پردازنده گرافیکی گوشی چیست و چطور آن را تشخیص دهیم؟

پردازنده گرافیکی گوشی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بهترین پردازنده گرافیکی گوشی را نمیتوان به یک مورد اختصاص داد زیرا در این زمینه مدل های مختلفی عرضه شده اند که هریک نسبت به سخت افزار دیگر از اهمیت بالایی برخوردار بوده اند. حال برای شناخت بهترین GPU گوشی با شما هستیم که بعد از اتمام این مقاله میتوانید بطور کامل با قویترین جی پی یو موبایل آشنا شویم.

پردازنده GPU موبایل یا واحد پردازش گرافیکی یک پردازنده اختصاصی است که برای تسریع برنامه‌های گرافیکی، رابط‌های کاربری و محتوای سه بعدی در تلفن هوشمند، تبلت، گجت‌های پوشیدنی و دستگاه‌های IoT شما طراحی شده است. بازی‌های سه‌بعدی و رابط‌های کاربری گرافیکی زنده (GUI) نمونه‌هایی از کارهایی هستند که به‌طور خاص برای GPU طراحی شده‌اند. قبل از فعال کردن جی پی یو گوشی و اینکه یاد بگیرید چگونه می‌توانید GPU یک تلفن اندرویدی را بررسی کنید، نگاهی عمیق تر به چیستی GPU و نحوه عملکرد آن بیندازید.

فهرست مطالب

بهترین پردازنده گرافیکی گوشی

در واقع عملکرد بهترین GPU گوشی باید به شکلی باشد که نیاز کاربر را تحت الشعاع تمام ویژگی هایی که نیاز دارد قرار دهد. در این زمینه شاهد انتشار مدل های مختلفی بوده ایم که شرکت های سازنده بنا به قوانین و نیاز کاربران خود از مدل های مختلفی بهره میگیرند. در این زمینه با بررسی قویترین جی پی یو موبایل تصمیم به معرفی آنها گرفتیم که در ادامه میتوانید با نکات تکمیلی هریک از پردازنده های گرافیکی نامبرده آشنا شوید. با پلازا در ادامه همراه باشید.

واحد پردازش گرافیکی چیست؟

بررسی جی پی یو موبایل

پردازنده GPU مخفف واحد پردازش گرافیکی است. در معرفی GPU گوشی، اغلب از آن به عنوان کارت گرافیک یاد می‌شود، با این حال، GPU یک کارت گرافیک نیست. یک کارت گرافیک می‌تواند چندین پردازنده گرافیکی داشته باشد و فقط بر روی رایانه شخصی نصب می‌شود. پردازنده گرافیکی در گوشی هوشمند مستقر شده است.

هدف اصلی یک GPU پردازش تمام تصاویر، فیلم‌ها، انیمیشن‌های دو بعدی و سه بعدی است. GPU با انجام محاسبات سریع ریاضی، بار را از دوش CPU بر‌ می‌دارد.

پردازنده GPU یکی از مهمترین اجزای سخت افزاری یک دستگاه است. در مورد اندروید، پردازنده گرافیکی نقشی حیاتی در کمک به کاربران برای انجام تمام آن بازی‌های جذاب دارد. هرچه یک GPU قدرتمندتر باشد، گیم پلی بازی بی عیب و نقص تر است. اگر سعی کنید یک بازی رده بالا را روی یک گوشی با پردازنده گرافیکی بسیار پایین انجام دهید، فریم صفحه نمایش کاهش می‌یابد و بازی دچار لگ می‌شود. اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چرا نمی‌توانید یک بازی سنگین را با یک گوشی هوشمند ارزان قیمت انجام دهید، این می‌تواند دلیلش باشد. تفاوت پردازنده های گرافیکی موبایل می‌تواند به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد. شما می‌توانید رتبه بندی پردازنده های گرافیکی موبایل را در سایت‌های مختلف خارجی پیدا کنید.

چندین سال پیش، GPU یک ویژگی خوب بود که برای محصولات تلفن همراه سطح بالا طراحی شده بود و فقط برای پرچمداران بود. اکنون، با وجود نمایشگرهای گرافیکی که در همه جا وجود دارند و در انواع دستگاه‌ها استفاده می‌شوند، GPU به بخشی ضروری از مشخصات محصول برای همه پردازنده‌های برنامه‌های تلفن همراه و MCU/MPUهای متوسط و سطح بالا تبدیل شده است. پردازنده GPU به عنوان یک موتور پردازش داده‌های چندگانه (SIMD) تک دستورالعملی طراحی شده است. گرافیک سه بعدی یکی از بهترین نمونه‌های پردازش موازی با توان عملیاتی بالا است زیرا GPUها می‌توانند میلیاردها پیکسل یا عملیات ممیز شناور (GFLOPS) را در هر ثانیه پردازش کنند.

