معرفی و بررسی فیلم تفریق + خلاصه داستان، بیوگرافی عوامل و بازیگران

فیلم تفریق
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم تفریق به کارگردانی مانی حقیقی و با نقش‌آفرینی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی در سال 1400 ساخته شد. برای معرفی فیلم سینمایی تفریق و آشنایی با داستان و بازیگران آن، همراه ما باشید.

فیلم ایرانی تفریق جدیدترین ساخته مانی حقیقی است که از حضور بازیگرانی همچون محمدزاده و علیدوستی بهره می‌برد. ساخت این فیلم در سال 1399 آغاز شد اما به‌خاطر مسائل مربوط به همه‌گیری کرونا، مراحل تولیدش به تعویق افتاد و فیلمبرداری آن سرانجام در خرداد 1400 به اتمام رسید. تفریق برای اولین بار در جشنواره فیلم تورنتو اکران شد. تاریخ اکران فیلم تفریق در جشنواره فیلم تورنتو، 21 شهریور 1401 است. این اولین بار بود که یک فیلم ایرانی در بخش مسابقه اصلی این جشنواره معتبر سینمایی حضور داشت.

مدت زمان فیلم ایرانی تفریق 107 دقیقه است. تاریخ اکران فیلم سینمایی تفریق برای سال 1402 برنامه‌ریزی شده بود اما وزارت ارشاد اجازه اکران فیلم را نداد. نسخه‌ای از این فیلم در تاریخ 24 مرداد 1402 در فضای مجازی لو رفت و بدین ترتیب بسیاری از مخاطبان که مدت‌ها منتظر تماشای آن بودند، به این اثر دسترسی پیدا کردند. در این مقاله از پلازا به بررسی فیلم تفریق مانی حقیقی می‌پردازیم.

در ویدیوی زیر می‌توانید آنونس بین‌المللی فیلم تفریق را تماشا کنید.

فهرست مطالب:

خلاصه فیلم تفریق

فیلم سینمایی تفریق

ژانر فیلم ایرانی تفریق درام و معمایی است. موضوع فیلم تفریق درباره فرزانه و جلال است؛ زوجی که همزادهایشان را پیدا کرده‌اند. این همزادها دقیقا شبیه فرزانه و جلال هستند و حالا این زوج باید با این اتفاق عجیب کنار بیایند. داستان فیلم تفریق از جایی آغاز می‌شود که فرزانه در اتوبوس به صورت اتفاقی همسرش را می‌بیند. او جلال را تعقیب می‌کند و می‌بیند که به ملاقات زن دیگری می‌رود. اما جلال این مسئله را انکار می‌کند و می‌گوید در آن زمان جای دیگری بوده است!

همچنین بخوانید :

عوامل فیلم تفریق

کارگردان فیلم سینمایی تفریق مانی حقیقی است. تهیه‌کنندگی این اثر را نیز مجید مطلبی بر عهده داشته. این فیلم در خارج از ایران توسط کمپانی «فیلمز بوتیک» منتشر شد. حقیقی پیش از این برای فیلم خوک نیز با این کمپانی همکاری کرده بود. در این بخش از مقاله معرفی فیلم سینمایی تفریق به معرفی کارگردان و عوامل آن می‌پردازیم.

مانی حقیقی ؛ کارگردان فیلم تفریق

فیلم ایرانی تفریق

فیلم ایرانی تفریق، هشتمین فیلم بلند مانی حقیقی است. او پیش از این آثاری همچون خوک و پنجاه کیلو آلبالو را کارگردانی کرده است. مانی حقیقی علاوه بر کارگردانی، به عنوان بازیگر و فیلمنامه‌نویس نیز در عرصه سینما فعالیت می‌کند. او متولد 15 اردیبهشت 1348 است. حقیقی مدرک کارشناسی‌اش را در رشته فلسفه از دانشگاه مک‌گیل کانادا اخذ کرد و دو مدرک کارشناسی ارشد در رشته‌های فلسفه و مطالعات فرهنگی را نیز از دانشگاه‌های گولف و ترنت کانادا گرفت.

