زیباترین سواحل ایران ؛ معرفی سواحل شمال و جنوب کشور

زیباترین سواحل ایران
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سواحل ایران برای ما یادآور خاطرات خوشی هستند. اکثر ما لحظات لذت‌بخشی را در زیباترین ساحل های ایران گذرانده‌ایم. سفر به بهترین ساحل های شمال ایران جزء اولین انتخاب‌های هر ایرانی به شمار می‌آید. اما نباید از زیبایی شگفت‌انگیز بهترین سواحل جنوب ایران غافل شد. هرکدام از این سواحل با ویژگی‌های متفاوت و خاصشان بی‌نظیرند و می‌توان به آن‌ها لقب بهترین ساحل ایران را داد.

کشور ما ایران دارای آب و هوایی 4 فصل است. وجود بهترین ساحل های شمال ایران و همچنین بهترین سواحل جنوب ایران، باعث شده تا آب و هوای خشک برخی مناطق به چشم نیاید. سواحل ایران بهترین گزینه برای تفریحات چند روزه هستند. آرامش و سکوت ساحل های ایران شما را برای مدتی از شلوغی شهر به دور می‌کند. با پلازا همراه باشید تا شما را با زیباترین و بهترین ساحل ایران در شمال و جنوب کشورمان آشنا کنیم.

فهرست مطالب:

بهترین ساحل های شمال ایران

بهترین ساحل های شمال ایران در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان به دریای خزر متصل می‌شوند. این استان‌ها دارای مرز آبی مشترک با دریای خزر بوده که سبب ایجاد سواحل ایران در شمال کشور می‌شوند. در این بخش ساحل های معروف شمال ایران و بهترین ساحل شمال برای چادر زدن و شنا را معرفی می‌کنیم.

1. ساحل چمخاله ؛ از زیباترین ساحل های ایران

  • واقع در: گیلان، لنگرود
  • معروف به: ساحل اروپایی

سواحل شمال ایران / چمخاله

بدون شک «ساحل چمخاله» را باید یکی از بهترین ساحل های شمال ایران دانست. اگر اهل سفر باشید و از علاقه‌مندان به دریا، حتما به سواحل شمالی ایران و چاف و چمخاله سفر کرده‌اید. ساحل چمخاله امروزه یکی از مناطق توریست‌پذیر گیلان بوده و در لیست ساحل های ایران بسیار پرطرفدار است.

همچنین بخوانید :

وجود آلاچیق، رستوران، کافه، هتل و بازارهای سنتی اطراف ساحل لذت گردش و اقامت در این ساحل را افزایش می‌دهد. اهالی آن‌جا به کشاورزی مشغولند. خرید برنج و هندوانه بهترین سوغاتی ساحل چمخاله از ساحل های ایران به شمار می‌آید. در اطراف ساحل هتل‌هایی با سطح استاندارد بین‌المللی تدارک دیده شده تا بتوانید چند روزی را در آن اقامت داشته باشید.

آب و هوای مناسب، محیطی خانوادگی و روح‌نواز، امکانات رفاهی قابل قبول، دریای درخشان و تمیز از ویژگی‌های مهم ساحل چمخاله است که آن‌جا را به زیباترین دریای ایران در شمال کشور تبدیل می‌کند؛ تا جایی‌که لقب ساحل اروپایی را به ساحل چمخاله داده‌اند.

2. ساحل چپکرود ؛ از بهترین ساحل های شمال ایران

  • واقع در: مازندران، جویبار
  • معروف به: طولانی‌ترین ساحل ماسه‌ای خزر

ساحل چپکرود

«ساحل چپکرود» از ساحل های بکر ایران در شمال کشور و همچنین از بهترین سواحل مازندران به شمار می‌آید. این ساحل در شهرستان جویبار استان مازندران قرار دارد. طول ساحل چپکرود که باید آن را از طبیعی‌ترین ساحل های ایران دانست، حدود 18 کیلومتر است. از خصوصیات جذاب سواحل شمالی ایران داشتن ساحل ماسه‌ای یک‌دست بوده که قدم زدن در آن حس و حال خوبی خواهد داشت. ساحل چپکرود هم در لیست این مدل از سواحل ایران قرار دارد.

شما از هر طرف که وارد ساحل شوید تا شعاع چند کیلومتر، فضای ماسه‌ای برای پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، موتورسواری و یا ساخت مجسمه‌های شنی پیدا می‌کنید. جالب است بدانید که ساحل چپکرود از سواحل شمال ایران است که طولانی‌ترین ساحل ماسه‌ای خزر را داراست.

