بیوگرافی شارلیز ترون | زندگی حرفه ای، زندگی خصوصی و لیست فیلم ها

شارلیز ترون
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آیا می‌دانستید شارلیز ترون، این بازیگر و تهیه‌کننده زیبا و ثروتمند هالیوودی، اهل آفریقای جنوبی است؟ یا درباره دوران کودکی سخت او چیزی شنیده‌اید؟ شگفتی‌های حوادث زندگی این بازیگر محبوب، کمتر از فیلم‌هایی که بازی می‌کند، نیست. برای خواندن سرگذشت جذاب و خواندنی شارلیز ترون همراه ما باشید.

شاید شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم، تنها درباره شهرت و ثروت شارلیز ترون (Charlize Theron) شنیده باشید، اما کمتر کسی می‌داند که این چهره زیبا، چه اتفاقات ناگواری را در در زندگی خود تجربه کرده تا توانسته به این سطح شهرت، محبوبیت و ثروت دست پیدا کند. این بازیگر برنده اسکار، گلدن گلوب و انجمن بازیگران اسکرین، در کودکی پدر خود را به شکل فجیعی از دست می‌دهد و دوران کودکی و نوجوانی ناگواری را سپری می‌کند. برای دانستن حقایق زندگی نامه شارلیز ترون، این مقاله را تا پایان بخوانید.

آنچه در ادامه می‌خوانید

بیوگرافی شارلیز ترون

عکس جوانی شارلیز ترون

شارلیز ترون متولد 7 اوت 1975 (16 مرداد 1354) در شهر بنونی از استان ترانس‌وال (که از سال 1994 استان گائوتنگ نام گرفته) کشور آفریقای جنوبی است. او تنها فرزند گردا و چارلز ترون است. شغل پدر و مادرش راه‌سازی بود. هرچند، شارلیز ترون از خانواده‌ای آفریقایی است، اما اصالت پدر و مادر او، ترکیبی است از هلندی، فرانسوی و آلمانی. آن‌ها از خانواده فرانسویانی هستند که به آفریقا مهاجرت کرده‌اند. او به همراه پدر و مادرش در مزرعه‌ای نزدیکی ژوهانسبورگ رشد کرده است.

قتل پدر شارلیز ترون به دست مادرش

بیوگرافی شارلیز ترون

جالب است بدانید شبی پدر او درحالی‌که به خاطر نوشیدن الکل مست بود، شارلیز نوجوان و مادرش را با اسلحه تهدید کرد و مادرش ناچار شد که با اسلحه دستی خودش به او شلیک کند. پدر شارلیز در این واقعه کشته شد، اما دادگاه مادر او را مقصر ندانست و به خاطر دفاع از زندگی خودش و دخترش، از اتهام قتل عمد، تبرئه شد.

کودکی شارلیز ترون

ترون کودکی خوشایندی نداشت. او در کودکی به بیماری زردی مبتلا بود و آنتی‌بیوتیک‌هایی که مصرف می‌کرد، باعث شدند که دندان‌های شیری بالایی او پوسیده شوند و تا سن ده سالگی رشد نکنند. ترون در سن سیزده سالگی به مدرسه ملی هنر ژوهانسبورگ فرستاده شد که مرکزی شبانه‌روزی بود. ترون به انگلیسی مسلط است، اما زبان اصلی او زبان آفریقایی است.

رقص و مدلینگ

ترون خود را یک رقصنده می‌دانست و در سن شانزده سالگی وارد عرصه مدلینگ شد. وارد شدن او به این عرصه، با برنده شدن او در یک مسابقه مدلینگ محلی در سالرنو و معرفی شدن او برای یک قرارداد مدلینگ یک ساله همراه بود. این اتفاق باعث شد که شارلیز ترون و مادرش به ایتالیا مهاجرت کنند. ترون در این سال در سراسر اروپا کار مدلینگ را دنبال می‌کرد. او به همراه مادرش سپس، به دو شهر نیویورک و میامی آمریکا رفتند.

در نیویورک او در مدرسه باله جفری ثبت نام کرد، تا این‌که به دلیل مصدومیت زانو باله را کنار گذاشت. شارلیز خاطرات آن روزها را در سال 2008 این‌گونه به یاد می‌آورد:

«من سه روز برای مدلینگ به نیویورک رفتم و بعد، یک سالی را در زیرزمین آپارتمان یکی از دوستانم که پنجره نداشت، گذراندم. من خرد شده بودم، من به کلاس باله جفری می‌رفتم و حالا زانوهایم از کار افتاده بود. فهمیدم که دیگر نمی‌توانم برقصم و دچار افسردگی شدیدی شدم. مادرم از آفریقای جنوبی آمد و گفت: یا می‌فهمی که باید چکار کنی و یا به خانه برمی‌گردی، چون در آفریقای جنوبی هم می‌توانی غصه بخوری».

