معایب روت گوشی ؛ مزایا و معایب روت کردن گوشی های اندروید

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگه سیستم عامل گوشی‌تون اندروید است و از محیط داخلی و دیزاین آن خسته شده‌اید این مقاله را تا انتها بخوانید. شاید شما هم چیزهایی درباره مضرات و مزایای روت کردن موبایل شنیده باشید و یا اینکه می‌خواهید بدانید آیا میتوان گوشی را روت کرد یا خیر. در این مقاله قصد داریم بگوییم روت کردن به چه معناست و مزایا و معایب روت گوشی چیست.

با پیشرفت تکنولوژی، قابلیت‌های کار با دستگاه‌های الکترونیکی مثل گوشی موبایل هم بیشتر شده است. برای مثال در گذشته شما گوشی‌تان با هر برند و مدلی مورد پذیرش و قابل قبول بود اما در حال حاضر با این همه تنوع در مدل‌ها و برند‌های مختلف گوشی، همه به دنبال بهره بردن بیشتر، از تلفن همراه خود هستند.

در این میان، روت کردن گوشی یکی از قابلیت هایی است که در گوشی‌های اندروید تعبیه شده است که باعث می‌شود بتوانیم تغییراتی در گوشی خود در جهت دلخواه‌مان ایجاد و تنظیمات آن را طبق نظر شخصی‌مان تغییر بدهیم. برای مثال، حتی عمر شارژ باتری گوشی را افزایش دهیم. روت کردن گوشی در گذشته بیشتر طرفدار داشت اما با آشکار شدن معایب روت گوشی، استفاده از این ویژگی کمتر شده است اما هنوز هم مخاطبان خود را دارد که با احتیاط بیشتری از این قابلیت استفاده می‌نمایند. در ادامه این مطلب از پلازا، به مزایا و مضرات روت موبایل بیشتر می‌پردازیم.

فهرست مطلب:

مزایا و معایب روت گوشی

روت (Root) در انگلیسی به معنی ریشه است و روت کردن در گوشی به معنی دسترسی به کاربر ریشه‌ای است. شما وقتی از گوشی خود در حالت عادی استفاده می‌کنید به عنوان یک کاربر عادی از مجوزهای لینوکس استفاده می‌کنید که به شما دسترسی‌های خاصی داده شده است. در نتیجه، شما تنها می‌توانید در محدوده‌ای از اختیارات فعالیت کنید اما با روت کردن گوشی شما یک ابرکاربر هستید و دامنه اختیارات شما بزرگتر می‌شود. در این حالت، کاربر روت اجازه تغییر هر چیزی را در سیستم دارد. پس شما کارهایی که در گوشی اندروید ساده بدون روت کردن نمی‌توانید انجام دهید را با روت کردن می‌توانید به راحتی انجام دهید. مثلا می‌توانید برنامه‌هایی که باالاجبار روی گوشی شما نصب شده‌اند را حذف کنید و یا برنامه‌هایی که قبلا قادر به نصب آن نبوده‌اید را روی گوشی خود بریزید. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روت گوشی به این مقاله پلازا مراجعه نمایید.

اگرچه گوشی‌ها قابلیت disable کردن اپلیکیشن‌هایی را که نمی‌خواهید، دارند اما به هر حال، این برنامه‌ها بخشی از حافظه شما را اشغال می‌کنند. در اینجا می‌خواهیم مزایا و مضرات روت موبایل را برایتان بازگو کنیم.

مزایای روت گوشی

حالا سوالی که ایجاد می‌شود این است که ایا روت برای گوشی خوب است؟ روت کردن مزایای بسیار زیادی دارد. اول از همه روت گوشی باعث افزایش عمر باتری گوشی می‌شود. به این طریق که شما می‌توانید برنامه‌هایی که همیشه روی گوشی شما از طرف کارخانه نصب شده است و شما قادر به حذف آن نیستید را از گوشی خود پاک کنید. در نتیجه، گوشی شما شارژ کمتری مصرف می‌کند، دیرتر خالی می‌شود و عمر گوشی‌تان بیشتر می‌شود. دومین مزیت روت کردن گوشی این است که می‌توان RAM گوشی را افزایش داد. به علاوه، میتوان کاستوم رام نیز به دستگاه خود اضافه کرد و سیستم عامل گوشی را تغییر داد. کاستوم رام امکان ایجاد تغییر در نوتیفیکیشن‌ها، نوار ابزار، تم‌ها و دکمه‌ها را فراهم می‌کند.

