پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

پکیج تصفیه فاضلاب مجموعه ای از تجهیزات است، که برای حذف آلاینده های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از پساب ها، استفاده می­شود. این پکیج ها با توجه به نوع فاضلاب ورودی به آن­ها، دارای بخش های متفاوتی می‌باشند. فاضلاب ورودی (اعم از شیمیایی و بهداشتی)، از بخش های مختلف پکیج عبور میکند و آلاینده های متعدد آن در هر بخش حذف می شود. در نهایت با توجه به استانداردها به سطح مطلوبی از کیفیت می رسد و امکان ورود آنها به محیط زیست یا حتی مصرف مجدد در بخش های صنعتی یا کشاورزی به ­وجود می‌آید.

با استفاده از  این پکیج ها، نه تنها مشکل کمبود آب حل خواهد شد، بلکه از شیوع بیماری های مختلف و واگیردار نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. با توجه به کیفیت مورد نظر برای استفاده مجدد از فاضلاب های تصفیه شده در محیط های مختلف، میزان حذف آلاینده های موجود در پساب ها تعیین شده و بر همین اساس تجهیزات موجود در پکیج های تصفیه فاضلاب تغییر می­کند.

فهرست عناوین مطلب:

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

مشخصات پکیج تصفیه فاضلات شرکت تخصصی آب سازه

  • پکیج های تولیدی شرکت آب سازه قابلیت تصفیه فاضلاب از ۲ تا ۲۰۰ متر مکعب در شبانه روز را دارا می باشد.
  • جنس بدنه پکیج تصفیه فاضلاب آب سازه با بالاترین کیفیت و از جنس فلزی، پلی اتیلنی و فایبرگلاس طراحی می باشد.
  • در پکیج های تصفیه شرکت آب سازه از فرایندهایی مانند A2O، MBBR، MBR، EAAS، MLE و IFAS برای تصفیه بهینه فاضلاب استفاده می شود.
  • حذف 50 تا 70 آلاینده ها (COD، BOD، TSS و … ) با استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب آب سازه
  • بهره برداری آسان و بدون نیاز به اپراتور فنی و ماهر
  • قابل استفاده جهت تصفیه فاضلاب های هتل، دامداری، مجتمع مسکونی، کارواش، بیمارستان و غیره
  • طول عمر بالا و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری یکی دیگر از ویژگی های این پکیج می باشد.

فاضلاب چیست و چه مشخصاتی دارد؟

در بحث تصفیه فاضلاب سه نوع فاضلاب یا پساب وجود دارد. فاضلاب خانگی یا بهداشتی، فاضلاب صنعتی و فاضلاب طوفان از انواع فاضلاب در بحث تصفیه فاضلاب هستند. در ادامه به ویژگی ها و مشخصات هر یک می پردازیم.

– فاضلاب خانگی یا بهداشتی

فاضلاب خانگی آب مصرفی را از خانه ها و آپارتمان ها حمل می کند، که به آن فاضلاب بهداشتی نیز می گویند.فاضلاب بهداشتی بیش از ۹/۹۹ درصد وزنی آب دارد و بقیه، (کمتر از ۰.۱ درصد) حاوی طیف گسترده ای از ناخالصی های حل شده و معلق است. اگرچه این مقدار از نظر وزنی کسر بسیار کمی از فاضلاب است، اما ماهیت این ناخالصی ها و حجم زیاد فاضلاب، دفع فاضلاب بهداشتی را به یک مشکل فنی مهم تبدیل می­کند. ناخالصی های اصلی شامل مواد آلی قابل فاسد شدن و مواد مغذی گیاهی هستند، اما فاضلاب بهداشتی نیز به احتمال زیاد حاوی میکروب های بیماری زا است.

