فیلم شب طلایی | نگاهی بر ساخته مشترک حاتمی کیای پدر و پسر

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم شب طلایی یکی از فیلم‌های سینمایی ایرانی است که در سال 1401 اکران عمومی شد. این اثر حاصل همکاری ابراهیم حاتمی‌کیا و فرزندش یوسف حاتمی‌کیا محسوب می‌شود. در ادامه با معرفی کامل این فیلم همراه شما هستیم.

یوسف حاتمی‌کیا، پسر ابراهیم حاتمی‌کیا، متولد سال 1370 و فارغ‌التحصیل رشته سینما با گرایش تدوین است که تاکنون سابقه کارگردانی تعدادی فیلم مستند و داستانی کوتاه از جمله: مستند اجتماعی چشم جنگ (1394)، مستند ملاقات شیشه‌ای (1395) و مستند پژوهشی بازگشت (1397) را برعهده داشته است. او در فیلم چ (ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا در مورد شهید مصطفی چمران) دستیار دوم کارگردان بود و درباره پشت صحنه این فیلم، مستندی ساخته است.

فیلم سینمایی شب طلایی، که قبلا شمش طلا نام داشت، نخستین بار سال 1400 در  چهلمین جشنواره فجر اکران شد. کارگردان و نویسنده این فیلم، یوسف حاتمی‌کیا و تهییه‌کننده آن ابراهیم حاتمی‌کیا است. ساخت فیلم ایرانی شب طلایی را می‌توان به نوعی، میدان دادن حاتمی‌کیا به پسرش دانست. در ادامه این مقاله پلازا با اعلام تاریخ اکران و معرفی فیلم سینمایی شب طلایی همراه ما باشید.

تریلر فیلم سینمایی شب طلایی را می‌توانید از قسمت زیر تماشا کنید و در جریان فضای کلی فیلم قرار بگیرید.

فهرست مطالب:

تاریخ انتشار فیلم شب طلایی

ژانر این اثر اجتماعی، درام و خانوادگی است. اکران اولیه فیلم سینمایی شب طلایی، در تاریخ 17 بهمن 1400 در چهلمین جشنواره فجر بوده است. اکران عمومی آن نیز، در تاریخ 26 مرداد 1401 بود. مدت زمان شب طلایی 103 دقیقه است.

داستان کامل فیلم شب طلایی

داستان کامل فیلم شب طلایی

با خلاصه فیلم شب طلایی همراه ما باشید. در زمان اوج کرونا، در خانه مادربزرگ، همه خانواده دور هم جمع شده‌اند که جشن تولدی برای مادربزرگ بگیرند. همه چیز خوب پیش می‌رود، تا این‌که داماد خانواده که به دلیل سفر در این مهمانی حضور نداشته، سرزده می‌رسد و شمش طلایش را می‌خواهد که چندین وقت قبل به امانت در خانه مادربزرگ گذاشته بوده‌است.

با یک گشتن ساده متوجه می‌شوند که شمش طلا نیست و این آغاز کشمکشی بزرگ بین اعضای خانواده است. تمام افرادی که در آنجا حضور دارند، هر کدام انگیزه‌هایی برای برداشتن شمش طلا دارند و این است که داستان به مرور به بحران پیچیده‌تری تبدیل می‌شود.

کارگردان فیلم ایرانی شب طلایی

فیلم سینمایی شب طلایی / اخر فیلم شب طلایی چه میشود

در مورد یوسف حاتمی کیا، گفته شده که جهان سینمایی او ربط زیادی به دنیای پدرش ندارد. فیلم شب طلایی، فیلمی قصه‌گو است. یوسف حاتمی‌کیا درباره ایده ساخت آن می‌گوید: «ایده اولیه از یک نگرانی و دغدغه شکل گرفت؛ درست زمانی که در حال نگارش فیلمنامه دیگری بودم و تصور نمی‌کردم روزی این ایده را تبدیل به فیلمنامه کنم. زمانی هم که نوشتن طرح شب طلایی را آغاز کردم، ناامید از امکان فیلمسازی شده بودم، چراکه چندین فیلمنامه قبلم تا مرز ساخته شدن رفته و هرکدام به دلایلی که عمدتا مالی بودند، متوقف شده بود. آنقدر ناامید بودم که زمان پایان طرح فیلمنامه، به این فکر افتادم که آن را تبدیل به رمان کنم. شاید بشود شب طلایی را غم‌نامه من توصیف کرد.»

