معرفی انیمه پسر و ماهیخوار | جدیدترین انیمه هایائو میازاکی، پادشاه انیمه جهان

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

اگر از طرفداران انیمه باشید، قطعا اسم هایائو میازاکی به گوشتان خورده است و بارها با کارهای متفاوت او لب به ستایش این هنرمند بزرگ گشوده‌اید. در این مقاله با انیمه پسر و ماهیخوار آخرین اثر پادشاه انیمه جهان آشنا خواهیم شد.

هایائو میازاکی (Hayao Miyazaki) در جهان فقط یک شخص نیست، بلکه یک مفهوم است. مفهومی عمیق که حاصل اندیشه‌ای طولانی، تجربیات متفاوت در زندگی و عشق است. او زندگی خود را صرف ساخت انیمه‌هایی کرد که فقط تصاویر متحرک ساده نبودند، بلکه قصد داشتند تا مفاهیمی را به نسل‌های آینده انتقال دهند تا این جهان گاه بی‌رحم، به جایی کمی بهتر تبدیل شوند.

انیمه چطور زندگی می کنی؟ (How Do You Live?) که با نام پسر و حواصیل (The Boy and the Heron) نیز شناخته می‌شود، جدیدترین و آخرین اثر هایائو میازاکی است که به گفته برخی منابع تمام نقاشی‌های این انیمه به دست او انجام شده‌ و در واقع هدیه‌ای به نوه‌اش است. آنطور که اخبار می‌گویند، نوه او طی جمله‌ای اعلام کرده: «پدربزرگ به زودی به جهان دیگر سفر می‌کند و این اثر را از خود به یادگار می‌گذارد.» در ادامه این مقاله پلازا به معرفی انیمه پسر و ماهیخوار هایائو میازاکی خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

تاریخ اکران انیمه جدید پسر و ماهیخوار هایائو میازاکی

میازاکی نخستین بار در سال 2016 و پس از اینکه اثر شاخص او باد برمی‌خیزد (The Wind Rises) منتشر شد، اعلام کرد قصد ساخت انیمه سینمایی جدیدی را دارد و با توشیو سوزوکی (Toshio Suzuki) همکاری خود را آغاز کرد. این اثر نیز مانند کارهای دیگر در استودیو جیبلی (Studio Ghibli) آماده می‌شود. اگرچه انتظار می‌رفت انیمه چطور زندگی می کنی؟ زودتر حاضر شود اما به دلیل سن بالای میازاکی و کند شدن سرعت او، ساخت آن تا 2023 طول کشید. در دسامبر 2022 اعلام شد که زمان پخش انیمه The Boy and the Heron در تاریخ 14 ژوئیه 2023 (23 تیر 1402) است.

نکته جالب درباره این انیمه و اکران آن این است که هیچ پوستر و تبلیغی روی آن صورت نگرفته است. در واقع، اکران این فیلم که گفته می‌شود آخرین فیلم بلند هایائو میازاکی است، به همین دلیل مورد توجه قرار گرفته است. استودیو جیبیلی و آقای میزاکی تصمیم گرفتند هیچ تریلر، تصویر، خلاصه داستان یا جزئیات بازیگری فیلم را قبل از اکران خود منتشر نکند. چرا که معتقد بودند تنها نام میزاکی روی آن کافی است تا مردم را به سینماها بکشاند. تنها چیزی که از این انیمه قبل از اکران آن منتشر شد، یک پوستر بود که تنها در ژاپن بیش از 6.2 میلیارد ین فروخته شد.

داستان انیمه پسر و ماهیخوار

داستان انیمه جدید هایائو میازاکی 2022

در بالا عکس انیمه ?How Do You Live را می‌بینیم. از وقتی خبر انتشار این اثر پخش شد، همه کنجکاو بودند تا بدانند موضوع انیمه پسر و ماهیخوار چیست؟ داستان از این قرار است که میازاکی این بار به سراغ یک رمان مربوط به سال 1937 رفته است و در واقع عنوان انیمه، عنوان خود رمان به قلم یوشیو گنزابورو (Yoshino Genzaburō) است.