سوم اینکه روت کردن باعث می‌شود نرم‌افزارهایی که قبلا نمی‌توانستیم دانلود و نصب کنیم و محدودیت دانلود داشتیم را با روت گوشی می‌توان نصب کرد. یکی از ویژگی‌های خوبی که روت گوشی باعث ایجاد آن می‌شود، توانایی مسدود کردن تبلیغات برنامه‌ها است و دیگر لازم نیست تبلیغات زیادی که در بسیاری از بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها وجود دارد را تا انتها ببینید. این امکانات بسیار زیاد، باعث شده است که بسیاری از کاربران رو به روت کردن گوشی خود بیاورند.

مضرات روت موبایل

علی‌رغم داشتن مزایای زیاد روت کردن، مضرات و معایب روت کردن گوشی های موبایل اندروید نیز حائز اهمیت است. اولین و مهم‌ترین اشکال روت گوشی این است که اگر اشتباه انجام گردد، باعث می‌شود گوشی شما به یک گوشی بلا استفاده تبدیل شود. پس سعی کنید کاملا برطبق دستورالعمل‌ها پیش بروید. یکی دیگر از مضرات روت گوشی این است که با روت کردن، موبایل از گارانتی خارج شده و گارانتی آن باطل می‌شود. از دیگر مضرات در روت کردن، سریع‌تر داغ کردن موبایل و عملکرد کند دستگاه کند است که البته در صورت بروز این مشکل، می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف این حالت را برطرف کنید.

از دیگر ضررهای روت گوشی، این است که حالا ویروس‌ها و بدافزارها به راحتی می‌توانند به گوشی شما وارد شوند و اطلاعات تلفن همراه شما را به خطر بیاندازند. همچنین، هکرها به راحتی می‌توانند به دیتای گوشی شما دسترسی پیدا کنند و با آن، شما را تهدید کنند. در نتیجه، به یک فیلترشکن و آنتی ویروس قوی نیاز دارید تا روی گوشی خود نصب کنید و از ورود ویروس به گوشی خود جلوگیری نمایید. به علاوه، ممکن است پس از روت کردن گوشی، امکان به‌روز‌رسانی و آپدیت گوشی را نداشته باشید که البته این مورد، بسته به دستگاه‌ها و برندهای مختلف، متفاوت است. پس روت کردن گوشی، خطرات خاص خودش را دارد و بهتر است حتما قبل از اقدام به روت گوشی، درباره آن به طور کامل تحقیق کنید.

نحوه روت کردن گوشی

با همه نکات یاد شده در بالا در مورد مزایا و معایب روت گوشی، حالا وقت آن رسیده است که ببینید نحوه روت به چه شکل است؟ در گام نخست، باید بدانید که نحوه روت گوشی در گوشی‌های مختلف متفاوت است و بهتر است برای روت گوشی خود با توجه به برند گوشی، راهنمای روت همان برند را مطالعه کنید و طبق آن اجرا نمایید.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای روت گوشی، استفاده از یک اپلیکیشن است. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به One click root، Root Master، Kingo root و … اشاره کرد. این برنامه‌ها، گوشی شما را در عرض چند دقیقه روت می‌کنند. پیش از شروع حتما از اطلاعاتی که برایتان خیلی اهمیت دارد و بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید، بک آپ بگیرید. همچنین از ROM گوشی هم یک بک آپ بگیرید. به علاوه، بهتر است گوشی خود را شارژ کامل کنید تا در حین انجام کار دچار مشکل نشوید.

آماده سازی دستگاه برای روت کردن

ابتدا بایستی USB Debugging و OEM Unlocking را روشن کنید. برای این کار، به قسمت تنظیمات بروید و گزینه About phone را بزنید و build number را هفت بار لمس کنید. حالا برای شما Developer Option ظاهر می‌شود. در این مرحله، ممکن است از شما رمز گوشی‌تان را بخواهد. سپس کلید بازگشت به Developer Option را بزنید و USB Debugging و OEM Unlocking را فعال کنید.

حالا باید نرم افزار Android SDK Platform Tools را از گوگل دانلود و نصب کنید و فایل های فشرده را اکسترکت نمایید. در صورتی که از شما پرسید نرم افزار را در چه دایرکتوری نصب کنید، گزینه C:android-sdk را انتخاب نمایید.