تصفیه فاضلاب آموزش

– فاضلاب صنعتی

فاضلاب صنعتی آب مورد استفاده در فرآیندهای تولیدی یا شیمیایی است. فاضلاب صنعتی معمولاً بسته به ماهیت فرآیند صنعتی حاوی ترکیبات شیمیایی خاص و قابل شناسایی است. در این نوع فاضلاب امکان وجود فلزات سنگین، مواد معدنی، حلال ها و مواد اکسنده باشد.

پساب‌های صنعتی (از جمله فاضلاب‌های کشاورزی و صنعتی) پساب‌هایی هستند که از فعالیت‌های انسانی مرتبط با فرآوری و ساخت مواد خام حاصل می‌شوند. این جریان های فاضلاب از شستشو، پخت و پز، خنک کردن، گرمایش، استخراج، محصولات جانبی واکنش، جداسازی، انتقال و کنترل کیفیت به وجود می آیند که منجر تولید محصول می شود. آلودگی آب زمانی اتفاق می‌افتد که آلاینده های این صنایع به مقادیر معینی می‌رسند و باعث تغییرات نامطلوب در آب می شوند.

– فاضلاب طوفان یا نزولات جوی

فاضلاب طوفان یا آب طوفان، رواناب حاصل از نزولات جوی است. این فاضلاب معمولا در سیستمی از لوله ها یا کانال های باز جمع آوری می شود. فاضلاب طوفان حامل مواد آلی، جامدات معلق و محلول، و سایر موادی است که هنگام حرکت بر روی زمین جمع آوری می شوند. نزولات جوی بر روی زمین و سطوح غیرقابل نفوذ مانند پارکینگ، پشت بام یا خیابان می ریزد، به صورت روان آب طوفان تخلیه می شود. در یک منطقه با درجه بالایی از پوشش غیرقابل نفوذ، مانند یک منطقه شهری، رواناب آب طوفان می تواند آلاینده های میکروبی و شیمیایی را انباشته کند. اگر به طور موثر مدیریت نشود، رواناب آب طوفان می تواند منجر به آلودگی آب های سطحی و زیرزمینی شود.

بارش شدید باران یا آب و هوای مرطوب می تواند مقادیر زیادی رواناب ایجاد کند که می تواند از طریق منهول های فاضلاب، نفوذ به زمین، اتصالات معیوب و نشتی لوله ها وارد سیستم جمع آوری فاضلاب شود. بارش شدید باران منجر به افزایش دبی ورودی به تصفیه خانه و همچنین افزایش بار آلودگی به فرا تر از ظرفیت تصفیه خانه می شود. مسائل مرتبط با مدیریت رواناب توسط به عوامل متعددی بستگی دارد، از جمله فراوانی و شدت طوفان ها، اثرات افزایش شهرنشینی بر الگوهای کاربری زمین، و نسبت سطوح نفوذی به سطوح غیر قابل نفوذ زمین.

حتما بخوانید: پکیج تصفیه فاضلاب فلزی

آلاینده های اصلی در تصفیه فاضلاب

نیاز به اکسیژن بیولوژیکی با BOD

مقدار مواد آلی قابل پوسیدگی در فاضلاب با نیاز اکسیژن یا BOD مشخص می شود. هرچه مواد آلی بیشتری در فاضلاب وجود داشته باشد، BOD بالاتر است. BOD مقدار اکسیژن مورد نیاز میکروارگانیسم ها برای تجزیه مواد آلی موجود در فاضلاب را نشان می­دهد. این پارامتر یکی از مهمترین پارامترهای طراحی و بهره برداری از تصفیه­ خانه ­های فاضلاب می باشد. فاضلاب صنعتی ممکن است سطوح BOD چندین برابر فاضلاب بهداشتی داشته باشد. BOD فاضلاب طوفان زمانی که با فاضلاب بهداشتی در سیستم های فاضلاب ترکیبی مخلوط می­شود از نگرانی خاصی برخوردار است.

