اندروید 14 منتشر شد؛ با تغییرات و ویژگی های جدید این نسخه آشنا شوید

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آپدیت اندروید ۱۴ به‌عنوان آخرین نسخه از سیستم‌عامل موبایل گوگل، بالاخره منتشر شد. با پلازا همراه باشید تا با ویژگی های اندروید 14 و همچنین تغییرات و امکانات جدیدی که نسبت به نسخه قبلی Android در اختیارمان قرار می‌دهد آشنا شویم.

نسخه نهایی اندروید 14 کمی دیرتر از زمان معمول منتشر شد. گوگل بالاخره پس از ماه‌ها تست این نسخه را برای پیکسل‌های خود در دسترس قرار داده است و طی چند ماه آینده نیز شاهد انتشار آن برای گوشی‌های دیگر برندها مثل سامسونگ و شیائومی خواهیم بود. البته ویژگی های اندروید 14 نسبت به نسخه قبلی خیلی زیاد نیستند ولی می‌توان گفت در مقایسه با تغییراتی که اندروید 13 نسبت به اندروید 12 داشت، این نسخه با تغییرات بیشتری همراه شده است.

فهرست مطالب

ویژگی های اندروید 14

تغییرات آپدیت اندروید ۱۴ شامل چندین مورد مختلف می‌شوند که بسته به نحوه استفاده شما از گوشی می‌توانند تاثیر قابل توجهی روی تجربه کاربری داشته باشند.

1. ابزارک های مربوط به قفل صفحه

بررسی Android 14

اپل با سیستم‌عامل iOS 16 دست به تغییرات جالب توجهی در صفحه قفل گوشی‌های خود زد و این قسمت را تا حد زیادی قابل شخصی‌سازی کرد. گوگل نیز بی‌کار ننشسته و در اندروید 14 امکانات بیشتری برای شخصی‌سازی صفحه قفل در اختیارتان قرار می‌دهد.

برای مثال در این نسخه می‌توانید ساعت پیش‌فرض صفحه قفل را بیشتر شخصی‌سازی کنید و حتی پیکربندی صفحه قفل را تغییر داده تا بتوانید داده‌های بیشتری را روی این صفحه نشان دهید. شما همچنین می‌توانید دکمه‌های میانبر پایین صفحه را تغییر دهید و همچنین با نگه داشتن انگشت روی صفحه قفل به صفحه ویرایش و شخصی‌سازی لاک اسکرین هدایت شوید؛ ویژگی‌هایی که البته در برخی پوسته‌های شرکت‌های دیگر مثل سامسونگ نیز از قبل وجود داشت.

2. بهبود پنجره اشتراک گذاری برنامه ها

وِیژگی های اندروید 14

یکی از تغییرات آپدیت اندروید ۱۴ مربوط به صفحه اشتراک گذاری اپلیکیشن‌ها است. برنامه‌ها حالا می‌توانند گزینه‌های کاستوم و اضافی خود را به این صفحه اضافه کنند. برای مثال مرورگر کروم می‌تواند گزینه‌هایی مثل ارسال به دیگر دستگاه‌ها، ساخت کد QR یا کپی کردن لینک را به صفحه سیستمی اشتراک گذاری اندروید اضافه کند و دیگر نیازی به ایجاد یک صفحه اشتراک گذاری جداگانه ندارد.

گوگل همچنین منو اشتراک‌گذاری اندروید را از سیستم جدا و آن را به یک ماژول تبدیل کرده است. به این ترتیب این کمپانی می‌تواند این منو را به‌صورت جداگانه از سیستم‌عامل به‌روزرسانی کند بدون این که نیازی به انتشار یک نسخه جدید از اندروید وجود داشته باشد.

3. پشتیبانی از Ultra HDR؛ از امکانات اندروید 14

یکی از قابلیت های اندروید 14 پشتیبانی از Ultra HDR است. با این قابلیت گوشی قادر است هنگام عکاسی، اطلاعات بیشتری از سنسورها دریافت کرده و در نتیجه عکس‌ها را با رنگ‌های شاداب‌تر و کنتراست بالاتر پردازش کند.

4. محدودسازی امکان نصب برنامه‌های قدیمی از منابع متفرقه

یکی از مهمترین تغییرات اپدیت اندروید 14 مربوط به ویژگی سایدلودینگ یا نصب برنامه‌ها از منابع متفرقه است. در اندروید 14 به‌صورت پیش‌فرض امکان نصب برنامه‌هایی با نسخه SDK پایین‌تر از 23 که در سال 2015 و همراه با اندروید 6 معرفی شد، وجود ندارد. به گفته گوگل از آنجایی که SDK 23 محدودیت‌های بیشتری نسبت به نسخه‌های قبلی دارد، بدافزارها معمولا از نسخه‌های پایین‌تر SDK برای دور زدن محدودیت‌های امنیتی استفاده می‌کنند. به این ترتیب احتمال نصب بدافزار حتی از منابعی غیر از گوگل‌پلی کاهش پیدا خواهد کرد.

