گوشی ناتینگ فون 1؛ بررسی وارث اروپایی وان پلاس

بررسی تخصصی گوشی ناتینگ فون 1
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

از همان روزهای ابتدایی که استارپ‌آپ Nothing توسط بنیان‌گذار نام آشنا وان پلاس یعنی آقای کارل پی معرفی شد، انتظارات زیادی از آن می‌رفت. اکنون اولین محصول ناتینگ فون که محصولی با طراحی جذاب است توسط این شرکت معرفی شده است. در این مقاله پلازا قصد داریم نگاهی به مشخصات گوشی Nothing Phone 1 داشته باشیم.

در چند سال اخیر ظاهر اکثر گوشی‌ها ثابت مانده و در بیشتر محصولات شاهد بهبود‌های دوربین، عملکرد سخت‌افزاری، افزایش ظرفیت باتری و سرعت شارژ هستیم. در این میان شاهد عرضه یک گوشی جدید از ناتینگ هستیم که بدنه پشتی شفاف، آن را به محصولی خاص تبدیل کرده است. تیم سازنده در بخش مشخصات این گوشی کم نگذاشته و آن را به سخت‌افزار میان‌رده اما توانمند کوالکام یعنی +Snapdragon 778G با لیتوگرافی 6 نانومتری مجهز کرده است.

از طرفی دیگر برای نمایشگر گوشی یک پنل اولد با پشتیبانی از 1 میلیارد رنگ، نرخ نوسازی 120 هرتز، استاندارد HDR10 و حداکثر روشنایی 1200 نیت است. تمام این موارد در کنار رابط کاربری گوشی ناتینگ فون 1 که آن را Nothing OS می‌نامند، باعث شده با یک گوشی زیبا و در رده قیمتی متوسط مواجه باشیم در ادامه به ویژگی‌های گوشی Nothing Phone 1 به‌طور عمیق‌تر خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی Nothing Phone 1 در یک نگاه

  • نمایشگر 6.55 اینچی اولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
  • اندروید 12 با رابط کاربری Nothing OS 1.1.7
  • پردازنده اسنپدراگون 778G پلاس
  • 12/8 گیگابایت رم در کنار 256/128 گیگابایت حافظه
  • دوربین‌های 50 + 50 مگاپیکسلی با لرزش‌گیر اپتیکال لنز اصلی و زوم خودکار تشخیص فاز
  • باتری 4500 میلی‌آمپری با شارژ سریع 33 وات و پشتیبانی از شارژ بی‌سیم 15 وات و شارژ معکوس 5 وات
  • قیمت از 16 میلیون تومان

بررسی ناتینگ فون 1؛ استراتژی مشابه با وان پلاس

قبل از اینکه به نقد گوشی Nothing Phone 1 بپردازیم؛ قصد داریم در مورد استراتژی فروش این گوشی و به‌طور کلی در مورد وضعیت حاضر دنیای گوشی‌های موبایل در سال 2022 صحبت کنیم. این روزها طراحی اکثر گوشی‌ها همچون آیفون و گوشی‌های سامسونگ تفاوت چندانی با نسل قبل خود ندارند. اگر بخواهیم واقع‌بین باشیم، دل اکثرمان برای دورانی تنگ‌شده که طراحی گوشی‌ها به طور مدام تغییر می‌کرد و هر سال نوکیا و سونی اریکسون یک گوشی با ظاهر خلاقانه به بازار عرضه می‌کردند.

برای اینکه یک محصول جدید بتواند در مقابل رقبایی همچون: شیائومی، سامسونگ و ریلمی دوام بیاورد، نیاز است که ویژگی‌‌های متمایز کننده در کنار قیمت مناسب را داشته باشد. اکنون تیم سازنده به خوبی نیاز ما را درک کرده و درزمینهٔ طراحی ناتینگ فون به‌خصوص در بخش بدنه پشتی خلاقانه ظاهر شده است. از طرفی دیگر قیمت این گوشی در رده متوسط قرار می‌گیرد و این موضوع می‌تواند، بسیاری از علاقه‌مندان تکنولوژی را به آن جذب کند.

گوشی ناتینگ فون 1 در کنار وان پلاسموضوع دیگری که در معرفی ناتینگ فون 1 جذاب است؛ استفاده از دوربین‌ها به صورت به جا است. این گوشی به دو دوربین 50 مگاپیکسلی باکیفیت مناسب نسبت به برچسب قیمتی خود مجهز شده است. به شخصه ترجیح می‌دهم گوشی‌ای که قصد خریداری آن را دارم به جای چند دوربین با کیفیت متوسط، تنها یک دوربین قادر به ثبت تصاویر واضح داشته باشد که این موضوع در این محصول به وقوع پیوسته است.