ورود اتفاقی به عرصه بازیگری

شارلیز ترون و مادرش

ترون با بلیط یک طرفه‌ای که مادر برایش خریده بود، به لس‌آنجلس برگشت و تصمیم گرفت وارد فیلمسازی شود. او در طول ماه‌های اول با 300 دلاری که مادرش به او داده بود، امورات خود را می‌گذراند. زندگی او با چک‌هایی که مادرش از نیویورک برایش می‌فرستاد، می‌گذشت. او به نقطه‌ای رسید که برای زنده ماندن، از سبد رستوران، نان می‌دزدید.

روزی او برای نقد کردن چکی به بانک رفته بود، اما به دلیل خارجی بودن چک، نمی‌توانست آن را نقد کند. مسئول استعدادیابی، جان کرازبی، پشت سر او بود و آن را برایش نقد کرد. این شاید بزرگ‌ترین خوش شانسی زندگی شارلیز ترون باشد که مسیر زندگی او را برای همیشه تغییر داد. کرازبی او را به مدرسه بازیگری معرفی کرد و ترون اولین نقش خود را به زبان انگلیسی در فیلم ترسناک Children of the Corn III: Urban Harvest ارائه داد. با وجود نقدهای مختلفی که به این فیلم شد، ترون به دلیل زیبایی و صحنه‌ای که در آن با تری هاچر مبارزه می‌کرد، توانست نگاه‌ها را به خود جلب کند.

آغاز شهرت شارلیز ترون

او بعدها هنگام تست دادن برای فیلم درام اروتیک Showgirls توسط یوهانا ری، به مسئول استعدادیابی، جی جی هریس (J. J. Harris) معرفی شد. خود ترون از این‌که هریس چقدر به توانایی‌های او ایمان دارد، شگفت‌زده می‌شد. هریس فیلم‌ها و فیلمنامه‌هایی در ژانرهای مختلف برای ترون پیدا می‌کرد و از او می‌خواست که تهیه‌کننده شود. او به مدت 15 سال بعد، تا زمان مرگش مدیر برنامه ترون بود.

شارلیز بعدها وارد فیلم‌های هالیوودی بزرگی شد که به مشهور شدن او کمک زیادی کردند: بازی در فیلم ترسناک وکیل مدافع شیطان (1977) در کنار کیانو ریوز و آل پاچینو به عنوان همسر یک وکیل غیرعادی، که می‌تواند نقطه پرواز او به سمت شهرت محسوب شود، بازی در فیلم ماجراجویانه‌ ‌Mighty Joe Young (1998) به عنوان دوست و محافظ یک گوریل کوهستانی غول‌پیکر و ایفای نقش در درام The Cider House Rules (1999) به عنوان زنی که در دوران جنگ جهانی دوم قصد سقط جنین دارد. دو فیلم وکیل مدافع شیطان و The Cider House Rules در گیشه بسیار موفق بودند و هر دو از فیلم های پرفروش شارلیز ترون محسوب می‌شوند.

شارلیز ترون روی جلد مجلات

زندگی نامه شارلیز ترون

عکس او در شماره ماه ژانویه 1999 مجله Vanity Fair به عنوان ونوس جذاب سفید (White Hot Venus) روی جلد مجله چاپ شد. شارلیز ترون همچنین، روی شماره ماه مه مجله Playboy نیز ظاهر شد. البته، عکس‌هایی که سال‌ها قبل، در زمان فعالیت خود در عرصه مدلینگ گرفته بود، باعث شد ترون از این مجله شکایت کند.

زندگی شخصی شارلیز ترون

زندگی نامه شارلیز ترون

شارلیز ترون تابعیت دو کشور آفریقای جنوبی و آمریکا را دارد. در حال حاضر خانه شارلیز ترون در شهر لس‌آنجلس آمریکا است. ترون دو دختر به نام‌های جکسون و اوت را به فرزندخواندگی پذیرفته که اولی در مارس 2012 و دومی در ژوئیه 2015 بوده است.