حقیقی فرزند لیلی گلستان، مترجم مشهور ایرانی و نعمت حقیقی، فیلمبردار سینما، است. او از سال 1353 با بازی در فیلم اسرار گنج دره جنی، پا به دنیای هنر گذاشت و در سال 1381، اولین فیلمش، آبادان، را ساخت. سایر فیلم‌های سینمایی که مانی حقیقی تا کنون کارگردانی کرده عبارتند از: کارگردان مشغول کارند (1384)، کنعان (1386)، پذیرایی ساده (1390)، ۵۰ کیلو آلبالو (1394)، اژدها وارد می‌شود! (1394) و خوک (1396).

حقیقی همچنین نویسنده فیلم چهارشنبه سوری به کارگردانی اصغر فرهادی محصول 1384 بود و در برخی آثار مشهور سینمای ایران همچون خوب، بد جلف (1395)، ما همه با هم هستیم (1397)، سرخ‌پوست (1397)، دوزیست (1398) و کشتارگاه (1398) به عنوان بازیگر حضور داشته است.

دانلود فیلم تفریق

سایر عوامل فیلم سینمایی تفریق عبارتند از:

  • تهیه‌کننده: مجید مطلبی با مشارکت اجرایی ژان کریستف سیمون (فیلمز بوتیک)
  • نویسندگان: امیررضا کوهستانی، مانی حقیقی
  • مدیر برنامه‌ریز و دستیار اول کارگردان: علیرضا شمس شریفی
  • مدیر فیلمبرداری: مرتضی نجفی
  • طراح صحنه: محسن نصرالهی
  • طراح گریم: ایمان امیدواری
  • طراح لباس: ندا نصر
  • صدابردار: رشید دانشمند
  • صداگذار: امیرحسین قاسمی
  • موسیقی: رامین کوشا
  • منشی صحنه: ندا قائدی
  • جلوه‌های ویژه میدانی: آرش آقابیک
  • جلوه‌های ویژه بصری: محمد برادران
  • تدوین: میثم مولایی
  • مجری طرح و مدیر تولید: مهدی بدرلو
  • جانشین تولید: محمدرضا دلنوازی
  • دستیار تهیه: محسن زاهد
  • عکاس: محمد بدرلو

بازیگران فیلم تفریق

حالا که با عوامل و داستان فیلم تفریق آشنا شدیم، سراغ معرفی بازیگران این فیلم می‌رویم. ابتدا قرار بود پریناز ایزدیار در این فیلم حضور داشته باشد و در کنار نوید محمدزاده به ایفای نقش اصلی بپردازد. اما به‌خاطر وقفه‌هایی که به خاطر شیوع ویروس کرونا و ابتلای مانی حقیقی به این ویروس در پروسه ساخت فیلم صورت گرفت، و همچنین به‌خاطر تعهد ایزدیار به حضور در پروژه‌های دیگر، او از بازی در این فیلم انصراف داد. بعد از این اتفاق، ترانه علیدوستی جایگزین او شد. در ادامه این بخش با بیوگرافی هنرپیشه‌های تفریق آشنا خواهیم شد.

ترانه علیدوستی در نقش فرزانه

موضوع فیلم تفریق

ترانه علیدوستی بازیگر ایرانی متولد 22 دی 1362 است. او در سن 17 سالگی و با بازی در فیلم «من، ترانه ۱۵ سال دارم» پا به عرصه بازیگری گذاشت. او طی سال‌های فعالیتش در سینما، با بسیاری از بزرگان این عرصه همکاری کرد و جوایز داخلی و بین‌المللی متفاوتی نیز کسب کرد. علیدوستی در آثار کارگردانان بزرگی همچون عباس کیارستمی، رسول صدرعاملی و اصغر فرهادی حضور داشته است و فیلم ایرانی تفریق نیز سومین همکاری او با مانی حقیقی است.

برخی از آثار برجسته این هنرمند عبارتند از: شهر زیبا (1382)، چهارشنبه سوری (1384)، تردید (1387)، درباره الی (1387)، پذیرایی ساده (1390)، آسمان زرد کم عمق (1392)، مادر قلب‌اتمی (1393)، فروشنده (1394) و برادران لیلا (1400). ترانه علیدوستی همچنین با حضور در سریال شهرزاد، یکی از ماندگارترین شخصیت‌های زن ایرانی را خلق کرد.

