لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس مدل 2022 ؛ مشخصات، قیمت و ویژگی‌ها

لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس 2022، یک لپ تاپ رده بالا از برند شناخته شده ایسوس است. در این مقاله لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس را بررسی خواهیم کرد.

فرمت قابل حمل پریمیوم، صفحه نمایش 16 اینچی همه کاره 16:10 و مشخصات قدرتمند، مهمترین نقاط فروش سری Zephyrus M16 2022 در تریلر لپ تاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس هستند، به ویژه با حرکت به سمت سخت افزار نسل دوازدهم اینتل و قدرت پردازنده‌های گرافیکی سری RTX 3000Ti. عمر باتری با Intel Alder Lake هنوز شگفت‌انگیز نیست، حتی اگر نسبت به نسل 2021 بهبود یافته باشد، و خریداران همچنان باید IO و طراحی حرارتی عجیب این سری را بپذیرند، همچنین این واقعیت که بسیاری از تنظیمات هنوز فقط در دسترس هستند. در مطلب از پلازا، به معرفی لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس خواهیم پرداخت.

در ادامه می‌خوانید:

بررسی لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس

سال گذشته ایسوس سری ROG Zephyrus M16 را به عنوان یک لپ تاپ همه منظوره نازک و سبک منحصر به فرد اینتل با نمایشگر 16 اینچی 16:10 عرضه کرد. این لپ تاپ ویژگی‌های مشترک زیادی با سری محبوب Zephyrus G15 داشت، اما سخت‌افزار اینتل تایگر لیک نه از نظر کارایی و نه از نظر کارایی تحت تأثیر قرار نگرفت، و این در نهایت مانع از محبوبیت M16 در سال 2021 شد.

امسال، M16 2022 با سخت افزار همه کاره تر Alder Lake Intel 12th و گرافیک قوی تر و توانمندتر RTX 3070 Ti و 3080Ti به روز شده است و همچنین چند تغییر جزئی دیگر مانند استحکام شاسی بهبود یافته و دوربین به روز شده را دریافت کرده است. در ادامه نقد لپتاپ زفیروس M16 ایسوس را خواهید خواند.

طراحی لپ تاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس

این یک شاسی 16 اینچی با طراحی مشکی تمام فلزی و وزن کلی حدود 2 کیلوگرم است. فرمت جمع و جور با حاشیه‌های کوچک اطراف نمایشگر، فضای کافی در بالا برای دوربین و میکروفون دارد. این نوع نسبت صفحه نمایش به بدنه به لپ تاپ حس خوبی می‌بخشد، اما در نتیجه نحوه طراحی این رایانه با یک ایراد قابل توجه همراه است: هوای گرم مستقیماً به صفحه نمایش می‌دمد و باعث می‌شود پانل به بالاترین سطح دما برسد. دمای 50 درجه سانتیگراد ما در بخش خنک کننده در زیر به این موضوع خواهیم پرداخت.

شکایات دیگر ما از این سری Zephyrus این واقعیت است که مواد سیاه رنگ مستعد نشان دادن لک و اثر انگشت هستند، این واقعیت است که LEDهای وضعیت بزرگ هستند و در قسمت پایین نمایشگر منعکس می‌شوند، و همچنین این واقعیت که اکثر پورت‌ها در لبه چپ به سمت جلوی لپ تاپ به هم فشرده می‌شوند. یک بار دیگر، این یکی از عوارض جانبی طراحی لولا Ergolift است که جایی برای پورت در لبه پشتی باقی نمی‌گذارد.

همچنین بخوانید :

لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس

از طرف دیگر، از ظاهر لپ تاپ با خطوط سیاه خاموش و حس در لمس آن خوشتان خواهد آمد، به خصوص که ایسوس استحکام شاسی را بهبود بخشیده است و صداهای جیغی که در نسل قبلی Zephyrus تجربه کرده‌ ایم را حذف کرده است.

در عین حال، طراحی لولای Ergolift لپ تاپ را بالا می‌برد و جریان هوا را به سمت فن‌ها بهبود می‌بخشد، و ما از پایداری خوب لپ تاپ روی میز قدردانی می‌کنیم، حتی زمانی که روی پایه‌های لاستیکی کوچک آن در پایین صفحه می‌گذاریم. همچنین قسمت جلو و گوشه‌های آن روی مچ دست راحت است. درباره صفحه نمایش، می‌توان آن را به راحتی با یک دست تنظیم کرد، و طراحی به آن اجازه می‌دهد تا 180 درجه به عقب متمایل شود و در نتیجه ارگونومی عالی در بسیاری از موقعیت‌ها به دست می‌آید.

