معرفی فیلم مردن برای یک دلار 2022 (Dead for A Dollar) ؛ وسترنی دیدنی از والتر هیل

زهرا رجبعلی زاده - ۲۸ مهر ۱۴۰۱ ۲۱:۰۰
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ژانر وسترن یکی از اصیل‌ترین ژانرها در فیلم آمریکایی است. فیلم‌هایی که عموما نیمه دوم قرن 19 را به تصویر می‌کشند. این روزها برخلاف دهه‌های گذشته کمتر پیش می‌آید که فیلم وسترن ساخته شود. در مقاله امروز قصد داریم فیلم مردن برای یک دلار اثری جدید در این ژانر را به شما معرفی کنیم.

غرب وحشی، اسب‌های تیزپا، کلاه کابویی و اسلحه‌ای به کمر از جمله اجزای جدا نشدنی یک فیلم وسترن هستند. به گفته برخی کارشناسان در واقع وسترن مادر تمام ژانرها و اصیل‌ترین گونه فیلم است.

فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ به کارگردانی و نویسندگی والتر هیل (Walter Hill) ساخته شد و ستارگانی همچون کریستف والتس (Christoph Waltz)، ویلم دفو (Willem Dafoe)، ریچل بروزناهان (Rachel Brosnahan) و براندون اسکات (Brandon Scott) در آن حضور دارند. این فیلم در هفتاد و نهمین  جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز شرکت کرد. در ادامه این مقاله پلازا به معرفی فیلم Dead for A Dollar 2022 خواهیم پرداخت.

شما می‌توانید تریلر فیلم مردن برای یک دلار را در این قسمت ببینید.

فهرست مطالب

دانلود فیلم مردن برای یک دلار 2022

داستان فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲

داستان فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ / خلاصه فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲

در ابتدا به سراغ خلاصه فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ می‌رویم. داستان در 1897 و نیومکزیکو اتفاق می‌افتد. یک شکارچی جایزه بگیر به نام مکس بورلوند مامور می‌شود تا ریچل کید یک فعال سیاسی و همسر تاجری به نام مارتین کید را بیابد. ظاهرا ریچل کید به دست الایژا جونز یک سیاه‌پوست در چیهواهوا مکزیک گروگان گرفته شده است. مکس با کمی تحقیق می‌فهمد که ریچل به خواست خود با الایژا همراه و از دست همسر بدرفتار خود فرار کرده است. در این بین مکس با دشمن قسم خورده خود جو کریبنز که سال‌ها پیش او را به زندان فرستاده روبه‌رو می‌شود. جو که قماربازی حرفه‌ای و قانون شکن است، قصد انتقام از مکس را دارد.

ژانر فیلم مردن برای یک دلار وسترن و مهیج است و در تاریخ 30 سپتامبر 2022 (8 مهر 1401) اکران شد. مدت زمان فیلم Dead for A Dollar 2022 حدودا 105 دقیقه است.

معرفی عوامل فیلم مردن برای یک دلار

در ادامه می‌خواهیم تا نگاهی بر کارنامه کاری کارگردان فیلم بیاندازیم و سایر عوامل آن را به شما معرفی کنیم.

والتر هیل کارگردان و نویسنده فیلم

تریلر فیلم مردن برای یک دلار / والتر هیل نویسنده و کارگردان

  • سن: 80 سال
  • محل تولد: کالیفرنیا، آمریکا
  • آثار معروف: فیلم‌های راننده (The Driver) و 48 ساعت (48 Hrs)

والتر هیل کارگردان، فیلمنامه‌ نویس و تهیه‌کننده آمریکایی در 10 ژانویه 1942 (20 دی 1320) به دنیا آمد. این کارگردان را عمدتا برای احیای ژانر وسترن و فیلم‌های اکشن او می‌شناسند. او تاکنون فیلم‌های زیادی را کارگردانی کرده است که از شاخص‌ترین آنها باید به عملیات مرداب (Southern Comfort)، 48 ساعت دیگر (Another 48 Hrs)، خیابانی از آتش (Streets of Fire)، داغ سرخ (Red Heat) و چند قسمت از سریال‌های قصه‌های سردابه (Tales from the Crypt) و ددوود (Deadwood) اشاره کرد. همچنین در کارنامه او می‌توانیم نویسندگی فیلمنامه گریز (The Getaway)، تهیه‌کنندگی سری فیلم‌های بیگانه (Alien films) را نیز ببینیم.