ترانه علیدوستی علاوه بر بازیگری، به‌عنوان صداپیشه، نویسنده و مترجم نیز فعالیت می‌کند. او در انیمیشن جمشید و خورشید به‌عنوان صداپیشه حضور داشت. علیدوستی همچنین کتاب‌های تاریخ عشق به قلم نیکول کراوس و رویای مادرم به قلم آلیس مونرو را به فارسی ترجمه کرده است.

نوید محمدزاده در نقش جلال

فیلم تفریق با بازی نوید محمدزاده

نوید محمدزاده از بهترین بازیگران مرد سینمای ایران، متولد 17 فروردین 1365 است. او تا کنون 7 مرتبه نامزد دریافت جایزه از جشنواره فیلم فجر شده و توانسته 2 سیمرغ بلورین این جشنواره برای بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را از آن خود کند. اولین فیلم این بازیگر در سال 1387 منتشر شد. محمدزاده در فیلم‌های مطرحی همچون عصبانی نیستم! محصول 1392، لانتوری (1394)، ابد و یک روز (1394)، بدون تاریخ، بدون امضا (1395)، مغزهای کوچک زنگ‌زده (1396) و متری شیش و نیم (1397) حضور داشته است. نوید محمدزاده را در سال 1399 نیز در سریال شبکه نمایش خانگی قورباغه دیدیم.

نوید محمدزاده از بازیگران تئاتری نیز محسوب می‌شود. او علاوه بر بازی در سینما و شبکه نمایش خانگی، در عرصه تئاتر هم فعالیت می‌کند. او تا کنون با 32 نمایش مختلف روی صحنه رفته است. قهوه قجری، بینوایان و الیور توئیست نیز برخی از نمایش‌های مشهور نوید محمدزاده هستند.

جالب است بدانید که فیلم‌های نوید محمدزاده در سال 1401 در سه جشنواره سینمایی بین‌المللی معتبر به نمایش درآمدند؛ فیلم برادران لیلا در جشنواره کن، فیلم شب، داخلی، دیوار در جشنواره ونیز و فیلم تفریق در جشنواره تورنتو.

سهیلا رضوی

فیلم سینمایی تفریق

سهیلا رضوی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر متولد 9 شهریور 1333 است. او بازیگری را از سال 1364 آغاز کرده و تا به امروز در آثار متعددی به ایفای نقش پرداخته.

سریال عطر گل یاس به کارگردانی بهمن زرین‌پور محصول 1369، سریال ورثه آقای نیکبخت به کارگردانی مرضیه برومند محصول 1378، بانوی سردار به کارگردانی پرویز شیخ طادی محصول 1398، سریال آتش و باد به کارگردانی مجتبی راعی محصول 1400، فیلم مارمولک به کارگردانی کمال تبریزی محصول 1382، فیلم آقا یوسف به کارگردانی علی رفیعی محصول 1389، فیلم یه حبه قند به کارگردانی رضا میرکریمی محصول 1390، فیلم خوک به کارگردانی مانی رفیعی محصول 1396 و همچنین فیلم آهو از هوشنگ گلمکانی در سال 1399، تعداد اندکی از آثار سهیلا رضوی طی حدود 4 دهه فعالیتش در این عرصه‌اند. رضوی همچنین در سه فصل از سریال شهرزاد نقش پروین را بازی کرد. او همسر بازیگر سینما و تلویزیون، فرخ نعمتی است.

سعید چنگیزیان

هنرپیشه‌های تفریق

سعید چنگیزیان بازیگر متولد 22 آذر 1356 است. او در سال 1382 برای اولین بار جلوی دوربین ظاهر شد و در فیلم سینمایی خداحافظ رفیق به کارگردانی بهزاد بهزادپور به ایفای نقش پرداخت. برخی از آثار سعید چنگیزیان عبارتند از فیلم پذیرایی ساده به کارگردانی مانی حقیقی محصول 1390، فیلم دهلیز به کارگردانی بهروز شعیبی محصول 1391، فیلم سارا و آیدا به کارگردانی مازیار میری محصول 1395، فیلم ۲۸۸۸ به کارگردانی کیوان علیمحمدی و علی‌اکبر حیدری محصول 1400، سریال ضد به کارگردانی ابراهیم شیبانی محصول 1402 و سریال شبکه نمایش خانگی زخم کاری به کارگردانی محمدحسین مهدویان محصول 1400.