خلاصه داستان انیمه how do you live این گونه آغاز می‌شود. در سال 1943، در طول یک جنگ مادر ماهیتو ماکی (Mahito Maki) 12 ساله، هیساکو (Hisako)، در یک آتش سوزی جان خود را از دست می‌دهد. پدر ماهیتو، صاحب یک کارخانه مهمات هوایی است. پس از مرگ همسرش او با خواهر کوچکتر همسرش، ناتسکو (Natsuko)، ازدواج می‌کند. سپس آن‌ها به ملکی که در حومه شهر داشتند، نقل مکان می‌کنند.

ماهیتو در خانه جدید اوقات خوشی را نمی‌گذراند. او با نامادری و خدمتکارها کنار نمی‌آید، در مدرسه با همکلاسی‌هایش مدام دعوا می‌کند و علاوه بر این‌ها هنوز با غم از دست دادن مادرش کنار نیامده است. یک روز در راه بازگشت به خانه و بعد از یک دعوای حسابی با هم سن و سال‌هایش، ماهیتو از عمد خود را با یک سنگ مجروح می‌کند. سپس به بهانه بهبود زخمش، ساعت‌ها در خانه می‌ماند. در همین حین، او نسخه ای از رمان «چگونه زندگی می کنی» را پیدا می‌کند؟ این کتاب متعلق به مادر ماهیتو است و قرار بود به عنوان هدیه به او داده شود.

پس از مدتی، ماهیتو متوجه می‌شود حواصیلی که مدام او را اذیت می‌کرد، می‌تواند صحبت کند. حواصیل، ماهیتو را به سمت یک برج مرموز در جنگل نزدیک خانه می‌برد که توسط دایی بزرگ ماهیتو، معمار معروفی که ناپدید شده بود، ساخته شده بود. او به ماهیتو می‌گوید که مادرش هنوز زنده است و برای نجات او باید وارد برج شود. ماهیتو ابتدا نمی‌خواهد این کار را انجام دهد. ولی پس از این که می‌بیند، نامادریش به طور مرموزی وارد برج می‌شود، تصمیم می‌گیرد او را نجات دهد. پس از وارد شدن ماهیتو به این برج، ماهیتو خود را در دنیایی پر از جادو می‌بیند.

مروری بر زندگی خالق انیمه ?How Do You Live

تاریخ اکران انیمه جدید هایائو میازاکی

هایائو میازاکی انیماتور، کارگردان، تهیه‌کننده و فیلمنامه‌نویس در 5 ژانویه 1941 (28 دی 1319) به دنیا آمد. او در زمینه خلق مانگا نیز توانایی فوق‌العاده‌ای دارد. میازاکی فقط یک هنرمند نیست، او خالق زیباترین انیمه‌های جهان است و به همین واسطه لقب پادشاه انیمه جهان را به میازاکی داده‌اند. این کارگردان از سنین کودکی به این حرفه علاقه نشان داد و سپس به استودیوی توئی انیمیشن پیوست. سپس با پیشرفت در کار خود توانست یکی از بنیان‌گذاران استودیو جیبلی شود.

آثار شاخص هایائو میازاکی: قلعه کاگلیوسترو (The Castle of Cagliostro)، نائوشیکا از دره باد (Nausicaä of the Valley of the Wind)، قلعه‌ای در آسمان (Castle in the Sky)، همسایه من توتورو (My Neighbor Totoro)، سرویس تحویل کی‌کی (Kiki’s Delivery Service)، پورکو روسو (Porco Rosso)، شاهزاده مونونوکه (Princess Mononoke)، شهر اشباح (Spirited Away)، قلعه متحرک هاول (Howl’s Moving Castle)، پونیو (Ponyo) و باد برمی‌خیزد هستند.

