آغاز بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتور و خودرو از 2 شهریور 1402

آغاز بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتور و خودرو از 15 بهمن 1401
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بیمه شخص ثالث به عنوان یک بیمه اجباری برای تمام وسایل نقلیه زمینی است. اما اگر این بیمه را خریداری نکنید، مشمول جریمه دیرکرد خواهید شد و باید حق بیمه بیشتری را پرداخت کنید. اما بیمه مرکزی برای اینکه هزینه‌های بیمه‌گزار را کاهش دهد، در طی سال، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را در نظر می‌گیرد. همه افرادی که موتور سیکلت یا خودرو دارند می‌دانند که باید بیمه شخص ثالث را خریداری کنند تا در صورت بروز حادثه رانندگی هزینه‌های ایجاد شده را جبران کرد. دقت کنید که اگر بیمه ثالث را به موقع تمدید نکنید، باید هزینه‌های ایجاد شده در حادثه رانندگی را راننده مقصر جبران کند. اما بهتر است که هنگام بخشودگی جرایم برای تمدید بیمه اقدام کنید. در این مطلب سعی داریم درباره اهمیت بیمه ثالث توضیحاتی ارائه کنیم با ما تا انتهای متن همراه باشید.

فهرست عناوین مطلب:

بیمه شخص ثالث خودرو و موتور سیکلت چیست؟

ماهیت بیمه موتور سیکلت و خودرو یکی است و هر دو به جبران خسارت‌های ایجاد شده ناشی از حادثه‌های رانندگی می‌پردازند. در حقیقت بیمه ثالث، هنگام حادثه رانندگی به عنوان یک پشتوانه برای بیمه‌گزار عمل می‌کند. همچنین بیمه ثالث خطر‌های مالی و جانی وارد شده به افراد ثالث را تا سقف تعهدات خود جبران خواهد کرد. به طور کلی در بیمه ثالث به شخص اول، بیمه‌گزار به شخص دوم، بیمه‌گر و به شخص زیان دیده در حادثه، شخص ثالث گفته می‌شود. با توجه به این توضیح مشخص است که این بیمه نامه خسارت‌های وارد شده به شخص سوم، عابر پیاده یا ترک نشین موتور را جبران می‌کند.

محاسبه جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث

جریمه دیرکرد شخص ثالث خودرو

اگر تمدید بیمه شخص ثالث را به موقع انجام ندهید و از مهلت اعتبار آن گذشته باشد، علاوه بر پرداخت حق بیمه پایه باید جریمه دیرکرد هم پرداخت کنید. این جریمه به صورت روزشمار است و اگر جریمه تمدید بیمه بیش از  یکسال باشد باید جریمه 365 روز را پرداخت کرد.

تاثیر جریمه دیرکرد بیمه ثالث بر تخفیف بیمه نامه

با توجه به قانون بیمه مرکزی، اگر بیمه‌گزار از خسارت‌های ناشی از حادثه رانندگی در بیمه نامه استفاده نکند، مشمول تخفیف عدم خسارت بیمه خواهد شد. از طرفی دیگر خرید بیمه ثالث الزامی ‌است و در صورت عدم تمدید، باید جریمه پرداخت شود. اما سوال مهم این است که اگر بیمه‌گزاری تاریخ انقضای بیمه نامه را فراموش کرده باشد و برای تمدید اقدام نکند، تخفیفات عدم خسارت بیمه را تحت تاثیر خواهد گذاشت؟

خیر. اما بهتر است که با یک مثال  توضیح دهیم. فرض کنید خودرویی دارید که به صورت متوالی 6 سال بیمه شخص ثالث را تهیه کرده اما برای تمدید بیمه در سال 7 ام، وقفه‌ای ایجاد شده است. همچنین در این مدت بیمه نامه، خسارتی از بیمه‌گر دریافت نکرده و مشمول تخفیف عدم خسارت شده است. حال اگر بیمه‌گزار، قصد تمدید بیمه را داشته باشد باید جریمه‌های روزهای عدم تمدید بیمه نامه را پرداخت کند و این موضوع تاثیری در تخفیفات بیمه نخواهد داشت.

اما بیمه مرکزی برای فرهنگسازی خرید بیمه، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را در مدت زمان‌های مشخصی در نظر می‌گیرد تا از بیمه‌گزار‌ها حمایت مالی داشته باشد.

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

پوشش‌های بیمه شخص ثالث

بیمه شخص ثالث دو نوع خسارات مالی و جانی یا خسارات بدنی شخص ثالث را پوشش می‌دهد. بیمه‌گر متعهد به پرداخت حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث اتومبیل برای جبران خسارت های‌جانی و مالی مطابق حداکثر تعهدات توافقی در بیمه‌نامه شخص ثالث است.

خسارت مالی: خسارت‌هایی كه به اموال اشخاص ثالث وارد می‌شود مانند تصادف و خسارت به خودروی ثالث. چنین خسارت‌هایی، زیان مادی شخص ثالث دارنده وسیله نقلیه موضوع بیمه را شامل می‌گردد.