در مورد IO، تقریباً همه چیزهایی که در لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس نیاز دارید وجود دارد، به جز شاید یک کارت خوان با اندازه کامل، زیرا M16 فقط یک اسلات کارت micro SD دارد. بله، پورت‌ها بیشتر در لبه سمت چپ قرار دارند، به این معنی که اگر بخواهید چندین دستگاه جانبی را متصل کنید، کابل‌ها مسدود می‌شوند، اما اگر بتوانید از این جنبه نگاه کنید، این لپ تاپ مجموعه‌ای کاربردی از پورت‌ها را ارائه می‌دهد.

همچنین بخوانید :

به عنوان یک چیز جدید برای این نسل، پورت HDMI به dGPU انویدیا متصل می‌شود و هر دو درگاه USB-C خروجی ویدیو را ارائه می‌دهند. پورت Thunderbolt 4 به iGPU اینتل متصل است و زمان بهتری را در هنگام استفاده از لپ تاپ با باتری فراهم می‌کند، در حالی که پورت USB-C دیگر به dGPU Nvidia متصل می‌شود و گزینه ایده آلی برای اتصال مانیتور خارجی است، به خصوص که پورت HDMI هنوز فقط 2.0b است و نه 2.1. این لپ تاپ را می‌توان از طریق پورت USB-C Thunderbolt 4 نیز شارژ کرد.

در مجموع، Zephyrus M16 موارد بسیار مناسبی در زمینه طراحی دارد، اما همچنان از ایده کلی طراحی Ergolit در لپ‌ تاپ‌های پرفورمنس جمع و جور مانند این شکایت خواهیم کرد، زیرا باعث می‌شود هوای گرم به صفحه نمایش وارد شود. و اجازه قرار دادن پورت‌ها در لبه پشتی را نمی‌دهد. من رویکرد کلاسیک تری را برای این نوع لپ تاپ ترجیح می‌دهم، نزدیک‌تر به ROG Zephyrus M15 از سال 2020 و آنچه که رقبا با سری‌های Gigabyte Aero 16، Razer Blade یا Lenovo Legion Slim ارائه می‌دهند.

صفحه کلید و ترک پد

این چیدمان استاندارد و مینیمالیستی است، برخلاف مدل‌های قدیمی تر Zephyrus M15/S15، بدون NumPad یا حتی یک ستون اضافی از کلیدهای عملکرد در سمت راست. به این دلیل که فضای اطراف کیبورد برای بلندگوهای این سری در نظر گرفته شده است. با این حال، مجموعه‌ای از کلیدهای رسانه را در بالا سمت چپ دریافت می‌کنید، و عملکرد Home/End/PgUp/PgDn به‌عنوان ثانویه برای کلیدهای جهت‌دار قرار می‌گیرد. همچنین کلید PrintScreen اختصاصی در این طرح وجود ندارد.

کلیدها در لمس نرم و راحت به نظر می‌رسند، و به طور کلی این تایپ یکی از تایپ‌های بهتر در کلاس خود است، با فعال‌سازی‌های بی‌صدا و سریع، و بازخوردی متعادل. کنترل RGB همان استثنایی است که قبلاً به آن اشاره کردم، زیرا ایسوس در اینجا فقط کنترل RGB تک منطقه ای را اجرا می‌کند و مانند سایر محصولات سطح بالای اخیر خود، RGB به ازای هر کلید نیست.

بررسی لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس

کلیدها به طور متوسط روشن هستند و عمدتاً به طور یکنواخت روشن می‌شوند، اما نور زیادی از زیر درپوش کلیدها خارج می‌شود، چیزی که هنگام استفاده معمولی در شب متوجه آن خواهید شد، به خصوص که مقداری از آن به صفحه نمایش نیز منعکس می‌شود. به نوعی، اجرای این صفحه کلید کمی متفاوت از M16 2021 است که در گذشته بررسی کرده ایم، که در آن زمان با صفحه کلید کم نور و مشخص ارائه می‌شد.

برای ماوس، M16 یک صفحه کلیک شیشه ای بزرگ با درایورهای دقیق ارائه می‌دهد، تقریباً همان چیزی که ایسوس این روزها روی تمام نوت بوک های Zephyrus خود قرار می‌دهد. این ماوس جادار، در لمس صاف و دقیق است. علاوه بر این، سطح با ضربه‌های معمولی تکان نمی‌خورد و حتی پرس‌های فیزیکی بر خلاف نسل قبلی صاف و بی‌صدا هستند.

