چطور سایت معتبر را بشناسیم؟ + معرفی چند سایت معتبر

بررسی معتبر بودن سایت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

می‌دانید که همه چیز در اینترنت قابل اعتماد نیست و اینجا است که نحوه اعتبار سنجی سایت ها اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اما آیا تمام مراحل شناسایی وب سایت های امن و بررسی معتبر بودن سایت را می‌دانید؟ در ادامه درباره استعلام سایت های کلاهبرداری اینترنتی خواهید خواند.

این یک واقعیت است که از وب سایت‌ها دیگر برای سرگرمی استفاده نمی‌شود. در حال حاضر، بسیاری از مشاغل از طریق اینترنت انجام می‌گیرند. بنابراین، مهم است که بدانید چگونه اعتبار سنجی سایت ها و شناسایی سایت اسکم یا فیشینگ را انجام دهید. مشکل این است که گاهی در برخی موارد، تشخیص و بررسی معتبر بودن سایت دشوار است. به عنوان مثال گاهی سایت‌های کلاهبرداری در زیر پوشش قابل اعتماد، استتار می‌کنند و استعلام سایت های کلاهبرداری دشوار می‌شود.

در سایر موارد مشتریان به اندازه کافی دقت نمی‌کنند و خود را در محیط‌های غیرقابل اعتماد به خطر می‌اندازند. گاهی اوقات این اتفاق می‌افتد زیرا بسیاری از افراد برای اولین بار با دنیای دیجیتال در تعامل هستند. با وجود این، راه‌های زیادی وجود دارد که به شما نشان می‌دهد وب سایت ایمن است یا خیر. شناخت این راه‌های شناسایی سایت های مخرب برای جلوگیری از کلاهبرداری ضروری است. اگر می‌خواهید در مورد نحوه بررسی امنیت وب سایت و اعتبار سنجی سایت های داخلی بیشتر بدانید، به خواندن این مقاله شناسایی سایت های داخلی ادامه دهید.

فهرست مطالب:

چرا یک شرکت نیاز به داشتن وب سایت امن دارد؟

شناسایی سایت های معتبر

هر بار که به یک وب سایت دسترسی پیدا می‌کنید و علامت یک قفل بسته در کنار URL مشاهده می‌کنید، به این معنی است که وب سایت امن است. اگرچه برخی از مردم تصور می‌کنند که این فقط برای فروشگاه‌های آنلاین ضروری است زیرا آن‌ها نیاز به وارد کردن اطلاعات شخصی و اطلاعات کارت اعتباری دارند، اما این درست نیست و یک نکته حیاتی در استعلام سایت های کلاهبرداری اینترنتی است.

از سال 2018، امنیت وب سایت به یک عامل رتبه بندی در موتورهای جستجو مانند Google تبدیل شده است. به همین دلیل، برای اینکه وب سایت شما در بین اولین نتایج گوگل ظاهر شود، باید دارای گواهی امنیت باشد. علاوه بر این، وب سایت‌های امن به مخاطبان شما اطمینان خاطر می‌دهند و باعث می‌شوند که از شما خرید کنند.

چگونه بفهمیم وب سایت ایمن است؟

1. نحوه اعتبار سنجی سایت ها با گواهی SSL

اعتبار سنجی سایت ها

یک روش استعلام سایت های کلاهبرداری اینترنتی به این صورت است: آدرس وب سایت مورد نظر را بررسی کنید و ببینید آیا در ابتدای آدرس به جای HTTP از پروتکل HTTPS استفاده شده است یا خیر. اگر از HTTPS استفاده شده بود، این بدان معناست که وب سایت با گواهی SSL ایمن است. گواهی SSL برای ایمن سازی تمام داده‌هایی که از مرورگر به سرور وب سایت منتقل می‌شود، استفاده می‌شود.

برای استعلام سایت های کلاهبرداری اینترنتی، اگر همین الان به نوار آدرس مرورگر خود نگاه کنید، می‌بینید که قفل کوچکی قبل از آدرس سایت وجود دارد و این به معنای ایمن بودن سایت است. با کلیک بر روی آن، پیامی مبنی بر اینکه “اتصال به این سایت ایمن است” ظاهر می‌شود.

این به چه معنا است؟ تصور کنید که به یک وب سایت خرید بروید و اطلاعات شخصی خود را در این سایت وارد کنید. بدون گواهینامه SSL، این اطلاعات می‌توانند کپی شوند، بدون اینکه شما متوجه هک شدن شوید. بنابراین، اولین قدم برای بررسی اینکه آیا وب سایت ایمن است، این است که بررسی کنید که دارای آن گواهینامه است یا خیر. گوگل هنگام رتبه بندی سایت‌ها در لیست نتایج جستجو، این مورد را در نظر می‌گیرد. بنابراین یکی از روش‌های شناسایی سایت های تقلبی فیشینگ، یا اسکم بررسی گواهی SSL است.