در قلب GPU یک یا چند شیدر یا واحد SIMD وجود دارد که رئوس مستقل، اولیه و قطعات (پیکسل) را پردازش می‌کنند. شیدرها عناصر محاسباتی هستند که برنامه‌های گرافیکی سه بعدی را در هر رأس، در هر پیکسل یا دیگر پایه‌های اولیه اجرا می‌کنند. برنامه‌های شیدر راس، ویژگی‌‌های شی را تغییر می‌دهند تا کنترل موقعیت، حرکت، نورپردازی راس و رنگ را امکان پذیر کنند. برنامه‌های شیدر پیکسل یا قطعه، رنگ پیکسل نهایی، سایه‌ها، بافت شی و نور را محاسبه می‌کنند و می‌توانند برای افزودن جلوه‌های ویژه به صحنه با افزودنی‌هایی مانند محو کردن، بهبود لبه‌ها یا فیلتر کردن، برنامه‌ریزی شوند. همچنین انواع جدیدتری از برنامه‌های شیدر از جمله هندسه، تسلاسیون و شیدرهای محاسباتی وجود دارد.

معرفی GPU گوشی

شیدرهای محاسباتی مانند آن‌هایی که در OpenGL ES 3.1 هستند برای رندر گرافیکی پیشرفته مفید هستند، جایی که می‌توانید زمینه‌های محاسبات سه بعدی و GPU را برای اضافه کردن جلوه‌های واقعی مانند پردازش فیزیک (حرکات موج طبیعی و باد یا انفجارهای واضح در بازی) را با هم ترکیب کنید. پردازنده‌های گرافیکی همچنین می‌توانند به طور موثر از یک واحد شیدر تا هزاران واحد شیدر به هم پیوسته و گروه بندی شده برای افزایش عملکرد و موازی سازی بر اساس برنامه هدف از اینترنت اشیا و موبایل گرفته تا محاسبات علمی با کارایی بالا (HPC)، مقیاس شوند. طرح‌های شیدر با کارایی بالا می‌توانند فرکانس بیش از 1.2 گیگاهرتز اجرا کنند و میلیاردها دستورالعمل را در هر چرخه برای پردازش گرافیک، OpenCL، OpenVX (پردازش بینایی) و موارد دیگر انجام دهند.

هر طراحی نقاط قوت خود را دارد و باید برای دستیابی به بهینه ترین راه حل (قدرت، پهنای باند، اشتراک منابع و غیره) پشت سر هم کار کند. بهترین طرح‌ها از معماری سیستمی ناهمگن استفاده می‌کنند که بر اساس نقاط قوت هر هسته پردازشی، بارهای کاری را تقسیم می‌کند یا تخصیص می‌دهد. GPU همچنین در حال تبدیل شدن به بخش مهمی از سیستم است زیرا صنعت به سمت بهینه سازی‌های سطح پلتفرم حرکت می‌کند، جایی که GPU برای برنامه‌های فشرده محاسباتی فراتر از گرافیک استفاده می‌شود. توجه داشته باشید که در طراحی‌های ترکیبی امروزی، بلوک‌های محاسباتی دیگری از جمله DSP، FPGA و دیگر هسته‌های خاص وظیفه وجود دارند که می‌توانند همراه با ترکیب CPU-GPU استفاده شوند.

معرفی پردازنده GPU در گوشی اندروید

تشخیص پردازنده گرافیکی موبایل

در بررسی جی پی یو موبایل، در گوشی‌های هوشمند، GPU (واحد پردازش گرافیکی) بخش مرکزی سخت افزار سیستم است. در واقع می‌توان گفت GPU با CPU متفاوت است، چون که CPU مغز دستگاه است و تمام محاسبات سنگین و منطق پشت صفحه را مدیریت می‌کند. در واقع این مبحث برای دوست داران گیمر از اهمیت بالاتری برخوردار داشته زیرا جی پی یو یک اصل اساسی برای اجرای هرچه بهتر بازی های اندرویدی بوده که اگر این مورد از مزایا و ویژگی های بالاتری برخوردار باشد قطعا شاهد کیفیت بهتری خواهیم بود. هرچند پردازنده گرافیکی به تنهایی در این زمینه نقش نداشته زیرا قطعات دیگر نظیر صفحه نمایش و سی پی یو و تراشه از دیگر گزینه هایی هستند که برای اجرای بازی درگیر خواهند شد اما اصلی ترین آنها جی پی یو بوده است. در ادامه باما همراه باشید که قصد داریم قوی ترین گوشی با پردازنده را برای شما عزیزان معرفی کنیم.

