ملکه الیزابت دوم درگذشت + بیوگرافی و حقایق

ملکه الیزابت دوم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ملکه الیزابت دوم ملکه بریتانیا، پس از 70 سال حکومت بر انگلیس و سایر کشورهای مشترک‌المنافع در 8 سپتامبر 2022 (17 شهریور 1401) در سن 96 سالگی درگذشت. در ادامه با بیوگرافی یکی از صاحبان طولانی‌ترین سلطنت در جهان همراه ما باشید.

الیزابت الکساندارا مری (Elizabeth Alexandra Mary) ملقب به الیزابت دوم در مایفر لندن (Mayfair London) چشم به جهان گشود. وی فرزند پادشاه جورج ششم و ملکه الیزابت اول بود. این ملکه در طول زندگی 96 ساله خود اتفاقات فراوانی را به چشم دید و شاهد بزرگ‌ترین رویدادهای جهان همچون: طاعون، مالاریا، جنگ جهانی دوم، جنگ کره و ویتنام، متحد شدن برلین و… بود.

به طور کلی، مردم انگلستان از ملکه الیزابت دوم به نیکی یاد می‌کنند و برای او احترام قائل هستند. هم اکنون نیز با انتشار خبر مرگ این ملکه که، به گفته فرزند او شاهزاده چارلز با آرامش و در کنار خانواده بوده، تمام انگلستان و حکومت‌های وابسته به سوگ نشسته‌اند. الیزابت دوم در خانه خود واقع در قلعه بالمورال (Balmoral) اسکاتلند فوت کرد و هنوز علت مرگ او اعلام نشده است. در ادامه این مقاله پلازا با ما همراه باشید تا به بیوگرافی ملکه الیزابت بپردازیم.

فهرست مطالب:

زندگی نامه ملکه الیزابت

در این قسمت نگاهی به زندگی ملکه انگلیس و آنچه بر او گذشته است، خواهیم انداخت.

همچنین بخوانید :

اوایل زندگی

زندگی نامه ملکه الیزابت

تاریخ تولد ملکه الیزابت 21 آوریل 1926 (31 فروردین 1305) در ساعت 2:40 بامداد بود. او در دوران سلطنت شاه جورج پنجم یعنی پدربزرگ پدری خود به دنیا آمد. پدر او یکی از نجیب زادگان بریتانیا (دوک یورک) دومین پسر پادشاه و مادرش نیز از نجیب زادگان بریتانیا (دوشس یورک) که بعدها به او لقب ملکه الیزابت مادر ملکه را دادند، بودند. در زندگی نامه ملکه الیزابت اول آمده که او دختر یکی از اشراف زادگان اسکاتلند بود. نام‌گذاری این ملکه به این صورت بود که الیزابت را از نام مادر او، الکساندرا را از نام مادر مادربزرگ و مری را از نام مادربزرگ پدری او انتخاب کردند. خویشاوندان او را لی‌لی‌بت صدا می‌زدند.

لی‌لی بت و خواهرش شاهزاده خانم مارگارت تحصیل را در خانه و تحت نظر مادر و معلم خصوصی خود فرا گرفتند. ملکه الیزابت از همان کودکی دختر مسئولیت پذیری بود و علاقه خاصی به حیوانات خصوصا سگ و اسب داشت.

جانشین شدن ملکه الیزابت

تاریخ تولد ملکه الیزابت

در زمان حکومت پدر بزرگ الیزابت دوم، در واقع او سومین مدعی جانشینی تاج و تخت بود و با وجود پدر و عمویش شانس زیادی برای ملکه شدن نداشت. حتی محبوبیت او در میان اشراف و مردم نمی‌توانست شانس او را بیشتر کند. زیرا ادوارد عموی او جوان بود و قطعا فرزندانی داشت. در سال 1936 وقتی شاه جورج پنجم فوت کرد، عموی الیزابت دوم به مقام ادوارد هشتم رسید و الیزابت دومین مدعی حکومت پس از پدر خود شد. بعد از این‌که ادوارد هشتم با خواستگاری از والیس سیمپسون زنی مطلقه باعث بحران قانونی شد، از سلطنت کناره گیری کرد. سرانجام پس از به سلطنت رسیدن جورج ششم این ملکه الیزابت بود که وارث قانونی تاج و تخت شد.