همان‌طور که کارل پی در وان پلاس اولین بار مفهوم موبایل‌های Flagship Killer یا قاتل پرچم‌دار را به جهانیان معرفی کرد، این بار قرار است با گوشی ناتینگ فون 1 شاهد محصولی در حد کیفیت آیفون‌های اپل، رابط کاربری ساده با ظاهر اندروید خالص، سخت‌افزار در حد برآورده سازی اکثر نیازها و دو دوربین با کیفیت باشیم.

طراحی گوشی Nothing Phone 1

طراحی موضوعی است که این گوشی را از باقی محصولات هم‌رده خود متمایز می‌کند. اگر بخواهیم در مورد طراحی کلی گوشی صحبت کنیم، ظاهر گوشی Nothing Phone 1 خصوصاً در بخش فریم تخت و دوربین دوگانه عمودی یادآور آیفون 12 است.

بدنه پشتی دستگاه کاملاً شفاف و از جنس شیشه Gorilla Glass 5 است و این موضوع اجازه می‌دهد که بتوانید مواردی همچون سیم‌پیچ شارژر بی‌سیم و برخی از پیچ‌ها را مشاهده کنید و لوگوی برند در بخش پایین دستگاه قابل مشاهده است. گوشی هوشمند ناتینگ فون 1 در دورنگ مشکی و سفید به بازار عرضه می‌شود که رنگ مشکی آن وجود نوارهای نور LED را چشم‌نوازتر می‌کند.

گوشی ناتینگ فون 1 از نمای کنار

فریم دستگاه از آلومینیوم است که در بخش‌های کناری مسطح است و در نواحی پایین که محل قرارگیری دست است، گرد می‌شود تا ارگونومی دستگاه به خوبی حفظ شود. از طرفی دیگر وزن گوشی از آنچه به نظر می‌رسد سبک‌تر و 193.5 گرم است. با توجه به استفاده از فلز و شیشه گوریلا گلس 5 در ساخت بدنه وزن دستگاه مناسب و کیفیت ساخت آن بسیار عالی است. پشتیبانی از گواهی IP53 سبب شده که شاهد مقاومت مناسبی در مقابل باران و پاشیدن آب باشیم.

ویژگی Glyph Interface

این گوشی از 900 چراغ LED برای نمایش اعلانات مختلف استفاده می‌کند. این ال‌ای‌دی‌ها حالت‌های متعددی دارند که هرکدام را بسته به موقعیت می‌توان تنظیم کرد؛ برای مثال می‌توانید آن‌ها را با 10 آهنگ زنگ پیش‌فرض و اعلانات گوشی هماهنگ کنید. از طرفی دیگر در هنگام فیلم‌برداری از نور ملایم آن‌ها می‌توانید به‌جای فلش استفاده کنید.

البته تمام امکانات چراغ‌های خاص تلفن هوشمند ناتینگ فون 1 به موارد مذکور محدود نمی‌شود و در هنگام شارژ می‌توانید، درصد شارژ گوشی را حدس بزنید. تیم Nothing نیز ادعا می‌کند که در آینده؛ قابلیت Glyph را به تکامل خواهد رساند تا کاربردهای آن افزایش یابد.

همچنین بخوانید :

دوربین ناتینگ فون 1

شرکت سازنده برای مجموعه پشتی دوربین گوشی Nothing Phone 1 دو لنز واید (عریض) و اولترا واید (فوق‌عریض) را در نظر گرفته است. هر دو دوربین گوشی دارای وضوح 50 مگاپیکسل هستند که به‌طور کلی نسبت به قیمت گوشی ناتینگ فون 1 کیفیت مناسبی دارند. سنسور دوربین اصلی سونی IMX766 است که دارای گشودگی دیافراگم f/1.9 و سایر پیکسل 1 میکرومتر است که به لرزش‌گیر اپتیکال تصویر OIS مجهز شده است. عملکرد مناسب و رنگ‌های شارپ ثبت شده این دوربین قبلاً در گوشی‌هایی همچون پرچمدار Xiaomi 12، میان‌رده OnePlus Nord 2 و فلگ‌شیپ کیلر شیائومی 12 ایکس اثبات شده است که در بررسی این محصول به کیفیت بالای دوربین اشاره کردیم.