معرفی عملکرد GPU گوشی

واحدهای پردازشگر گرافیکی (GPU) بخشی ضروری از اکثر گوشی‌های هوشمند مدرن هستند. کاربرد پردازنده گرافیکی گوشی این است که عملکرد را در رندر فیلم‌ها، بازی‌ها و سایر گرافیک‌ها بهبود می‌بخشند. در واقع اصلی ترین هدف از جداسازی پردازنده گرافیکی از تراشه و دیگر قطعات رشد اختصاصی آن بوده است. امروزه شاهد ساخت بازی های گرافیکی و آنلاین بسیاری بوده ایم که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بوده اند. بی تردید این مورد نیازمند یک زیرساخت قدرتمند بوده که اگر نتوان آنرا توسط پردازنده گرافیکی تحت پوشش قرار داد بی شک شاهد رویداد های ناخوشایندی در گوشی و هنگام بازی خواهیم بود. همین مورد سبب شد  تا شرکت های سازنده گوشی های هوشمند برای پردازنده های گرافیکی ویژگی های اختصاصی خوبی را درنظر بگیرند که با استفاده از آنها شاهد اجرای هرچه بهتر بازی های اندرویدی خواهیم بود. برای یافتن سوال اینکه چگونه پردازنده گرافیکی گوشی را بفهمیم باما همراه باشید.

آیا GPU مهم است؟

پردازنده GPU یکی از اجزای بسیار مهم یک سیستم است، و در بسیاری از موارد، حتی از CPU برای اجرای انواع خاصی از بازی‌ها بسیار مهم‌تر است. GPU یک پردازنده تک تراشه ای است که عمدتاً برای مدیریت و بهبود عملکرد ویدئو و گرافیک استفاده می‌شود. بطور کلی نمیتوان گفت که فلان قطعه در گوشی هوشمند کاربردی نداشته زیرا ساخت و پیاده سازی قطعات برپایه ارتباطی بوده که با یکدیگر داشته اند. در این میان اگر قطعه ای با خرابی مواجه شود قطعا شاهد از کار افتادن گوشی خواهید بود زیرا مدار خدمات رسانی در بخشی از گوشی قطع شده که این مورد میتواند اهمیت قطعات گوشی به خصوص جی پی یو را نمایان کند. با این اوصاف هنوزهم بسیاری از افراد بدنبال انواع پردازنده گرافیکی موبایل هستند که در ادامه قصد داریم شمارا با آنها آشنا کنیم.

 

آیا گوشی GPU دارد؟

هر گوشی هوشمند دارای یک GPU به شکلی برای تولید تصاویر است. این یک بخش اساسی از ساختار تلفن است. بدون GPU در گوشی‌های هوشمند، امکان داشتن بازی‌های با کارایی بالا یا داشتن رابط کاربری با کیفیت بالا غیرممکن خواهد بود. معماری یک GPU تقریبا شبیه به یک CPU است. امروزه تمام گوشی های هوشمندی که عرضه میشوند از یک پردازنده گرافیکی برخوردار بوده اند اما گاهی اوقات شاهد نسخه و مدل هایی خواهیم بود که در دنیای کنونی چندان محبوب نیستند. شرکت هایی نظیر اپل برای محصولات خود از تراشه و پردازنده های اختصاصی استفاده میکنند که این مورد میتواند پاسخی برای سوال شما در این زمینه باشد. رفته رفته در حال نزدیک شدن به لیست بهترین پردازنده گرافیکی گوشی موبایل 2022 هستیم که پیشنهاد میشود باما همراه باشید زیرا نکات خوبی را برایتان آماده سازی نموده ایم.

 

معنی کامل GPU چیست؟

با توجه به بررسی جی پی یو موبایل، واحد پردازش گرافیکی (GPU) یک مدار الکترونیکی تخصصی است که برای دستکاری و تغییر سریع حافظه برای تسریع در ایجاد تصاویر در یک فریم بافر در نظر گرفته شده برای خروجی به یک دستگاه نمایش طراحی شده است.

 

GPU به زبان ساده چیست؟

مخفف عبارت Graphics Processing Unit است. GPU یک پردازنده است که برای مدیریت عملیات گرافیکی طراحی شده است. این شامل محاسبات دوبعدی و سه بعدی می‌شود، اگرچه پردازنده‌های گرافیکی عمدتاً در ارائه گرافیک‌های سه بعدی برتری دارند. با این اوصاف امروزه شاهد ارتقاء این فناوری در حوزه بازی های اندرویدی بوده ایم که بسیاری از بازی ها جهت اجرای هرچه بهتر خود نیازمند یکسری ویژگی های اولیه در پردازنده های گرافیکی بوده اند که در ادامه توضیحات بیشتری را بازگو خواهیم نمود.