آماده شدن برای حکومت و ازدواج

زندگی نامه ملکه الیزابت اول

پدر و مادر الیزابت دوم پس از رسیدن او به جانشینی تمام تلاش خود را کردند تا دخترشان مسئولیت پذیر شود. پس از شروع جنگ جهانی دوم در سال 1939 پیشنهاد شد که شاهزاده خانم‌ها الیزابت و مارگارت به کانادا بروند تا جانشان حفظ شود اما ملکه مادر الیزابت با این نظرات مخالفت کرد و گفت او و فرزندانش بدون شاه هیچ جایی نخواهند رفت. کم کم ملکه به سن 18 سالگی نزدیک می‌شد و برخی از وظایف و دیدارها به او محول شدند. همچنین پارلمان قوانین را طوری تغییر داد که در زمان غیبت پدر ملکه الیزابت بتواند جز پنج مشاور دولت باشد و دستورات را صادر کند‌.

الیزابت همسرش فیلیپ شاهزاده یونان و دانمارک را نخستین بار در سال‌های 1934-1937 ملاقات کرد. آن دو از طریق کریستان نهم پادشاه دانمارک و ملکه ویکتوریا نیای مشترک داشند و خویشاوند هم‌نیا (مثل پسر عمو و دختر عمو) محسوب می‌شدند. علیرغم این‌که ازدواج‌های این چنینی در انگلستان مرسوم نیست و شاهزاده فیلیپ در حقیقت حکومت و افتخارات چندانی نداشت، آن‌ دو زمانی که الیزابت تنها 21 سال داشت نامزد کردند و در 20 نوامبر 1947 (26 آبان 1326) به طور رسمی ازدواج کردند.

سلطنت ملکه

عکس ملکه الیزابت تاج گذاری

در سال 1951 که وضعیت سلامتی جورج ششم هر روز وخیم‌تر می‌شد، بسیاری از وظایف بر دوش الیزابت دوم بود و این باعث شد که او همواره در سفرهای فراوان باشد. در 6 فوریه 1952 (16 بهمن 1330) همسر او فلیپ خبر فوت پدر را به ملکه داد و مراسم تاج گذاری در 2 ژوئن 1953 (12 خرداد 1332) انجام شد.

سلطنت ملکه الیزابت دوم درحالی آغاز شد که جنگ جهانی دوم خسارات بسیار زیادی بر کشور وارد کرده بود. او نخستین حکمرانی بود که در طول حکومتش به تمام مناطق مشترک‌المنافع سفر کرد و طوری زندگی کرد که از تمام رئیس کشورهای جهان سفرهای بیشتری به ممالک دیگر داشت.

همچنین بخوانید :

او در طول سلطنت خود مراسم‌های جوبیلی نقره (به مناسب 25 امین سال سلطنت)، جوبیلی طلایی (به مناسب 50 امین سال سلطنت)، جوبیلی الماسی (به مناسب 60 امین سال سلطنت) و جوبیلی یاقوت کبود آبی (به مناسب 65 امین سال سلطنت) را جشن گرفت.

بیشترین انتقاداتی که به ملکه وارد می‌شد به دلیل رفتارهای خانواده او بود. جنجال‌های شاهزاده دایانا و چارلز، ماجرای طلاق آن‌ها و پس آن تئوری‌های مرگ دایانا همه از مواردی بودند که خاندان ملکه را زیر سوال می‌بردند. یکی از اتفاقاتی که اخیرا افتاد جدا شدن شاهزاده هری و مگان از خاندان سلطنتی بود.

