گوشی پوکو اف 4 جی تی ؛ بررسی موبایل گیمینگ اقتصادی Poco F4 GT

گوشی پوکو اف 4 جی تی / گوشی poco f4 gt
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی پوکو اف 4 جی تی یک گوشی گیمینگ با پردازنده رده‌بالا است که به‌اندازه قابل توجهی قیمت کمتری از رقبای خود دارد. موبایل Xiaomi Poco F4 GT توانسته با ارائه این مشخصات در کنار قابلیت‌هایی مثل شارژ 120 وات و نمایشگر امولد، به انتخاب اول بسیاری از گیمرها تبدیل شود.

گوشی پوکو اف 4 جی تی یکی از آن دسته گوشی‌های شیائومی است که تنها برای گیمرها و علاقه‌مندان به دنیای فناوری و گوشی‌های هوشمند ساخته شده است. بزرگ‌ترین نقطه قوت این گوشی اما قیمت آن است. البته 18 میلیون تومان پول کمی نیست ولی اگر این گوشی را با قیمت امثال ایسوس راگ فون 7 مقایسه کنید، می‌بینید این گوشی آنقدرها هم گران نیست. اما آیا استفاده از پردازنده اسنپدراگون 8 نسل 1 در یک گوشی گیمینگ میان‌رده ایده خوبی است؟ در ادامه با تماشای ویدیوی زیر با بررسی مزایا و معایب گوشی گیمینگ Poco F4 GT همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی موبایل Xiaomi Poco F4 GT

ویژگی‌هاگوشی موبایل پوکو F4 GT شیائومی
نمایشگرنمایشگر 6.67 اینچی امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 1
سیستم عاملاندروید 12 با رابط کاربری MIUI 13
حافظه/رم8/12 گیگابایت رم | حافظه 128/256 گیگابایت
دوربین‌‌ها2 + 8 + 64
دوربین سلفی20
باتری4700 میلی‌آمپر با شارژ 120 وات
قیمتاز 18 میلیون تومان

بررسی گوشی پوکو اف ۴ جی تی

پوکو این گوشی را زودتر از مدل معمولی آن یعنی پوکو F4 5G روانه بازار کرد. این گوشی در حقیقت همان ردمی K50 گیمینگ است که اوایل سال 2022 معرفی شد. روی کاغذ این گوشی و همچنین ردمی K50 گیمینگ، تمام امکاناتی که از یک گوشی گیمینگ انتظار داشته باشید را دارند ولی در عمل، شاید عملکرد آن‌ها برای همه کاربران راضی کننده نباشد.

طراحی گوشی پوکو اف 4 جی تی

پوکو اف 4 جی تی از لحاظ ظاهری کاملا شبیه به یک گوشی گیمینگ است. شاید از دید کاربران عادی، طراحی آن خیلی جذاب نباشد ولی این طراحی برای گیمرها، تمامی جذابیت‌های لازم را دارد. از شکل ظاهری ماژول دوربین گرفته تا خطوط حک شده روی کاور و مخصوصا فلش LED که به‌شکل یک رعد و برق طراحی شده است.

همچنین بخوانید :

بدنه پشتی از شیشه است و قاب دور دستگاه هم از آلومینیوم ساخته شده است. تنها بخش پلاستیکی گوشی حاشیه دور نمایشگر است. از نظر کیفیت ساخت نمی‌توان هیچ ایرادی به گوشی گرفت. اما درست مانند اکثر گوشی‌های گیمینگ، پوکو اف 4 جی تی نیز یک گوشی بزرگ و سنگین است.

گوشی poco f4 gt / دوربین پوکو f4 pro

پوکو حسگر اثرانگشت را در این گوشی، زیرنمایشگر قرار نداده و درعوض آن را به حاشیه کناری منتقل کرده است. همچنین خبری از جک 3.5 میلی‌متری هم نیست ولی بلندگوهای استریو هم بلندی بسیار بالایی دارند و هم صدا را با کیفیت قابل توجهی به گوش شما می‌رسانند.