والتر هیل طی مصاحبه‌ای درباره روش فیلمسازی خود می‌گوید:

 «وسترن در نهایت یک جهان اخلاقی ساده شده است که هرچقدر مشکلات دراماتیک‌تر باشند ، فراتر از مسیر کنترل و آرامش اجتماعی هستند و من دوست دارم این کار را حتی در داستان‌های مدرن انجام دهم.»

سایر عوامل فیلم

  • طراح داستان: مت هریس (Matt Harris)
  • تهیه‌کنندگان: جف سکمن (Jeff Sackman)، بری میرویتس (Berry Meyerowitz)، کرک دی‌آمیکو (Kirk D’Amico)، جرمی وال (Jeremy Wall)، کارولین مک‌مستر (Carolyn McMaster)، نیل دان (Neil Dunn)
  • فیلم‌بردار: لیلود اهرن (Lloyd Ahern)
  • تدوین: فیل نوردن (Phil Norden)
  • موزیک: زاندر رودزینسکی (Xander Rodzinski)

بازیگران فیلم مردن برای یک دلار

این فیلم بر چهار بازیگر اصلی خود که روایت داستان برعهده آنهاست می‌چرخد. کارگردان برای انتخاب تیم بازیگری خود عمدتا سراغ ستارگان درخشان و با سابقه سینمای آمریکا رفته است. در ادامه به معرفی هنرپیشه‌های فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.

کریستف والتس در نقش مکس بورلوند

بازیگران فیلم مردن برای یک دلار / کریستف والتس در نقش مکس بورلوند

  • سن: 66 سال
  • محل تولد: وین، اتریش
  • آثار معروف: فیلم‌های حرامزاده‌های لعنتی (Inglourious Basterds) و جنگوی زنجیرگسسته (Django Unchained)

کریستف والتس بازیگر اتریشی-آلمانی متولد 4 اکتبر 1956 (12 مهر 1335) است. او تاکنون توانسته صاحب جوایز اسکار، گلدن گلوب، بفتا و گیلد شود و از سال 1977 تا‌کنون به فعالیت بازیگری می‌پردازد. اما نقشی که والتس را جهانی کرد و برای او اسکار به ارمغان آورد، هانس لاندا در فیلم حرامزاده‌های لعنتی ساخته کوئنتین تارانتینو (Quentin Tarantino) بود. نقش بعدی که این بازیگر بازی کرد، دکتر کینگ شولتس در جنگوی زنجیرگسسته بود که باعث شد باری دیگر صاحب اسکار شود.

کریستف والتس در آثار دیگری همچون کشتار (Carnage)، قضیه صفر (The Zero Theorem)، چشمان بزرگ (Big Eyes) و گزارش فرانسوی (The French Dispatch) بازی کرده است. این بازیگر در فیلم Dead for A Dollar 2022 نقش اصلی را ایفا می‌کند.

ویلم دفو در نقش جو کریبنز

مدت زمان فیلم Dead for A Dollar 2022 / ویلم دفو در نقش جو کریبنز

  • سن: 67 سال
  • محل تولد: ویسکانسین، آمریکا
  • آثار معروف: فیلم‌های جوخه (Platoon) و سایه خون‌ آشام (Shadow of the Vampire)

ویلیام جیمز دفو (Willem James Dafoe) معروف به ویلم دفو، بازیگر اهل آمریکا است که در 22 ژوئیه 1955 (30 تیر 1334) به دنیا آمد. او تاکنون موفق به کسب جام ولپی بهترین بازیگر مرد شده است و نامزدی جوایزی همچون اسکار، گیلد و بفتا را در کارنامه خود دارد. این بازیگر فعالیت خود را با تئاتر شروع کرد و بازی در فیلم‌های جوخه و سایه خون آشام و بر دروازه ابدیت (At Eternity’s Gate) برای او نامزدی اسکار به ارمغان آوردند.

