راهنمای نصب و راه اندازی اینترنت استارلینک

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

سرویس اینترنت ماهواره ای ایلان ماسک، استارلینک، اخیرا برای ایران نیز راه‌ اندازی شده است. در این مطلب با پلازا همراه باشید تا با نحوه نصب استارلینک و استفاده از این سرویس آشنا شویم.

ایلان ماسک یکی از پرحاشیه‌ترین چهره‌های دنیای فناوری در طی چندین سال گذشته است. روزی نیست که حداقل یک خبر در مورد او منتشر نشود. با در دسترس قرار گرفتن اینترنت استارلینک نیز بیش از پیش به حجم اخبار مربوط به او و این سرویس افزوده شده است. ماسک چند هفته قبل در صفحه توییتر خود اعلام کرده بود که در حال حاضر استارلینک در داخل ایران قابل دسترسی است و حتی چند ترمینال فعال نیز در کشور وجود دارد. اخیرا هم دیش‌ها و تجهیزات مخصوص این اینترنت، با قیمت‌های نجومی وارد کشور شدند و بعید نیست خیلی زود به‌صورت گسترده در اختیار اکثر کاربران قرار بگیرند؛ به همین خاطر در این مطلب قصد داریم با راهنمای نصب و راه اندازی اینترنت استارلینک، همراه شما باشیم.

فهرست مطالب

آموزش نصب استارلینک

اول از همه و پیش از این که بخواهید تجهیزات را خریداری کنید، باید مطمئن شوید که اشتراک مورد نیاز برای استفاده از این سرویس را دارید. در حال حاضر به غیر از تهیه اشتراک از خارج از کشور، راه دیگری برای انجام این کار از داخل ایران وجود ندارد. همچنین هزینه استفاده از این اینترنت نیز ماهیانه 110 دلار است که باید به‌صورت ماهانه پرداخت شود.

اقلام درون جعبه استارلینک

بعد از این که خیالتان از بابت اشتراک راحت شد، نوبت به تجهیزات مورد نیاز استارلینک می‌رسد. هرآنچه برای فعال کردن اینترنت ماهواره ای استارلینک در ایران نیاز دارید در همان کیت حاوی دیش و مودم وجود دارد. در داخل جعبه دستورالعمل نحوه راه اندازی استارلینک نیز وجود دارد. این کیت شامل یک دیش استارلینک، پایه مخصوص دیش و یک روتر وای‌فای در کنار کابل برق روتر و کابل اتصال دیش به آن است. در حال حاضر امکان راه‌ اندازی استارلینک بدون دیش وجود ندارد اما به گفته ایلان ماسک، در نسخه 2، دیگر احتیاجی به وجود دیش نخواهد بود.

راه‌ اندازی استارلینک

روتر یک کابل برق جداگانه دارد اما دیش نیازی به کابل برق ندارد و از همان کابل اتصال به روتر، برق مورد نیاز خود را تامین می‌کند. اما برای نصب استارلینک در ایران، این روتر است که نقش حیاتی ایفا می‌کند. در بخش پایینی روتر، دو درگاه وجود دارد. یکی برای کابل برق است و دیگری برای اتصال به دیش.

آموزش راه انداری استارلینک

خبری از درگاه اترنت برای اتصال سیمی نیست و به‌جای نشانگرهای LED روی مودم‌های معمولی هم تنها یک نشانگر وجود دارد که به‌شما اطلاع می‌دهد روتر روشن است یا خاموش. این نشانگر هم در پایین روتر و کنار محل اتصال کابل‌ها است.

نحوه راه اندازی استارلینک

وقتی کار جعبه‌گشایی را تمام کردید، نوبت به اتصال دیش به پایه نگه‌دارنده می‌رسد. اول از همه کابل را از دیش جدا کنید. به‌صورت پیش‌فرض کابل به دیش متصل شده است و اگر بخواهید پایه را به آن متصل کنید، باید اول از همه کابل را جدا کرده باشید. پایه نگه‌دارنده نیز دو تکه دارد. یک تکه از آن به دیش چسبیده است. شما کافی است این تکه را از داخل دایره وسط پایه‌نگه دارنده رد کنید.

حتما حواستان باشد که قسمت خالی بخش چسبیده شده به دیش را از بخش ضامن دار پایه اصلی عبور دهید. سپس کابل اتصال را از داخل پایه رد و به دیش متصل کنید.

آموزش نصب استاربینک

مطمئن شوید که کابل به دیش متصل شده است. باید یک صدای کلیک بشنوید. در این صورت کابل کاملا به درگاه خود متصل شده است.

در قدم بعدی باید یک محل مناسب برای دیش خود پیدا کنید تا بتواند به بهترین شکل، سیگنال‌ها را از ماهواره‌های استارلینک دریافت کند. بهترین کار، کمک گرفتن از اپلیکیشن استارلینک است. این برنامه دارای یک ابزار تعاملی است که از طریق دوربین گوشی، محل مناسب را برای شما پیدا می‌کند. به‌طور کلی نباید مانعی بین دیش و آسمان وجود داشته باشد و تا زاویه 100 درجه نیز در اطراف دیش، باید فضای آزاد وجود داشته باشد. این موضوع از این جهت مهم است که دیش استارلینک ثابت نیست و دارای یک موتور است که از طریق آن، برای بهبود کیفیت اتصال، می‌تواند زاویه خود را تغییر داده و به ماهواره‌های مختلف استارلینک متصل شود.