در کنار این ساحل ماسه‌ای یک‌دست شما شاهد زیباترین دریای ایران هم هستید. آب‌های طلایی و نیلگون در روزهای صاف و آفتابی محیطی مناسب برای شنا خواهند بود. زمین ورزشی مخصوص فوتبال ساحلی و والیبال، زمین بازی کودکان، اتاق‌های تابستانی و زمستانی، رستوران، کافه و فضای سبز از امکانات رفاهی و تفریحی ساحل چپکرود محسوب می‌شوند.

3. ساحل آستارا ؛ از لیست بهترین ساحل ایران

  • واقع در: گیلان، آستارا
  • معروف به: ساحل صدف

ساحل آستارا / زیباترین سواحل ایران

«ساحل آستارا» واقع در گیلان شهرستان آستارا یکی از زیباترین سواحل ایران و همچنین از ساحل های صدفی ایران است. آستارا یکی از بکرترین ساحل های ایران را داراست که به نام «ساحل صدف» هم آن را می‌شناسند. هرساله گردشگران داخلی و خارجی زیادی اوقات فراغت خود را در سواحل شمالی ایران به خصوص ساحل صدف می‌گذرانند.

شما با ورود به ساحل آستارا از سواحل ایران، زیر پایتان فرشی از صدف پهن می‌شود. صدف‌های زیبا و رنگارنگ که افراد زیادی آن را برای یادگاری جمع می‌کنند. این صدف‌ها از اعماق زیباترین دریای ایران به ساحل آمده‌اند. برخی از آن‌ها را اگر به گوشتان نزدیک کنید صدای امواج دریا و باد را خواهید شنید.

نزدیکی ساحل آستارا به مرکز شهر از ویژگی مثبت آن است. شما با ورود به شهر آستارا فقط کافیست 7 کیلومتر (حدود 15 دقیقه) از شهر خارج شوید. آب‌های این ساحل برای شنا کردن امن بوده و نجات غریق همیشه آن‌جا حاضر است. وجود آلاچیق، رستوران، کافه، حمام و دوش آب گرم، سرویس بهداشتی مناسب و استراحتگاه از امکانات رفاهی سواحل شمالی ایران از جمله ساحل آستارا به شمار می‌آید.

4. ساحل سی سنگان ؛ از زیباترین ساحل های ایران

  • واقع در: مازندران، نوشهر
  • معروف به: بهترین ساحل گردشگری ایران

ساحل سی سنگان

از ساحل های زیبای ایران می‌توان به «ساحل سی‌سنگان» اشاره کرد. شما با ورود به این ساحل، دریا و جنگل را با هم مشاهده می‌کنید. ساحل سی‌سنگان در کنار پارک معروف سی‌سنگان واقع شده است. در واقع این پارک جنگلی بخش ساحلی زیبایی به نام ساحل سی‌سنگان دارد.

سواحل ایران در شمال کشور بسیار پرطرفدار است. همه ساله گردشگران زیادی برای تماشای زیباترین دریای ایران و سواحل بکر آن به شهرهای شمالی سفر می‌کنند. ساحل سی‌سنگان که از یک طرف به آب‌های خزر دسترسی داشته و از طرف دیگر درختانی نظیر بلوط، لرگ، توسکا، آزاد، انجیر، ازگیل، انار، لیلکی، داغداغان، سیاه تلو، سرخ ولیک و توت را داراست، یکی از بهترین سواحل گردشگری ایران محسوب می‌شود.

وجود دریا و پارک جنگلی باهم در یک مکان تفریحی برای مسافران جذابیت زیادی دارد. این محیط گردشگری در تابستان و روزهای تعطیل بسیار شلوغ خواهد شد. قایق سواری، جت اسکی، شنا، کارتینگ و والیبال ساحلی از بازی‌های پرطرفدار در ساحل سی‌سنگان هستند. همچنین این مجموعه دارای رستوران، کافه، استراحتگاه، اتاق مخصوص بازی رایانه‌ای و پارکینگ اختصاصی است.

5. ساحل بندر گز ؛ از بهترین ساحل های شمال ایران

  • واقع در: گلستان، بندر گز
  • معروف به: ساحلی با غروب طلایی

ساحل بندر گز

«بندر گز» و ساحل زیبای آن یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ساحلی در سواحل شمالی ایران به شمار می‌آید. این ساحل بکر اما فراموش شده روزگاری محل انجام معاملات مهم تجاری بود. در حال حاضر از مراودات بندر و کشتی‌رانی خبری نیست، اما ساحل آن از بکرترین سواحل ایران محسوب می‌شود.