لنز دوربین فوق‌عریض Samsung JN1 دارای گشودگی دیافراگم f/2.2 است که قادر است از زاویه دید 114 درجه تصاویر قابل قبولی را به ثبت برساند. همان‌طور که انتظار می‌رود؛ کیفیت این دوربین پنجاه مگاپیکسلی در حد دوربین اصلی نیست؛ اما رنگ‌های ثبت شده توسط آن واقعیت نزدیک هستند و در روشنایی روز تفاوت دو دوربین بسیار کمتر است.

افرادی که علاقه‌مند به استفاده از نور ملایم به جای نویز زیاد فلش هستند؛ می‌توانند از Glyph استفاده کنند و به تصاویر خود ظاهری هنری ببخشند. ناثینگ برای دوربین جلو یک لنز 16 مگاپیکسلی را در نظر گرفته که در شرایط نوری مناسب تصاویر سلفی باکیفیتی را به ثبت می‌رساند. به‌طورکلی مجموعه دوربین این دستگاه عملکرد مناسبی دارند و به عنوان یک گوشی میان رده کمبود خاصی را احساس نخواهید کرد.

نمایشگر 120 هرتزی Nothing Phone 1

یکی از جذابیت‌های اصلی گوشی Nothing Phone 1 صفحه‌نمایش اولد فول‌ اچ‌دی پلاس با نرخ نوسازی 120 هرتز است. این نمایشگر زمانی مجذوب‌کننده‌تر می‌شود که پشتیبانی از +HDR10 و عمق رنگ 10 بیتی را در آن مشاهده می‌کنیم. اندازه نمایشگر 6.55 اینچ است و حاشیه اطراف نمایشگر چندان نیست و همین موضوع زیبایی آن را دو چندان کرده. دوربین سلفی به‌صورت پانچ هول در گوشه سمت چپ بالای نمایشگر قرار دارد و حسگر اثرانگشت اپتیکال زیر صفحه نمایش است.

حداکثر مقدار روشنایی در شرایط عادی معمولاً 500 نیت است؛ اما طبق ادعای سازنده در حداکثر حالت به 1200 نیت می‌رسد. این موضوع باعث می‌شود که استفاده از دستگاه در مقابل نور مستقیم خورشید امکان‌پذیر باشد و کمبود خاصی حس نکنید. استفاده از پنل OLED باعث شده رنگ‌ها شاداب و تماشای ویدیو در این دستگاه لذت‌بخش باشد.

خوشبختانه این دستگاه به نرخ‌ تازه‌سازی 120 هرتز مجهز شده است و این موضوع باعث می‌شود که بسته به محتوا در حال نمایش نرخ ‌نوسازی تغییر کند و شارژدهی گوشی افزایش پیدا کند که برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید به مقاله جامع رفرش ریت گوشی چیست؟ مراجعه کنید. این قابلیت در کنار نرخ نمونه‌برداری 240 هرتز باعث می‌شود با محصولی مناسب برای اجرا بازی مواجه باشیم.

عملکرد سخت افزار ناتینگ فون 1

ناتینگ در قلب تپنده گوشی فون 1 تراشه Snapdragon 778G+ را قرار داده است که آن را حداقل 8 و حداکثر 12 گیگ حافظه رم همراهی می‌کند. این موضوع نوید آن را می‌دهد که در استفاده‌های روزمره هیچ کمبودی احساس نخواهید کرد و سرعت گوشی به لطف رابط کاربری سبک در اجرای برنامه‌ها بی‌نقص خواهد بود.

پرازنده ی گوشی Nothing Phone 1 دارای 8 هسته است که آن را گرافیک Adreno 642L همراهی می‌کند. چیپست این دستگاه نسبت به گوشی‌های هم‌رده خود از برند شیائومی ضعیف‌تر است و بنچمارک‌ ها نیز عملکرد آن در حد پرچم‌دارها نیست. این موضوع نباید هرگز شما را نامید کند، زیرا به لطف بهینه‌سازی مناسب شما می‌توانید بازی‌هایی همچون Call of Duty Mobile را با کیفیت Very High و فریم ریت Max اجرا کنید.

در اجرای پیام‌رسان‌های مختلف و شبکه‌های اجتماعی گوشی Nothing Phone 1 بی‌نقص عمل می‌کند. در عمل دستگاه قوی ظاهر می‌شود و مشکل خاصی ندارد؛ اما اگر شما اهل اجرای بازی‌های مختلف هستید و عملکرد سخت‌افزاری اولویت شماست پیشنهاد می‌شود که به مقاله ویکی پدیا مراجعه کنید تا گوشی بهتری را بسته به کاربری خود انتخاب کنید.