مهمتر از این موارد، دکمه‌های تریگر کناری گوشی موبایل پوکو F4 GT شیائومی هستند. دو دکمه کشویی در سمت راست گوشی هستند و هردو یک دکمه جداگانه در اختیار شما قرار می‌دهند. عملکرد این دکمه‌ها شباهت زیادی به تریگرهای یک گیم‌پد دارد ولی برخلاف گیم‌پدها، در اینجا این دکمه‌ها لمسی هستند و به‌جای کنترل‌های لمسی روی نمایشگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

عملکرد این دکمه‌ها نیز بسیار عالی است و شما در انواع بازی‌ها مثل فورتنایت یا Hill Climb Racing می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. همچنین هنگامی هم که احتیاجی به آن‌ها نداشته باشید، می‌توانید دکمه‌ها را به داخل بدنه گوشی انتقال دهید تا به‌طور اتفاقی آن‌ها را لمس نکنید. از این دکمه‌ها در خارج از محیط بازی‌ها نیز می‌توانید برای میانبرهای مختلف استفاده کنید.

نمایشگر گوشی پوکو اف ۴ جی تی

پوکو اف 4 جی تی با یک نمایشگر 6.67 اینچی امولد 120 هرتزی عرضه شده است. شاید گوشی‌های گران‌قیمت‌تر، نمایشگر بهتری داشته باشند ولی در این بازه قیتمی و با این مشخصات فنی پوکو F4 GT، خیلی نمی‌توانیم به نمایشگر آن ایراد بگیریم. پنل گوشی همچنین دارای حالت‌های مختلفی مثل Vivid است. این حالت یک حالت تنظیم رنگ هوشمند است و بسته به محتوا، رنگ‌ها و روشنایی پنل را تنظیم می‌کند.

مثلا آیکون‌ها را با روشنی و اشباع رنگ بالا نشان می‌دهد ولی اگر به گالری بروید و به چند تصویر نگاه کنید، رنگ‌های داخل تصاویر به اندازه آیکون‌ها اشباع نشدند و طبیعی‌تر هستند. همچنین حالت‌های دیگری هم است که می‌توانید از آن‌ها بسته به سلیقه خودتان استفاده کنید. نمایشگر در حقیقت یکی از اصلی‌ترین مزایای گوشی پوکو اف 4 جی تی است و از این نظر می‌توان گفت این گوشی یکی از بهترین گوشی‌هایی است در سال 2022 روانه بازار شده است.

گوشی پوکو اف 4 جی تی

یک نقطه قوت دیگر نمایشگر، روشنایی عجیب و غریب آن است. بیشتر گوشی‌های میان‌رده که از نمایشگرهای با کیفیت برخوردار هستند، هنگام نمایش محتوای HDR از حداکثر روشنایی خود استفاده می‌کنند. در این حالت همچنان محتوا وضوح و روشنی بالایی دارد ولی اگر آن‌ها را زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید اوضاع فرق می‌کند.

در این میان پوکو F4 GT را داریم که به‌شکل عجیبی در زیرنور، می‌تواند محتوا را با وضوح قابل توجهی نشان دهد.  این نمایشگر همچنین با رفرش‌ریت 120 هرتز عرضه شده و محتوا را به روان‌ترین شکل ممکن برایتان پخش خواهد کرد.

سخت افزار گوشی موبایل Xiaomi Poco F4 GT

همانطور که ابتدای این مطلب بررسی گوشی گیمینگ Poco F4 GT هم گفته شد، این گوشی با اسنپدراگون 8 نسل 1 عرضه شده است. این پردازنده قدرتمندترین پردازنده موجود در سری پوکو F4 است. عملکرد اسنپدراگون 8 نسل 1 در استفاده‌های معمولی، کاملا در شان یک پردازنده پرچمدار است. اپلیکیشن‌ها با سرعت بسیار بالاتری از گوشی‌هایی مثل اوپو فایند X5 باز می‌شوند و شما با خیال راحت می‌توانید چندین برنامه را به‌طور همزمان باز و از آن‌ها استفاده کنید.

