فیلم سینمایی جاده مالهالند (Mulholland Drive) | داستان، بازیگران و نمرات

فیلم سینمایی جاده مالهالند
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم سینمایی جاده مالهالند یک فیلم نئو نوآر سورئالیستی در ژانر معمایی است. امروز قصد داریم به معرفی و بررسی فیلم Mulholland Drive بپردازیم.

فیلم سینمایی جاده مالهالند یک فیلم معمایی نئو نوآر سورئالیستی محصول 2001 است که به نویسندگی و کارگردانی دیوید لینچ (David Lynch) و با بازی نائومی واتس (Naomi Watts)، لورا هرینگ (Laura Harring)، جاستین تروکس (Justin Theroux)، آن میلر (Ann Miller)، مارک پلگرینو (Mark Pellegrino) و رابرت فورستر (Robert Forster) ساخته شده‌ و یکی از بهترین فیلم های جهان است. خلاصه فیلم سینمایی جاده مالهالند ۲۰۰۱ داستان یک هنرپیشه مشتاق به نام بتی المز (واتس) است که به تازگی وارد لس آنجلس شده‌است، که با زنی (هارینگ) که بر اثر تصادف فراموشی گرفته، آشنا و دوست می‌شود. فیلم سینمایی جاده مالهالند داستان چندین لحظه و شخصیت از جمله کارگردان فیلم هالیوود (ترو) را دنبال می‌کند. تاریخ اکران فیلم سینمایی جاده مالهالند 6 ژوئن 2001 (16 خرداد 1380) بود. با معرفی این فیلم همراه ما باشید.

فهرست مطالب:

داستان فیلم سینمایی جاده مالهالند 2001

فیلم Mulholland Drive

ژانر فیلم سینمایی جاده مالهالند معمایی، نئو نوآر و سورئالیستی است. یک زن مو مشکی (لورا النا هرینگ) پس از یک تصادف اتومبیل دچار فراموشی می‌شود. او قبل از اینکه به آپارتمانی پناه ببرد، در خیابان‌های لس آنجلس سرگردان است. که در آنجا او توسط بتی (نائومی واتس)، یک بلوند اهل غرب میانه که به دنبال شهرت به عنوان یک بازیگر به لس آنجلس آمده‌است، او را پیدا می‌کند. این دو با هم تلاش می‌کنند تا معمای هویت واقعی ریتا را حل کنند. مدت زمان فیلم سینمایی جاده مالهالند ۲۰۰۱ برابر با 147 دقیقه است.

کارگردان فیلم سینمایی جاده مالهالند 2001

فیلم Mulholland Drive

دیوید کیت لینچ متولد 20 ژانویه 1946 فیلمساز، نقاش، هنرمند تجسمی، بازیگر، موسیقیدان، نویسنده و بشردوست آمریکایی است. لینچ در سال 2019 سه بار نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین کارگردانی، 5 بار نامزد دریافت جایزه سزار بهترین فیلم خارجی و همچنین جایزه نخل طلا در جشنواره فیلم کن و یک بار برنده جایزه شیر طلایی برای یک عمر دستاورد در جشنواره فیلم ونیز شده‌است. در سال 2007 هیاتی از منتقدان که توسط The Guardian گرد هم آمده‌بودند، اعلام کردند که «پس از همه بحث‌ها، هیچ کس نمی‌تواند این نتیجه‌گیری را که دیوید لینچ مهم‌ترین فیلمساز عصر حاضر است، نادیده بگیرد» و Allmovie او را «مرد رنسانس فیلمسازی مدرن آمریکا» خواند.