5. بهبود امکان دسترسی برنامه‌ها به تصاویر

بررسی Android 14

یکی از تغییرات مهم اندروید 14، بهبود امکان دسترسی برنامه‌ها به تصاویر است. در اندروید 14 این قابلیت شباهت زیادی به iOS دارد. شما می‌توانید سطح دسترسی برنامه‌ها به تصاویر را خودتان مشخص کنید. مثلا می‌توانید فقط امکان دسترسی به تصاویری که خودتان مشخص می‌کنید را به یک برنامه بدهید یا اجازه دسترسی به کل تصاویر یا هیچکدام از آن‌ها را به برنامه بدهید.

6. پشتیبانی از کشیدن و رها کردن هنگام سوییچ بین برنامه‌ها؛ امکانات اندروید 14

یکی دیگر از امکانات Android 14 که با الهام از iOS به این نسخه آمده امکان کشیدن و رها کردن یک آیتم از یک برنامه با یک دست و سپس رفتن به یک برنامه دیگر با دست دیگر و رها کردن آن آیتم در برنامه دوم است. با این ویژگی می‌توانید متن یا تصاویر را با کشیدن و رها کردن به یک برنامه دیگر انتقال دهید.

7. بزرگ‌تر شدن فونت گوشی

وِیژگی های اندروید 14

امکان بزرگ یا کوچک کردن فونت از سال‌ها قبل در اندروید وجود داشته است اما در اندروید 14 حداکثر بزرگی فونت‌ها افزایش پیدا کرده و به 200 درصد رسیده است. این در حالی است که در اندروید 13 گوشی‌های پیکسل شما فونت‌ها را می‌توانستید تا حداکثر 130 درصد افزایش دهید. گوگل همچنین می‌گوید این افزایش به‌صورت غیرخطی اعمال می‌شود؛ به این معنی که اندازه سرتیترهای منوها که از قبل فونت بزرگ دارند ممکن است تغییر نکند ولی فونت زیرمنوها بزرگ‌تر شود.

افزون بر این در این نسخه امکان تغییر اندازه فونت از منو تنظیمات سریع گوشی نیز وجود خواهد داشت.

8. اضافه کردن میانبر ساعت به نوار نوتیفیکیشن؛ امکانات اندروید 14

پیشتر در اندروید 11 می‌توانستید در نوار نوتیفیکیشن روی ساعت بزنید و به تنظیمات ساعت گوشی بروید. این ویژگی در اندروید 12 حذف شد اما در اندروید 14 دوباره بازگشته است. حالا با لمس کردن ساعت می‌توانید مستقیما به اپلیکیشن ساعت بروید و به تنظیمات زنگ هشدار و خود ساعت دسترسی پیدا کنید.

9. آیکون جدید برای شارژ باتری

در اندروید 14 پس از اتصال گوشی به شارژ، یک پس‌زمینه دور آیکون باتری گوشی ظاهر خواهد شد که به شما اطلاع می‌دهد گوشی در حال شارژ است. این نشانگر بیشتر از قبل جلب توجه می‌کند و به شما اطلاع می‌دهد که گوشی به برق متصل است.

10. نمایش تاریخ ساخت و تعداد چرخه باتری

در اندروید 14 امکان دسترسی به اطلاعات جدید باتری مثل تاریخ ساعت و تعداد چرخه‌های آن وجود دارد. این اطلاعات در قسمت Settings > About Phone > Battery Information قابل دسترسی هستند اما ممکن است در پوسته‌های One UI و یا MIUI قابل نمایش نباشند.

11. نوتیفیکیشن‌ها با فلاش دوربین یا روشن و خاموش شدن صفحه

تغییرات آپدیت اندروید ۱۴

گوگل در اندروید 14 امکان اطلاع از نوتیفیکیشن با استفاده از فلاش دوربین یا خود صفحه نمایش را فراهم می‌کند. تنظیمات این حالت در بخش Accessibility قرار دارد و شما می‌توانید از فلاش دوربین، صفحه نمایش یا هردو برای اطلاع از نوتیفیکیشن‌های جدید استفاده کنید.