باتری و شارژدهی

در پشت بدنه شیشه‌ای گوشی ناتینگ فون 1 یک باتری 4500 میلی‌آمپری قرار دارد که طبق ادعای کمپانی سازنده تا 18 ساعت قادر به شارژ دهی است. هرچند در آزمون‌های مختلف این موضوع با کاربری متوسط میسر نشد. البته این موضوع به این معنا نیست که باتری گوشی ضعیف است؛ اما اگر شما با گوشی زیاد فیلم‌برداری انجام می‌دهید یا به‌طور مداوم بازی‌های سنگین را اجرا می‌کنید، این گوشی تا کمتر از یک روز می‌تواند شما را همراهی کند.

در صورتی که کاربر عادی هستید و از گوشی خود برای چک کردن شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنید، Nothing Phone 1 می‌‌تواند تا یک روز همراه شما باشد و با استفاده‌های سبک این زمان به دو روز نیز می‌تواند افزایش پیدا کند. یک نکته منفی در مورد این گوشی، عدم قرارگیری شارژر 33 وات سریع در جعبه است و آن را باید به‌طور جداگانه خریداری کنید.

طبق ادعای ناثینگ، آداپتور 33W می‌تواند در عرض 30 دقیقه درصد شارژ باتری را از 0 به 50 و در عرض 70 دقیقه شارژ دستگاه به 100 درصد برساند که عددی قابل قبول است. به جز شارژ سریع، قابلیت شارژ بی‌سیم 15 وات و شارژ معکوس 5 وات وجود دارد.

قیمت و تاریخ عرضه ی ناتینگ فون 1

کمپانی ناتینگ، گوشی فون 1 را در 12 ژوئیه سال 2022 (21 تیر 1400) معرفی کرد. این گوشی از مرداد ماه در بازار کشور موجود شد. ناتینگ البته این گوشی را در آن زمان تنها برای اروپا و کشورهای آسیایی عرضه کرده بود و قرار بود در آینده تاریخ عرضه گوشی برای بازار آمریکا را نیز اعلام کند. البته این اتفاق هنوز رخ نداده ولی مدیران این شرکت اعلام کردند قصد دارند به‌زودی یک گوشی جدید برای آمریکا عرضه کنند. هنوز مشخص نیست این گوشی جدید تا چه میزان با ناتینگ فون 1 متفاوت است.

اما در بازارهای جهانی قیمت ناتینگ فون در مدل پایه با 8 گیگابایت رم و 128 گیگابایت حافظه 469 یورو است. در بازار ایران اما نسخه 128 گیگابایتی به‌سختی پیدا می‌شود. نسخه 256 گیگابایتی با 8 گیگابایت رم اما در بدو ورود به بازار حدود 26 میلیون تومان قیمت داشت اما حالا و با گذشت چندین ماه، با افت قیمت قابل توجهی مواجه شده و حدود 16 میلیون تومان است. نسخه 12 گیگابایتی گوشی نیز حدود 17 میلیون تومان در بازار به‌فروش می‌رسد.

سوالات متداول

1. گوشی ناتینگ فون ۱ ساخت کدام کشور است؟

به افرادی که علاقه دارند بدانند، ناتینگ فون مال کدام کشور است، باید بگوییم که طبق اطلاعات ویکی پدیا، دفتر اصلی کشور سازنده ناتینگ فون در کشور انگلیس و شهر لندن قرار دارد. همچنین Carl Pei که بنیان‌گذار این کمپانی است، متولد چین است که اکنون شهروندی سوئد را دارد.

2. قیمت گوشی گوشی Nothing Phone 1 چقدر است؟

ناتینگ فون 1 در بازار ایران در نسخه 8 گیگابایت رم، حدود 16 و نسخه 12 گیگابایتی آن نیز حدود 17 میلیون تومان قیمت دارد. هردو این نسخه‌ها با حافظه 256 گیگابایتی عرضه می‌شوند.

جمع بندی

گوشی Nothing Phone 1 همانند تمام گوشی‌ها یک سری نقاط قوت و ضعف دارد. موضوعاتی همچون رابط کاربری روان و طراحی مدرن باعث می‌شود در کنار عملکرد سخت‌افزاری قابل قبول باعث می‌شود که بتوانیم آن را یک گوشی موفق بدانیم که قادر است نیازهای اکثر کاربران را برآورده کند. اما این گوشی بهترین گزینه برای افرادی که نیاز به یک پرچم‌دار بی‌نقص، یا یک گوشی با باتری فوق‌العاده و محصولی با دوربین بی‌نقص دارند نیست. با این وجود علاقه‌مندان به تکنولوژی و گوشی‌های خاص کاملاً از این محصول راضی خواهند بود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402