بازیگران فیلم Mulholland Drive 2001

فیلم Mulholland Drive تولید مشترک فرانسه و آمریکا در ابتدا به عنوان یک پایلوت تلویزیونی در نظر گرفته شد و بخش بزرگی از فیلم در سال 1999 با برنامه لینچ برای ساخت یک سریال بالقوه فیلمبرداری شد. با این حال، پس از مشاهده نتیجه، مدیران تلویزیون آن را رد کردند. سپس لینچ پایانی را برای پروژه فراهم کرد و آن را به یک فیلم سینمایی تبدیل کرد. نتیجه این فیلم سینمایی، همراه با سبک سورئالیستی مشخصه لینچ، به معنای کلیف وقایع فیلم را برای تفسیر باز گذاشته است. لینچ از ارائه توضیحی در مورد نیات خود برای روایت خودداری کرده است و مخاطبان، منتقدان و اعضای بازیگران را وادار می‌کند تا در مورد آنچه اتفاق می‌افتد حدس بزنند. او شعار «داستانی عاشقانه در شهر رویاها» را به فیلم داد.

شریلین فن (Sherilyn Fenn) بازیگر سریال Twin Peaks در مصاحبه‌ای در سال 2014 اظهار داشت که ایده اولیه در طول فیلمبرداری Twin Peaks به عنوان یک فیلم اسپین آف برای شخصیت او آدری هورن مطرح شد. فیلمنامه بعدا زمانی که لینچ تصمیم گرفت آن را به یک فیلم سینمایی تبدیل کند، بازنویسی شد. لینچ در تبدیل از یک پیلوت تلوزیونی به یک فیلم سینمایی با وضوحی متفاوت، گفت: «یک شب، نشستم ایده‌ها به ذهنم آمد و این تجربه بسیار زیبا بود. همه چیز از زاویه‌ای متفاوت دیده شد. حالا که به گذشته نگاه می‌کنم، می‌بینم که فیلم همیشه می‌خواست اینطور باشد. فقط این شروع عجیب و غریب طول کشید تا آن را به چیزی که هست تبدیل کرد». بسیاری از صحنه‌های جدید در اکتبر 2000 فیلمبرداری شد، با بودجه 7 میلیون دلار از شرکت تولید فرانسوی StudioCanal انجام گرفت. در ادامه به معرفی بازیگران فیلم Mulholland Drive 2001 می‌پردازیم.

نائومی واتس در نقش بتی

نقد و بررسی فیلم سینمایی جاده مالهالند

نائومی الن واتس متولد 28 سپتامبر 1968 (54 سال) یک هنرپیشه بریتانیایی است. او اولین فیلم خود را در اسپانیا در درام For Love Alone (1986) انجام داد و سپس در سه سریال تلویزیونی، Hey Dad..! (1990)، مینی سریال Brides of Christ (1991)، و Home and Away (1991)، و فیلم کمدی درام Flirting (1991) بازی کرد. پس از نقل مکان به ایالات متحده، در سال 2001 در فیلم هیجان‌انگیز روان‌شناختی دیوید لینچ به نام Mulholland Drive به عنوان یک بازیگر مشتاق بازی کرد. این نقش باعث شد تا او به شهرت بین المللی برسد.

واتس برای بازی در نقش ماریا بنت در فیلم فاجعه بار The Impossible (2012) نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر زن شد. در دهه 2010، او در فیلم‌هایی چون Birdman (2014)، کمدی درام St. Vincent (2014)، کمدی While We’re Young (2015)، بیوگرافی درام The Glass Castle (2017)، و تریلر اجتماعی Luce (2019) بازی کرد. واتس همچنین با حضور در سری فیلم دیستوپیایی اکشن Divergent (2015-2016) به بازی در فیلم‌های پرفروش ادامه داد. و با سریال درام معمایی Twin Peaks (2017) از Showtime و مینی سریال بیوگرافی The Loudest Voice (2019) وارد تلویزیون شد.