2. بررسی طراحی سایت

شناسایی سایت اسکم

چطور بفهمیم یک سایت معتبر است؟ برای فهمیدن سایت فیشینگ، باید طراحی سایت را مورد بررسی قرار دهید. شاید برای شما سوال باشد که این موضوع چه ارتباطی با امنیت وب سایت دارد. موضوعات و همچنین عملاً هر چیزی که یک وب سایت را تشکیل می‌دهد، با کد ساخته شده است. با گذشت زمان، برخی از تنظیمات نوشته شده در کد منسوخ می‌شوند که می‌توانند صفحه را آسیب پذیر کنند.

طبق مقاله ای که G1 در سال 2020 منتشر کرد، ممکن است بیش از یک میلیون سایت وردپرس به دلیل برخی افزونه‌ها و موضوعات، آسیب پذیر باشند. مانند هر سیستم دیگری، صاحب وب سایت هنگام انتخاب تم‌ها و افزونه‌ها باید محتاط باشد.

از نظر منطقی، استفاده از تم‌های دزدان دریایی ایده بدی است. اگرچه ممکن است آن‌ها با نسخه‌های اصلی وردپرس در تناسب باشند، اما استفاده از آن‌ها جلوه زیبایی ندارد و برخلاف اعتماد سازی نسبت به مخاطب است. بنابراین، روش صحیح افزودن قالب وردپرس را قبل از بارگیری هر موضوعی، بیاموزید. این یک سایت اعتبار سنجی سایت ها است.

3. نحوه اعتبار سنجی سایت ها با از ابزارهای امنیتی

شناسایی سایت فیشینگ

اگر آنتی ویروس روی کامپیوتر خود نصب کرده اید، می‌توانید شناسایی سایت اسکم یا فیشینگ را انجام دهید. اکثر شرکت‌های امنیتی دیجیتال، سیستم‌هایی را توسعه می‌دهند که به کاربر امنیت سایت را نشان می‌دهد.

در برخی موارد، این ابزارها برای اعتبار سنجی سایت های اینترنتی، از ورود به سایت در مواقعی که هیچ گواهی امنیتی در آدرس وجود ندارد یا زمانی که اعتبار آن منقضی شده است جلوگیری می‌کنند.

ابزارهای آنتی ویروس برای بررسی معتبر بودن سایت، به کاربر اینترنت اجازه می‌دهند تا سایت را ارزیابی کرده و در مورد ادامه یا عدم مرور خود تصمیم بگیرد. این ابزارها معمولاً به صورت خودکار به همراه آنتی ویروس مانند افزونه‌های مرورگر نصب می‌شوند. علاوه بر این، بسیاری از عملکردهای pentesting وجود دارد که ممکن است برای شما مفید باشد.

برای اعتبار سنجی سایت ها، قبل از انتخاب آنتی ویروس، درباره اعتبار شرکت در اینترنت تحقیق کنید. یک وب سایت بسیار جالب به نام Virus Total وجود دارد که با قرار دادن یک آدرس اینترنتی در فیلد جستجو، آن سایت را تجزیه و تحلیل می‌کند و نتیجه می‌گیرد که آیا سایت خطری برای بازدیدکنندگان دارد یا خیر.

یکی دیگر از ابزارهای مشابه برای استعلام سایت های اینترنتی، مرور ایمن Google است. مزیت آن این است که از پایگاه داده گوگل استفاده می‌کند و تجزیه و تحلیل میلیاردها صفحه را انجام می‌دهد. استفاده از مرور ایمن گوگل خطر سایت‌های مخرب و کلاهبردار را کاهش می‌دهد و شناسایی سایت اسکم یا فیشینگ را انجام می‌دهد.

4. آدرس اینترنتی را بررسی کنید

چند سایت معتبر

از کجا بفهمیم کدام سایت معتبر است؟ با دانستن اینکه بسیاری از کاربران به جزئیات توجه نمی‌کنند، برخی از کلاهبرداران هنگام اعمال کلاهبرداری از این رفتار سود می‌برند. برای شناسایی سایت های معتبر، حتما به صحت نوشتاری آدرس سایت دقت کنید. اشتباه‌های تایپی و خطاهای نوشتاری نشانه‌های واضح عدم امنیت سایت و احتمالاً یک اقدام کلاهبرداری هستند.

