راهنمای خرید لپ تاپ استوک؛ نکاتی که باید قبل از خرید لپ تاپ های کارکرده بدانید

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم / راهنمای خرید لپ تاپ استوک
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک می‌توانید با نکات قبل از خرید یک لپتاپ کارکرده آشنا شوید. خرید یک لپ‌تاپ دست دو مانند خرید هر دستگاه الکترونیکی دیگری نیازمند دقت و توجه زیادی است چرا که ممکن است ناخواسته و با نادیده گرفتن یک فاکتور مهم، لپتاپی خریداری کنید که بعدا نتوانید آنگونه که می‌خواهید از آن استفاده کنید.

نحوه خرید لپتاپ دست دوم به نسبت خرید یک لپ تاپ نو متفاوت و نیازمند درنظر گرفتن فاکتورهای بیشتری است. یک لپ تاپ دسته دوم که چند سال پیش وارد بازار شده باشد همچنان برای استفاده عده‌ای مثل استفاده از اینترنت، انجام تماس‌های ویدیویی، پروژه‌های دانشجویی و چت کردن با دوستان گزینه بسیار خوبی است. همچنین یک مزیت خرید لپتاپ دست دوم، قیمت پایین‌تر آن نسبت به مدل‌های جدید است.

با این حال خرید لپ تاپ دسته 2 ریسک‌های خاص خودش را دارد. درست مثل خرید یک خودرو کار کرده، باید چندین مورد مختلف را از قبل درنظر داشته و بررسی کنید تا پس از خرید لپ تاپ دسته دوم به مشکل برنخورید. اما در خرید لپ تاپ دست دوم به چه نکاتی توجه کنیم؟

با این مقاله از پلازا با راهنمای کامل خرید لپتاپ دست دوم همراه ما باشید.

در ویدیوی زیر می‌توانید با «نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ دست دوم» آشنا شوید.

فهرست مطالب

راهنمای خرید لپ تاپ استوک و دست دوم

پیش از خرید لپتاپ کارکرده باید به نکات و راهنمای های قبل از خرید توجه داشته باشید و لپ تاپ موردنظر را از جوانب مختلفی مورد بررسی قرار دهید. به طور کلی نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ دست دوم اقساطی به سه بخش اصلی تبدیل می‌شوند: وضعیت فیزیکی، شماره مدل دستگاه و مشخصات داخلی.

حداقل و حداکثر مشخصات سخت افزاری در خرید لپ تاپ دست دوم

اما به طور دقیق‌تر نکات قبل از خرید لپتاپ کارکرده کدام موارد هستند که باید بیشتر از همه به آن‌ها توجه کنیم؟ یکی از چیز هایی که برای خرید لپ تاپ استوک یا لپ تاپ کار کرده باید بدانید مشخصات سخت‌افزاری است. بیشتر کاربران می‌توانند در یک سایت خرید لپ تاپ دست دوم لپ‌تاپی با حداقل مشخصات مورد نیاز تهیه کنند. اگر قصد دارید از لپ‌تاپ برای انجام کارهای روزمره و سبک مثل استفاده از اینترنت، ویدیو چت و نرم‌افزارهایی مثل ورد استفاده کنید به دنبال این مشخصات باشید:

1. پردازنده ؛ راهنمای خرید لپ تاپ کارکرده

یکی از نکات بسیار مهم هنگام خرید لپ تاپ استوک پردازنده است. یک پردازنده نسل هفتم یا جدیدتر اینتل را انتخاب کنید. به طور دقیق‌تر مدل‌هایی که با Core i3 یا Core i5 و یا Core i7 شروع و پس از آن‌ها عدد 7 یا بالاتر در نام مدلشان است مثل Core i3-10110U یا Core i7-8650U.

همچنین بخوانید :

2. کارت گرافیک

علاوه بر پردازنده کارت گرافیک هم اهمیت بالایی دارد. این دو قطعه، مهمترین قطعات لپ تاپ شما هستند و بیشتر کارها را انجام می‌دهند. به همین دلیل سلامت و قدرتشان اهمیت بسیار بالایی دارد. بسیاری از لپ‌تاپ‌های ارزان با گرافیک مجمع پردازنده عرضه می‌شوند. این مدل‌ها برای کارهای سبک و روزمره کافی هستند و هرچقدر هم نسل پردازنده بالاتر باشد، پردازنده گرافیکی آن هم قدرتمندتر است.

