آموزش روش های افزایش سرعت گوشی اندروید

افزایش سرعت گوشی اندروید
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای افزایش سرعت گوشی اندروید، راهکارهای مختلفی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. با این راه‌ها می‌توانید عملکرد گوشی را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشید و تجربه بهتری از کار با آن داشته باشید. در ادامه با بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی، همراه پلازا باشید.

مانند تمام دستگاه‌های کامپیوتری، گوشی‌های موبایل اندروید نیز پس از استفاده طولانی مدت و بالا رفتن سنشان، با افت عملکرد مواجه می‌شوند. این موضوع بیشتر از همه در قبال گوشی‌های میان‌رده و اقتصادی صادق است. گوشی‌هایی که به دلیل بهره‌مندی از قطعات ضعیف‌تر، توانایی مدیریت اپلیکیشن‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید اندروید را ندارند. اما چگونه این مشکل را برطرف کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، با آموزش افزایش سرعت گوشی اندرویدی بدون نیاز به روت، همراه ما باشید.

فهرست مطالب

روش های افزایش سرعت گوشی اندروید

در ادامه نگاهی خواهیم داشت به روش های کاهش کندی سیستم عامل اندرویدی، که با استفاده از آن‌ها می‌توانید سرعت گوشی را افزایش داده و تا مدت زمان بیشتری از آن استفاده کنید.

1. به‌روزرسانی اندروید

بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی

شاید جدیدترین به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری، همیشه سرعت گوشی شما را افزایش ندهند اما در بیشتر موارد، تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند، با ارائه برخی به‌روزرسانی‌ها، محصولات خود را بهینه‌سازی می‌کنند. چندین پچ امنیتی و بروزرسانی‌هایی که باگ‌های مختلف را برطرف می‌کنند، می‌توانند در بسیاری از مواقع سرعت گوشی را نیز افزایش دهند. مهمتر از همه Google Play Services است که وظیفه مدیریت ویژگی‌های اندروید را برعهده دارد و از طریق گوگل‌پلی آپدیت می‌شود.

2. غیرفعال‌سازی اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده

تقریبا تمام گوشی‌های اندرویدی بازار با چندین برنامه پیش‌فرض عرضه می‌شوند که تقریبا هرگز توسط کاربران مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. بیشتر این موضوع را در دستگاه‌های رده‌پایین‌تر شاهد هستیم. مثلا برخی گوشی‌ها دارای فروشگاه‌های مخصوص و جداگانه دانلود برنامه و تم هستند و برخی دیگر با موزیک پلیرهای اختصاصی عرضه می‌شوند.

در خیلی از مواقع امکان حذف این برنامه‌ها وجود ندارد ولی در عوض می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید تا به‌صورت خودکار اجرا نشوند و منابع سیستم را حدر ندهند.

3. حذف دسترسی‌های بلا استفاده

افزایش سرعت گوشی اندروید

اگر نمی‌خواهید یک برنامه را حذف یا غیرفعال کنید ولی می‌خواهید استفاده حداقلی از قدرت پردازشی گوشی داشته باشد، بهترین کار حذف دسترسی‌های آن برنامه است. دسترسی‌هایی که به برنامه‌ها می‌دهید می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی عملکرد سیستم بگذارند. خاموش کردن مواردی مثل دسترسی به موقعیت مکانی، می‌تواند از میزان فعالیت یک برنامه در پس‌زمینه بکاهد.

4. ریستارت کردن دوره‌ای گوشی؛ از بهترین روش‌های بالا بردن سرعت گوشی اندروید

برخی اوقات یک کامپیوتر که سرعت بالایی ندارد با ریستارت کردن دوباره درست می‌شود. با ریستارت کردن، تمام برنامه‌هایی که قبلا در پس‌زمینه گوشی اجرا می‌شدند، بسته خواهند شد و پردازش‌های آن‌ها نیز از بین می‌رود؛ به همین خاطر هم بهتر است به‌صورت دوره‌ای گوشی را ریستارت کنید. برخی رابط‌های کاربری مثل One UI سامسونگ، دارای قابلیتی هستند که می‌توانید با کمک آن، یک تاریخ و ساعت به گوشی بدهید تا دستگاه به‌صورت دوره‌ای در همان تاریخ و ساعت، ریستارت شود. گوشی‌های شیائومی نیز دارای چنین قابلیتی هستند.

5. حذف کش برنامه‌ها

این روش نیز برای افزایش سرعت گوشی سامسونگ و دیگر گوشی‌های اندرویدی کاربردی است. به‌خصوص اگر متوجه شدید که یک برنامه عملکرد ضعیف‌تری از برنامه‌های دیگر دارد. مرورگرهای وب و دیگر اپلیکیشن‌هایی که کاربری عمومی دارند، هربار که شما به یک سایت مراجعه کنید، داده‌ها را انباشت می‌کنند و با گذشت زمان نیز این موضوع روی عملکرد کلی برنامه تاثیر می‌گذارد.  با حذف کش برنامه‌ها می‌توانید از این مشکل پیش‌گیری کنید.

6. حذف چت‌ها و فایل‌های قدیمی؛ از روش های افزایش سرعت گوشی

همانطور که بالاتر هم گفتیم، با گذشت زمان گوشی شما پر از فایل‌ها و داده‌های بلا استفاده می‌شود. این موضوع در قبال اپلیکیشن‌های پیام‌رسان نیز صادق است. برای مثال واتساپ، نه‌تنها داده‌ها بلکه تمام بانک داده چت‌ها را هم روی حافظه داخلی گوشی ذخیره می‌کند. از این رو اگر گوشی شما پردازنده قدرتمندی نداشته باشد، با گذشت زمان هرچقدر که تعداد چت‌ها و فایل‌ها بالا برود، گوشی نیز با مشکلات بیشتری مواجه خواهد شد.

بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی

برای حل این مشکل باید به‌صورت دستی، چت‌های قدیمی را هرچند هفته یک بار، حذف کنید. همچنین فایل‌هایی را هم که دانلود کردید را فراموش نکنید.

7. از نسخه لایت برنامه‌ها استفاده کنید

به‌جای دانلود بهترین برنامه افزایش سرعت گوشی، که تاثیر چندانی هم روی عملکرد ندارد، بهتر است نسخه لایت برنامه‌های سنگین را دانلود و از آن‌ها استفاده کنید. نسخه‌های برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی دارای ویژگی‌های کمتری هستند ولی در عوض سرعت بارگذاری بالاتری دارند و روی عملکرد کلی دستگاه نیز تاثیر خیلی زیادی نمی‌گذارند.

8. از وب اپلیکیشن‌ها استفاده کنید

اپلیکیشن‌های تحت وب (PWA) همان ویژگی‌های نسخه‌های اصلی را دارند ولی دردسرهای آن‌ها را ندارند. در حقیقت بیشتر نسخه‌های لایت برنامه‌ها نیز، وب اپلیکیشن هستند. از آنجایی که این برنامه‌ها همان صفحات وب با ویژگی‌های اضافی هستند، شما می‌توانید از طریق مرورگر گوشی به آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برای بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی، می‌توانید آن‌ها را از صفحات وب مربوط به هر سایت مثل توییتر، به‌عنوان وب اپلیکیشن روی گوشی نصب کنید.

9. برای بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی، صفحه خانه را بیش از حد شلوغ نکنید

روش های کاهش کندی سیستم عامل اندرویدی

ویجت‌ها، والپیپرهای زنده و دیگر آیتم‌های متغیر که روی صفحه خانه هستند، نه‌تنها روی عملکرد بلکه روی شارژدهی نیز تاثیر منفی می‌گذارند. به‌خصوص ویجت‌هایی که مدام رفرش می‌شوند. همچنین فید گوگل که در سمت چپ صفحه خانه قرار دارد هم می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی عملکرد دستگاه بگذارد. خوشبختانه می‌توان آن را خاموش کرد.

10. غیرفعال سازی آپدیت خودکار برنامه‌ها

اگر گوشی شما، پردازنده قدرتمندی ندارد، پردازش‌های پس‌زمینه سنگین می‌توانند عملکرد آن را به اندازه غیر قابل تحملی خراب کنند. یکی از راهکارهایی که در این مطلب آموزش افزایش سرعت گوشی اندروید به‌شما پیشنهاد می‌کنیم، غیرفعال کردن آپدیت خودکار برنامه‌ها است. برای انجام این کار باید به گوگل‌پلی بروید و پس از کلیک روی تصویر پروفایل، Network Preferences را انتخاب کنید. سپس تنظیمات آپدیت خودکار را روی Don’t auto-update apps قرار دهید.

11. از آنتی ویروس‌ها و برنامه‌های مدیریت پردازش‌های سیستم دوری کنید

بهتر است به سراغ برنامه‌های افزایش سرعت گوشی نروید. اندروید در نسخه‌های جدید خود به خوبی قادر به بستن و غیرفعال کردن برنامه‌هایی که مدتی است مورد استفاده قرار نگرفتند، هست. همچنین آنتی‌ویروس‌ها نیز خیلی تاثیری در حفظ امنیت شما ندارند. درست برخلاف ویندوز، در اندروید برنامه‌ها کاملا جدا از یکدیگر هستند و به‌صورت پیش‌فرض، بسیاری از محدودیت‌های سیستمی، مانع از آسیب رساندن آن‌ها به دستگاه می‌شود. مهمتر این که اگر برنامه‌ها را از گوگل‌پلی دانلود می‌کنید، خیالتان از بابت ویروس‌ها نیز باید راحت باشد؛ به همین خاطر واقعا احتیاجی به یک آنتی‌ویروس ندارید.

بالا بردن سرعت گوشی اندرویدی

12. ریست فکتوری گوشی

اگر مشکل شما با روش‌های بالا حل نشد، بعید است حتی با دانلود بهترین برنامه افزایش سرعت گوشی سامسونگ یا شیائومی نیز بتوانید کار خاصی انجام دهید. در این مواقع ریست فکتوری گوشی می‌تواند آن را دوباره به روزهای اوج خود برگرداند. با این کار همانطور که می‌دانید، گوشی به حالت کارخانه باز می‌گردد و تمام اطلاعاتی که روی آن داشتید نیز حذف خواهد شد. این کار می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر سرعت گوشی داشته باشد. البته که حتما قبل از انجام آن، از تمام اطلاعاتی که نیاز دارید، بکاپ بگیرید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
روش های انتقال اطلاعات از گوشی قدیمی به گوشی جدید در ...
علیرضا غلامی26 مرداد 1402 12:30
thumbnail
چگونه سلامت باتری اندروید یا آیفون را بررسی کنیم؟
تیم پلازا23 شهریور 1401 20:30

سخن پایانی

شما می‌توانید با پاکسازی محتوای گوشی به افزایش سرعت گوشی اندروید کمک کنید اما این راهکار تنها برای مدت زمان معینی جواب می‌دهد و پس از گذشت زمان با محدودیت سخت‌افزاری مواجه می‌شوید. بنابراین به‌عنوان راهکار نهایی توصیه می‌شود که گوشی خود را به یک گوشی جدید ارتقا دهید!

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402