ترون در آوریل 2019 فاش کرد که در هفت سالگی جکسون متوجه شده که او از نظر جنسیتی ترنس است. او در مورد دخترانش می‌گوید:

«آن‌ها همانی هستند که متولد شده‌اند و دقیقا همان‌جایی که باید در جهان باشند. هر دوی آن‌ها همان‌طور که بزرگ می‌شوند، خودشان را پیدا می‌کنند که باید چه کسی باشند و این بر عهده من نیست که برایشان تصمیم بگیرم».

او بنا بر گفته خودش تحت تاثیر بازیگران زنی مانند سوزان ساراندارون (Susan Sarandon) و سیگورنی ویور (Sigourney Weaver) بوده است. همچنین، ترون گفته که عاشق تام هنکس (Tom Hanks) بوده و بسیاری از فیلم‌های او را در جوانی دیده است. او در آفریقا نمی‌دانست که تام هنکس چقدر مشهور است، چون بازیگران هالیوود هرگز روی جلد مجلات آفریقای جنوبی چاپ نمی‌شدند، تا این‌که شارلیز به آمریکا آمد و این عامل باعث شد که او نسبت به شهرت، همیشه دید از بالایی داشته باشد.

بعد از فیلمبرداری That Thing You Do! Finished، ترون هنوز امضای تام هنکس را روی فیلمنامه خود دارد. قد شارلیز ترون 177 سانتی‌متر است و بازیگر نسبتا قدبلندی به شمار می‌رود. سن شارلیز ترون نیز 46 سال است. در پیاده‌روی مشاهیر هالیوود ستاره‌ای به نام او ثبت شده است.

ازدواج شارلیز ترون

ازدواج شارلیز ترون

شارلیز ترون تابه‌حال چند بار ازدواج کرده است. اولین رابطه علنی او با کریگ بیرکو (Craig Bierko) بازیگر بوده که از سال 1995 تا 1997 با هم ارتباط داشتند. اولین همسر قانونی شارلیز ترون، استفان جنکینز (Stephan Jenkins) خواننده بود. آن‌ها تا اکتبر سال 2001 با هم بودند، اما متاسفانه، بعد از سه سال رابطه از هم جدا شدند. استفان احساسات خود را پس از جدایی در سومین آلبوم گروه Eye Blind’s به نام Out of the Vein ثبت کرده است.

ترون در سال 2001 با استوارت تاونسند (Stuart Townsend) بازیگر سریال‌ ‌Trapped وارد رابطه شد. شارلیز ترون و همسرش استوارت تا سال 2009 در لس آنجلس و کشور ایرلند با هم زندگی کردند تا این‌که در این سال از هم جدا شدند. در دسامبر 2013 ترون رابطه خود را با شان پن (Sean Penn) بازیگر آمریکایی آغاز کرد که متاسفانه، این رابطه نیز، در ژوئن 2015 به جدایی انجامید.

او از ثروتمندترین بازیگران هالیوودی است. ثروت شارلیز ترون حدود 160 میلیون دلار آمریکا برآورد شده است. او در سال 2007 آپارتمانی به ارزش 2.76 میلیون دلار در زمان اوج حباب مسکن این کشور خریداری کرد که بعدها آن را با یک میلیون دلار ضرر به قیمت 1.7 میلیون دلار به فروش رساند. این پنت هاوس دوبلکس پنجره‌های بزرگی رو به شهر لس آنجلس و سه تراس وسیع دارد.

فیلمهای شارلیز ترون

فیلمهای شارلیز ترون

شارلیز ترون در دهه ۱۹۹۰ با بازی در نقش اول زن در فیلم های وکیل مدافع شیطان (1997) و Mighty Joe Young (1998) و The Cider House Rules (1999) در سراسر جهان به شهرت رسید. او برای ایفای نقش قاتل زنجیره‌ای، آیلین وورنوس، در فیلم Monster (2003)، مورد تحسین منتقدان قرار گرفت که برای آن برنده جایزه خرس نقره‌ای و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن و به عنوان اولین تبعه آفریقای جنوبی برنده جایزه اسکار شناخته شد.‌ ‌او یک نامزدی جایزه اسکار دیگر نیز، به خاطر بازی در نقش زنی که مورد آزار جنسی قرار گرفته و به دنبال اجرای عدالت است، در درام North Country (2005) در کارنامه خود دارد.

ترون در چندین فیلم اکشن تجاری نیز بازی کرده که موفق هم بوده‌اند، از جمله فیلم The Italian Job (2003)، فیلم Hancock (2008)، فیلم Snow White and the Huntsman (2012)، فیلم Prometheus (2012)، فیلم Mad Max: Fury Road (2015) ، فیلم The Huntsman: Winter’s War (2016)، فیلم‌ ‌The Fate of the Furious (2017)، فیلم Atomic Blonde (2017)، فیلم The Old Guard و فیلم F9 (2021) .