از آثار دیگری که ویلم دفو در آن به ایفای نقش پرداخته باید به فیلم‌های بی‌عشق (The Loveless)، آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ) و سری فیلم مرد عنکبوتی (Spider-Man Series) اشاره کنیم. او در فیلم مردن برای یک دلار نقش منفی اصلی را بازی می‌کند.

ریچل بروزناهان در نقش ریچل کید

دانلود فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ /ریچل بروزناهان در نقش ریچل کید

  • سن: 32 سال
  • محل تولد: ویسکانسین، آمریکا
  • آثار معروف: سریال‌های خانم میزل شگفت‌انگیز (The Marvelous Mrs. Maisel) و خانه‌ پوشالی (House of Cards)

ریچل الیزابت بروزناهان (Rachel Elizabeth Brosnahan) بازیگر اهل آمریکا در 12 ژوئیه 1990 (21 تیر 1369) به دنیا آمد. او عموما برای بازی در سریال‌های خانم میزل شگفت‌انگیز و خانه‌ پوشالی می‌شناسند که برای آنها برنده جایزه امی شد. این بازیگر همچنین برنده جایزه گلدن گلوب نیز شده است.

از آثار دیگری که بروزناهان در آن به ایفای نقش پرداخت باید به سریال‌ منهتن (Manhattan) و فیلم‌های موجودات زیبا (Beautiful Creatures)، غرنده‌تر از بمب (Louder Than Bombs)، بهترین ساعات (The Finest Hours) و روز میهن‌پرستان (Patriots Day) اشاره کنیم.

براندون اسکات در نقش الایژا جونز

ژانر فیلم مردن برای یک دلار / براندون اسکات در نقش الایژا جونز

  • سن: 40 سال
  • محل تولد: آلاباما، آمریکا
  • آثار معروف: سریال‌های آناتومی گری (Grey’s Anatomy) و 13 دلیل برای اینکه (13 Reasons Why)

براندون اونیل اسکات بازیگر و تهیه‌کننده آمریکایی (Brandon Scott) در 30 ژوئیه 1982 (8 مرداد 1982) به دنیا آمد. او را بیشتر برای نقش رایان اسپالدینگ در سریال آناتومی گری می‌شناسند. او علاوه بر استعداد بازیگری صدای قوی‌ای نیز دارد و به صداپیشگی که مهمترین آن انیمیشن رالف خرابکار (Wreck-It Ralph) بود، پرداخته است. از آثار دیگر معروف او باید به سریال‌های مرده از نظر من (Dead to Me) و جالوت (Goliath) اشاره کنیم.

سایر بازیگران فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ عبارتند از:

  • وارن برک (Warren Burke) در نقش گروهبان پو
  • بنجامین برت (Benjamin Bratt) در نقش تیبریو وارگاس
  • همیش لینکلیتر (Hamish Linklater) در نقش مارتین کید
  • گای برنت (Guy Burnet) بیل انگلیسی
  • و…

بررسی فیلم Dead for A Dollar 2022

در این قسمت قصد داریم تا نقد فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ را برای شما قرار دهیم. ضمن مرور امتیازات فیلم در ادامه نگاهی به نظرات منتقدان نیز خواهیم داشت. در جدول پایین نمرات فیلم Dead for A Dollar 2022 را از سه سایت معتبر دنیا می‌بینیم.

