پخش مویرگی از استراتژیهای شرکتهای تولیدی برای عرضه محصولاتشان است. در این مقاله به توصیف این استراتژی و نیازمندیهای آن میپردازیم.
در بسیاری از کسب و کارها پخش مویرگی کالا میتواند مهمترین اصل بازاریابی و فروش باشد. در واقع کانالهای توزیع مهمترین اصل در چرخه اقتصادی یک کسب و کار محسوب میشوند که یکی از مزیتهای رقابتی برای سازمانهای مختلف نیز به حساب میآیند. مکانیزم توزیع محصولات شامل انواع مختلفی است که مهمترین آنها توزیع انحصاری، توزیع گزینشی و توزیع مویرگی هستند. ما در این مقاله به پخش مویرگی محصولات و نکات مربوط به آن خواهیم پرداخت.
فهرست عناوین مطلب:
پخش مویرگی چیست؟
منظور از پخش مویرگی فرآیندی است که طی آن تولیدکننده کالا و خدمات خود را به دست مشتری میرساند. واضح است که منظور از مویرگ کانالها و مسیرهایی است که کالا و خدمات برای رسیدن به دست مشتری طی میکنند. باید اضافه کنیم که پخش مویرگی پرطرفدارترین شکل توزیع محصولات در سراسر دنیا است. در این نوع از توزیع محصولات تعداد زیادی فروشنده خرده فروش برای توزیع و فروش محصول به مشتری به خدمت گرفته میشوند و با توجه به بررسی و تحلیل نیازهای مشتری مسیرها یا کانالهای ارتباطی توزیع تعیین میشوند.
وظایف اصلی در سیستم پخش مویرگی
مهمترین وظایفی که برای سیستم پخش مویرگی میتوان در نظر گرفت به این شرح است:
- ذخیرهسازی و انبارداری کالا برای توزیع
- دریافت سفارش از مشتریان
- تحویل کالا به مشتریان
- وصول مطالبات
- کنترل و دریافت اطلاعات از بازار
در پخش مویرگی تولیدکننده بخشبندیهای تعریف شده در بازار را نادیده گرفته و محصولات خود را برای رسیدن به دست مشتری هدف در همه بازارهای موجود بدون واسطه توزیع میکند. ایجاد چنین شبکهای در فروش می تواند به کاهش ریسک مالی، کنترل و مدیریت بازار محصولات و بهرهبرداری از بازخورد بازار و همچنین پوشش بیشتر مشتریان منجر شود.
استفاده از نرمافزارهای پخش مویرگی کمک میکند تا بتوان فرآیند و وظایف تعریف شده در بخش پخش مویرگی را به خوبی مدیریت کرده و دادههای موجود در این زمینه از تعداد محصول، تحویل گیرنده، قیمت، تخفیفات و میزان فروش را ثبت و نگهداری کرد.
مهمترین موارد در پخش مویرگی
پخش مویرگی با دریافت سفارش مشتری توسط تولیدکننده آغاز میشود. یکی از مهمترین نکات در فرآیند توزیع مویرگی رسیدن محصول به دست مشتری در زمان مورد انتظار است. معمولاً در یک فرآیند پخش مویرگی این مراحل اتفاق میافتند:
پردازش سفارشات
سفارشات معمولاً توسط بخش فروش دریافت میشوند، این سفارشات پردازش میشوند و توسط یک سیستم کنترلی یکپارچه که به همه بخشهای مورد نیاز سازمانی متصل است، اطلاعات مربوط به موجودی ثبت و ذخیره میشود.
مدیریت موجودی
یکی دیگر از موارد بسیار مهم در پخش مویرگی توجه به مدیریت موجودی است. سطح موجودی بر سرعت توزیع و هزینههای انبار تأثیرگذار است. بنابراین در پخش مویرگی بسیار مهم است که مدیریت موجودی در انبار و بخش تولید همواره رصد شود.
انبارداری
یک سیستم انبارداری کارآمد بخش مهمی از هر تجارت محسوب میشود. وجود انبارهای مختلف و تعریف شده بر اساس نیاز بازار میتواند سرعت توزیع کالا و ارائه خدمات به مشتریان را بهبود بخشد.