اکسیژن خواهی بیو شیمیایی (BOD) مقدار اکسیژن مصرف شده توسط باکتری ها در حالی که آن ها مواد آلی را تحت شرایط هوازی (اکسیژن موجود است)  و در دمای مشخص تجزیه می کنند را نشان می دهد. وجود غلظت کافی از اکسیژن محلول برای حفظ زندگی آبزیان و کیفیت زیبایی جوی ها و دریاچه ها حیاتی است. تعیین اینکه چگونه مواد آلی بر غلظت اکسیژن محلول (DO) در یک رودخانه یا دریاچه تأثیر می‌گذارد، جزء نکات اصلی مدیریت کیفیت آب است. تجزیه مواد آلی در آب به عنوان اکسیژن خواهی بیوشیمیایی یا شیمیایی اندازه گیری می شود.

اکسیژن محلول یا DO

اکسیژن محلول یک عامل مهم کیفیت آب برای دریاچه ها و رودخانه ها است. هر چه غلظت اکسیژن محلول بیشتر باشد، کیفیت آب بهتر است. هنگامی که فاضلاب وارد دریاچه یا رودخانه می شود، تجزیه مواد آلی آغاز می شود. در نتیجه اکسیژن توسط میکروارگانیسم ها برای انجام متابولیسم آنها مصرف می­شود. این می­تواند به سرعت اکسیژن موجود در آب را کاهش دهد. وقتی سطح اکسیژن محلول خیلی کم می­شود، ماهی­ها و دیگر گونه های آبزی به زودی از بین می­روند.  اگر سطح اکسیژن به صفر برسد، آب سپتیک می شود. تجزیه ترکیبات آلی بدون اکسیژن باعث ایجاد بوهای نامطلوب و به اصطلاح فاسد شدن آن مجموعه می­شود.

جامدات معلق یا TS

یکی دیگر از ویژگی های مهم فاضلاب، مواد جامد معلق آن است. حجم لجن تولید شده در تصفیه خانه با کل مواد معلق موجود در فاضلاب رابطه مستقیم دارد. فاضلاب صنعتی و طوفان ممکن است حاوی غلظت بیشتری از مواد جامد معلق نسبت به فاضلاب بهداشتی باشد. میزان حذف مواد جامد معلق و همچنین BOD توسط یک تصفیه خانه، تعیین کننده کارایی فرآیند تصفیه است.

میکروب ها یا پاتوژن ها

فاضلاب بهداشتی حاوی میلیون ها میکروارگانیسم در هر گالن است. بیشتر باکتری‌های کلیفرم از مجرای روده انسان هستند. فاضلاب بهداشتی احتمالاً حامل میکروب‌های دیگر نیز می­باشد. کلیفرم ها به عنوان شاخص آلودگی فاضلاب استفاده می شوند. تعداد بالای کلیفرم معمولاً نشان دهنده آلودگی اخیر فاضلاب است.

مواد مغذی برای رشد گیاه و پدیده شکوفه جلبکی

فاضلاب بهداشتی حاوی ترکیباتی از نیتروژن و فسفر است که برای رشد گیاهان ضروری هستند. در دریاچه ­ها، مقادیر بیش از حد نیترات و فسفات می تواند باعث رشد سریع جلبک ها و پدیده شکوفه‌های جلبکی شود. این پدیده فرایند پیری طبیعی دریاچه‌ها  به نام اوتروفیکاسیون را تسریع می‌کند.

شکوفه‌های جلبکی لایه‌های متراکمی از گیاهان سبز رنگ هستند که در سطح دریاچه‌ها و دیگر آب‌ها در صورت وجود مواد مغذی (عمدتاً فسفر) که جلبک‌ها به آن‌ها وابسته هستند، ایجاد می‌شوند. این اثر اوتروفیکاسیون نامیده می شود. این سطوح بالای مواد مغذی اغلب ناشی از آلودگی های انسانی مانند فاضلاب، فاضلاب، کود و کودهای کشاورزی است. با این حال، اوتروفیکاسیون دریاچه می تواند یک فرآیند طبیعی باشد که از تجمع تدریجی مواد مغذی، رسوبات، سیلت و مواد آلی از حوزه آبخیز حاصل می شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402