سایر بازیگران فیلم ایرانی تفریق عبارتند از:

  • گیلدا ویشکی 
  • اسماعیل پور رضا
  • علی باقری
  • فرهام عزیزی
  • وحید آقاپور

نقد و نمرات فیلم تفریق

حالا که با داستان و بازیگران این اثر آشنا شدیم، بهتر است مروری بر نظرات درباره فیلم تفریق داشته باشیم و نمرات آن را بررسی کنیم. این فیلم در سایت راتن تومیتوز توسط 5 منتقد مورد بررسی قرار گرفته و با رأی مثبت 100 درصدی مواجه شده. کاربران سایت IMDb امتیاز 6.9 از 10 را به آن داده‌اند و 78 درصد از کاربران گوگل نیز از آن رضایت داشته‌اند.

در تحلیل فیلم تفریق باید بگوییم که یکی از نقاط قوت این فیلم، توانایی‌اش در نشان دادن تضادهایی است که بین دو زوج، به خصوص از لحاظ نقش‌های جنسیتی و انتظارات، وجود دارد. این فیلم سراغ موضوعی فراطبیعی و البته تکراری رفته و به داستانی درباره همزادها می‌پردازد. اگرچه داستان آن نوآوری خاصی ندارد، نقش‌آفرینی پر احساس ترانه علیدوستی و نوید محمدزاده در آن قابل توجه است و تا حدودی ضعف شخصیت‌پردازی را جبران می‌کند.

با این حال این فیلم خالی از ایراد نیست و در نقد فیلم تفریق باید بگوییم که این اثر نقص‌هایی نیز دارد. به گفته برخی منتقدان، کارگردانی مانی حقیقی در تفریق ضعیف‌تر از کارهای پیشینش بوده. فیلم شروع خوبی دارد اما در تمام مدت زمان خود، ریتم واحدی را دنبال نمی‌کند و گاهی اوقات موجب آزردگی مخاطب می‌شود. انتقاداتی نیز نسبت به پایان‌بندی فیلم وجود داشته است.

کلام آخر

بررسی فیلم سینمایی تفریق

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید. در این مقاله از پلازا به معرفی فیلم تفریق با بازی نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی پرداختیم. نظر شما درباره این فیلم جدید مانی حقیقی چیست؟ آیا قصد تماشا و دانلود فیلم تفریق را دارید؟ آیا می‌توانیم این فیلم را از آثار موفق نوید محمدزاده و ترانه علیدوستی بدانیم؟ فراموش نکنید نظراتتان را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. برای آشنایی با بهترین فیلم‌های ایرانی در سال 1402 نیز می‌توانید به این مقاله از پلازا سری بزنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
نگین
.
27 شهریور 1402، 01:00
پاسخ
0
1
یعنی واقعا براتون متأسفم با این فیلم اصلا مشخص نبود این فیلم چیه لعنت بهتون حیف این وقت ک گذاشتیم برای ديدن مزخرف ترین فیلم 😒
avatar
علی عدالت فیض
.
30 مرداد 1402، 17:27
پاسخ
1
3
خانوم نیلوفر مژدهی شما فیلم رو دیدی میگـــــــــــــــــــــــــــــــــــــه؟ بهش نمره 5 از 5 دادی؟
avatar
پارسا عبدی
.
27 مرداد 1402، 22:21
پاسخ
11
27
این فیلم مصداق توهین به شعور بیننده است.یه فیلم ابلهانه و چرند و زرد مثل بقیه چرندیاتی که حقیقی می‌سازه یعنی مزخرف در مزخرف افتضاح پرت و پلا پر از باگ های منطقی یعنی مجمع الچرندیات داستان کپی شده بازی های غیر واقعی فیلنامه سرشار از اشکالواقعا خسته نباشید! 🤦‍♂️وجدانا فقط کر و کور میتونه بگه این فیلم فیلم خوبی بود!
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402