راه‌ اندازی استارلینک

بهترین محل در سقف خانه یا یک زمین با فضای آزاد است. اما هر محلی که در اطراف آن، مانعی مثل درختان، ساختمان‌ها و دیوار وجود نداشته باشد، مناسب است. از طریق اپلیکیشن استارلینک (انتخاب گزینه Check for obstructions و بعد I’m ready) نیز می‌توانید آسمان محیط اطراف را اسکن کنید. البته باید دوربین گوشی را در همان قسمتی که می‌خواهید دیش را در آنجا قرار دهید، گذاشته باشید. برنامه با نشان دادن نقاط سبز رنگ، قسمت‌هایی از آسمان که هنوز اسکن نکردید را نشان می‌دهد و شما را راهنمایی خواهد کرد. پس از اتمام این فرایند، پس از چند لحظه به‌شما اطلاع می‌دهد که آیا آن نقطه برای قرار دادن دیش مناسب است یا خیر.

نصب دیش

قدم بعدی در این آموزش راه انداری استارلینک، نصب دیش است. اگر دیش را می‌خواهید روی زمین بگذارید، این مرحله پیچیدگی چندانی ندارد اما اگر می‌خواهید آن را به دیوار یا سقف خانه متصل کنید، می‌توانید با استفاده از چهار حفره‌ای که در انتهای هر چهار پایه نگه‌دارنده وجود دارد، دیش را به محل اتصال پیچ کنید.

نصب کابل‌ها و راه‌ اندازی استارلینک

وقتی جای دیش را مشخص و محکم کردید، باید فرایند کابل‌کشی را شروع کنید. کابل را باید از روتر به دیش متصل کنید. ابتدا کابل برق را به روتر و پریز نزدیک به آن وصل کنید و بعد به سراغ کابل انتقال داده و برق میان دیش و روتر بروید. این کابل‌ها هرکدام دارای سری‌های مخصوص هستند و به‌راحتی می‌توانید درگاه آن‌ها را در روتر پیدا کنید.

نصب استارلینک در ایران

در نهایت باید کابل‌ها مانند تصویر بالا، به پایین روتر وصل شده باشند. حالا نوبت به راه اندازی استارلینک روی موبایل با استفاده از اپلیکیشن مخصوص آن می‌رسد.

راه اندازی سرویس از طریق اپلیکیشن؛ نصب استارلینک در ایفون و اندروید

وقتی کابل‌های روتر و دیش را متصل و مودم را روشن کردید، به اپلیکیشن استارلینک بروید و با نام کاربری و رمزعبور اشتراک استارلینک خود، وارد اپلیکیشن شوید. برای نصب استارلینک اندروید و iOS می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده کنید:

پس از نصب استارلینک در گوشی، در صفحه اول برنامه روی Start Setup بزنید و بعد Next را انتخاب کنید. در صفحه بعدی روی Open WiFi Settings بزنید تا به پنجره تنظیمات وای‌فای گوشی هدایت شوید. (را ه اندازی استارلینک برای iOS و اندروید در اپلیکیشن، مراحل یکسانی دارد.)

نصب استارلینک

در صفحه وای‌فای گوشی، یک شبکه وای‌فای جدید با نام STINKY یا STARLIKN مشاهده خواهید کرد. به این شبکه متصل شوید. سپس به اپلیکیشن استارلینک برخواهید گشت. در صفحه Customize WiFi می‌توانید نام شبکه را تغییر داده و یک رمزعبور برای آن تعریف کنید.

راهنمای نصب و راه اندازی اینترنت استارلینک

یک بار دیگر به صفحه وای‌فای دستگاه خودتان برگردید. از شبکه پیش‌فرض استارلینک جدا و به شبکه جدیدی که ایجاد کرده‌اید متصل شوید. دوباره به اپلیکیشن استارلینک بازگردید. درصورتی که پیام Booting را مشاهده کردید، معنایش این است که دیش در حال پیدا کردن نزدیک‌ترین ماهواره و اتصال به آن است. پس از اتصال به ماهواره، پیام Online را در برنامه مشاهده خواهید کرد و می‌توانید از اینترنت ماهواره‌ای خودتان لذت ببرید.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
اینترنت ماهواره ای چیست؟ هر آنچه که باید در مورد اینترنت ...
سارا زارع09 مهر 1401 14:30
thumbnail
طرح صیانت چیست؟ همه آنچه که باید از طرح صیانت از فضای ...
محمد علی‌محمدی17 شهریور 1401 09:30

سخن پایانی

نصب استارلینک فرایند چندان پیچیده‌ای ندارد. تنها کافی است کابل‌ها را به دیش و روتر متصل کرده و سپس از طریق اپلیکیشن، وارد حساب خودتان شوید و اینترنت را راه اندازی کنید. شاید مشکل‌ترین قسمت راه‌ اندازی استارلینک، پیدا کردن محل مناسب برای قراردادن دیش است تا مدام با مشکلاتی مثل قطع و وصلی و سیگنال ضعیف مواجه نشوید. به‌نظر شما با توجه به فعال شدن قابلیت استفاده و نصب استارلینک برای ایران، در آینده شاهد گسترش اینترنت ماهواره‌ای خواهیم بود یا خیر؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402