در چند سال اخیر ملکه چندین بار آرزوی قلبی خود مبنی بر جانشین شدن شاهزاده چارلز را عنوان کرد و بیشتر امور را به فرزندش سپرد. روسای اتحادیه نیز اعلام کردند پس از ملکه شاهزاده چارلز رئیس رهبر اتحادیه خواهد بود. سر انجام پس از 70 سال و 214 روز بلندمدت‌ترین حکومت در بریتانیا به اتمام رسید.

فرزندان ملکه الیزابت و جانشین او

فرزندان ملکه الیزابت / مرگ ملکه الیزابت اول

در تصویر بالا عکس ملکه الیزابت، همسر و فرزندانش را می‌بینید. ملکه الیزابت نخستین فرزند خود شاهزاده چارلز را در 14 نوامبر 1948 (23 آبان 1327) به دنیا آورد. پیش از به دنیا آمدن چارلز، پادشاه جورج ششم فرمان علنی استفاده فرزندان الیزابت از عناوین سلطنتی را داد. اگر این کار را انجام نمی‌داد به دلیل شاهزاده نبودن فیلیپ فرزندان او این اختیار را نداشتند. پس از آن فرزند دوم، آن، شاهدخت سلطنتی در سال 1950 به دنیا آمد. دو فرزند بعدی اندرو و ادوارد به ترتیب در سال‌های 1960 و 1964 به دنیا آمدند.

هم اکنون جانشین ملکه الیزابت پسر اول او شاهزاده چارلز 73 ساله است که فورا بعد او به تخت سلطنت می‌نشیند. ملکه بعدی انگلیس نیز همان‌طور که ملکه در جشن سلطنت خود اعلام کرد، همسر چارلز و عروس ملکه الیزابت، کامیلا دوشس کورنوال خواهد بود.

جانشین ملکه الیزابت

مرگ ملکه الیزابت دوم

سرانجام به گزارش خبرگذاری‌ها ملکه در سن 96 سالگی در کمال آرامش از دنیا رفت و پسر او شاهزاده چارلز با لقب شاه چارلز سوم جانشین او شد. هم اکنون از جای جای جهان، سیل تسلیت‌ها به سمت خاندان سلطنتی بریتانیا روانه می‌شود و مردم این کشور به سوگ نشسته‌اند.

گزارش شده است که مردم علیرغم بارش باران به سوی کاخ باکینگهام رفته و برای یادبود ملکه دسته گل‌هایی را به جای گذاشته‌اند. سخنی از بیماری ملکه الیزابت به میان نیامده و هنوز علت مرگ او، که مردم کنجکاو دانستن آن هستند، مشخص نشده است.

سخنان آخر ملکه قبل از مرگ در حالی که کاملا آراسته و مرتب می‌نمود تنها یک جمله بود:

«تمام دارایی من برای یک لحظه!»

حقایق زندگی ملکه

علت رنگ چشم ملکه الیزابت / ملکه الیزابت در ایران

در این قسمت 10 حقیقت زندگی ملکه الیزابت را عنوان می‌کنیم.

1. او در قصر به دنیا نیامد

اگرچه او اولین فرزند خانواده بود اما در خانه‌ای که متعلق به خانواده مادری‌اش تعلق داشت متولد شد.

2. وقتی پدر ملکه الیزابت فوت شد در کنیا بود

هنگامی که خبر فوت شاه جورج ششم به ملکه رسید او در سفری در کنیا به سر می‌برد و همسر او خبر را به ملکه داد.

3. ملکه 25 ساله بریتانیا

زمانی که ملکه الیزابت به سلطنت رسید تنها 25 سال داشت و بسیار جوان بود.

4. او ملکه هفت کشور شد

پس از تاج گذاری ملکه انگلیس به ریاست 7 کشور مشترک‌المنافع رسید. این کشورها بریتانیا، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، آفریقای جنوبی، پاکستان و سریلانکا هستند.