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم شب طلایی

در این قسمت از مقاله، با هنرپیشه های فیلم سینمایی شب طلایی بیشتر آشنا می‌شویم:

حسن معجونی

فیلم شب طلایی

محمد حسن معجونی (زاده ۲۸ دی ۱۳۴۷) بازیگر و کارگردان تئاتر ایرانی است. او فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی بوده و سرپرست گروه تئاتر لیو است. اولین فیلمی که معجونی در آن به ایفای نقش پرداخته، فیلم همیشه پای یک زن در میان است به کارگردانی کمال تبریزی در سال ۱۳۸۶ بود و با این فیلم پا به عرصه سینما گذاشت.

معجونی در مجموعه تلویزیونی مسافران (۱۳۸۸) به کارگردانی رامبد جوان و شمعدونی (۱۳۹۴) به کارگردانی سروش صحت نیز ایفای نقش کرده‌است. وی برای بازی در فیلم خوک (۱۳۹۶) به کارگردانی مانی حقیقی، نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد از بیستمین دوره جشن سینمای ایران شد.

تعدادی از مشهورترین فیلم‌های معجونی عبارتند از: جاده خاکی (1399)، لتیان (1398)، بی‌حسی موضعی (1397)، ما همه با هم هستیم (1397)، قصه‌ها (1390)، ای دوست مرا به خاطر آور (1387) و همیشه پای یک زن در میان است (1386).

یکتا ناصر

داستان کامل فیلم شب طلایی

یکتا ناصر در ۱۲ آبان ۱۳۵۷ در شهر تهران متولد شد. پدرش افسر بازنشسته نیروی زمینی و مادرش خانه‌دار است. وی در ۱۹ سالگی به واسطه علاقه به بازیگری به چند دفتر سینمایی مراجعه کرده و در تست انتخاب بازیگر شرکت نمود به‌طوریکه در نهایت برای بازی در سریال گل‌های کاغذی انتخاب شد.

یکتا ناصر پس از بازی در سریال گل‌های کاغذی، کماکان فعالیت‌های خویش را ادامه داده و در چند مجموعه تلویزیونی دیگر نیز بازی کرد؛ تا اینکه در سال ۱۳۸۰ با ایفای نقش در فیلم ساقی رسماً فعالیت خود را در سینما آغاز نمود. او در این مدت وارد دانشگاه نیز شد و در رشته محیط زیست مشغول به تحصیل گردید.

یکتا ناصر همسر منوچهر هادی کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای ایران است. این زوج صاحب فرزندی به نام سوفیا هستند. تعدادی از فیلم‌هایی که یکتا ناصر در آن‌ها نقش‌آفرینی کرده، عبارتند از: رحمان 1400 (1397)، آینه بغل (1396)، من سالوادور نیستم (1393)، قند تلخ (1387)، قتل آنلاین (1384) و ساقی (1380).

مریم سعادت

هنرپیشه های فیلم سینمایی شب طلایی / خلاصه فیلم شب طلایی

مریم سعادت متولد 1337 در تهران است. این بازیگر و عروسک‌ گردان ایرانی، فعالیت بازیگری خود را از سال 1364 شروع کرده و تاکنون نیز، در این عرصه مشغول است. سعادت فارغ‌التحصیل لیسانس تئاتر عروسکی از دانشکده هنرهای دراماتیک دانشگاه تهران است. تعدادی از فیلم‌های سینمایی سعادت را در ادامه برای آشنایی بیشتر شما نام می‌بریم: شهر گربه‌ها (1399)، زن‌ها فرشته‌اند ۲ (1398)، دشمن زن (1396)، پدر آن دیگری (1393)، آخرین سرقت (1390)، از ما بهترون (1387)، کلاغ‌پر (1386)، ماهی‌ها عاشق می‌شوند (1383) و…