شخصیت های انیمه The Boy and the Heron

انیمه پسر و ماهیخوار

شخصیت های انیمه چطور زندگی می‌کنی به شرح زیر هستند:

ماهیتو ماکی (Mahito Maki)

ماهیتو شخصیت اصلی انیمه پسر و ماهیخوار است که در یک آتش سوزی مادرش را از دست می‌دهد. او بسیار سرسخت بوده و تمام تلاشش را برای بازگرداندن مادرش از دنیای موازی انجام می‌دهد. او پس از وارد شدن به برج پا به ماجراهایی بسیار خطرناک می‌گذارد.

ویس اکتور این شخصیت سوما سانتوکی (Soma Santoki) نام دارد. سانتوکی یک ویس اکتور بسیار جوان است که کار خود را از سال 2019 با انیمه Mentai Piriri آغاز کرد. مهم‌ترین و معروف‌ترین اثری که سوما سانتوکی در آن حضور داشته، همین انیمه the boy and the heron است.

ماهیخوار خاکستری (The Grey Heron)

ماهیخوار مردی است که در اثر یک طلسم به شکل ماهیخوار درآمده است. او اولین کسی بود که ماهیتو را با ادعای این که مادرش هنوز زنده است، به درون برج هدایت می‌کند.

ماساکی سودا (Masaki Suda) ویس اکتور خوش صدای ژاپنی این شخصیت را دوبله کرده است. ماساکی در انیمه گینتاما به جای شخصیت شینپاچی شیمورا (Shinpachi Shimura) و در انیمه زندگی روزمره پسران دبیرستانی به جای شخصیت تاداکونی (Tadakuni) صحبت کرده است.

بد نیست بدانید که در نسخه انگلیسی این انیمه، رابرت پتینسون (Robert Pattinson) شخصیت ماهیخوار را دوبله کرده است.

نقد انیمه The Boy and the Heron و نمرات آن

در این بخش به بررسی امتیازات انیمه پسر و ماهیخوار می‌پردازیم. انیمه how do you live در سایت آی‌ام‌دی‌بی نمره 7.6 از 10، در سایت مای انیمه لیست نمره 7.38 از 10، در سایت راتن تومیتوز نمره 99 از 100 و در سایت متاکریتیک نمره 91 از 100 را دریافت کرده است.موفقیت این انیمه به حدی بوده که در سال 2023 برنده جایزه گلدن گلوب و همچنین نامزد جایزه 95مین جشنواره اسکار نیز شد.

در ادامه می‌توانید خلاصه بعضی از نقدهایی که در مورد انیمه چگونه زندگی میکنی به سایت متاکریتیک اضافه کرده‌اند مطالعه کنید.

IndieWire / دیوید ارلیک: 100

در حالی که این اثر رویایی پایانی میازاکی ممکن است خیلی پراکنده باشد که تاثیر قدرت تندبادی که انیمه «باد برمی‌خیزد» (The Wind Rises) را ایجاد کرد نداشته باشد و مانند یک خداحافظی قاطعانه احساس نشود، انیمه The Boy and the Heron میازاکی را به طور آشکارا در حال خداحافظی می‌یابد. با ما و با پادشاهی در حال فروپاشی رویاها و جنون که او به زودی پشت سر خواهد گذاشت که به نحوی به یک خداحافظی مناسب‌تر تبدیل می‌شود. یک وداع آراسته به ابهتی بزرگ و اندوه هیجان‌انگیز تماشای یک جاودانه حقیقی در حال صلح با مرگ خود.

The Playlist / کارلوس آگیلار: 100

انیمه پسر و ماهیخوار مشوق میازاکی با اراده قوی برای استقامت ما است. اگر انیمه The Boy and the Heron در حقیقت اثر خداحافظی میازاکی باشد، پس اثری خوشایند است زیرا هیچ کس توانایی نشان دادن حقایق اساسی در قالب نقاشی‌های متحرک واضح را مانند میازاکی ندارد.

Rolling Stone / دیوید فیر: 100

هیچ کس به دلیل بیشتری نیاز نداشت که او یک استاد است. این اثر متفکرانه او در مورد غم و بزرگ شدن، این موقعیت او را استوار می‌کند. با این حال، میازاکی بزرگترین انیماتور زنده امروزی باقی می‌ماند.