آب‌های بندر از عمق مناسبی برای شنا برخوردار هستند. وجود پرندگان دریایی به خصوص پلیکان‌ها که به‌راحتی با مسافران دوست می‌شوند و از دست آن‌ها غذا می‌خورند از جذابیت این ساحل است. اطراف ساحل بندر گز فروشگاه‌های زیادی برای خرید محصولات دریایی و سوغاتی شمال برپاست.

چند سالی است که ساحل بندر گز بی رونق شده و مسافران کمی به آن سر می‌زنند. شاید دلیل آن را بتوان طبیعی و یک‌دست بودن فضای اطراف ساحل دانست. به‌همین دلیل امروزه این ساحل را جزء خلوت ترین سواحل شمال کشور می‌شناسند.

این ساحل رستوران، آلاچیق، کافه و امکاناتی برای بازی ندارد. اما ساحل شنی بزرگ آن محلی مناسب برای چادر زدن و تماشای غروب دل‌انگیز بندر گز است. برای گذراندن چند ساعتی در ساحل بندر گز غذا و خوراکی، زیرانداز برای نشستن و وسایل بازی  همراه خود داشته باشید.

برخی دیگر از بهترین ساحل های شمال ایران عبارتند از:

  • ساحل رامسر 
  • ساحل نمک آبرود
  • ساحل انزلی
  • ساحل میانکاله
  • ساحل بندرترکمن
  • ساحل چارقلی

بهترین سواحل جنوب ایران

سواحل ایران در جنوب کشور بی‌نظیرند. بکرترین ساحل های ایران را در جنوب کشورمان پیدا می‌کنید. گردشگران زیادی برای سفر، سواحل شمالی را انتخاب می‌کنند. اما کافیست فقط یک بار به تماشای زیباترین دریای ایران در جنوب کشورمان بیایند. محال است آن را فراموش کنند. در این قسمت بهترین ساحل جنوب ایران را معرفی می‌کنیم.

1. ساحل سرخ ؛ از بهترین سواحل جنوب ایران

  • واقع در: هرمزگان، جزیره هرمز
  • معروف به: ساحل خوراکی ایران

ساحل سرخ / زیباترین سواحل ایران

اگر به جنوب کشور و جزیره هرمز سفر کرده باشید حتما به دیدن یکی از سواحل ایران به نام «ساحل سرخ» رفته‌اید. ساحل سرخ از زیباترین سواحل خلیج فارس، همه ساله میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است. رنگ سرخ شن‌های ساحل با آبی بی‌کران دریا منظره‌ای چشم‌نواز را جلوی رویتان قرار می‌دهد.

با تحقیق بر روی خاک ساحل سرخ متوجه شده‌اند ترکیبات معدنی مانند عنصر آهن باعث رنگ قرمز آن شده است. خاک ساحل ارزش زیادی داشته و در صنعت داروسازی، ساخت محصولات آرایشی بهداشتی، پخت و پز (پخت نان محلی، ادویه جنوبی و غذای محلی جزیره) کاربرد دارد.

امروزه گردشگران زیادی در بازدید از این ساحل رنگی ایران بخشی از خاک را جهت یادگاری برداشته و با خود می‌برند. باید بدانید که این کار ضربه بزرگی به ساحل زده و به‌همین دلیل برای آن منع قانونی گذاشته‌اند. افراد سودجو خاک ساحل را در شیشه‌های کوچک ریخته و با قیمت زیادی می‌فروختند. این کار باعث تخریب ساحل می‌شود؛ چون سالیان زیادی طول خواهد کشید تا خاک برداشته شده جایگزین شود.

غار دریایی و دره مجسمه‌ای از دیگر جاهای دیدنی ساحل سرخ در جزیره هرمز هستند. همچنین تماشای غروب دل‌انگیز در جنوب کشورمان از کارهایی است که هر گردشگری با سفر به بهترین ساحل جنوب ایران حتما امتحانش می‌کند.

2. ساحل مرجانی ؛ از زیباترین ساحل های ایران

  • واقع در: کیش
  • معروف به: زیباترین جاذبه توریستی کیش

ساحل مرجانی کیش / ساحل های ایران

«ساحل مرجانی» کیش یکی از ساحل های مرجانی ایران است که وسعت زیادی دارد. در واقع این ساحل را بین سواحل ایران و حتی جهان از نظر بزرگی می‌توان تک دانست. مرجان‌های زیادی در آب‌های دریای کیش وجود دارند که زلال بودن آب باعث دیده شدن این زیبایی خاص می‌شود. به‌همین دلیل عده زیادی آب‌های ساحل مرجانی را جزء زیباترین دریای ایران می‌شناسند.

