سیستم عامل iPadOS 13.5؛ تاریخ انتشار، مشخصات و آیپدهای سازگار

سیستم عامل iPadOS 13.5
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سیستم عامل iPadOS 13.5، سیستم عامل ساخته شده مخصوص تبلت‌های اپل، به طور رسمی معرفی شده است. این خبر بسیار خوبی برای کاربران ایپد است که حالا ترفند‌های جدید و همچنین ویژگی‌های جدید و بهبود یافته را با سیستم عامل آی پد او اس 13.5 دریافت می‌کنند که با اشتراک بازی جدید اپل با نام اپل آرکید (Appple Arcade) شروع می‌شود.

آی پد او اس سیستم عامل مخصوص آیپد است تا آن‌ها را برای کاربران تبلت‌های اپل بیشتر سازگار کند، همچنین گام بزرگی برای اپل است. به این علت که این شرکت تا پیش از آن متعهد به جدا کردن نرم‌افزار دستگاه‌های آیپد از iOS نبوده است، به این معنی که تبلت‌ها از زمان عرضه‌شان تا قبل از به روی کار آمدن iPadOS ، از iOS استفاده می‌کردند. در این مقاله از پلازا شما را با سیستم عامل iPadOS 13.5 آشنا می‌کنیم.

در ادامه می‌خوانید:

بررسی سیستم عامل iPadOS 13.5

بطور اساسی، سیستم عامل آی پد او اس 13.5 تعدادی پیشرفت مهم در رابط کاربری آیپد به ارمغان می‌آورد تا تجربه بهتری از استفاده از آیپد را ارائه دهد، که شامل استفاده بهتر از صفحه نمایش، ژست‌های حرکتی جدید و پشتیبانی از موس می‌شود. بیایید نگاهی به همه کارهایی که سیستم عامل iPadOS 13.5 می‌تواند انجام دهد بیندازیم تا بتوانید از تمام ویژگی های جدید آن بهره کامل ببرید.

شایان ذکر است که برای نشان دادن نسخه‌های موازی و اینکه برخی از ویژگی‌ها همزمان با آیفون‌ها منتشر می‌شوند، iPadOS با نسخه‌های iOS به صورت یکسان شماره‌گذاری شده است.

تاریخ انتشار سیستم عامل آی پد او اس 13.5

24 دسامبر 2019، تاریخ دانلود برای اولین نسخه iPadOS بود که iPadOS 13 نام داشت. این سیستم عامل در کنار آیفون 11، آیفون 11 پرو و آیفون 11 پرو مکس جدید و همچنین اپل واچ 5 و یک آیپد پایه جدید معرفی شد.

اپل برای تکمیل آن به سرعت iPadOS 13.1، و چند نسخه موقت دیگر را منتشر کرد و در اواخر اکتبر، iPadOS 13.2 را عرضه کرد. از آن زمان ما iPadOS 13.3، iPadOS 13.4 و iPadOS 13.5 را مشاهده کرده‌ایم. اکثر این به‌روزرسانی‌ها در جهت رفع اشکال و بهینه‌سازی‌ها بودند، همانطور که سیاهه تغییرات اپل نشان داد – نه فقط مشکلات باقی‌مانده از ساخت فورک جدید، بلکه مشکلات مشابه مشکلاتی که در iOS 13 وجود دارد.

کدام آیپد‌ها با iPadOS 13.5 کار می‌کنند؟

لیست بلندبالایی از آیپدهایی وجود دارد که می‌توانند این به‌روزرسانی را دانلود کنند. اما اگر iPad Air اصلی، iPad Mini 2، iPad Mini 3 یا مدلی قدیمی‌تر داشته باشید این فرصت را از دست می‌دهید.

آیپدهای زیر می‌توانند این به‌روزرسانی برای iPadOS دریافت کنند:

  • iPad Pro 12.9 (2018)
  • iPad Pro 12.9 (2017)
  • iPad Pro 12.9 (2015)
  • iPad Pro 11 (2018)
  • iPad Pro 10.5 (2017)
  • iPad Pro 9.7 (2016)
  • iPad Air (2019)
  • iPad Air 2
  • iPad (2018)
  • iPad (2017)
  • iPad Mini (2019)
  • iPad Mini 4

2020 iPad Pro نیز به صورت پیش فرض با سیستم عامل iPadOS 13.5 عرضه شد و شما می‌توانید آن محصول را به جدیدترین نرم افزار به روز کنید. در ادامه شما را با آپدیت‌های اصلی که iPadOS از اواخر سال 2019 در اختیار شما قرار می‌دهد آشنا می‌کنیم.

صفحه اصلی جدید سیستم عامل iPadOS 13.5

اولین تغییر بزرگی که در iPadOS متوجه خواهید شد در صفحه اصلی (Home Screen) جدید است. شبکه‌بندی آیکون‌ برنامه‌ها باریک‌تر است و به شما امکان می‌دهد آیکون‌های بیشتری روی صفحه قرار بدهید و فضای بی استفاده روی نمایشگر را کاهش دهید.

