روش های بالا بردن امنیت وای فای خانگی؛ چگونه امنیت مودم را بالا ببریم؟

چگونه امنیت وای فای را افزایش دهیم
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با روش های امنیت وای فای خانگی آشنا هستید؟ حفظ و بالا بردن امنیت شبکه اینترنت خانه، در این روزها که مدام اخباری مبنی بر هک شدن و سرقت اطلاعات می‌شنویم، اهمیت فراوانی دارد؛ به همین خاطر در این مطلب قصد داریم راه های افزایش امنیت مودم را آموزش دهیم.

با توجه به این که روزانه چندین گیگابایت اطلاعات از روتر عبور می‌کند، عاقلانه است که اقدامات ممکن را برای افزایش امنیت وای فای خانگی انجام دهیم. در غیر این صورت، می‌توانید در معرض خطر افرادی قرار بگیرید که به شبکه وای فای شما به صورت وایرلس وارد می‌شوند و پهنای باند شما را به سرقت می‌برند که معمولاً شکار وای فای یا اشغال کردن وای فای نامیده می‌شود. در چنین مواردی در بهترین حالت، با پهنای باند کمتری با شبکه وای فای خود کار خواهید کرد و  در بدترین حالت، افرادی که اندیشه‌های مخربی دارند، ممکن است که از اتصال شما برای دانلودهای غیرقانونی استفاده کنند که عواقب آن دامن‌گیر شما خواهد شد. اما چگونه امنیت وای فای را افزایش دهیم؟ برای پاسخ به این سوال، همراه پلازا باشید.

فهرست مطالب

روش های بالا بردن امنیت وای فای خانگی

در ادامه می‌خواهیم روش های جلوگیری از هک وای فای را معرفی کنیم. قطعا جمله «پیشگیری بهتر از درمان است» در دنیای کامپیوتر هم صدق می‌کند و بهتر است با آموزش راه های افزایش امنیت مودم وای فای، در ادامه همراه ما باشید.

1. مودم را در یک موقعیت مرکزی نسبت به محیط اطراف قرار دهید

اولین قدم در طریقه جلوگیری از هک ADSL، مربوط به محل قرارگیری مودم است. اگر امکانش را دارید، مودم را درست در مرکز خانه قرار دهید. روترها به‌صورت مداوم سیگنال‌ها را به تمام جهات ارسال می‌کنند و به همین خاطر اگر یک موقعیت درست را برای آن‌ها انتخاب کنید، هم کیفیت اتصال بالاتر می‌رود و هم می‌توانید تا جای ممکن سیگنال‌ها را به محیط خانه محدود کنید.

مثلا در آپارتمانی که افراد دیگری در همسایگی شما در یک طبقه هستند، قرار دادن روتر کنار یک دیوار مشترک می‌تواند دیگران را وسوسه کند چرا که آن‌ها سیگنال قدرتمندی از روتر شما دریافت خواهند کرد. برخی مودم‌ها حتی می‌توانند سیگنال‌ها را به طبقات بالا و پایین یا خانه‌های آن سمت خیابان هم ارسال کنند.

2. استفاده از رمز عبور قدرتمند؛ چگونه امنیت مودم را بالا ببریم؟

شاید یکی از مهمترین راه های بالا بردن امنیت وای فای، استفاده از رمزعبور قدرتمند است. پسورد وای فای یک جزء حیاتی امنیت شبکه‌های وایرلس است. برای تازه‌کارها، اطمینان حاصل کنید که شبکه‌تان یک پسورد دارد. یک اتصال باز وای فای همانند این است که در ورودی خانه خود را قفل نکنید و آن را کاملاً باز بگذارید. البته، این روزها روترهای مدرن هنگامی که به بازار عرضه می‌شوند، به صورت پیش فرض دارای یک پسورد هستند.