3. رم

مورد بعدی در این راهنمای خرید خرید لپ تاپ دسته 2، رم است. برای استفاده از اینترنت و برنامه‌های سبک به حداقل 4 گیگ رم نیاز دارید. اما در حالت ایده‌آل سعی کنید لپ‌تاپی که خریداری می‌کنید حداقل 8 گیگابایت رم داشته باشد. همچنین می‌توانید پیش از خرید مطمئن شوید که لپ‌تاپ قابلیت ارتقا رم را دارد. گرچه بسیاری از لپ‌تاپ‌ها چنین امکانی ندارند.

4. حافظه

یک هارد 128 گیگابایتی یا بالاتر SSD بهتر از یک هارد مکانیکی با ظرفیت بیشتر است. با این حال می‌توانید با خرید یک لپ‌تاپ با هارد مکانیکی و سپس جایگزین کردن آن با یک هارد SSD مقداری در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم / نکات مهم پیش از خرید لپ تاپ استوک

5. نوع نمایشگر

یکی از نکات قبل از خرید لپتاپ دسته 2 برای آن‌هایی که به دنبال خرید در دسته نوت‌بوک‌ها هستند نمایشگر و نوع پنل آن است. به دنبال مدلی باشید که پنل آن از نوع IPS باشد. این پنل‌ها رنگ‌ها را شاداب‌تر نمایش می‌دهند و زاویه دید بهتری نسبت به پنل‌های ارزان TN دارند. در مشخصات لپ‌تاپ‌های دسته دوم کمتر به نوع پنل اشاره می‌شود، اما معمولا بیشتر نمایشگرهای 1080p از نوع IPS هستند.

6. رزولوشن نمایشگر

رزولوشن 1080×1920 بهترین کیفیت را دارد، اما بسیاری از لپ‌تاپ‌های قدیمی رزولوشن 900×1440 یا 900×1600 دارند. تحت هر شرایطی سعی کنید از رزولوشن 768×1366 دوری کنید؛ چرا که این نمایشگرها کیفیت پایینی دارند و اکثرا از نوع TN هستند.

احتمالا این مطالب رو هم دوست داشته باشید
thumbnail
مشخصات یک لپ تاپ خوب چیست؟ هر آنچه باید پیش از خرید ...
تیم پلازا17 فروردین 1402 11:30
thumbnail
جدیدترین و بهترین لپ تاپ های 2020 و 2021 برای کارهای گرافیکی
رضوان بهمن08 اسفند 1400 13:30
thumbnail
معرفی بهترین لپ تاپ های جهان در سال 2021
نگار رئیسی09 بهمن 1400 13:30
thumbnail
بهترین لپ تاپ های لنوو 2020 ؛ اقتصادی های محبوب بازار ...
تیم پلازا24 تیر 1400 09:00

راهنمای خرید لپ تاپ استوک و دست دوم با مشخصات رده بالا

اما حالا نکاتی برای خرید لپ تاپ دست دوم برای کسانی که می‌خواهند لپ‌تاپشان سرعت بالاتری داشته و بتواند برنامه‌های سنگین را اجرا کند. مواردی که برای خرید لپ تاپ استوک گیمینگ نیز می‌توانید درنظر داشته باشید:

1. پردازنده؛ از مهمترین نکات خرید لپ تاپ استوک

به دنبال پردازنده نسل هشتم یا بالاتر اینتل یا سری 3000 و 4000 و 5000 رایزن از AMD باشید. این پردازنده‌ها، پردازنده‌های متوسط و رو به بالای خوبی هستند که می‌توانند هنگام پخش ویدیو 4K یا اتصال به مانیتورهای 4K به کار بیایند. آن‌ها همچنین دارای هسته‌های اضافی هستند که هنگام اجرای برنامه‌های سنگین و یا باز کردن چندین زبانه مختلف می‌توانند به کمک سیستم بیایند.