در صورتی که نمایشگر را انتخاب کنید می‌توانید رنگ نمایشگر هنگام روشن و خاموش شدن برای اطلاع‌رسانی از یک نوتیفکیشن را هم مشخص کنید. هرچند امکان انتخاب الگوی فلش یا شخصی‌سازی آن برای برنامه‌ها به‌صورت جداگانه وجود ندارد و تنها می‌توانید آن را خاموش یا روشن کنید.

12. اطلاع‌رسانی در صورت اعمال تغییرات در سیاست‌های حریم خصوصی برنامه‌ها

یکی از قابلیت های اندروید 14 که به امنیت کاربران متمرکز است مربوط به اشتراک گذاری داده‌ها توسط برنامه‌ها است. در نسخه‌های قبلی در صورتی که یک برنامه سیاست‌های حریم خصوصی خود را تغییر می‌داد، شما از این تغییر مطلع نمی‌شدید و همچنان از برنامه مثل قبل استفاده می‌کردید. در اندروید 14 اما یک پنجره پاپ‌آپ دریافت خواهید که شما را از هرگونه تغییرات مربوط به این سیاست‌ها و همچنین نحوه استفاده برنامه از داده‌های شما، مطلع می‌کند.

13. اضافه شدن اپلیکیشن Health Connect

بررسی Android 14

اپلیکیشن Health Connect یک برنامه جامع از گوگل برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به سلامت و ورزش شما از دیگر اپلیکیشن‌های ورزشی و سلامتی است. این برنامه در حال حاضر در مرحله بتا است اما در اندروید 14 قرار است به‌عنوان یک برنامه پیش‌فرض اندروید در گوشی‌های با این سیستم‌عامل نصب شود.

با استفاده از این برنامه می‌توانید اطلاعات ورزشی و سلامتی خود را بین اپلیکیشن‌های مختلف به‌اشتراک بگذارید و یا به‌صورت یکجا به تمامی این اطلاعات دسترسی پیدا کنید.

14. تغییر نسبت تصویر برنامه‌ها

وِیژگی های اندروید 14

برخی برنامه‌ها مثل اینستاگرام دارای نسخه سازگار با دستگاه‌هایی با نمایشگر بزرگ‌تر نیستند و به همین خاطر در این گوشی‌ها به درستی نمایش داده نمی‌شوند. اندروید 14 این امکان را به شما می‌دهد تا نسبت تصویر این برنامه‌ها را تغییر داده و آن‌ها را به‌صورت تمام صفحه اجرا کنید. می‌توانید با مراجعه به صفحه مربوط به هر اپلیکیشن در بخش Apps و انتخاب Aspect ratio نسبت تصویر را به شکل جداگانه برای هر برنامه انتخاب کنید.

15. امکان ساخت والپیپر با هوش مصنوعی

در اندروید 14 شما می‌توانید با استفاده از هوش مصنوعی یک والپیپر بسازید. کافی است یک پرامپت برای هوش مصنوعی بنویسید تا برای شما یک والپیپر منحصر به فرد ایجاد کند. این قابلیت البته ظاهرا فعلا در گوشی‌های سری پیکسل 8 قابل استفاده خواهد بود.

قابلیت های اندروید 14

علاوه بر آن امکان ساخت والپیپر اموجی نیز وجود دارد. کافی است یک اموجی مورد علاقه خود را همراه با رنگ مدنظرتان انتخاب کنید تا گوشی یک والپیپر جدید از همان اموجی با همان رنگی که انتخاب کرده‌اید، مثل تصویر بالا، برایتان بسازد.

تاریخ انتشار آپدیت اندروید 14

در حال حاضر آپدیت اندروید ۱۴ برای گوشی‌های پیکسل گوگل در دسترس قرار گرفته است و احتمالا طی ماه‌های آینده شاهد انتشار آن برای دیگر گوشی‌ها نیز خواهیم بود. سامسونگ این آپدیت را همراه رابط کاربری One UI 6 و شیائومی نیز آن را با رابط کاربری MIUI 15 منتشر خواهند کرد.

سخن پایانی

ویژگی های اندروید 14 همانطور که در ابتدای مطلب نیز گفته شد بسیار بیشتر از تغییرات مربوط به اندروید 13 هستند. گوگل در این نسخه تمرکز بیشتری به شخصی‌سازی صفحه قفل گوشی و همچنین امکانات و ابزارهای امنیتی و مبتنی بر هوش مصنوعی داشته است. نظر شما در مورد آپدیت اندروید ۱۴ چیست؟ آیا گوشی خود را به این نسخه بروزرسانی خواهید کرد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402