در برخی موارد، با استفاده از جایگزینی کاراکترها، وبسایت‌های جعلی ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، تغییر “o” به صفر. برای کسانی که دقت نمی‌کنند وب سایت g0ogle.com ممکن است عادی به نظر بیاید و آن را باز کنند. این یکی دیگر از روش‌های شناسایی سایت اسکم یا فیشینگ است.

5. نحوه اعتبار سنجی سایت ها با بررسی نمادهای اعتماد الکترونیکی

استعلام سایت های کلاهبرداری

از کجا بفهمیم سایت معتبر است؟ در شناسایی سایت های معتبر، بسیاری از شرکت‌ها سایت‌هایی را با نمادهای اعتماد الکترونیکی تأیید می‌کنند. با این حال، ایجاد نماد جعلی در برنامه‌های ویرایش و درج آن در صفحات کار دشواری نیست.

اقدام ایده آل برای شناسایی سایت های معتبر، این است که صحت نماد را با کلیک روی آن بررسی کنید و ببینید که آیا شما را به وب سایت شرکتی که آن را صادر کرده است هدایت می‌کند یا اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد یا خیر. نمادهای جعلی تصاویری هستند که هیچ یک از این جزئیات را ارائه نمی‌دهند و با کلیک بر روی آن‌ها، به صفحه دیگری هدایت نمی‌شوید.

همچنین باید نماد را در Google جستجو کنید و بررسی کنید که آیا این گواهینامه واقعاً وجود دارد یا خیر. این در تجارت الکترونیکی برای اعتبار سنجی سایت ها ضروری است.

6. نحوه اعتبار سنجی سایت ها با بررسی نام صاحب سایت

تأیید این اطلاعات بسیار ساده است. هر وب سایت باید به نام شخص حقیقی یا حقوقی ثبت شود. شرکت‌هایی مانند Whois Lookup به شما امکان می‌دهند تا شخص مالک یک وب سایت را جستجو کنید.

7. فرار از اسپم

اعتبار سنجی سایت های داخلی

برخی از موارد، مانند بنرهایی که مرتباً چشمک می‌زنند، تخفیف‌های غیر معقول یا قیمت بسیار پایین محصولات، نشانه های عدم امنیت وب سایت، ایمیل یا تبلیغات هستند. اگرچه به نظر می‌رسد که این ایده کلاهبرداری بسیار قدیمی باشد، اما هنوز افرادی هستند که این ویژگی‌ها را نادیده می‌گیرند و به وب سایت‌هایی که از این ترفندها استفاده می‌کنند، اعتماد می‌کنند. برای شناسایی سایت های معتبر، به بنرها توجه کنید.

چند سایت معتبر

در این قسمت، نام سایت های معتبر ایرانی و موضوعات آن‌ها را خواهید خواند.

دیجی کالا

نام سایت های معتبر

دیجی کالا بزرگ ترین فروشگاه آنلاین ایران است که همه نوع اقلام را به فروش می‌رساند. این فروشگاه، یک وبسایت معتبر است که ویژگی‌های فراوانی را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

ترب

شناسایی سایت های مخرب

می‌توان گفت که ترب یک پلتفرم برای فروشگاه‌های آنلاین سراسر کشور است. فروشگاه‌های آنلاین از طریق ترب، محصولات خود را به فروش می‌رسانند. این در واقع به فروشگاه‌ها کمک می‌کند تا تعداد زیادی از مشتری‌ها، به محصولات آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

آپارات

شناسایی سایت های داخلی

سایت آپارات یکی از سایت‌های معتبر ایرانی است و در اعتبار سنجی سایت ها، در رتبه‌های بالا قرار می‌گیرد. این وبسایت، یک پلتفرم برای به اشتراک گذاری ویدیو است که ابزارهای مختلفی را ارائه می‌دهد و برای کاربران بسیار مفید است.

دیوار

شناسایی سایت های تقلبی

وبسایت دیوار سایت آگهی‌های مختلف به صورت رایگان است. این سایت از معتبرترین وبسایت‌های ایران است که انواع آگهی‌های کاربران، مانند خرید و فروش جنس دست دوم، نو و آگهی‌های استخدام را قرار می‌دهد.

پلازا

فهمیدن سایت معتبر

فروشگاه اینترنتی پلازا، انواع کالای دیجیتال و غیر دیجیتال مانند لوازم جانبی گوشی، لپ تاپ، کامپیوتر و دوربین را از برندهای معروف خارجی و ایرانی به فروش می‌رساند. فروشگاه پلازا، با بهترین قیمت و بدون نیاز به مراجعه حضوری، طیف وسیعی از محصولات را ارائه می‌دهد.