مرجان‌ها از عمق دریا به سطح آمده و مانند اسفنجی در ساحل دریا جمع می‌شوند. دلیل نام‌گذاری این ساحل به ساحل مرجانی همین موضوع به نظر می‌رسد. گردشگران زیادی همه ساله برای تماشای بهترین ساحل جنوب ایران به کیش سفر خواهند کرد. یکی از کارهای لذت‌بخش در ساحل مرجانی کیش شنا در آب‌های زلال این ساحل و لمس مرجان‌ها از نزدیک است.

این ساحل همیشه به آرامش عجیب و غریبش مشهور بود. شما می‌توانید با سفر به کیش از ساحل مرجانی و سکوت لذت‌بخش آن‌جا استفاده کنید. قایق‌سواری در آب‌های آن از دیگر کارهای هیجان‌انگیز در سفر به جنوب کشورمان به شمار می‌آید. پارک، بازارچه‌های سنتی، فضای سبز، آلاچیق و مسیری مناسب برای دوچرخه‌سواری و استراحتگاه از امکانات رفاهی ساحل مرجانی محسوب می‌شوند.

3. ساحل بریس ؛ از فهرست بهترین ساحل ایران

  • واقع در: سیستان و بلوچستان، چابهار
  • معروف به: خطرناک‌ترین ساحل زیبای ایران

ساحل بریس چابهار

«ساحل بریس» را باید از ساحل های صخره ای ایران واقع در چابهار، استان سیستان و بلوچستان دانست. اگر به چابهار سفر کرده باشید حتما ساحل بریس بهترین ساحل جنوب ایران را دیده‌اید؛ چون این ساحل نماد مهمی از شهر چابهار محسوب می‌شود. جالب است بدانید که این ساحل به صورت صخره‌های بلندی شکل گرفته که حدود 10 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

مسافران زیادی برای عکاسی و یا دیدن زیباترین دریای ایران به لبه صخره‌ها می‌روند. باید مراقب باشید تا به پایین پرت نشوید و یا به صخره‌ها آسیبی وارد نشود. همین موضوع باعث شده تا این ساحل به خطرناک‌ترین ساحل ایران مشهور شود. با این وجود ساحل بریس در بین گردشگران داخلی و خارجی طرفداران زیادی داشته و باید آن را ساحل برتر ایران دانست.

شما همیشه شاهد قایق‌ها و لنج‌های زیادی در این اسکله هستید. ماهیگیری در آب‌های دریای مکران فعال است. زمانی‌که روی صخره‌ها، آب‌های نیلگون ساحل بریس را تماشا می‌کنید، قایق‌های کوچک و بزرگ با رنگ‌های متفاوت منظره‌ای چشم‌نواز را ایجاد می‌کنند. یادتان باشد حتما از پدیده موج‌فشان در ساحل بریس دیدن کنید. موج‌فشان به پرتاب بلند آب از سوراخ صخره‌ها به آسمان گفته می‌شود.

4. ساحل سورو ؛ از بهترین سواحل جنوب ایران

  • واقع در: هرمزگان، بندرعباس
  • معروف به: ساحلی امن برای تفریحات خانوادگی

ساحل سورو / ساحل های ایران

یکی از بهترین سواحل جنوب ایران که در استان هرمزگان و قدیمی‌ترین محله بندرعباس واقع شده است، «ساحل سورو» نام دارد. ساحل سورو را باید از ساحل های زیبا ایران دانست که مکانی مناسب برای تفریح خانوادگی است. اگر به جنوب کشورمان و شهر بندرعباس سفر کردید به‌راحتی می‌توانید در ساحل سورو شنا کرده و از آب‌های نیلگون آن لذت ببرید.

این ساحل مکان مناسبی برای چادر زدن و اقامت در شب است. آلاچیق، استراحتگاه، کافه، رستوران، پارک ساحلی برای کودکان و بزرگسالان و بخش شنا برای بانوان از امکانات رفاهی ساحل سورو به شمار می‌آیند. یکی از تفریحات لذت‌بخش در بهترین ساحل جنوب ایران قایق‌سواری است. آب‌های این ساحل بسیار امن بوده و شنا و قایق‌سواری به‌راحتی انجام خواهد شد.