لورا هرینگ در نقش ریتا/کامیلا

نمرات فیلم سینمایی جاده مالهالند

لورا النا، کنتس فون بیسمارک شونهاوزن متولد 3 مارس 1964، معروف به لورا هرینگ، یک بازیگر آمریکایی مکزیکی است. در سال 1985، هرینگ اولین زن اسپانیایی تبار بود که تاج دوشیزه ایالات متحده را به دست آورد. او بعداً فعالیت خود را در تلویزیون و سینما آغاز کرد. او بیشتر به خاطر ایفای نقش‌های دوگانه‌اش به عنوان ریتا و کامیلا رودز در فیلم نئو نوآر پست مدرن 2001 Mulholland Drive شناخته می‌شود. هرینگ همچنین برای نقش‌هایش در فیلم‌های دیگری از جمله The Forbidden Dance (1990)، تریلر درام John Q (2002)، روانشناختی ترسناک Willard (2003)، اکشن The Punisher (2004)، درام The King (2005)، رمانتیک درام Love in the Time of Cholera (2007) شناخته شده‌است.

جاستین تروکس در نقش آدام کشر

ژانر فیلم سینمایی جاده مالهالند

جاستین پل تروکس متولد 10 اوت 1971 بازیگر و فیلمساز آمریکایی است. او برای همکاری با کارگردان دیوید لینچ در فیلم معمایی Mulholland Drive (2001) و فیلم هیجان انگیز Inland Empire (2006) به شهرت رسید. او همچنین در فیلم‌هایی مانند Romy and Michele’s High School Reunion (1997)، فیلم ترسناک American Psycho (2000)، اکشن کمدی Charlie’s Angels: Full Throttle (2003)، کمدی Strangers with Candy (2005)، کمدی Wanderlust (2012)، معمایی روانشناختی The Girl on the Train (2012) ظاهر شد.

همچنین بخوانید :

مارک پلگرینو در نقش جو

تریلر فیلم سینمایی جاده مالهالند

مارک راس پلگرینو متولد 9 آوریل 1965 (57 سال) بازیگر آمریکایی سینما و تلویزیون است. او بیشتر برای بازی در نقش «لوسیفر» در سریال Supernatural، «پل بنت» در سریال Dexter، «جیکوب» در Lost، «جیمز بیشاپ» در Being Human، «دستیار اجرایی اف‌بی‌آی کلیتون هاس» در فیلم هیجان‌انگیز Quantico شبکه ABC شناخته می‌شود.

دیگر بازیگران فیلم Mulholland Drive 2001 عبارتند از:

  • جاستین تروکس (Justin Theroux) در نقش آدام کشر
  • آن میلر (Ann Miller) در نقش کوکو
  • روبرت فورستر (Robert Forster) در نقش کاراگاه مک‌نایت
  • برنت بریسکو (Brent Briscoe) در نقش کاراگاه دومگارد
  • دان هدایا (Dan Hedaya) در نقش ویسنزو کاستیگلیان
  • آنجلو بادالامنتی (Angelo Badalamenti) در نقش لوگی کاستیگلیان
  • لی گرانت (Lee Grant) در نقش لوییس بونر
  • جیمز کارن (James Karen) در نقش والی بروون

امتیازات و بررسی فیلم سینمایی جاده مالهالند ۲۰۰۱

در نقد فیلم Mulholland Drive باید بگوییم که این فیلم واکنش خوبی از منتقدان و تماشاگران دریافت کرد و توانست نمره 7.9 از 10 را در IMDb و در نظرسنجی گوگل 84 درصد علاقه تماشاگران را به خود جلب کند. همینطور در نقد و بررسی راتن تومیتوز، 84 درصد از نقدهای منتقدان مثبت هستند. همچنین در متاکریتیک تا کنون 35 نقد دریافت کرده که از آنها 31 نقد مثبت و 4 نقد متوسط بوده‌است و میانگین امتیازی که این فیلم دریافت کرده 85 از 100 است.

فیلم Mulholland Drive که به عنوان یک فیلم تریلر روان‌شناختی طبقه‌بندی می‌شود، جایزه بهترین کارگردانی را در جشنواره فیلم کن در سال 2001 برای لینچ به ارمغان آورد. او همچنین نامزد جایزه اسکار بهترین کارگردانی شد. این فیلم به طور قابل‌توجهی باعث ارتقای محبوبیت واتس در هالیوود شد و آخرین فیلم بلندی بود که بازیگر کهنه کار هالیوود آن میلر در آن نقش آفرینی کرد. در ادامه به بررسی چندی از نمرات فیلم سینمایی جاده مالهالند می‌پردازیم.