ایمالز

روش فهمیدن سایت معتبر

ایمالز نیز مانند ترب، یک واسطه برای فروشندگان و خریداران است که کمک می‌کند تا انواع مختلفی از کالا، در بین حجم زیادی از مخاطبان دیده شود و به فروش برسد. این دو وبسایت، از طریق معرفی، کمک زیادی به فروشگاه‌های آنلاین کرده اند.

کافه بازار

فهمیدن سایت فیشینگ

وبسایت و برنامه کافه بازار، یک پلتفرم برای دانلود برنامه‌های اندروید است. این وبسایت همچنین به توسعه دهندگان نرم افزار، کمک زیادی کرده است و برنامه‌های آنان را در بین مخاطبان زیادی به نمایش گذاشته است. با توجه به روش تشخیص معتبر بودن سایت های مختلف، می‌توان دید که این یک پلتفرم معتبر است.

فیلیمو

فهمیدن سایت معتبر

فیلیمو یک پلتفرم برای نمایش فیلم‌ها و سریال‌های سراسر جهان است. با اشتراک در این وبسایت، به مجموعه بسیار بزرگی از فیلم‌ها و سریال‌ها دست پیدا خواهید کرد.

اسنپ

چند سایت معتبر

اسنپ در ابتدا یک وبسایت درخواست تاکسی به صورت آنلاین بود، اما اکنون تعداد بسیار زیادی از خدمات نظیر سفارش غذا، سفارش از سوپرمارکت، تحویل بسته‌های پستی، فروش بلیط سفر، خدمات پزشکی یا داروخانه و رزرو اتاق هتل را ارائه می‌دهد.

فرادرس

اعتبار سنجی سایت های داخلی

این وبسایت با هدف آموزش به دانش آموزان و دانشجویان، تعداد بسیار زیادی از پکیج‌های آموزشی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سوالات متداول

چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است؟

آدرس وب سایت مورد نظر را بررسی کنید و ببینید آیا در ابتدای آدرس به جای HTTP از پروتکل HTTPS استفاده شده است یا خیر. اگر از HTTPS استفاده شده بود، این بدان معناست که وب سایت با گواهی SSL ایمن است.

سایت‌های جعلی را چگونه تشخیص دهیم؟

برای بررسی معتبر بودن سایت، حتما به صحت نوشتاری آدرس سایت دقت کنید. اشتباه‌های تایپی و خطاهای نوشتاری نشانه‌های واضح عدم امنیت سایت و احتمالاً یک اقدام کلاهبرداری هستند.

از کجا بفهمیم یک سایت خرید اینترنتی معتبر است؟

اقدام ایده آل برای شناسایی سایت های معتبر، این است که صحت نماد اعتماد الکترونیکی را با کلیک روی آن بررسی کنید و ببینید که آیا شما را به وب سایت شرکتی که آن را صادر کرده است هدایت می‌کند یا اطلاعات بیشتری ارائه می‌دهد یا خیر. نمادهای جعلی تصاویری هستند که هیچ یک از این جزئیات را ارائه نمی‌دهند و با کلیک بر روی آن‌ها، به صفحه دیگری هدایت نمی‌شوید.

سخن پایانی

شرکت‌های فناوری در زمینه امنیت سرمایه گذاری می‌کنند و گاهی این به کاربران نیز بستگی دارد که وظیفه خود را در زمینه بررسی انجام دهند. در استعلام سایت های کلاهبرداری اینترنتی، یک وب سایت امن بسیار مهم است و 7 مرحله ذکر شده در این مقاله می‌تواند به شما کمک کند تا در فضای وب با دقت بیشتری رفتار کنید. آیا شما نیز وبسایت‌های امن ایرانی را نیز می‌شناسید؟ در قسمت نظرات درباره شناسایی سایت های معتبر با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
فواد سیدین
.
28 آبان 1402، 02:10
پاسخ
1
0
کجای آپارات معتبر هست؟
avatar
.
02 مرداد 1402، 04:50
پاسخ
1
0
بی خیال شما مرض دارید
avatar
علیرضا فلاحی
.
02 مرداد 1402، 04:47
پاسخ
0
0
بنظرم بدترین سایتها را انتخاب کردید بخصوص اپارات رسما کلاهبردار هست هر چیزی میزنی بر عکس ان میاد متاسفم برایتان
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402