5. اولین حاکمی که به ایرلند رفت

پس از استقلال ایرلند در سال 1922، ملکه اولین حاکم بریتانیا بود که در سال 2011 به ایرلند سفر کرد.

6. سفر به تمام ممالک بریتانیا در جوبیلی الماس

وقتی 60 امین سالگرد تاج گذاری و سلطنت ملکه فرا رسید او به تمام ممالک بریتانیا سفر کرد.

7. ریاست 54 ملت مشترک المنافع

پس از پدر او جورج پنجم که اولین رئیس ملت‌های مشترک‌المنافع بود، ملکه الیزابت رئیس 54 ملت مشترک‌المنافع شد.

8. سفر به ایران

در سال 1339 ملکه و همسرش به ایران سفر کرده و از اصفهان دیدن کردند.

9. تئوری های توطئه ملکه الیزابت

این ملکه یکی از ترسناک‌ترین افراد دنیا از لحاظ تئوری‌های توطئه پیرامون خود است. از موجود فضایی بودن او گرفته، تا علت رنگ چشم ملکه الیزابت و ترسیدن کودکان از او! البته هیچ کدام از این تئوری‌ها ثابت نشده‌اند.

10. غذای مورد علاقه ملکه الیزابت

او علاقه زیادی به گوشت قرقاول یا گوزن ساده پخته شده با دورچین سبزیجات داشت و روزهای یکشنبه معمولا این غذا را می‌خورد. ملکه همیشه از دسر شکلات با توت فرنگی استقبال می‌کرد.

کلام آخر

مرگ نیز همچون تولد یکی از اجزای جدا نشدنی زندگی است که تمام انسان‌ها چه دیر و چه زود به آن خواهند‌ رسید. چیزی که مهم به نظر می‌رسد اثر ما انسان‌ها و نام نیکمان در زمین است. نظر شما درباره ملکه الیزابت دوم چیست؟ آیا از خبر مرگ او شوکه شدید؟ به نظر می‌رسد این خبر عجیب ترین اتفاق 2022 باشد. ممنون که همراه این مقاله پلازا بودید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
سارا
.
11 مرداد 1402، 00:09
پاسخ
0
0
این ملکه مسیحی بود یا یهودی؟چون ظاهرا یهودی بوده ولی مسیحی معرفی کرده نمیدونم ععلتش چیه کسی میدونه؟
avatar
پریناز
.
22 شهریور 1401، 04:11
پاسخ
0
0
هرچند نقل است که انگلستان استعمارپیر است و....کاری ندارم بهرحال سیاست ایجاب میکند گاهی برخلاف میل عمل کنی اما بعنوان یک زن اگر برچسب فمینیستی نزنید من ایشان را ستایش میکنم نام الیزابت دوم برتارک تاریخ خواهدماند.وچه بسیارزنانی که چون مردان درعالم کشورداری وسیاست گوی سبقت راازمردان ربودند.اوهم بد یاخوب پرکشید وباخدای خود رودررو خواهد شد مادرحد قضاوت نیستیم.....خدایش رحمت کندبهرام که همه عمرگور می گرفتمی دیدی که چگونه گور بهرام گرفتآری عزیزان این زندگانی پایانی جز مرگ ندارد ووای برحال کسانی که بقول امیر مومنان حضرت علی علیه السلام فریب این فریبنده دوروزه را بخورند...خداوند عاقبت همه را با خیرونکویی به سرانجام برسد و روزی که ناجی موعود ازراه برسد چه نیکو روزگاریست برای ملت جهان...موفق باشید و تشکر از متن سودمندتان
avatar
محمود
.
19 شهریور 1401، 08:10
پاسخ
0
2
11 امین مورد را هم به آن باید اضافه کرد که در سال1332 برای عملی کردن کودتا 28مرداد به ایران سفر کرد وMI6 تحت نظر ایشان این کودتا را راه انداخت با همکاری SIA
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402