همچنین بخوانید :

برای بیومتریک، اکنون پشتیبانی IR با Hello همراه با دوربین اصلی در بالای صفحه وجود دارد، اما دیگر حسگر انگشتی در دکمه پاور وجود ندارد. به دلایلی، ایسوس حسگر اثر انگشت را در تمام مدل‌های 2022 Zephyrus خود کنار گذاشت، علی‌رغم این واقعیت که آن‌ها آن را با مدل‌های 2021 ارائه کردند.

صفحه نمایش

در سری Zephyrus M16 یک صفحه نمایش 16 اینچی مات 16:10 وجود دارد که گزینه‌هایی برای پنل 1600p یا 1080p دارد. اکثر پیکربندی‌های Zephyrus M16 2022 با پنل مارک 1600p “ROG Nebula” ارائه می‌شوند. این برای استفاده روزانه و حرفه ای با حداکثر روشنایی 500 نیت و تقریباً 100٪ پوشش رنگ DCI-P3 بسیار عالی است. سطوح مشکی فقط در حد متوسط هستند، و کنتراست بین سطوح مختلف روشنایی فقط در حدود 1150:1 تا 1300:1 است. پنل در کمترین میزان روشنایی نیز بسیار کم نور نمی‌شود، که ممکن است برخی از شما که از دستگاه‌های خود در اتاق‌های تاریک استفاده می‌کنید، قدردان نباشید. حداقل لازم نیست نگران PWM یا سوسو زدن باشید.

به غیر از آن، این یکی از بهترین صفحه نمایش‌های لپ تاپ موجود است. همچنین برای بازی، با نرخ رفرش سریع و زمان پاسخ‌دهی، ایده‌آل است. این پنل به خوبی از قبل کالیبره شده است و دارای گواهینامه پنتون است. ما همچنین سطح یکنواختی درخشندگی خوبی را اندازه‌گیری کردیم.

معرفی لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس

با این حال، ما تغییرات رنگی DeltaE را در قسمت‌های مختلف، به خصوص در گوشه سمت راست بالا، دریافت کردیم. این به احتمال زیاد بین واحدها متفاوت است، بنابراین من مطمئناً برای هر گونه مشکلی در واحد شما آزمایش می‌کنم، به خصوص اگر قصد دارید از آن برای کارهای دقیق رنگ استفاده کنید.

سخت افزار و عملکرد

از نظر مشخصات فنی لپ تاپ زفیروس ام 16 ایسوس، ASUS ROG Zephyrus M16 2022 بر اساس آخرین سخت افزار اینتل و انویدیا موجود تا به امروز ساخته شده است. پردازنده لپ تاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس، Core i9-12900H یک پردازنده نسل دوازدهم Intel Alder Lake با 14 هسته و 20 رشته است. این یک طراحی ترکیبی با 6 هسته با کارایی بالا HyperThreaded و 8 هسته کارآمد اضافی است که بر اساس تقاضا با هم یا مجزا کار می‌کنند. طراحی این Zephyrus M16 به پردازنده این امکان را می‌دهد که در مشخصات Turbo با حداکثر توان 90 وات در بارهای CPU مورد نیاز کار کند.

برای پردازنده گرافیکی، سری 2022 M16 با تراشه‌های گرافیکی RTX 3000 و RTX 3000 Ti موجود است. آنچه ما در اینجا توضیح می‌دهیم، RTX 3070Ti است که تا 120 وات با تقویت پویا در بازی‌ها و برنامه‌های پشتیبانی شده کار می‌کند.

برای گزینه‌های رم و حافظه لپ تاپ زفیروس ام 16 ایسوس، لپ‌ تاپ همچنان با حافظه 16 گیگابایت در مدل‌های سطح بالاتر و تنها 8 گیگابایت در تنظیمات سطح پایین‌ تر، به‌علاوه یک اسلات DIMM اضافی DDR5 ارائه می‌شود. این بدان معناست که 32 گیگابایت حافظه فقط در برخی از پیکربندی‌های کلاس 3070 و 3080 امکان‌پذیر است و هیچ گزینه‌ای برای پیکربندی‌های 64 گیگابایتی وجود ندارد.