اما در بحث گیمینگ، عملکردی ضعیف‌تر از آنچه که در زمان معرفی گوشی پوکو اف 4 جی تی از آن انتظار داشتیم را شاهد هستیم. این گوشی در بنچمارک 3D Mark Wild Life توانست امتیاز 10140 را کسب کند اما در هنگام اجرای بازی‌ها، گوشی به‌سختی می‌تواند پردازنده را بالاترین سطح عملکردی خود نگه دارد. برای مثال در استرس تست همین بنچمارک که در آن محتوای گرافیک‌محور، 20 بار به‌طور پشت سر هم تکرار می‌شوند، گوشی پس از این 20 بار با افت عملکردی 45 درصد مواجه می‌شود و تنها می‌تواند امتیاز 4628 را کسب کند.

گوشی poco f4 gt / پوکو f4 5g

البته این مشکل بیشتر مربوط به بالا رفتن حرارت پرازنده ی گوشی پوکو اف 4 جی تی یعنی اسنپدراگون 8 نسل 1 است و تقریبا تمام گوشی‌هایی که با این پردازنده عرضه شدند، با این مسئله مواجه هستند ولی در این گوشی، افت عملکرد از هر گوشی دیگری بیشتر و ناخوشایندتر است؛ آن هم در یک گوشی گیمینگ که خنک نگه‌داشتن پردازنده، اهمیت فوق‌العاده زیادی دارد.

کاملا مشخص است که سیستم خنک‌کننده گوشی با وجود بهره‌مندی از محفظه‌های بخار، توانایی کافی برای خنک نگه داشتن پردازنده گرافیکی گوشی پوکو اف 4 جی تی را ندارد. درست برخلاف یک گوشی مثل نوبیا رد مجیک 7 که در استرس تست توانست امتیاز 10152 را کسب کند. در اینجا اما پردازنده آنقدر زود داغ می‌شود که شما تنها چندین دقیقه می‌توانید از نهایت قدرت آن استفاده کنید. مگر این که داخل یک فریزر بروید و آنجا بازی کنید! حرارت گوشی خیلی زود و حتی با دانلود کردن یک فایل یا تماشا کردن چند ویدیو یوتیوب بالا می‌رود.

با این همه، عملکرد گوشی در استفاده معمولی بسیار عالی و کاملا در حد گوشی‌های پرچمداران است و با وجود مشکل داغی، بازی‌ها نیز بدون مشکل اجرا می‌شوند. البته اگر آن‌ها را با حداکثر کیفیت اجرا نکنید. برای مثال حالت 60 فریم فورتنایت، تنها پس از گذشت چند دقیقه با افت فریم و داغ شدن بیش از حد گوشی همراه می‌شود.

دوربین گوشی گیمینگ Poco F4 GT

گوشی Poco F4 GT دارای 3 دوربین است. یک لنز 50 مگاپیکسلی سونی IMX686 که به‌عنوان لنز اصلی در اختیار شما قرار می‌گیرد و 2 لنز 8 مگاپیکسلی فوق‌عریض و 2 مگاپیکسلی ماکرو. لنز ماکرو مانند تمام لنزهای ماکرو در گوشی‌های هوشمند، واقعا بد و بلا استفاده است.

لنز فوق‌عریض نیز تعریفی ندارد. رنگ‌ها در این لنز بیش از حد بی‌روح هستند. ولی در لنز اصلی هم کیفیت تصاویر و هم میزان اشباع رنگ‌ها به اندازه قابل توجهی بهتر است. همچنین اگر روی آن‌ها زوم کنید، جزییات به مراتب بیشتری ثبت شده‌اند؛ با این حال همین دوربین اصلی نیز در مقایسه با دیگر گوشی‌هایی که در این بازه قیمتی هستند، عملکرد جالبی ندارد. به‌خصوص بافت‌هایی مثل برگ‌های درختان که جزییات زیادی دارند، هنگامی که در تصاویر زوم کنید، بیش از حد غیرطبیعی هستند.