 

تشخیص پردازنده گرافیکی موبایل

کدام پردازنده گرافیکی موبایل بهتر است

متاسفانه اطلاعات پردازنده گرافیکی روی جعبه گوشی یا در قسمت About Phone درج نشده است. برای پیدا کردن GPU گوشی خود می‌توانید آن را به صورت آنلاین بررسی کنید. یا این که می‌توانید نحوه بررسی آن را مستقیماً در تلفن یاد بگیرید. این راهنما به شما آموزش می‌دهد که چگونه انواع جی پی یو موبایل اندرویدی را بررسی کنید.

هر سازنده CPU از یک GPU خاص استفاده می‌کند. به عنوان مثال، تمام پردازنده‌های کوالکام برای اندروید با پردازنده‌های گرافیکی Adreno جفت شده‌اند. پردازنده‌های گرافیکی Adreno توسط خود کوالکام تولید می‌شوند. اسنپدراگون 845 کوالکام را با پردازنده گرافیکی آدرنو 630 و اسنپدراگون 855 با پردازنده گرافیکی آدرنو 855 جفت شده خواهید یافت. به طور مشابه، پردازنده‌های تولیدکنندگانی مانند سامسونگ و هواوی با پردازنده‌های گرافیکی Mali جفت می‌شوند. پردازنده‌های مدیاتک نیز از پردازنده‌های گرافیکی Mali استفاده می‌کنند که توسط هلدینگ‌های ARM توسعه یافته‌اند.

چگونه gpu را فعال کنیم؟ این مراحل ساده برای پیدا کردن GPU یک گوشی اندرویدی است.

  • برای تشخیص پردازنده گرافیکی موبایل، مطمئن شوید که گوشی شما به اینترنت متصل است. اکنون فروشگاه Google Play را باز کنید.
  • از Play Store، Hardware Info را پیدا کنید.
  • به محض اینکه این برنامه را پیدا کردید، آن را نصب کنید.
  • برای تشخیص پردازنده گرافیکی موبایل، برنامه را باز کنید.
  • در اینجا، گزینه‌های پردازنده، حافظه و OpenGL را خواهید یافت. نسخه GPU درست در کنار گزینه‌های OpenGL نوشته شده است. برای مثال می‌توانید Adreno 630 را که در کنار OpenGL نوشته شده است، مشاهده کنید. این پردازنده گرافیکی OnePlus 6 است. GPU شما بسته به گوشی شما می‌تواند متفاوت باشد.

برای یافتن بهترین پردازنده گرافیکی گوشی باید بخش های دیگری را مورد بررسی قرار دهید که در این زمینه نمیتوان گفت فلان گوشی بهترین قطعه گرافیکی را در خود جای داده زیرا این مورد بستگی به قطعات دیگر نظیر تراشه و سی پی یو و … داشته که ارتباط کلی آنها میتواند شمارا با یک گوشی گیمینگ مواجه کند. بطور کلی امروزه در بین گوشی های اندرویدی شاهد 3 پردازنده گرافیکی بنام های : Mali ، Aderno و ARM بوده ایم که هر یک نسبت به سخت افزار های دیگر شامل ویژگی و مشخصات مختلفی بوده اند.

نظر شما در خصوص بهترین GPU گوشی چیست ؟ ایا با توجه به فناوری روز دنیا میتوان گفت که یک مدل نسبت به گزینه های دیگر در جایگاه بهتری قرار داشته یا خیر ؟ شما عزیزان میتوانید تمام پرسش و سوالات و اطلاعات خود در خصوص پردازنده های گرافیکی را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید که اینکار نه تنها سبب رشد بهتر مقاله خواهد شد بلکه میتواند به تکمیل شدن مقاله مربوط به معرفی قویترین جی پی یو موبایل نیز کمک شایانی نماید.

سخن پایانی

همان طور که در بررسی جی پی یو موبایل و معرفی GPU گوشی خواندید، پردازنده GPU گوشی اندرویدی نقش مهمی در پردازش گرافیک دارد. یک GPU مسئول تمام بازی‌هایی است که شما انجام می‌دهید. روان بودن یک بازی ارتباط مستقیمی با GPU گوشی هوشمند اندرویدی شما دارد. علاوه بر این، بازی‌ها گاهی اوقات تنها از چند پردازنده گرافیکی پشتیبانی می‌کنند. در آن زمان است که باید بدانید که گوشی اندرویدی شما چه پردازنده گرافیکی دارد تا بتوانید از سازگاری گوشی اندرویدی خود با یک بازی یا برنامه مطلع شوید یا این که بدانید کدام پردازنده گرافیکی موبایل بهتر است. برای شناخت بهترین پردازنده گرافیکی گوشی باما همراه باشید که شما عزیزان میتوانید نظرات خود در مورد این مقاله را برایمان ارسال کنید و با دیگر کاربران سایت به تعامل بپردازید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402