دارند. به طور کل فایده بازی کردن برای بچه ها، خصوصا وقتی انتخاب ها هوشمندانه و براساس نیاز باشند، بیشتر از مضرات آن است.

7. تقویت مهارت عقلانی و توانایی رهبری کردن

ضرورت بازی برای کودکان

نقش بازی در رشد عقلانی کودک بسیار اهمیت دارد. افراد از سنین خردسالی نیازمند این هستند که توانایی مدیریت کارها را بیاموزند و در صورت بروز مشکلات بتوانند بر موقعیت تسلط پیدا کنند. این عمل باعث می‌شود که آن‌ها در سنین بزرگسالی رهبران خوبی شده و قدرت استفاده از عقل و منطق را حتی در شرایط سخت نیز داشته باشند. برخی از بازی های ویدیویی پر از چالش هستند و همان‌طور که در موارد بالا اشاره شد توانایی حل مسائل را در کودکان بالا می‌برند. این امر سبب می‌شود که مهارت های فردی کودک در به کار گیری هوش خود بالا رود.

بازی های ویدیویی آنلاین که به صورت تیمی نیز برگذار می‌شود، کودک را در مقابل تعداد زیادی از بازیکنان دیگر در سنین مختلف قرار می‌دهد. تعامل با افراد مختلف و رهبری شرایط مختلف از فواید بازی کردن کودکان به حساب می‌آید.

8. بالا بردن خلاقیت

هشتمین فایده‌ی بازی کردن برای کودکان خردسال و کودکان بالابردن خلاقیت در آن‌هاست! خلاقیت یکی از مهم‌ترین اصول در زندگی یک فرد به شمار می‌آید. یک فرد خلاق همواره چیزی برای ارائه دارد و قادر است خود از دل سخت ترین مشکلات به سلامت بیرون بکشد. حال رابطه تاثیر بازی بر کودکان و خلاقیت چیست؟ طی یک تحقیق با آزمایش بر کودکان مختلف رابطه عمیق خلاقیت و بازی ویدیویی تایید شد.

352 کودک برای شرکت در این آزمایش انتخاب شدند. نیمی از آن‌ها شروع به بازی ویدیویی خاصی بدون دستورالعمل، نیمی دیگر نیز با دستور العمل بازی کردند. سرانجام ثابت شد که کودکانی که دستورالعمل های بازی را نداشتند بسیار خلاقانه تر آن را به پایان رساندند. بازی کردن ذهن را به چالشی برای طرح راه های متفاوت با زوایای دید گوناگون دعوت می‌کند.

9. تقویت مهارت یاد گیری

بازی کردن کودکان، علاقمند کردن آن‌ها به علوم متفاوت است. بازی ها انواع مختلفی دارند و برخی از آن‌ها در ژانرهای ماجراجویی و علمی طراحی می‌شوند. اصولا یادگیری برای یک کودک همواره امری خسته کننده محسوب می‌شود. ساعت ها نشستن و به حرف معلم گوش دادن یا خواندن کتاب هایی که فقط به مسائل علمی اشاره می‌کنند، ممکن است برای برخی خارج از تحمل باشد. تحقیقات نشان داده که هر چه کودک درگیر داستان یک بازی ویدیویی شود، بیشتر از آن یاد خواهد گرفت.

فواید بازی کردن برای کودکان چیست؟

تصور کنید که یک بازی ویدیویی علاوه بر این‌ که داستان و ماجرایی را روایت می‌کند، مسائل علمی را نیز به زبان ساده توضیح دهد. قطعا این‌گونه بازی ها را زیاد دیده اید. حتی برخی از بازی ها هستند که رفتارهای اجتماعی گوناگون مثل پیدا کردن دوست، احترام گذاشتن، تفریح های سالم و… را به کودکان یاد می‌دهند. برای مثال یک بازی شبیه سازی می‌تواند بهترین گزینه برای نشان دادن مفهوم جامعه به کودکان باشد. علاقه، خلاقیت به کار گرفته در بازی، محیط رنگارنگ و احساس قرار گرفتن در اوقات فراغت همه از مواردی هستند که سطح استرس موجود در ذهن را پایین آورده و یادگیری را آسان تر می‌کنند.