ویژگی های جدید سیستم عامل آی پد او اس 13.5

با شبکه ای فشرده‌تر از برنامه‌ها، اکنون گزینه ای برای نمایش Today View در کنار آن‌ها وجود دارد تا یک نمای کلی مفیدتری داشته باشید.

برای دسترسی سریع به ویجت‌ها (widgets) با کشیدن انگشت از سمت چپ صفحه، می‌توان آن را به صفحه اصلی اضافه کرد و می‌توانید ویجت‌های پین‌شده را برای نمایش موارد مرتبط با خود به دلخواه تغییر دهید.

Sidecar، یک تغییر بزرگ جدید

اگر کنجکاوید بدانید بزرگترین ویژگی iPadOS ممکن است چه باشد، Sidecar یکی از مدعیان است. این به طور ساده از پشتیبانی سیمی (یا بی‌سیم) برای استفاده از iPad شما به عنوان صفحه دوم مک استفاده می‌کند و مجموعه ای از قابلیت‌ها را به همراه دارد.

نحوه استفاده از Sidecar با MacOS Catalina

این حالت به نحو احسن هر آیپدی را به یک مانیتور قابل حمل تبدیل می‌کند، مانیتوری با باتری داخلی پرقدرت، که به برنامه‌ها و چندین پنجره اجازه می‌دهد روی صفحه نمایش آن کشیده شوند و می‌توانید با استفاده از ماوس، صفحه‌کلید یا Apple Pencil با آن تعامل داشته باشید.

در نسخه بتا، نمی‌توانید با رزولوشن سر و کار داشته باشید، اما ممکن است اکنون که نرم‌افزار نهایی تغییر کرده، عوض شده باشد.

iPadOS راه جدیدی برای انجام دادن چند کار بطور همزمان دارد

چندوظیفه‌ای (Multitasking) نیز در iPadOS در چند راه ارتقا پیدا کرده است. در ابتدا، می‌توانید از Split View برای دیدن دو پنجره برنامه همزمان برای یک برنامه، یا دو برنامه مختلف استفاده کنید. iPadOS در اینجا از یک رابط کشیدن و رها کردن استفاده می‌کند و جابه‌جایی بین برنامه‌ها و پنجره‌ها را آسان می‌کند.

مشخصات سیستم عامل آی پد او اس 13.5

Slide Over به شما امکان می‌دهد تا به سرعت یک برنامه را در یک پنجره کناری، روی یک برنامه دیگر بالا بکشید – به شما این امکان را می‌دهد که به سرعت مواردی مانند ایمیل‌ها، پیغام‌ها یا یادآوری‌ها را بدون نیاز به خروج از برنامه فعلی که استفاده می‌کنید بررسی کنید.

کشیدن از پایین صفحه به بالا به شما امکان می‌دهد بین برنامه‌ها در پنل Slide Over حرکت کنید.

اپل همچنین ویژگی Exposé مک را به iPadOS آورده است که به شما امکان می‌دهد یک نمای کلی از همه برنامه‌های در حال اجرا خود داشته باشید – همچنین جابه‌جا شدن بین آن‌ها را آسان می‌کند و هر برنامه‌ای را که دیگر نیازی به اجرا آن در پس زمینه ندارید را ببندید.

iPadOS از درایو USB و SD card پشتیبانی می‌کند ؛ مشخصات سیستم عامل آی پد او اس 13.5

طرفداران حافظه خارجی خوشحال می‌شوند! iPadOS به شما این امکان را می‌دهد که یک درایو USB یا کارت خوان SD را به iPad خود وصل کنید و برنامه Files قادر به خواندن آن‌ها خواهد بود و به شما امکان می‌دهد به راحتی داده‌ها را بین حافظه داخلی iPad و درایو خارجی کنترل کنید.

USB drive and SD card

فایل‌ها برای بهره‌گیری بهتر از صفحه‌نمایش وسیع آی‌پد، نمای ستونی دریافت می‌کنند. iCloud Drive امکان اشتراک‌گذاری پوشه‌ها را فراهم می‌کند و در صورت اتصال، محتوای یک درایو USB یا کارت SD را نشان می‌دهد.

خبرهای خوشی برای عکاسان هم وجود دارد. پشتیبانی ساخته شده در iPadOS به شما امکان می‌دهد دوربین خود را به iPad خود متصل کنید و تصاویر را مستقیماً به برنامه های ویرایش مانند Lightroom وارد کنید.

ارتقا عملکرد سیستم عامل iPadOS 13.5

آیپد فعلی شما می‌تواند با فرارسیدن iPadOS عملکرد بهتری داشته باشد، زیرا اپل مدعی است که سیستم‌عامل مخصوص تبلت‌هایش سریع‌تر از iOS 12 است.