مهم‌ترین سریال‌های تلویزیونی که سعادت در آن‌ها بازی کرده، عبارتند از: وضعیت زرد ٢ (1401)، دودکش ۲ (1400)، یکی بود ، یکی نبود (1399)، محکومین (1396)، دردسرهای عظیم 1 و 2 (1395-1396)، آرزوهای شیرین (1386)، قصه‌های تابه‌تا (1373-1374) و…

مسعود کرامتی

هنرپیشه های فیلم سینمایی شب طلایی / داستان کامل فیلم شب طلایی

مسعود کرامتی متولد ۹ مرداد ۱۳۳۵ در محله حشمتیه تهران، بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده، نویسنده و صداپیشه ایرانی است. او فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است. وی در سال ۱۳۷۰ با فرخنده بانو شادمنش (دختر پری امیرحمزه بازیگر) ازدواج کرد.

کرامتی فعالیت هنری را سال ۱۳۵۵ پس از آشنائی با اردشیر کشاورزی با تکنیک تئاتر سایه و با اشعار مولوی آغاز کرد. پس از آن برای نخستین بار با عروسک گردانی در فیلم «شهر موش‌ها» ساخته مرضیه برومند و محمدعلی طالبی و ایفای نقش در شب تاب، یک، دو، همه باهم وارد دنیای سینما شد. وی سپس با رسول ملاقلی‌پور آشنا می‌شود و دستیاری او در فیلم سینمایی «افق» را به عهده می‌گیرد که اولین تجربه او در زمینه سینمای حرفه‌ای محسوب می‌شود.

تعدادی دیگر از فیلم‌ و سریال‌های با نقش‌آفرینی مسعود کرامتی، عبارتند از: نوبت لیلی (۱۴۰۱)، خسوف (۱۴۰۰)، سریال نجوا (۱۳۹۶)، سریال محکومین (۱۳۹۶)، فیلم چهارراه استانبول (۱۳۹۶)، فیلم لاک قرمز (۱۳۹۴)، بی گناهان (۱۳۸۶)، باغ‌های کندلوس (۱۳۸۳)، سفر به چزابه (مجموعه تلویزیونی) (۱۳۷۴) و…

بهناز جعفری

فیلم سینمایی شب طلایی / تاریخ انتشار فیلم شب طلایی

بهناز جعفری در سال ۲۵ مرداد ۱۳۵۳ در تهران متولد شد. وی فارغ‌التحصیل رشته ادبیات نمایشی از دانشگاه آزاد اسلامی است. اولین فیلم او که در نقش کوتاهی در آن حضور داشت روسری آبی در سال ۱۳۷۳ بود. او برای بازی کوتاهش در فیلم «خانه‌ای روی آب»، ساخته بهمن فرمان‌آرا از بیستمین جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مکمل زن را گرفت.

جعفری بازی در تئاتر را با نمایش سلطان مار به کارگردانی گلاب آدینه در سال ۱۳۷۲ آغاز کرد و در نمایش‌های کارگردانان شاخصی چون بهرام بیضایی، محمد رحمانیان، علیرضا نادری و … به ایفای نقش پرداخته‌است. بهناز جعفری مبتلا به ام‌اس است. وی در مصاحبه‌ای در شهریور ۱۳۹۶ اعلام کرد که به تازگی به اینستاگرام پیوسته و قصد ازدواج ندارد زیرا به باور وی ازدواج مانع فعالیت بازیگری وی خواهد بود.