5. ساحل لاک پشت ها

  • واقع در: هرمزگان، قشم
  • معروف به: ساحل لاک‌پشت‌های پوزه عقابی

ساحل های دیدنی ایران

یکی از ساحل های دیدنی ایران، «ساحل‌ لاک‌پشت‌ها» نام دارد. این ساحل در استان هرمزگان، شهرستان قشم و روستای دراز شیب واقع شده است. دلیل نام‌گذاری این ساحل که یکی از زیباترین سواحل جنوب ایران محسوب می‌شود، وجود لاک‌پشت‌هایی در فصل بهار است.

در واقع از اواسط اسفند تا اواخر خرداد لاک‌پشت‌ها در این ساحل شروع به تخم‌گذاری می‌کنند. آن‌ها حفره‌هایی کنده و تخم‌های خود را در آن پنهان خواهند کرد. حدود 2 ماه طول می‌کشد تا بچه لاک‌پشت‌ها سر از تخم بیرون بیاورند. جالب است بدانید که آن‌ها بعد از خروج از پوسته سخت تخم، به سمت نور مهتاب در دریا می‌روند و زندگی خود را در آب‌های ساحل شروع می‌کنند.

عمر این لاک‌پشت‌ها بسیار طولانیست. آن‌ها در 30 سالگی به بلوغ رسیده و دوباره به همین ساحل محل تولد خود برمی‌گردند تا تخم‌گذاری کنند. گردشگران زیادی همه ساله برای دیدن این لاک‌پشت‌های پوزه عقابی هنگام کندن حفره و بچه لاک‌پشت‌ها که به سختی راه می‌روند، قشم و این ساحل را برای سفر انتخاب می‌کنند.

ساحل لاک‌پشت‌ها از سواحل زیبای ایران پرطرفدارترین جاذبه گردشگری قشم به شمار می‌آید. تورهای گردشگری قشم همیشه این ساحل را برای تماشای گردشگران در نظر داشته و به آن اهمیت زیادی می‌دهند.

6. ساحل بندر دیر بوشهر

  • واقع در: جنوب استان بوشهر

زیباترین ساحل بوشهر

یکی دیگر از زیباترین ساحل های ایران ساحل بندر دیر واقع در جنوب بوشهر است. این بندر سه اسکله اصلی دارد و از آنجا به داخل و خارج کشور ماهی و میگو صادر می‌شود. در این ساحل که می‌توانیم لقب زیباترین ساحل بوشهر را به آن بدهیم، می‌توانید در کنار ساحل قدم بزنید یا با استفاده از قایق و لنج از اسکله خارج شوید. اگر به دنبال آرامش هستید و می‌خواهید قدری از هیاهوی زندگی شهری دور شوید، حتما از ساحل بندر دیر بوشهر دیدن کنید.

دیگر سواحل جنوب ایران عبارتند از:

  • ساحل هنگام
  • ساحل هور
  • ساحل ریشهر
  • ساحل درک
  • ساحل مکسر
  • ساحل تیس

سوالات متداول

1. زیباترین سواحل شمال ایران کجاست؟

ساحل چپکرود، ساحل چمخاله، ساحل صدف، ساحل سی‌سنگان

2. بهترین ساحل جنوب برای شنا کجاست؟

ساحل مرجانی کیش و ساحل سرخ جزیره هرمز

3. سواحل شب تاب ایران کجاست؟

ساحل تنگ در چابهار؛ دلیلش وجود پلنگتون‌ها و نوعی حلزون است که به آن‌ها باکتری نورافشان می‌گویند. این باکتری‌ها در شب روی موج‌ها و ساحل با نور آبی دیده می‌شوند. به همین دلیل ساحل تنگ به ساحل شب تاب مشهور است.

جمع بندی

کشور ما به دلیل موقعیت جغرافیایی، سواحل شمالی ایران و سواحل بکر جنوب دارای آب و هوایی 4 فصل است. شما با سفر به بهترین سواحل جنوب ایران به همان اندازه لذت خواهید برد که در بهترین ساحل های شمال ایران تجربه می‌کنید. هر کدام از این سواحل با داشتن زیباترین دریای ایران برای ما بسیار خاطره‌انگیز هستند. در این مقاله از پلازا تلاش کردیم شما را با زیباترین ساحل های ایران در شمال و جنوب آشنا کنیم. شما کدام ساحل کشورمان را از نزدیک دیده و به آن علاقه‌مندید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402