آن‌ها اظهار می‌کنند، باز کردن قفل Face ID تا 30 درصد سریع‌تر است، در حالی که برنامه‌ها تا دو برابر سریع‌تر از iOS 12 باز می‌شوند – و خود برنامه‌ها باید حجم کمتری برای دانلود داشته باشند (تا 50 درصد) تا فضای کمتری از حافظه گرانبها را اشغال کنند.

وبسایت‌ها و گشت در اینترنت iPadOS با کیفیت مانند دسکتاپ

مرورگر وب سافاری نیز با iPadOS بهبود یافته است، زیرا دیگر صرفاً به iOS و ماهیت تلفن همراه وابسته نیست.

درست است: شما دیگر فقط سایت‌های موبایل را مشاهده نمی‌کنید، زیرا iPadOS وب سایت‌ها را در یک نمای دسکتاپ اصلاح شده مشاهده می‌کند که کمی مناسب‌تر و برای لمس بهینه شده است.

وبسایت و اینترنت گردی

این فقط با وب‌سایت‌های اپل کار نمی‌کند – بلکه برنامه‌هایی مانند Google Docs و وبسایت‌های WordPress نیز با Safari در iPadOS بهتر کار می‌کنند.

مرورگر اپل همچنین یک دانلود منیجر، 30 میانبر صفحه کلید جدید، و مدیریت تب‌های بهبود یافته را دریافت می‌کند.

ژست‌های حرکتی جدید ؛ معرفی سیستم عامل iPadOS 13.5

یکی از ویژگی‌های بزرگ‌تر در سراسر iPadOS، ژست‌های حرکتی جدید هستند. مواردی که دیده‌ایم بسیار آسان هستند: برای cut با جمع کردن سه انگشت، برای paste با گستردن سه انگشت، کشیدن سه انگشت برای undo. به همین سادگی!

در برخی از برنامه‌ها، می‌توانید صفحه‌کلید را با نزدیک کردن دو انگشت در حال لمس صفحه به اندازه موبایل iOS کوچک کنید و آن را به اطراف جابه‌جا کنید. آن را در کنار صفحه نمایش قرار دهید و بوم: می‌توانید تنها با یک انگشت شست روی آن تایپ کنید.

موارد بالا را به ژست‌های حرکتی صفحه اصلی و چندوظیفه‌ای اضافه کنید. شاید برای عادت کردن به تمام تعاملات جدید که با iPadOS ارائه می‌شوند، به منحنی یادگیری نیاز داشته باشید.

نشانه گذاری و خیلی بیشتر در سیستم عامل iPadOS 13.5

Markup همچنین به‌روزرسانی دریافت می‌کند و می‌توانید سرتاسر صفحات وب، اسناد و ایمیل‌ها را علامت‌گذاری کنید.

یک کشیدن از گوشه به سمت بالا با Apple Pencil مارک‌آپ را راه اندازی می‌کند و پالت ابزار تازه طراحی شده را به نمایش می‌گذارد. پالت ابزار را می‌توانید به اطراف بکشید و در هر نقطه از صفحه نمایش قرار دهید.

مارک آپ در سیستم عامل iPadOS 13.5

در صحبت از مداد، اپل دیرکرد ورودی خود را از 20 میلی‌ثانیه به 9 میلی‌ثانیه کاهش داده است. این پیشرفت به این معناست که هنگام استفاده از اپل پنسل، تجربه‌ای طبیعی‌تر و شبیه به قلم خواهید داشت.

بسیاری از ویژگی‌های جدیدی که به iOS 13 می‌آیند را iPadOS نیز دریافت می‌کند، مانند حالت تاریک، فونت‌های اختصاصی، و  Photosجدید سازمان‌دهی‌شده توسط یادگیری ماشین.

پشتیبانی از ماوس برای iPadOS

سیستم عامل آی پد او اس 13.5 از اتصال ماوس به iPad شما پشتیبانی می‌کند، اگرچه این چیزی نیست که در مرکز لیست ویژگی‌های رسمی iPadOS پیدا کنید.

توسعه‌دهنده Steve Troughton-Smith در ابتدا دستورالعمل‌هایی را که برای اتصال ماوس از طریق تنظیمات دسترسی جدید کشف کرده بود، توییت کرد. Tom’s Guide هم با موفقیت یک ماوس را در iPad فعال کرد.

در حالی که به نظر می‌رسد این بی‌دردسرترین چیز نیست؛ ما برای یک جهش جدی در پتانسیل بهره وری و میزان دسترسی خانواده iPad هیجان زده هستیم.

جمع بندی

در انتها باید گفت که اپل با انتشار سیستم عامل iPadOS 13.5 اقدام بسیار سودمندی در مستقل شدن سیستم عامل آیپدها انجام داده است. تغییرات اعمال شده در سیستم عامل به کاربران آیپد این امکار را می‌دهد که از دستگاه خود نهایت استفاده را کنند. با این حال آی پد او اس راه درازی برای به کمال رسیدن دارد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402