جعفری بازیگر پرکاری است که هر ساله در چندین فیلم سینمایی حضور دارد. تعدادی از فیلم‌هایی که بهناز جعفری در آن‌ها بازی کرده، عبارتند از: شهربانو (۱۳۹۹)، لیپار (۱۳۹۹)، کوسه (۱۳۹۹)، سه رخ (۱۳۹۷)، هایلایت (۱۳۹۵)، به دنیا آمدن (۱۳۹۴)، لانتوری (۱۳۹۴)، خانه دختر (۱۳۹۳)، ساکن طبقه وسط (۱۳۹۳)، جیب‌بر خیابان جنوبی (۱۳۹۰)، باغ‌های کندلوس (۱۳۸۳)، تهران ساعت ۷ صبح (۱۳۸۱)، خانه‌ای روی آب (۱۳۸۰)، آب و آتش (۱۳۷۹) و…

سوگل خلیق

تاریخ انتشار فیلم شب طلایی

سوگل خلیق متولد ۱۶ آبان ۱۳۶۷ در تهران، بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر ایرانی و فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی تئاتر از دانشکده سینما تئاتر دانشگاه هنر تهران است. فیلم‌های سینمایی با حضور او عبارتند از: مردن در آب مطهر (۱۳۹۸)، ماهور (۱۳۹۶)، خماری (۱۳۹۴)، در سکوت (۱۳۹۳) و دو (۱۳۹۳). سریال‌های تلویزیونی خلیق شامل: دل‌دار (۱۳۹٨)، نجوا (۱۳۹۷)، محکومین (۱۳۹۶) و پرواز در ارتفاع صفر (۱۳۹۶) هستند.

خلیق در تئاترهای بسیاری نیز بازی کرده است که جدیدترین آن‌ها در ادامه معرفی می‌شوند:  خروس لاری ۱۳۹۷ (امید سهرابی)، اهالی هوا ۱۳۹۶ (دیانا فتحی)، عاقبت عشاق سینه‌چاک ۱۳۹۶ (بهرام تشکر)، و خداوند «هایم» را فراموش کرده‌است ۱۳۹۵ (هامون سیدی)، روزهای بی باران ۱۳۹۵ (امین بهروزی).

سینا رازانی

تاریخ انتشار فیلم شب طلایی

سینا رازانی (زاده ۱۶ بهمن ۱۳۵۸ در تهران) بازیگر سینما و تئاتر ایرانی است. او موفق به دریافت جایزه سوم بازیگری برای بازی در نمایش هر چی دلت بخواد از دوازدهمین جشنواره نمایش‌های آیینی-سنتی شده است. آثار سینمایی او عبارتند از: هزارپا (۱۳۹۶)، بیست و یک روز بعد (۱۳۹۵)، نیمه شب اتفاق افتاد (۱۳۹۴)، خودزنی (۱۳۹۰)، اشکان، انگشتر متبرک و چند داستان دیگر (۱۳۸۶) و ماهی‌ها عاشق می‌شوند (۱۳۸۳).

او همچنین، در سریال‌های تلویزیونی بسیاری حاضر بوده که تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌آوریم: ایلدا (۱۳۹۹)، سال‌های ابری (۱۳۹۳)، خانه اجاره ای (۱۳۹۳)، گاوصندوق (۱۳۸۸)، شهریار (۱۳۸۴) و رسم عاشقی (۱۳۸۲). جدیدترین تئاترهای سینا رازانی عبارتند از: آدامس (خوانی‌محمد رحمانیان؛ ۱۳۹۵)، رؤیای نیمه شب تابستان (محمدحسن معجونی؛ ۱۳۸۶) و پای دیوار بزرگ شهر (محمدحسن معجونی؛ ۱۳۸۶).