با این حال، این کافی نیست. مهاجمین می‌توانند این پسوردهای پیش‌فرض را کشف و از آن‌ها استفاده کنند؛ پس همیشه بهتر است که پسوردهای پیش فرض را تغییر داد. در واقع، بهتر است گاهی اوقات پسورد خود را تغییر دهید و آن را برای سال‌ها و بدون تغییر، نگه ندارید.

چگونه امنیت وای فای رو بالا ببریم

هنگامی که یک پسورد را انتخاب می‌کنید، بهتر است که از واژگان موجود در فرهنگ لغت استفاده نکنید تا بدین صورت بتوانید در مقابل حملات ایستادگی کنید. برای انتخاب پسورد، بهتر است که از کلمات ترکیبی یا از ترکیب حروف و اعداد استفاده کنید. برای تامین امنیت وای فای خانگی خود، یک پسورد باید ترکیبی تصادفی از حروف بزرگ، حروف کوچک، اعداد و کاراکترهای خاص باشد.

پیشتر در این مطلب به نحوه تغییر رمزعبور در مودم‌های مختلف پرداخته بودیم. اگر با نحوه انجام این کار آشنا نیستید، می‌توانید از آن مطلب نیز کمک بگیرید.

3. استفاده از پسورد دیگر (پسورد دسترسی به تنظیمات روتر)

در حالی که درباره موضوع پسوردها صحبت می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که در کنار پسورد استاندارد دسترسی به وای فای، روتر وایرلس شما توسط پسوردی دیگر نیز محافظت می‌شود. برای مثال صفحه ورود به تنظیمات روتر، شامل یک نام کاربری (Username) است که با پسوردی که در مورد آن گفته شد، تکمیل می‌شود.

به صورت پیش فرض، برای ورود به تنظیمات روتر از پسورد به شدت ساده‌ای مانند admin استفاده می‌شود که هم برای نام کاربری و هم برای پسورد است و بنا به دلایل واضحی بهتر است که آن را به چیزی که از امنیت بالاتری برخوردار است تغییر دهید. برای تغییر آن به صفحه تنظیمات روتر خود مراجعه کنید. همچنین، در حالی که ممکن است استفاده مجدد از پسوردی مشابه با آن چه برای دسترسی به وای فای استفاده کرده‌اید، راحت به نظر برسد، اما همانند استفاده از یک پسورد برای سایت‌های مختلف، این امر نیز کار درستی نیست.

4. روشن کردن فایروال و رمزگذاری

بیشتر روترها دارای یک فایروال برای مقابله با هکرها هستند و همچنین از قابلیت رمزگذاری وای‌فای نیز به‌منظور جلوگیری از سرقت داده‌های منتقل شده میان دستگاه‌ها و روتر پشتیبانی می‌کنند. یکی از روش های حفظ امنیت وای فای خانگی، فعال کردن این دو مورد است. هردو این موارد به‌صورت پیش‌فرض در اکثر روترها فعال هستند ولی برای اطمینان بهتر است خودتان هم یک بار تنظیمات آن‌ها را چک کنید.

5. یک شبکه مهمان برای روتر ایجاد کنید؛ از مهمترین راه های بالا بردن امنیت وای فای

کمتر کسی است که تا به‌حال یک میهمانی ترتیب داده باشد و دیگران از او تقاضای رمزعبور وای‌فای نکرده باشند. پیش از این که رمز را در اختیار هرکسی قرار دهید، بهتر است یک شبکه میهمان جداگانه ایجاد کنید. به این دلیل که ممکن دستگاه‌های مهمان‌ها یا فایل‌هایی که هنگام اتصال به روتر شما دانلود می‌کنند، آلوده به بدافزار باشند و بدون این که خودشان هم بدانند، شبکه وای‌فای خانه شما را به ویروس آلوده کنند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
تقویت سیگنال وای فای؛ روش های افزایش قدرت و برد Wi-Fi ...
تیم پلازا25 مهر 1402 07:30
thumbnail
راهنمای کامل خرید انواع مودم و معرفی بهترین مودم و ...
تیم پلازا04 مرداد 1402 09:30

در این صورت چگونه امنیت وای فای رو بالا ببریم؟ با ایجاد یک شبکه میهمان. ترافیک این شبکه کاملا جدا از شبکه اصلی مربوط به دستگاه‌های خود شما خواهد بود و در این حالت خطر کمتری شبکه اصلی را تهدید می‌کند. در بیشتر روترها، تنظیمات شبکه میهمان در منو اصلی مودم و در قسمت‌های Wireless Settings یا Network Settings است.