معرفی مشخصات پوکو f4 gt / دوربین پوکو f4 pro

همچنین چمن‌ها نیز در فواصل دور کاملا تار می‌شوند. در کنار این‌ها، حالت شب نیز از برخی گوشی‌های ارزان‌تر هم ضعیف‌تر است. در محیط‌های کم نور و تاریک نیز همه‌چیز بدتر می‌شود چرا که خبری از لرزش‌گیر اپتیکال در لنز اصلی نیست و تصاویر گوشی موبایل Xiaomi Poco F4 GT در برخی مواقع می‌توانند واقعا بد از آب در بیایند.

باتری و شارژدهی گوشی پوکو اف 4 جی تی

پوکو اف 4 جی تی از نظر شارژدهی حرف زیادی برای زدن ندارد. با توجه به بالا رفتن حرارت گوشی و همچنین روشنایی بسیار بالای نمایشگر تحت نور مستقیم، همگی فاکتورهایی هستند که سبب می‌شوند باتری خیلی زود تخلیه شود. با استفاده معمولی مثل گوش دادن به پادکست، باتری تا ساعت 6 عصر می‌تواند خالی شود و به آخر شب نمی‌رسد. اگر بخواهید برای بازی از آن استفاده کنید، شارژ گوشی خیلی زودتر تمام خواهد شد.

پوکو نیز با علم به این موضوع، این گوشی را با پشتیبانی از شارژ 120 وات وارد بازار کرده است. سرعت شارژ بسیار عالی است و می‌تواند گوشی را ظرف مدت تنها 10 دقیقه از 0 به 50 درصد برساند و پس از گذشت 24 دقیقه هم، باتری کاملا شارژ خواهد شد.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی گیمینگ Poco F4 GT

این گوشی در ماه آوریل سال 2022 معرفی و روانه بازارهای جهانی شد. از اوایل تیرماه نیز پای این گوشی به بازار ایران نیز باز شد. گوشی در ماه‌های اولیه حدود 15 میلیون تومان قیمت داشت و یکی از ارزشمندترین‌های بازار بود. اما حالا بسته به حافظه داخلی و رم گوشی موبایل Xiaomi Poco F4 GT، قیمت آن می‌تواند به 25 میلیون تومان هم برسد.

اما قیمت گوشی گیمینگ Poco F4 GT در نسخه پایه فعلا حدود 18 میلیون تومان است و تنها نسخه 256 گیگابایتی حدود 25 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
بهترین گوشی های 2022 ؛ ملاقات با پرچمداران سال 2022
فاطمه طاهری12 بهمن 1401 12:30
thumbnail
بهترین گوشی های مخصوص گیمینگ در سال 2022 | 18 گوشی برتر ...
نگار رئیسی02 دی 1401 12:30

سخن پایانی

گوشی پوکو اف 4 جی تی یک گوشی گیمینگ قدرتمند است که هم از نظر ظاهری و هم سخت‌افزاری، می‌تواند رقیب جدی برای سایر گوشی‌های گیمینگ بازار باشد. شارژدهی اما کوتاه است و مهمتر این که گوشی خیلی سریع داغ می‌کند به‌خصوص هنگام اجرای بازی‌ها، حرارت گوشی به‌اندازه قابل توجهی بالا خواهد رفت که نتیجه افت فریم است. البته که با توجه به قیمتی که این گوشی دارد، این موارد قابل انتظار هستند. نظر شما در مورد ویژگی های گوشی موبایل Xiaomi Poco F4 GT چیست؟ آیا تجربه کار با آن را داشتید؟ نظرات خود را با ما و سایر کاربران پلازا، به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402