2. کارت گرافیک

برای استفاده سنگین از لپتاپ به یک پردازنده گرافیکی قدرتمند احتیاج دارید. هرگز به سراغ مدل‌هایی که گرافیک مجمع دارند نروید چرا که بعدا پشیمان خواهید شد. همانطور که در بالا گفتیم این مدل‌ها بیشتر مناسب کاربرانی هستند که استفاده سبکی از لپتاپ دارند. اگر بخواهید برنامه‌های سنگین یا بازی‌های روز را اجرا کنید به لپ‌تاپی با حداقل گرافیک GTX 1650 یا Radeon RX 5500 و گرافیک‌های قدیمی‌تر مثل GTX 1050 یا RX 570 با حداقل 4 گیگابایت وی‌رم نیاز دارید.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم / راهنمای خرید لپ تاپ کارکرده

3. رم

برای استفاده اکثر کاربران، رم 8 گیگابایت کافی است. تنها اگر هدفتان از خرید لپ تاپ دسته دو اجرای بهترین بازی‌ها یا برنامه‌هایی نظیر فوتوشاپ، لایت‌روم و پریمیر است به دنبال سیستمی با رم بالاتر باشید.

4. حافظه

برای حافظه بهتر است از یک حافظه SSD با ظرفیت 256 گیگابایت استفاده کنید. به اندازه‌ای که فضا برای سیستم عامل و مهمترین برنامه‌های سیستم وجود داشته باشد. می‌توانید برای ذخیره کردن سایر موارد از حافظه‌های ابری یا هاردهای اکسترنال استفاده کنید.

5. نوع نمایشگر

مانند بالا بهترین نوع نمایشگر پنل IPS است که در لپ‌تاپ‌های جدیدتر بیشتر می‌توان آن را پیدا کرد.

6. رزولوشن

به طور کلی رزولوشن 1080p بهترین تعادل میان کیفیت و عمر باتری برای یک لپ تاپ را دارد. شاید هنگام خرید لپ تاپ دسته دوم ایسوس یا دیگر برندها به لپ‌تاپ‌هایی با نمایشگر 4K هم بربخورید، اما چنین نمایشگرهایی هم قیمت لپ‌تاپ را بالا می‌برند و مناسب کسانی که به دنبال خرید لپ تاپ استوک ارزان هستند نیستند و هم عمر باتری دستگاه را کاهش می‌دهند.

مشخصات بالا بهترین مشخصات سخت‌افزاری برای کاربرانی که استفاده سبک و یا سنگین دارند است. بهتر است به طور کلی از پردازنده‌های قدیمی یا کند مثل سری سلرون یا پنتیوم و نسل‌های اول تا هفتم سری Core اینتل و سری A پردازنده‌های AMD دوری کنید؛ زیرا این پردازنده‌ها قدرت کافی ندارند و بسیاری از آن‌ها هم با نرم‌افزارهای جدید و حتی ویندوز 11 سازگار نیستند.

نکته مهم دیگری که بهتر است برای خرید لپ تاپ کارکرده خوب مدنظر قرار دهید برند است. برند از مشخصات مهم لپ تاپ های استوک است. بهتر است برندی را خریداری کنید که لپ‌تاپ‌های آن دوام و ماندگاری زیادی داشته باشند. البته مشخص کردن اینکه کدام لپ‌تاپ‌ها و کدام مدل‌ها استحکام بیشتری دارند آسان نیست و علاوه بر این نحوه استفاده صاحب قبلی لپ‌‍تاپ هم مهم است.

اما بطور کلی سری تینک‌پد لنوو، Latitude دل و سری پرو یا الیت از HP از بهترین مارک لپ تاپ دست دوم و مدل‌هایی هستند که بسیار مقاوم هستند و می‌توانند تا سال‌ها کار کنند. همچنین این مدل‌ها معمولا ضخامت بیشتری داشته و قابل سرویس هستند. به این معنی که شما پس از خریدشان می‌توانید قطعاتی مثل رم یا حافظه را ارتقا دهید تا به شکل بهتری پاسخگوی نیازهای شما باشند.

خرید لپ تاپ دست دوم - نکات مهم هنگام خرید لپ تاپ دست دوم

توجه به مشخصات ظاهری و فیزیکی ؛ راهنمای خرید لپ تاپ استوک

علاوه بر مشخصات فنی باید در هنگام خرید لپ تاپ دست دوم به مشخصات ظاهری و فیزیکی لپ‌تاپ هم توجه زیادی نشان دهید. موارد زیر نکات مهم قبل از خرید لپتاپ کارکرده هستند که باید به آن‌ها توجه زیادی کنید.