در اینجا می‌توانید یک شبکه جداگانه با اسم و رمزعبور متفاوت از شبکه اصلی ایجاد کنید و آن را در اختیار سایر افراد قرار دهید.

6. غیر فعال کردن WPS؛ آموزش افزایش امنیت مودم وای فای

یکی دیگر از مواردی که باید در این آموزش افزایش امنیت مودم وای فای به آن اشاره کنیم، مربوط به WPS است. WPS مخفف عبارت Wi-Fi Protected Setup (تنظیمات محافظت شده وای فای) است و برای آسان سازی فرآیند اضافه کردن دستگاه‌های جدید به شبکه وایرلس طراحی شده است. WPS به وسیله دور روش مورداستفاده قرار می‌گیرد: اولین روش وارد کردن یک پین کد هشت رقمی که اغلب روی برچسبی در قسمت پایینی روتر قرار دارد، است و دومین روش فشردن دکمه‌ای فیزیکی است که در کنار روتر قرار گرفته است.

روش مقابله با هک وای فای

همه روترها از WPS پشتیبانی نمی‌کنند و اگر روتر شما هم از WPS پشتیبانی نمی‌کند، خودتان را خوشبخت در نظر بگیرید. یک نقص امنیتی شناخته شده در سال 2011، ضعف امنیتی WPS و پتانسیل بالای آن را برای هک شدن است. علاوه بر این، روش فشردن دکمه فیزیکی نیز با این که نیاز به دسترسی فیزیکی به روتر دارد، متزلزل است؛ یک مهمان در منزل شما می‌تواند به آسانی و با فشردن یک دکمه به شبکه شما ملحق شود و متعاقباً برای همیشه بخشی از شبکه شما خواهد بود. برای افرادی که روترشان از WPS پشتیبانی می‌کند، حل این مشکل کاملاً ساده است. در تنظیمات روتر WPS را غیرفعال کنید و تردیدی درباره آن نکنید. پس از همه این‌‌ها، راه‌‌های بیشتری برای برای پیوستن به شبکه وای فای از راه مرسوم وارد کردن وجود ندارد.

7. قابلیت دسترسی از راه دور را غیرفعال کنید؛ راه های بالا بردن امنیت وای فای

برخی روترها امکان دسترسی از راه دور به تنظیمات شبکه را به دستگاه‌هایی که به شبکه متصل نیستند، می‌دهند. این قابلیت استفاده‌های بسیار محدودی دارد و اگر شما کاری با آن ندارید، بهتر است که به‌کل آن را غیرفعال کنید. در غیر این صورت سایر افراد می‌توانند به شبکه شما دسترسی پیدا و خراب‌کاری کنند. این ویژگی در اکثر مودم‌ها در تنظیمات Admin و با نام Remote router access در دسترس است.

8. یک روتر مجهز به پروتکل WPA3 خریداری کنید؛ چگونه از وای فای خود محافظت کنیم؟

در حال حاضر پروتکل WPA3 جدیدترین و امن‌ترین پروتکل ارتباطی و رمزگذاری روترها است. تمام روترهای جدید بازار از این پروتکل پشتیبانی می‌کنند، بنابر این اگر مودم را به‌تازگی خریداری کردید، احتمالا از این استاندارد پشتیبانی می‌کند. اما بیشتر کاربران مودم را مستقیما از شرکت ارائه دهنده اینترنت دریافت می‌کنند یا مودم‌های قدیمی را خریداری کرده یا اصلا از این ویژگی استفاده نمی‌کنند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
عوض كردن رمز مودم ؛ آموزش کامل تعویض رمز وای فای در ...
نگار رئیسی27 اردیبهشت 1402 12:30
thumbnail
آموزش مخفی سازی وای فای ؛ چگونه وای فای را مخفی کنیم؟
جلال آشیری11 مهر 1401 07:30