خسارت بدنی: خسارت‌های جانی به اشخاص ثالث مانند: فوت، نقص عضو و هزینه‌های درمان پزشکی ناشی از حادثه باشد. خسارت بدنی پرداختی یا ارش به نوعی از دیه گفته می‌شود که مقدار آن در شرع مقدس تعیین نشده است. این خسارت‌ها صدماتی مانند: شکستگی، نقص عضو، ازکارافتادگی جزئی یا کلی، دیه فوت و هزینه معالجه اشخاص ثالث در اثر حوادث را در برمی‌گیرد.

پوشش حوادث راننده: خسارت جانی راننده مقصر آسیب‌دیده به‌شرط داشتن گواهینامه معتبر و مرتبط با خودرو، تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار می‌گیرد.

طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث برای چه وسایل نقلیه‌ای است؟

همانطور که در ابتدای متن توضیح داده شد، در صورت عدم تمدید به موقع بیمه شخص ثالث، باید جریمه پرداخت کرد. از طرف دیگر هم بیمه مرکزی برای حمایت اقتصادی از اقشار آسیب دیده، طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را برای تمام وسایل نقلیه زمینی مانند: خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و موتورسیکلت در نظر گرفته است.

یک خبر فوق‌العاده برای دارندگان تمام وسایل نقلیه موتوری زمینی که جریمه تمدید بیمه شخص ثالث دارند؛ تمام جریمه‌هایتان بخشیده شد! بر اساس اعلام بیمه مرکزی، تمام دارندگان خودروی سواری، موتور سیکلت و ماشین آلات کشاورزی و سایر وسایل نقلیه موتوری زمینی که جریمه بیمه شخص ثالث دارند، در صورت خرید بیمه شخص ثالث یکساله در بازه زمانی 2 الی 18 شهریور ماه ۱۴۰۲ شامل قانون بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث موتور و ماشین  می‌شوند. این یک فرصت طلایی برای رهایی از جریمه‌ای است که باید روزی پرداخت شود، پس آن را از دست ندهید.

دقت کنید که بخشودگی جرائم بیمه ثالث تا زمان اعلام شده یعنی 2 تا 15 شهریور ماه سال 1402 معتبر بوده و فقط در بازه زمانی مشخص شده قابل اجرا است. همچنین تنها برای بیمه نامه ثالث یک ساله اعتبار دارد و شامل بیمه‌های کوتاه مدت سه ماهه و شش ماهه نمی‌شود.

خرید بیمه شخص ثالث در طرح بخشودگی جرایم

برای اینکه بتوانید بهترین بیمه نامه را با خدمات بهتر خریداری کنید، نیاز است که شرایط خدمات و پوشش‌های شرکت بیمه را بررسی کنید. همچنین با توجه به محدود بودن زمان استفاده از طرح بخشودگی جرایم، بهتر است که از سامانه‌های آنلاین خرید بیمه مانند: بیمه دات کام استفاده کنید تا با مقایسه و استعلام شرکت‌های بیمه مناسب‌ترین بیمه ثالث را خریداری کنید.

این سامانه به صورت 24 ساعته و بدون محدودیت زمانی و مکانی شرایط خرید انواع بیمه را برای تمام کاربر‌ها و بیمه‌گزار‌ها فراهم کرده تا تنها با چند کلیک ساده بیمه را صادر کرد. به طور کلی کارگزاری بیمه دات کام (bimeh.com)  یک سامانه استعلام، مقایسه و خرید اینترنتی بیمه همانند همتای خارجی خود https://www.nextinsurance.com/است که می‌توانید با ورود به وب سایت bimeh.com و مراجعه به صفحه اصلی بیمه ثالث را تهیه کنید. خرید بیمه نامه به صورت آنلاین از بیمه دات کام می‌تواند در زمان و انرژی شما صرفه جویی کند. همچنین در صورت جریمه دیرکرد بیمه ثالث، می‌توانید از طرح بخشودگی جریمه بیمه ثالث استفاده کرده و خرید بیمه نامه را انجام دهید.

آیا جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده می‌شود؟

این سوال را بسیاری از افراد می‌پرسند که در صورت فراموشی تمدید بیمه نامه، شرایط بخشش جریمه دیرکرد بیمه ثالث وجود دارد؟ جواب برای حالت‌های عادی تمدید بیمه نامه خیر است. بدین معنا که حذف جریمه دیرکرد تمدید بیمه نامه امکان پذیر نیست، مگر اینکه خودرو یا موتور سیکلت سرقت رفته یا مفقود شده باشد که در این شرایط باید نامه کتبی از کلانتری به شرکت بیمه ارائه کرد. اما همانطور که در طول متن اشاره شد، ممکن است بیمه مرکزی در طی سال چند بار طرح بخشودگی جرایم بیمه شخص ثالث را اجرا کند تا افراد بیشتری بتوانند از مزیت‌های بیمه نامه بهره‌مند شوند. پس به طور کلی هنگامی ‌که طرح بخشش جریمه از سوی بیمه مرکزی اعلام شود، می‌توان جریمه دیرکرد تمدید بیمه شخص ثالث را پرداخت نکرد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402