تریلر لپ تاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس

جدا از مشخصات، ایسوس چهار پروفایل استاندارد قدرت را در برنامه کنترل Armory Crate برای لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس ارائه می‌کند: بی‌صدا، عملکرد، توربو و دستی، با تنظیمات مختلف برق و پروفایل‌های فن بین آنها:

  • بی صدا: صدای فن در کمتر از 35 دسی بل، سرعت و قدرت محدود CPU/GPU.
  • عملکرد: پروفایل متعادل با تنظیمات موجود CPU/GPU و حداکثر نویز فن 46 دسی بل، 110 وات ترکیبی CPU + قدرت بسته GPU.
  • توربو: مشخصات با کارایی بالا با افزایش تخصیص توان CPU، فن‌هایی با سرعت چرخش سریع تر تا 52 دسی بل، و پردازنده گرافیکی اورکلاک شده (+50 مگاهرتز هسته / + 100 مگاهرتز حافظه، تا 120 وات TGP)، 140 وات قدرت بسته CPU + GPU ترکیبی.
  • دستی: مانند Turbo، اما با قابلیت تنظیم سفارشی سطوح قدرت PL1/PL2 CPU و قدرت/کلاک GPU، به علاوه ایجاد پروفایل‌های سفارشی فن بر اساس محدودیت‌های دما.

توربو فقط با لپ تاپ متصل به شارژ در دسترس است و برای بازی و سایر بارهای سخت در نظر گرفته شده است. در حالی که Silent برای استفاده سبک روزانه ساخته شده است. این سیستم با استفاده بسیار سبک قادر است فن‌ها را در پروفایل سایلنت بیکار کند.

عملکرد گیمینگ

به‌عنوان عضوی از خانواده لپ تاپ‌های ROG – Republic of Gamers و با پردازنده گرافیکی به‌روز شده، تنظیمات پردازنده گرافیکی با قدرت بالاتر و MUX، بسیاری از شما به توانایی‌های گیمینگ این Zephyrus M16 مدل 2022 علاقه‌مند خواهید شد.

همچنین بخوانید :

اکثر بازی‌های مدرن موجود حتی در وضوح +QHD و تنظیمات Ultra، با یا بدون فعال شدن Ray Tracing، به خوبی روی این لپ تاپ اجرا می‌شوند. البته، DLSS به یک دسته کامل در عملکرد RT کمک می‎کند. در مورد مقایسه با Zephyrus M16 2021، به‌روزرسانی M16 2022 می‌تواند 5-15٪ نرخ فریم بالاتر در وضوح +QHD و 7-18٪ بالاتر در FHD+ داشته باشد، با تغییرات بین عناوین آزمایش شده است.

با قرار گرفتن لپ تاپ روی میز و در حالت توربو، GPU در بازی‌هایی که به درستی از Dynamic Boost 2.0 پشتیبانی می‌کنند، مانند Witcher 3 یا Cyberpunk، به طور متوسط حدود 115 تا 120 وات قدرت دارد و در بقیه، تنها حدود 105 تا 110 وات است، مانند Far Cry 5 و 6. در همان زمان، دمای GPU را در 80-82 درجه سانتیگراد در بازی‎های آزمایش شده اندازه گیری کردیم.

نقد لپتاپ زفیروس M16 ایسوس

از سوی دیگر، CPU در دمای 75 تا 82 درجه کار می‌کند، و این بدان معناست که هر دو مؤلفه در اینجا با توجه به فرمت نازک و سبک در دمای ثابت کار می‌کنند. این اتفاق می‌افتد زیرا سیستم قدرت CPU و GPU را با Dynamic Boost حول توان ترکیبی CPU + GPU 140W در این حالت تنظیم می کند.

در مجموع، Zephyrus M16 2022 عملکرد خوبی در رده نازک و سبک دارد، در حدود 5 تا 20 درصد از قابلیت‌های مدل‌های ضخیم‌تر و بالاتر با مشخصات سطح مشابه. همچنین به روز رسانی قابل توجهی در عملکرد نسبت به نسل قبلی است، بیشتر در بارگیری‌های پردازنده چند هسته ای که پلتفرم نسل دوازدهم اینتل قادر است قدرت خود را نشان دهد، اما همچنین به لطف سخت‌افزار به‌روز شده و افزایش‌یافته، در بارهای تقاضای ترکیبی نیز به‌روزرسانی شده است.