سایتامتیاز
آی‌ام‌دی‌بی (IMDb)5.1/10
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes)54/100
متاکریتیک (Metacritic)61/100

نقد فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ / بررسی فیلم Dead for A Dollar 2022

مجموعا 17 منتقد به این فیلم رای داده‌اند که از میان آنها 9 نفر نظری مثبت، 7 نفر نظری متوسط و 1 نفر نظری منفی به آن داشته‌اند. در ادامه چند نقد را برای شما قرار می‌دهیم.

ای.او اسکات (A.O. Scott) / The New York Times

  • نمره: 80/100

این فیلم حقیقتا انسان را به یاد فیلم‌های وسترن با بودجه کم باد بتیکر (Budd Boetticher) می‌اندازد. دیدن یک فیلم وسترن با بودجه کم، آن هم در عصری که فیلم‌های پرفروش رونق دارند و نقدهای کوبنده‌ای به آنها وارد است، یک معجزه به حساب می‌آید. هیل حرفی برای گفتن داشت و آن را تبدیل به یک فیلم کرد. این ارزشمند است.

گلن کنی (Glenn Kenny) / Roger Ebert

  • نمره: 75/100

این فیلم به طور همزمان چند نکته مثبت نشان ما خواهد داد و اوج اکشن به زیبایی توسط هیل تنظیم شده است. فیلم مردن برای یک دلار تعلیق‌آمیز و گیج‌کننده است. فیلم هرگز نمی‌خواهد تا برای انتقال مفاهیم به مخاطب از ارزش‌های خود کم کند و سعی می‌کند تا آنچه را که مخاطب شایسته آن است به او ارائه دهد.

مارشال شفر (Marshall Shaffer) / The Playlist

  • نمره: 58/100

فیلم مردن برای یک دلار تصویر خوبی با چهارچوب‌های استاندارد یک وسترن آماده کرد که به عمق جان مخاطب نفوذ می‌کند. هیچکس نمی‌تواند بگوید که هیل نتوانست کار خود را تمام کند. چیزی که برای او مهمتر از هر اتفاقی بود.

راجر مور (Roger Moore) / Movie Nation

  • نمره: 38/100

هیل در قالب کارگردانی‌ قدیمی خود بازمی‌گردد، همانند اسبی که از دری شیشه‌ای رد شود. چند صحنه خوب و پایانی سرسری اما به موقع یادآور این هستند که این کارگردان زمانی در کار خود موفق بوده است. چقدر غم‌انگیز است که فیلم مردن برای یک دلار پایان احتمالا آخرین کارگردانی والتر هیل باشد.

کلام آخر

معرفی فیلم مردن برای یک دلار

به پایان مقاله معرفی فیلم مردن برای یک دلار رسیدیم و جدیدترین ساخته والتر هیل کارگردان بزرگ و یکی از دوستداران ژانر وسترن را بررسی کردیم. این ژانر این روزها در سینما کمتر ساخته می‌شود و دیدن یک فیلم جدید وسترن واقعا برای طرافداران این نوع فیلم‌ها رضایت بخش است. خوشحال می‌شویم با دانلود فیلم سینمایی مرگ برای یک دلار ۲۰۲۲ و تماشای آن نظرات خود را با ما درمیان بگذارید. از همراهی شما تا پایان این مطلب متشکریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران3 دیدگاه
avatar
بهرام
.
07 آبان 1401، 19:35
پاسخ
0
1
اصلا فیلم خوبی نیست
avatar
.
01 آبان 1401، 09:03
پاسخ
1
0
فیلم خوبی برای دیدن است. ب دوستانی ک علاقه ب فیلم های وسترن دارند توصیه میشود فیلم را ببینند فیلم وسترنی از نوع سبک و با موضوع نه چندان جدید ولی جذاب و گیرا با تم نسبتا آهسته شروع و پایانی تقریبا طوفانی ب آخر میرسد. پیشنهاد ب دوستاران در این ژانر دانلود و دیدن فیلم است. همگی موفق باشید.
avatar
ربات
.
30 مهر 1401، 11:54
پاسخ
0
2
فوق العاده فیلمه مزخرف و چرتیه حیفه وقتی که واسه دیدن این فیلم گذاشتم
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402