او همچنین برای بازی در نقش زنان آسیب دیده در کمدی-درام‌های جیسون ریتمن Young Adult (2011) و Tully (2018) و نقش مگین کلی در درام بیوگرافی Bombshell (2019) برای سومین بار، نامزد جایزه اسکار شد.

در جدول زیر فهرست کامل فیلم‌های شارلیز ترون آمده است. در بعضی از فیلم‌ها، وی به عنوان تهیه‌کننده حاضر بوده که در قسمت توضیحات مشخص شده است:

سال ساختنام فیلمنقشکارگردانامتیاز IMDbتوضیحات
1995Children of the Corn III: Urban Harvestسیاهی لشکرJames D.R. Hickox4.2
19962 Days in the Valleyهلگا اسولژنJohn Herzfeld6.5
1996That Thing You Do!تینا پاورزTom Hanks6.9
1997Trial and Errorبیلی تایلرJonathan Lynn7.9
1997The Devil’s Advocateمری آن لومکسTaylor Hackford7.5
1998Celebrityسوپر مدلWoody Allen6.3
1999Mighty Joe Youngجیل یانگRon Underwood5.7
1999The Astronaut’s Wifeجیلیان آرماکوستRand Ravich5.4
1999The Cider House Rulesکندی کندالLasse Hallström7.4
2000Reindeer Gamesاشلی مرکرJohn Frankenheimer5.8
2000The Yardsجیون ساندیJames Gray6.4
2000The Legend of Bagger Vanceادل اینورگوردونRobert Redford6.7
2001Sweet Novemberاریکا استولتزPat O’Connor6.7
200115 Minutesرز هرنJohn Herzfeld6.1
2001The Curse of the Jade Scorpionلورا کنسینگتونWoody Allen6.7
2002Trappedکارن جنسینگزLuis Mandoki8
2002Waking Up in Renoکندی کرکندالJordan Brady5.4
2003The Italian Jobاستلا بریجرF. Gary Gray7
2003Monsterآیلین وورنوسPatty Jenkins7.3و تهیه‌کننده
2004Head in the Cloudsگیلدا بسهJohn Duigan6.5
2005North Countryجوسی ایمیزNiki Caro7.3
2006East of HavanaEmilia MenocalJauretsi Saizarbitoria6.6تهیه‌کننده مستند
2007In the Valley of Elahامیلی ساندرزPaul Haggis7.23
2007Battle in SeattleالاStuart Townsend6.6
2008Sleepwalkingجولین ریدیBill Maher6.1و تهیه‌کننده
2008Hancockمری امبریPeter Berg6.4
2008The Burning PlainسیلویاGuillermo Arriaga6.8و تهیه‌کننده اجرایی
2009The RoadهمسرJohn Hillcoat7.2
2009Astro Boyگوینده (صدا)David Bowers6.3
2011Young Adultماویس گریJason Reitman6.3
2012Snow White and the Huntsmanملکه راویناRupert Sanders6.1
2012Prometheusمریدیت ویکرزRidley Scott7
2014A Million Ways to Die in the WestآناSeth MacFarlane6.1
2015Dark Placesلیبی دیGilles Paquet-Brenner6.2و تهیه‌کننده
2016The Huntsman: Winter’s Warملکه راویناCedric Nicolas-Troyan6.1
2016The Last Faceرن پترسونSean Penn4.9
2016Kubo and the Two Stringsمیمون (صدا)Travis Knight7.7
2016Brain on FireGerard Barrett6.6تهیه‌کننده
2017Atomic Blondeلورن بروتونDavid Leitch6.7و تهیه‌کننده
2017The Fate of the FuriousسیفرF. Gary Gray6.6
2018TullyمارلوJason Reitman6.9و تهیه‌کننده
2018Gringoالین مارکینسونNash Edgerton6.1و تهیه‌کننده
2019Long Shotشارلوت فیلدJonathan Levine6.8و تهیه‌کننده
2019Murder MysteryKyle Newacheck6تهیه‌کننده اجرایی
2019The Addams Familyمارتیشیا آدامز (صدا)Greg Tiernan , Conrad Vernon6.9و تهیه‌کننده اجرایی
2019Bombshellمگین کلیJay Roach6.8و تهیه‌کننده
2020The Old GuardاندیGina Prince-Bythewood6.6و تهیه‌کننده
2021F9سیفرJustin Lin5.2
2021The Addams Family 2مارتیشیا آدامز (صدا)