Observer / بدون نام: 100

میازاکی یک دهه پیش با اثر عمیق خود «باد برمی‌خیزد» اعلام بازنشستگی کرد اما خوشبختانه این فیلمساز افسانه‌ای بازگشته است تا یکی از بهترین، تخیلی‌ترین و بالغ‌ترین فیلم‌های خود را ارائه دهد.

The Hollywood Reporter / دیوید رونی: 90

انیمه پسر و ماهیخوار را می‌توان به روش‌های مختلف تفسیر کرد اما اساساً مانند ترسیم صمیمانه از انعطاف‌پذیری در هنگام روبرو شدن با مشکل و ناراحتی و یک دعوت ملایم برای یافتن دوستان و متحدان مورد اعتماد، برای پیشرفت و آوردن انسانیت و درک به جهان به نظر می‌رسد.

Collider / راس بانیم: 83

در دوران حرفه‌ای پر از شگفتی‌های مداوم میازاکی، بزرگترین شگفتی انیمه The Boy and the Heron ممکن است این باشد که اثر او پس از این همه سال هنوز جادویی و منحصر به فرد احساس می‌شود.

The Film Stage / ایتان وستبی: 83

آنچه انیمه پسر و ماهیخوار را توصیف می‌کند، احساس غم‌انگیز آن از نگاه کردن به گذشته است.

Total Film / مت میتوم: 80

اولین انیمه سینمایی میازاکی پس از ده سال نشان می‌دهد که او همچنان استاد این رسانه است. همچنین اگر انیمه The Boy and the Heron آخرین اثر او باشد، فیلم خوبی برای خداحافظی است.

Variety / پیتر دبروژ: 70

بهتر است انیمه پسر و ماهیخوار را به‌عنوان جایزه در نظر بگیریم. افزوده‌ای ارزشمند اما میان‌رده به مجموعه آثار قابل توجه میازاکی که بدون اینکه لزوماً جزو بهترین‌های آن قرار بگیرد آن را گسترش می‌دهد.

The Guardian / بدون نام: 60

انیمه The Boy and the Heron ملایم‌تر و کندتر است اما احساس آن کمتر از آثار دیگر میازاکی نیست.

کلام آخر

پوستر انیمه ?How Do You Live 2023

به پایان این مقاله درباره انیمه The Boy and the Heron می‌رسیم. درباره آخرین و جدید‌ترین انیمه هایائو میازاکی چه فکری می‌کنید؟ به نظر شما آیا می‌تواند جز یکی از عناوین برتر تاریخ انیمه قرار گیرد؟ نظر شما درباره پوستر انیمه ?How Do You Live 2023 چیست؟ از اینکه تا بدین‌جا همراه ما بودید، از شما سپاس‌گزاریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران2 دیدگاه
avatar
نوبارا کوگیساگی
.
23 فروردین 1403، 12:08
پاسخ
0
0
عالی من عاشق کارای میازاکی نبودم ولی وقتی شهر اشباح رو بزرگتر که شدم دیدم دوباره یعنی پارسال که 13 سالم بود دیدم( اولین بار وقتی هشت سال داشتم و دومیش 10 سال دیده بودم😅) واقعا عمقشو بیشتر درک کردم با بقیه آثار... مادرم هم فقط انیمه های قدیمی و ساخت میازاکی رو دوست داره... واقعا انیمه هاش مفهوم دارن و کمتر چیزای.. ولش دستش درد نکنه حیف که میگن قراره این جهان ترک کنه.. تو هم نباید توهین بکنی من الان 5 ساله اوتاکو هستم تو هین نکردم به انیمه ها چون یه زمانی باید بگذره تو عمیق تر درکشون کنی...
avatar
اوتاکو
.
05 آبان 1402، 21:02
پاسخ
6
0
برو بابا اینو انیمه نکنید چون ...ه میشه تو ارسه انیمه
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402