1. نظرات سایر کاربران؛ راهنمای خرید لپ تاپ کارکرده

مانند خرید یک دستگاه نو، یکی از نکات مهم پیش از خرید لپ تاپ استوک هم نظرات سایر کاربران درمورد آن مدل است. ابتدا نقد و بررسی وبسایت‌ها و سایر کاربران در مورد لپ‌تاپ را بخوانید و مطمئن شوید لپ‌تاپی که انتخاب کردید مناسب شما است.

2. از فروشنده رسید معتبر بخواهید

از فروشنده بخواهید به شما رسید لپ‌تاپ را بدهد؛ به این ترتیب مطمئن می‌شوید که او لپ‌تاپ را از فروشگاه معتبری خریداری کرده و دستگاه دزدی نیست. اگر او لپ‌تاپ را به صورت آنلاین خریداری کرده و رسید ندارد، از او بخواهید رسید انتقال پول را به شما نشان دهد. اگر رسید آنلاین را هم نداشت حتما از فروشنده بخواهید جعبه لپ‌تاپ و لوازم جانبی را به شما نشان دهد. می‌توانید شماره سریال لپ‌تاپ در سیستم عامل را با شماره سریال روی جعبه مطابقت دهید و مطمئن شوید لپ‌تاپ اصل است. همچنین اگر فروشنده مدعی است که لپ‌تاپ همچنان شامل گارانتی می‌شود حتما باید رسید خرید را هم همراه دستگاه به شما بدهد؛ وگرنه پول اضافی برای گارانتی دادید که نمی‌توانید از آن استفاده کنید.

راهنمای خرید لپ تاپ کارکرده / نکات خرید لپ تاپ دست دوم

3. بدنه لپ‌تاپ را بررسی کنید

خط و خش روی بدنه لپ‌تاپ یکی از موارد آزاردهنده این دستگاه‌ها هستند. به خصوص هنگام خرید لپ تاپ استوک مایکروسافت حتما آن را بررسی کنید تا خط یا ضربه خوردگی نداشته باشد. البته اگر قیمت لپ تاپ استوک که انتخاب کردید از حد معقول بازار پایین‌تر است، می‌توانید این خط و خش‌ها را نادیده بگیرید. اما اگر روی لپ‌تاپ یا پایین آن فرو رفتگی وجود دارد آن را نخرید؛ چرا که ممکن است قطعات داخلی لپ‌تاپ آسیب دیده باشند و صاحب قبلی به خوبی از دستگاه نگه‌داری نکرده باشد.

4. پردازنده و کارت گرافیک را بررسی کنید ؛ راهنمای خرید لپ تاپ کارکرده

حتما با تست لپ تاپ دست دوم، از سلامت پردازنده و کارت گرافیک اطمینان حاصل کنید. اگر هرکدام از این دو قطعه درست کار نکنند بهتر است یک لپ‌تاپ جدید خریداری کنید چرا که در آینده نمی‌توانید آن‌ها را تعویض کنید. پردازنده را می‌توانید با دانلود نرم‌افزارهای استرس تست پردازنده مثل برنامه Prime95 یا برنامه Aida64 چک کنید. اگر لپ‌تاپ حین اجرای تست بشکل ناگهانی خاموش شد پس پردازنده حتما یک مشکلی دارد یا اینکه به دلیل گرد و خاک فراوان به خوبی خنک نمی‌شود.

پردازنده گرافیکی را هم به همین شکل یا با اجرای بازی‌ها یا برنامه‌های بنچمارکی مثل برنامه 3DMark تست کنید. اگر هنگام اجرای بازی یا بنچمارک، صفحه نمایش دچار شکستگی یا پرش و هرگونه تغییر غیرعادی شد، کارت گرافیک دستگاه دچار مشکل است.

5. نمایشگر را بررسی کنید

از دیگر نکات مهم قبل از خرید لپتاپ کارکرده بررسی صفحه نمایش است. با دقت نمایشگر لپ‌تاپ را بررسی کنید و ببینید آیا خط و خش یا پیکسل مرده دارد یا خیر. قرار است بیشتر وقتتان به این نمایشگر نگاه کنید و در آینده حتی یک پیکسل مرده کافی است که از خرید خود پشیمان شوید. به خصوص اگر بخواهید با آن فیلم تماشا کنید. افزون بر این، در برخی مواقع یک پیکسل مرده می‌تواند پیکسل‌های اطراف را هم بسوزاند و سبب شود یک قسمت نمایشگر به کل از کار بیافتد.

راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم / راهنمای خرید لپ تاپ استوک

6. دوربین و بلندگو؛ از نکات مهم در خرید لپ تاپ دست دوم

اگر به دنبال خرید لپ تاپ دسته دوم برای کارتان هستید و می‌خواهید با لپ‌تاپ در جلسات ویدیویی شرکت و از بلندگوی آن استفاده کنید، پس حتما باید وبکم و بلندگو را هم بررسی کنید. در ویندوز می‌توانید برنامه Camera را باز کرده و ببینید آیا وبکم کیفیت خوبی دارد یا آیا اصلا کار می‌کند؟ همچنین می‌توانید به یوتیوب بروید و یک ویدیو پخش کنید و ببینید بلندگوها در چه وضعیتی هستند.

7. کیبورد را آزمایش کنید؛ راهنمای خرید لپ تاپ کارکرده

کیبورد بیشتر لپ‌تاپ‌های دست دوم مشکل دارد. بنابراین حتما برنامه نوت‌پد را باز و کلیدها را آزمایش کنید. حداقل هر کلید را 3 بار فشار دهید و ببینید درست کار می‌کند یا خیر. اگر هنگام فشار دادن کلیدها متوجه شدید برخی از آن‌ها سفت هستند ولی کار می‌کنند، احتمالا آن کلیدها پس از مدتی از کار می‌افتند. البته ممکن است علت این موضوع گرد و خاک زیاد هم باشد.

8. درگاه‌های مادربورد را چک کنید

از دیگر نکات خرید لپ تاپ دست دوم درگاه‌ها هستند. ابتدا درگاه شارژ را بررسی کنید و ببینید اتصال آن به لپ‌تاپ چگونه است. همچنین ببینید درگاه USB یا جک هدست یا اسلات کارت حافظه محکم هستند یا خیر.

9. سلامت باتری را چک کنید

یکی از نکات مهم در خرید لپ تاپ استوک، بررسی وضعیت باتری است. در بیشتر مواقع و هنگام خرید نمی‌توان به درستی سلامت را باتری را بررسی کرد اما با این وجود، با مراجعه به بخش باتری سیستم عامل لپ‌تاپ و مشاهده وضعیت سلامت باتری، می‌توانید ببینید، باتری در چه وضعیتی قرار دارد و تا چه اندازه‌ای می‌تواند به شما شارژ بدهد.

سوالات متداول

1. ایا خرید لپ تاپ دست دوم خوب است؟

بله. همانطور که در این راهنمای خرید لپ تاپ دست دوم و استوک هم گفته شد، با خرید لپ تاپ دسته 2 می‌توانید به اندازه زیادی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید. تنها مشکلی که وجود دارد این است که اگر با بازار محصولات دست دوم آشنا نباشید یا ندانید هنگام خرید لپ تاپ دسته 2 باید به چه مواردی توجه کنید ممکن است سرتان کلاه برود.

2. برای خرید لپ تاپ دست دوم چه نکاتی توجه کنیم؟

همانطور که در این راهنمای خرید لپ تاپ استوک و دست دوم هم گفتیم، ابتدا از سلامت فیزیکی و ظاهری دستگاه اطمینان حاصل کنید و مطمئن شوید مشخصات ادعایی فروشنده با مشخصات اصلی دستگاه یکی است. سپس ببینید آیا مشخصات دستگاه پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود یا خیر. همچنین حتما سعی کنید دستگاه را با رسید یا جعبه اصلی خریداری کنید.

3. بهترین برندها برای خرید لپ تاپ دسته 2 کدام هستند؟

برندهای معتبر مانند دل، اچ‌پی، لنوو و ایسوس که سال‌ها است کیفیت محصولاتشان را اثبات کردند بهترین انتخاب برای خرید لپ تاپ دست دوم هستند.

سخن پایانی

مهمترین راهنمای که می‌توانیم در این راهنمای خرید لپ تاپ استوک ارائه کنیم این است که پیش از پرداخت مبلغ، دستگاه را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهید و مطمئن شوید مشکلی ندارد. نظر شما در مورد خرید لپ تاپ استوک چیست؟ آیا تا به حال تجربه خرید لپ تاپ دسته دوم را داشته‌اید؟

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
جهان بازار
.
12 آبان 1401، 12:11
پاسخ
0
1
یک مقاله عالی و جامع برای لپ تاپ استوک بود دستتون درد نکنه بازهم راجب کالای استوک مقاله بزارید
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402