اگر مودم شما پیش از سال 2018 ساخته شده، در عوض به استاندارد WPA2 دسترسی خواهید داشت که ضعیف‌تر از استاندارد جدید است. با جستجوی مدل روتر خود در اینترنت یا مراجعه به دفترچه راهنما، می‌توانید ببینید مودم از WPA2 پشتیبانی می‌کند یا WPA3.

9. روتر خود را خاموش کنید؛ آموزش افزایش امنیت مودم وای فای

این مورد از روش های جلوگیری از هک وای فای، ممکن است که بسیار واضح باشد؛ اما اگر روتر را خاموش کنید، سیگنال وایرلسی وجود ندارد. بنابراین، شبکه وایرلس کاملاً ایمن است؛ البته از نظر فنی شبکه‌ای وجود ندارد که در معرض خطر قرار گیرد. این کار مطلوبی نیست که روتر خود را خاموش کنید یا اتصالات آن را قطع کنید. البته بعضی از روترها به شما اجازه می‌دهند که زمان خاموش یا روشن کردن روتر را زمانبندی کنید؛ مانند خاموش کردن ارتباط وایرلس در طول شب.

10. در خصوص فریمور روتر خود حساس باشید

یکی از راه‌های حفظ امنیتِ اینترنت وای فای خانگی، به‌روز نگه داشتن فریمور مودم است. سازنده روتر شما برای رفع مشکلات امنیتی دستگاه بروزرسانی‌هایی را ارائه خواهد کرد و این بروزرسانی‌ها از طریق نسخه‌های مختلف فریمور در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. بعضی از روترها خودشان فریمور خود را به روز رسانی می‌کنند، در حالی که سایر روترها نیاز دارند که کاربر ارتقای فریمور را به وسیله اپلیکیشن مخصوص انجام دهد. متأسفانه، بعضی از روترها گزینه‌های ارتقای فریمور را در تنظیمات پیشرفته پنهان می‌کنند که ارتقای دستی آن‌ها نیازمند استفاده از یک کد است که باید از سایت پشتیبانی سازنده روتر دریافت شود که تازه کارها بعید است آن را پیدا کنند.

آموزش مقابله با هک وای فای

فرآیند هرچه که باشد، همیشه باید اطمینان حاصل کنید که فریمور به روز باشد یا ممکن است که روترتان در برابر حملات شناخت شده، آسیب‌پذیر باشد. یکی از مشکلاتی که در روترهای قدیمی موجب ناراحتی می‌شود این است که دیگر توسط سازنده از طریق ارائه فریمور پشتیبانی نمی‌شوند. در این مورد، بهتر است که به دنبال ارتقای روتر خود به روتری باشید که هم اکنون پشتیبانی می‌شود. از سوی دیگر، اگر نمی‌خواهید برای ارتقای روتر خود پول خرج کنید، می‌توانید از فریمورهای سفارشی (کاستوم) استفاده کنید، البته با فرض این که روتر شما از آن پشتیبانی می‌کند.

سخن پایانی

برای حفظ امنیت شبکه هیچ احتیاجی به دانلود و نصب برنامه های امنیت وای فای ندارید چرا که خود این برنامه‌ها می‌توانند به پاشنه آشیل شبکه شما تبدیل شوند. بهترین کاری که می‌توان برای مقابله با هک وای فای انجام داد، استفاده از روش های امنیت وای فای خانگی است که در این مطلب به آن‌ها اشاره کردیم. اگر شما هم با دیگر راه های بالا بردن امنیت وای فای آشنا هستید، می‌توانید آن را در پایین صفحه با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402