Total Film | کوین هارلی (100)

در نمایش ترسناک فیلم سینمایی جاده مالهالند، لینچ جذاب و آزاردهنده به ما یادآوری می‌کند که سینما چقدر برای او محدود است.

Variety | تود مک‌کارلی (100)

فیلم Mulholland Drive یک مهیج واقعاً تهدیدآمیز و پرتعلیق است.

Slate | دیوید ادلیستین (100)

فیلم سینمایی جاده مالهالند یک پازل مانند فیلم Memento نولان نیست که در آن قطعات (نوعی) با هم هماهنگ شوند. در اینجا برخی از قطعات وجود دارد که هرگز به جز در ناخودآگاه لینچ جا نمی‌شوند، و با این حال و با این حال، این کابوس مشخص هالیوودی حس عمیق‌تری دارد.

Chicago Sun-Times | روگر ابرات (100)

فیلم سینمایی جاده مالهالند فیلمی است که باید خودتان را تسلیم کنید. اگر به منطق نیاز دارید، چیز دیگری را ببینید. فیلم Mulholland Drive مانند یک موسیقی مستقیما روی احساسات شما تاثیر می‌گذارد.

Los Angeles Times | کانت توران (100)

به احتمال زیاد، فیلم سینمایی جاده مالهالند از نظر طرح داستانی متعارف هیچ معنایی ندارد، اما به عنوان تصاویر قدرتمند، به عنوان تصاویری از دنیای رویایی می‌آید که فراموش نشدنی هستند. و دیوید لینچ احتمالاً می‌گوید که این دقیقاً همین هدف است.

The New York Times | استیون هولدن (100)

آقای لینچ با کنار گذاشتن هر ظاهری از عقلانیت برای ساختن یک رویای فیلمی پس از فرویدی و تخیلی، در نهایت با فیلم Mulholland Drive ما را به ماه می‌برد.

Time | ریچارد کارولیس (90)

بعد از تماشای فیلم Mulholland Drive بینندگان احساس می‌کنند که به تازگی یک وعده غذایی عالی را تمام کرده‌اند، اما مطمئن نیستند که چه چیزی برایشان سرو شده‌است. و پشت سر آنها، آشپز لبخند شیطانی می‌زند.

The New Yorker | آنتونی لین (90)

فیلم سینمایی جاده مالهالند، در دو ساعت و نیم، بسیاری تعلیق بدون عجله را حفظ می‌کند، پرورش دقیق صبر ما، وفاداری به روایت که توسط بهترین کارگردان ایجاد می‌شود.

Miami Herald | رون رودریگوئز (88)

فیلم Mulholland Drive به یک ذهن باز، عشق به فیلم و تمایل به رویا نیاز دارد.

Boston Globe | جی کار (75)

فیلم سینمایی جاده مالهالند ناقص است، اما در عین حال غنی است. و چند فیلم به شما این حس را می‌دهد که شما و فیلمساز مسیر یک رویا را دنبال می‌کنید؟

Austin Chronicle | مارس ساولو (50)

راحت باشید، محکم بنشینید و از سواری لذت ببرید.

کلام آخر

فیلم Mulholland Drive

در این مقاله از پلازا به نقد و بررسی فیلم سینمایی جاده مالهالند پرداختیم؛ فیلمی نئونوآر، رازآلود و روانشناختی محصول 2001 با بازی ستارگانی مانند نائومی واتس و لورا هرینگ که هم در نظر منتقدان و هم تماشاگران فیلم موفقی بوده. نظر شما در مورد داستان و شخصیت‌ها چه بود؟ آیا برای دانلود فیلم سینمایی جاده مالهالند ۲۰۰۱ ترغیب شدید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین پلازا درباره فیلم Mulholland Drive به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402