10. تقویت اعتماد به نفس

آخرین مطلبی که قصد گفتن آن را درباره فواید بازی کردن کودکان داریم، تقویت اعتماد به نفس است. اکثر  بازی ها به طوری طراحی شده اند که کودکان را به چالش بکشند. در اغلب بازی ها می‌بینیم که بقا و ادامه دادن مهم‌ترین اصل آن بازی محسوب می‌شود. چالش هایی طراحی می‌شوند که در صورت رد کردن چالش کودک به مرحله بعد می‌رود. هربار گذشتن از چالش به بازیکن کمک می‌کند تا حس ارزشمند بودن و موفقیت داشته باشد. در حقیقت کودک با شخصیت درون بازی همذات پنداری کرده و اعتماد به نفس او بالاتر می‌رود.

فایده‌ی بازی کردن برای کودکان خردسال

وقتی که کودک بفهمد می‌تواند از پس چالش آن بازی خاص بربیاید قطعا در شرایط مشابه دنیای عادی جسارت بیشتری برای انجام کارها را دارد. علاوه بر همه این‌ها، او یاد می‌گیرد که به تمام مشکلات به چشم یک چالش و موقعیت فوق العاده نگاه کند نه صرفا بدبیاری و باخت مطلق! تاثیر بازی بر کودکان بیشتر از آن‌چه که نشان می‌دهد است و حتی به او استفاده از کلمات مختلف را یاد می‌دهد و او را تبدیل به یک سخنور جسور می‌کند.

اثرات منفی بازی کردن کودکان

تاثیر بازی بر کودکان / اثرات منفی بازی کردن بر کودکان

تاکنون درباره فواید بازی کردن کودکان گفتیم.، آیا بازی کردن برای کودکان فقط فایده دارد؟ اگر بخواهیم به این سوال درست پاسخ دهیم بله است، خصوصا در بازی های فیزیکی جواب صد در صد مثبت خواهد بود. اما وقتی پای بازی های ویدیویی درمیان باشد باید بگوییم که هر چیز خوبی اگر بیش از حد استفاده شود مضر خواهد بود. پس برای هرکاری، خصوصا کارهای مربوط به کودکان باید حد اعتدال را رعایت کنیم. در پایین مضرات بازی کردن کودکان را به صورت موردی به شما خواهیم گفت.

پایین آوردن تمرکز در کودکان

در صورت استفاده بیش از حد از بازی های ویدیویی ذهن خسته شده و تمرکز پایین می‌آید.

به خطر افتادن امنیت روانی کودک

 برخی از بازی ها خشونت های بسیاری در دل خود دارند که مناسب هیچ کودک و حتی بزرگسالی نیستند.

آسیب جسمی

بیش از حد بازی کردن می‌تواند به آسیب جسمانی کودک منجر شود. آسیب های بینایی و روانی شایع ترین آن ها هستند‌.

دور کردن کودک از واقعیات

حد اعتدال به این دلیل باید رعایت شود که کودک را از حقیقت وجودی او و دنیای واقعی دور نکند. باید به فرزند یاد داده شود که بازی ها فقط دنیایی خیالی برای یادگیری بهتر هستند نه جهانی برای زندگی!

منزوی شدن کودکان

بازی ها باید ساعاتی در روز یا هفته انجام شوند و مداوم نباشند. بازی کردن بیش از حد صرفا دنیای بازی را برای کودک امن کرده و موجب انزوای او در دنیای حقیقی می‌شود.

سخن پایانی

در مقاله‌ای که خواندید در رابطه با مهمترین فواید بازی برای کودکان و ضرورت بازی برای کودکان صحبت کردیم. شکی نیست که بازی‌های ویدیویی مضرات و معایب خود را نیز دارند اما می‌توان گفت اگر از این عنصر تاثیرگذار صنعت گیمینگ در جهت مثبت و هدفمند آن استفاده شود معایب این بازی‌ها بسیار کمتر و مزایای بازی برای کودکان بسیار بیشتر می‌شود. در هر صورت امیدواریم مقاله‌مان در رابطه فواید بازی کردن کودکان برای شما مفید واقع شده باشد. نهایتا باید اشاره کنیم که از طریق این لینک می‌توانید به دانلود مقاله در مورد بازی کودکان و گردآوری اطلاعات بیشتر در این زمینه بپردازید.

نظر شما در رابطه فواید بازی کردن کودکان چیست؟ نظرات خود را در رابطه با ضرورت بازی برای کودکان از طریق قسمت پایین و بخش‌ کامنت‌های سایت با سایت پلازا در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402