سایر هنرپیشه‌های شب طلایی عبارتند از:

  • علی باقری
  • امیر محمدی
  • بابک بهشاد
  • ناصر هاشمی
  • بهادر مالکی
  • زهرا بهروز منش
  • شکوفه هاشمیان
  • علی پاشا
  • نساء افرنگه
  • پانته‌آ کی‌قبادی
  • فرسیما دمیرچی
  • سارینا یوسفی
  • علیرضا ساره درودی

نقد فیلم سینمایی شب طلایی

شب طلایی یک فیلم جدید در سینمای ایران بود که علیرغم تمام کلیشه‌های موجود در آن، زاویه نگاهی نو دارد. شاید با شنیدن نام این اثر فکر کنید با یک درام ساده همراه کمی نکات اخلاقی روبه‌رو خواهید شد اما باید بگوییم پایه اصلی این فیلم اضطراب است! از ابتدا تا به انتهای فیلم استرسی بر فضا حکم فرماست که هر بار با پیشبرد داستان بیشتر و بیشتر می‌شود تا اینکه در انتها حتی پس از تیتراژ پایانی ضربان قلب خود را حس می‌کنید.

نقد فیلم سینمایی شب طلایی

پایان بندی این اثر شوکه‌کننده است به طوری که برخی از مخاطبان ممکن است آن را نپسندند. فیلم بازیگران خوبی دارد که در سطح هم هستند. همچنین موسیقی آن نیز با فضا تناسب دارد.‌ شب طلایی اگرچه فروش بالایی نداشت و هیچ ارتباطی با کارهای ابراهیم حاتمی‌کیا ندارد، اما نمرات فیلم شب طلایی به عنوان یک فیلم اول، قابل تحسین است.

در پایین نظرات درباره فیلم شب طلایی از دیدگاه منتقدان سینما بخوانید:

کمال کامپوره

«فیلم بدون اینکه نشانی از شعارها و پرگویی‌های فیلم‌های ابراهیم حاتمی‌کیا را داشته باشد، با تکیه بر یک درام مبتنی بر خرده پیرنگ، می‌کوشد داستانی خانوادگی را در یک موقعیت ویژه تعریف نماید و نکته مهم این است که موفق می‌شود تا به انتها هم تماشاگر را با خود همراه سازد.»

سید آریا قریشی

«فیلم از عدم یکدستی لحن هم رنج می‌برد. در برخی از لحظات با لحنی کمیک روبه‌رو می‌شویم که ربطی به فضای کلّی فیلم ندارد – به‌خصوص که برخی از این لحظات اساساً از نظر دراماتیک هیچ ربطی به دیگر لحظات فیلم ندارند و به‌سادگی قابل‌حذف هستند. شب طلایی فیلمی است که بیهوده شلوغ شده و به‌جای بسط پیدا کردن، متورم می‌شود. بنابراین صرفاً با چند موقعیت بالقوه جذاب اما گسترش‌نیافته روبه‌روییم.»

رضا صائمی

«فیلم هیچ نسبتی با سینمای حاتمی کیا نداشت. نه لزوما به این دلیل که ژانری جنگی داشته باشد که اساسا با جهان سینمایی ابراهیم حاتمی کیا متفاوت بود و گویی یوسف حاتمی کیا تلاش کرده است تا تمایز سینمایی‌اش را با پدر از این طریق تعریف کند. به گمانم این یک امتیاز برای حاتمی کیایی جوان است. به این امتیاز می‌توان فیلم قصه‌گو و ملتهبی را هم اضافه کرد که از ریتم نمی‌افتد و مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌کند؛ هرچند پایان‌بندی دلچسبی ندارد.»

کلام آخر

نمرات فیلم شب طلایی

فیلم شب طلایی فیلمی است به نویسندگی و کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا که به موضوع روابط پیچیده یک خانواده در دوران کرونا می‌پردازد که با بحرانی مواجه می‌شوند که باعث می‌شود هر کدام مورد اتهام قرار بگیرند. در نقد فیلم ایرانی شب طلایی گفته‌اند که تمام این فیلم در فضای بسته خانه می‌گذرد و در ژانر خانوادگی ساخته شده است. اگر سوال شما این است که اخر فیلم شب طلایی چه میشود؟ باید بگوییم که در طول فیلم، هویت درونی شخصیت‌ها به تدریج آشکار می‌شود. با بررسی فیلم سینمایی شب طلایی همراه شما عزیزان بودیم. از نظرات سازنده شما درباره مقالات پلازا و فیلم شب طلایی استقبال می‌کنیم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402