Greg Tiernan , Conrad Vernon

Laura Brousseau

5.4
2022Doctor Strange in the Multiverse of MadnessکلیSam Raimi7
2022The School for Good and Evilخانم لسوPaul Feigدر مرحله پس از تولید
2023Fast XسیفرLouis Leterrierدر آینده

شارلیز ترون و کار تهیه کنندگی فیلم

فیلمهای شارلیز ترون

ترون از اوایل دهه ۲۰ به همراه شرکت خود به نام‌ ‌Denver and Delilah Productions کار تولید فیلم را آغاز کرد. او تابه‌حال‌ ‌فیلم‌های متعددی را ساخته که در تعدادی از آن‌ها بازیگری نیز کرده است.‌ ‌از جمله فیلم‌هایی که ترون در آن‌ها به عنوان تهیه کننده حاضر بوده، می‌توان به فیلم The Burning Plain (2008) و Dark Places (2015) و Long Shot (2019) اشاره کرد.

آثار تلویزیونی

سال ساختنام فیلم یا سریالدر نقشتوضیحاتامتیاز IMDb
1997Hollywood Confidentialسالی باونفیلم تلویزیونی5
2000Saturday Night Liveمهمانقسمت شارلیز ترون/ پائول سایمون8
2004The Life and Death of Peter Sellersبریت اکلندفیلم تلویزیونی6.9
2005Arrested Developmentریتا لیدزقسمت58.7
2006Robot Chickenمادر دنیل / پیشخدمت (صدا)قسمت “Book of Corrine”7.7
2013Hatfields & McCoysتهیه‌کننده اجرایی7.9
2014Saturday Night Liveمهمانقسمت: “Charlize Theron / The Black Keys”8
2014Girlbossتهیه‌کننده اجرایی; 13 قسمت7
2017The Orvilleپریا لاوسکقسمت: “Pria”8
2019-2017Mindhunterتهیه‌کننده اجرایی; 19 قسمت8.6
2019Hyperdriveتهیه‌کننده اجرایی; 10 قسمت8
2020Home Movie: The Princess Brideفزیکقسمت: “Have Fun Storming The Castle!”7.5
2022The Boysاستورم فرانتقسمت: “Payback”8.7

جوایز و افتخارات شارلیز ترون

فیلم‌های شارلیز ترون تا سال 2020 در مجموع 100 نامزدی و 39 جایزه را در جشنواره‌های مختلف برای او به همراه داشته است. خلاصه‌ای از مهم‌ترین افتخارات او در جدول زیر آمده است:

جشنواره/جایزهسالبرای فیلمعنوان جایزه
اسکار2004Monsterبهترین بازیگر
جشنواره بین‌المللی فیلم برلین2004Monsterبهترین بازیگر
جایزه بامبی2000The Cider House Rulesبهترین ستاره درحال ظهور زن
جوایز انجمن منتقدان فیلم شیکاگو2013Monsterبهترین بازیگر
جوایز منتخب منتقدان2016Mad Max: Fury Roadبهترین بازیگر فیلم اکشن
جایزه گلدن گلوب2004Monsterبهترین بازیگر زن فیلم درام
جایزه فیلم هالیوود2005North Countryبهترین بازیگر زن سال
جشنواره بین‌المللی فیلم نخل طلایی2020Bombshellستاره بین‌المللی
همچنین بخوانید :

سوالات متداول

1. خانه شارلیز ترون کجاست؟

شارلیز ترون در حال حاضر ساکن لس آنجلس است.

2. اصالت شارلیز ترون کجایی است؟

او از خانواده‌ای آفریقایی است، اما اصالت پدر و مادر شارلیز ترون، ترکیبی است از هلندی، فرانسوی و آلمانی. آن‌ها از خانواده فرانسویانی هستند که به آفریقا مهاجرت کرده‌اند.

3. شارلیز ترون چند سالشه؟

او متولد 7 اوت 1975 (16 مرداد 1354) و 46 ساله است.

کلام آخر

در این مطلب با بررسی یکی از جذاب‌ترین و خواندنی‌ترین بیوگرافی‌ها که زندگی نامه شارلیز ترون است، همراه شما بودیم. در انتها نیز به چند پرسش متداول درباره زندگی شارلیز ترون پاسخ دادیم. اگر شما هم در مورد این بازیگر محبوب یا آثار او سوالی دارید، می‌توانید در کامنت‌ها مطرح کنید که در اسرع وقت جواب آن را برایتان ارسال کنیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402