عمر باتری

یک باتری 90 وات ساعتی در تمام مدل‌های ROG Scar 2022 از جمله Zephyrus M16 وجود دارد. سیستم به‌طور خودکار هنگام استفاده از لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس روی باتری، به روز رسانی صفحه نمایش را به 60 هرتز تغییر می‌دهد تا کارایی را افزایش دهد، که این موضوع سوسو زدن سریع صفحه نمایش را هنگام جدا کردن لپ تاپ از شارژ توضیح می‌دهد. همچنین، اگر می‌خواهید زمان اجرا را به حداکثر برسانید، مطمئن شوید که از لپ تاپ با تنظیم MUX در حالت Hybrid و نه روی GPU مجزا استفاده می‌کنید.

همچنین اضافه می‌کنیم که این لپ تاپ با پاور بریک 240 واتی عرضه می‌شود که نسبتاً فشرده است. باتری در +2 ساعت پر می‌شود، با شارژ سریع برای نیم ساعت اول، و شارژ USB-C تا 100 وات پشتیبانی می‌شود. نمی‌توانید از لپ تاپ در حالت Turbo/Manual در حالی که روی USB-C وصل شده‌اید استفاده کنید، اما این برای چند وظیفه‌ ای روزمره و بارهای کاری سنگین گاه به گاه در Performance کافی است، در صورتی که نمی‌خواهید پاور بریک اصلی سنگین‌ تر را در هنگام روشن بودن به همراه داشته باشید. شارژر 100 واتی ROG USB-C در جعبه این مدل گنجانده نشده است، اما ایسوس می‌گوید شما می‌توانید آن را در فروشگاه‌ها پیدا کنید.

قیمت لپ تاپ زفیروس ام 16 ایسوس

پردازنده لپ تاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس

در ایالات متحده، می‌توانید M16 را با قیمت 1499 دلار در BestBuy پیدا کنید، که این روزها معاملات انحصاری خوبی روی لپ‌ تاپ‌های ایسوس دارد. این برای پیکربندی 3060 است و مدل 3070Ti نیز موجود است.

همچنین بخوانید :

به طور کلی، سری M16 از پیکربندی i7 + 3050Ti + FHD که از حدود 1400 USD/EUR شروع می‌شود، تا مدل‌های i9 + RTX 3080Ti در بیش از 3000 USD/EUR متغیر است. در واقع، مدل دوم Zephyrus M16 GU603ZX 3080Ti در اینجا با قیمتی در حدود 4000 یورو، با 32 گیگابایت رم و 2 ترابایت فضای ذخیره سازی موجود است.

سخن پایانی

اگر قبلاً خرید لپ تاپ Zephyrus M16 ASUS را در نظر گرفته اید، از به روز رسانی 2022 حتی بیشتر قدردان خواهید شد. این همان شاسی و طراحی است، اما محکم‌تر ساخته شده و با برخی به‌روزرسانی‌ها در IO، اتصال، و بیومتریک است. مهمترین نقاط فروش این سری، فرمت قابل حمل و نمایشگر 16:10 با روشنایی 500 نیت و پوشش رنگی 100٪ DCI-P3، در کنار مشخصات قدرتمند لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس، با حرکت به سمت سخت افزار نسل دوازدهم اینتل و RTX به روز شده است. پردازنده‌های گرافیکی 3000Ti اکنون با قدرت بالاتری کار می‌کنند و یک MUX به آن کمک می‌کند.

لپتاپ زفیروس ام ۱۶ ایسوس نسل 2022 در بازی‌ها و حجم‌های کاری ترکیبی 5 تا 20 درصد قدرتمندتر است، با جهش نسلی قابل توجهی در بارهای سنگین CPU. علاوه بر این، نسل 2022 نسبت به قبل می‌تواند زمان‌های کارآمدتری روی باتری داشته باشد، و همه این‌ها در کنار هم می‌تواند Zephyrus M16 را به عنوان جایگزین مناسبی برای Zephyrus G15 مبتنی بر AMD در نقشه‌های بیشتری قرار دهد.

جدا از آنچه در مجموعه ایسوس موجود است، خریداران باید به لپ تاپ‌های جایگزین با عملکرد نازک و سبک ارائه شده توسط سایر OEM‌ها، مانند Acer Predator Triton 500 16 اینچی، ROG Flow X16 و Gigabyte Aero 16 نگاه کنند. یا گزینه‌های 15 اینچی 16:9 مانند Razer Blade 15 یا MSI GS66 Stealth که هر کدام مزایا و ویژگی‌های خود را دارند. به هر حال، این بررسی ما از لپ تاپ Zephyrus M16 ایسوس است. به دنبال نظرات، بازخوردها و سؤالات خود در مورد این مجموعه در بخش نظرات پایین زیر هستیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402