در این مرحله برای اینکه بتوانید گوشی خود را به لپ تاپ وصل کنید بایستی درایور USB مناسب نصب کنید. بعضی از لپ‌تاپ‌ها با درایورهای تلفن‌های همراه سینک هستند و برای اینکه از این موضوع آگاه شوید، بایستی گوشی خود را با کابل USB به رایانه خود وصل نمایید. اگر به طور خودکار به درایور وصل شد، که مشکلی نیست ولی اگر نشد، باید از درایورهای تولیدکنندگان آن دستگاه استفاده کنید و آن را روی رایانه خود نصب نمایید.

در این مرحله، بایستی بوت لودر خود را باز کنید. بوت لودر، در حقیقت اپلیکیشنی است که سیستم عامل دستگاه را بارگیری می‌کند. کار بوت لودر این است که تعیین می‌کند که کدام یک از برنامه‌ها در فرآیند راه‌اندازی تلفن همراه اجرا شوند و گوشی‌های برند موتورلا، اچ تی سی، ال جی و سونی، دستورالعمل‌های خاص خود را دارند که باید طبق آن انجام داد اما بوت لودر گوشی هوآوی و آنر باز نمی‌شود و باید از یک سرویس شخص ثالث مانند DC-Unlocker استفاده کرد.

در اینجا می‌توانید فرآیند باز کردن قفل را شروع کنید. ابتدا باید گوشی خود را در حالت فست بوت قرار دهید. اگرچه این حالت برای هر گوشی متفاوت است، اما در بیشتر گوشی‌ها، راه‌اندازی مجدد دستگاه با نگه داشتن دکمه‌های پاور و کاهش صدا به مدت ۱۰ ثانیه انجام می‌شود. پس از بوت شدن در fastboot، به پوشه‌ای بروید که قبلاً فایل‌های Android SDK خود را در آن از حالت اکسترکت خارج کرده‌اید. حالا با نگه داشتن Shift + Right Click و انتخاب Open a Command Prompt Here، خط فرمان رایانه خود را باز کنید. اگر دستگاه شما به کد نیاز دارد، یک رشته طولانی از کاراکترها دریافت خواهید کرد که باید آن را در کادر موجود در وب‌سایت سازنده دستگاه خود کپی و پیست کنید، فرم را بفرستید و منتظر ایمیلی با کلید، فایل و دستورالعمل‌های بیشتر باشید.

در این مرحله، بوت لودر دستگاه خود را با اتصال آن به رایانه و قرار دادن مجدد آن در حالت فست بوت باز کنید. با تایپ cmd در منوی استارت، خط فرمان را باز کنید.

  • برای دستگاه‌های Google Nexus و Pixel و سامسونگ اینگونه است که باید عبارت fastboot oem unlock را تایپ کنید و بعد کلمه Enter را بزنید.
  • برای موتورلا و اچ تی سی بایستی Oem unlock UNIQUE_KEY را تایپ کرده و پس از دریافت کد، آن را جایگزین unique key کنید.

حالا بازکردن قفل را تایید کنید. سپس باید یکی از اپلیکیشن‌هایی که را که در بالا گفته شد (Framaroot, One click root, Master Root، ‌Kingo root) دانلود و نصب نمایید. در ادامه، نحوه کار با یکی از آنها (Framaroot) گفته شدا است.

نحوه کار با Framaroot

Framaroot یکی از ساده‌ترین ابزارها برای روت گوشی است. ابتدا این نرم افزار را دانلود و نصب کنید و در مرحله بعد برنامه را باز نمایید و روی روت بزنید. سپس برنامه Magisk را دانلود و نصب کنید تا از طریق این اپلیکیشن بتوانید گوشی و ریشه آن را، خود مدیریت کنید. در حال حاضر گوشی شما در حالت روت قرار گرفت. اگر نتوانستید با این نرم‎‌افزار گوش خود را روت کنید، می‌توانید از سایر نرم‌افزارها استفاده نمایید.

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی روت گوشی پرداختیم. این که روت به چه معناست، مزایای آن چیست و چرا روت گوشی مضر است. البته بسیاری افراد با آگاهی از مزایا و معایب روت موبایل، باز هم آن را انتخاب می‌کنند و بالاخره ریسک تمام مشکلات روت گوشی را به جان می‌خرند. در نهایت، میتوان این نتیجه را گرفت که حتما پیش از تصمیم برای روت گوشی، درباره آن تحقیق کنید و با افراد متخصص مشورت کنید چون روت در گوشی‌های مختلف، مراحل متفاوتی دارد. در صورتی که اطمینان حاصل کردید که روت گوشی برای شما کاربرد دارد، با دقت و طبق مراحل انجام دهید. بسیار خوشحال می‌شویم که تجربه خود را درباره مضرات روت موبایل با پلازا در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402