حمل و نقل
مهمترین بخش هر کسب و کار تجاری حمل و نقل کالا و رساندن آن به دست مشتری است. انتخاب نوع استراتژی مناسب با سیاست بازار، میتواند ارتباط گستردهتر و بیشتر با مشتریان و شناخت دقیق نیاز آنها را در پی داشته باشد.
یکپارچه ساختن شرکتهای پخش با نرم افزارهای پخش مویرگی
در شکل توزیع مویرگی کالا و خدمات، طراحی کانال توزیع مناسب میتواند مزایای رقابتی بسیاری را برای سازمان به همراه داشته باشد. یکی از مهمترین زیرساختها در پیادهسازی سیستم توزیع و اجرای موفق طرح پخش مویرگی، یکپارچگی سیستم تولید و توزیع است که به کمک نرمافزارهای یکپارچه حسابداری میتوان به این مهم دست پیدا کرد.
در نرمافزارهای یکپارچه سازمانی عموماً نرم افزار پخش مویرگی نیز وجود دارد که همه موارد و اطلاعات مهم را از زمان تولید تا توزیع محصول در بازار میتوان در آن ثبت و ذخیره کرد.
در این نرمافزارها میتوان به تعریف مسیر به صورت ساختار درختی، تعیین مسیر برای بازاریابهای مختلف، ثبت سفارشات توسط بازاریابها و… پرداخت. اتصال به برنامههای کاربردی دیگری چون نرمافزارهای انبار، نرمافزار تولید و نرمافزار خزانه، نرمافزار اطلاعرسانی و… سبب میشود تا یک برنامه نرمافزاری پخش مویرگی را بتوان به خوبی مدیریت کرده و از آن برای رسیدن به اهداف سازمانی استفاده کرد.
ویژگیهای نرمافزار فروش و پخش مویرگی
این نرمافزارها عموماً راهکاری یکپارچه برای عملیات فروش ارائه میکنند که شامل همه مراحل سفارشگیری تا توزیع و تسویه حساب را شامل میشود. مهمترین وظایفی که میتوان برای یک نرمافزار فروش و پخش مویرگی در نظر گرفت به این شرح است:
ذخیرهسازی و انبار کالا
وجود انبارهای منظم و قابل استفاده در شرکتهای پخش مویرگی شاهرگ حیات آنها محسوب میشود، یک نرمافزار جامع باید اطلاعات مرتبط با انبار را به راحتی در اختیار کاربر قرار داده و بتواند از این اطلاعات برای توزیع بهتر محصولات بهره ببرد.
دریافت سفارشات
ویزیتورها در شرکتهای پخش مویرگی مسئول دریافت سفارشات هستند ممکن است این سفارشات مستقیم از مشتری دریافت شود (توزیع گرم) و یا ویزیتور با شرکتهای توزیع و پخش طرف باشد (توزیع سرد). در هر صورت دریافت سفارش و تحویل آن به بخش توزیع یکی از مراحلی است که در نرمافزارهای پخش مویرگی باید حضور داشته باشد.
تحویل کالا
تحویل کالا به مشتری یا شرکت پخشکننده باید منظم، سالم و همراه با ثبت اطلاعات محصول و… باشد.
وصول مطالبات
مهمترین بخش یک نرمافزار پخش مویرگی اطلاعات مرتبط با وصول مطالبات است که باید به موقع و دقیق ثبت و قابل دسترس باشند.
گزارشات دقیق
نرمافزارهای پخش مویرگی باید قادر به ارائه گزارشات دقیق از جمله خواب سرمایه مانند گردش موجودی انبارها، مانده تعدادی و ریالی کالاها و ارزش نهایی باشند تا بتوان نسبت به خرید، حراج و سرمایهگذاری یا عدم سرمایهگذاری روی کالاها تصمیمگیری کرد.
نامی حساب ناربن؛ ارائه دهنده راهکارهای سازمانی
شرکت ناربن یکی از شرکتهای معتبر در زمینه خدمات مالی و حسابداری است. این شرکت همچنین نمایندگی محصولات شرکت همکاران سیستم و سپیدار سیستم را بر عهده دارد. یکی از نرم افزارهای رایج که بسیاری از مخاطبین به آن اقبال دارند، نرم افزار پخش مویرگی سپیدار است که متخصصین ناربن میتوانند با شناخت نیاز شما و ارائه مشاوره رایگان، شما را در خرید این نرم افزار راهنمایی کنند. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به وبسایت این شرکت مراجعه نمایید.
