آموزش حذف فایل های تکراری در ویندوز

آموزش حذف فایل های تکراری در کامپیوتر / پيدا كردن فايل هاي تكراري ویندوز
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

این روزها با بالاتر رفتن حجم تصاویر و فایل‌های ویدیویی و همچنین نرم‌افزارها، حفظ فضای هارد اهمیت بالاتری پیدا کرده است. در این مطلب با برنامه حذف فایل های تکراری در کامپیوتر و با چند روش برای انجام اینکار آشنا خواهید شد. با بهترین نرم افزار حذف فایل های تکراری در ویندوز همراه ما باشید.

همانطور که احتمالا می‌دانید وجود فایل های تکراری ویندوز باعث پر شدن هارد دیسک کامپیوتر خواهد شد که به سبب آن روند کند شدن کار با سیستم به دلیل نداشتن فضای کافی را به دنبال خواهد داشت. معمولا به دلیل کپی کردن چند باره پوشه‌ها و عکس‌ها در پرونده‌های مختلف و یا پشتیبان‌گیری‌های متعدد فایل‌های بسیاری با نام، سایز و محتوای یکسان در حافظه کامپیوتر شما هستند که عملا کارایی چندانی ندارند. فرآیند حذف فایل های تکراری در ویندوز 10 یا 11 می‌تواند به صورت دستی و سنتی توسط خودتان نیز انجام بشود. اما باید در نظر گرفت که این کار علاوه بر زمان بر بودن، روش سختی نیز محسوب می‌شود.

اما نرم‌افزارهای متعددی وجود دارند که با استفاده از آن‌ها به راحتی می‌توانید با اسکن کردن درایوها و پرونده‌های مورد نظرتان، موارد اضافی را حذف کنید. در ادامه به معرفی و آموزش استفاده از نرم‌افزارهای مربوطه جهت یافتن فایل های تکراری ویندوز خواهیم پرداخت. با پلازا همراه باشید.

در ادامه می‌خوانید:

آموزش حذف کردن فایل های تکراری در کامپیوتر ویندوز 7، 10 و 11

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم جهت پيدا كردن فايل هاي تكراري ویندوز، جدای از اینکه از چه نوع ویندوزی استفاده می‌کنید، می‌توانید با نصب نرم‌افزارهای رایگانی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت، به راحتی و به سرعت پرونده‌های تکراری را جستجو کرده و به حذف آنها اقدام کنید. این کار علاوه بر آزادسازی فضای هارد دیسک، نظم خاصی نیز به فایل‌های شما خواهد بخشید.

1. نرم افزار CCleaner ؛ بهترین نرم افزار حذف فایل های تکراری در ویندوز 7

برای پیدا کردن و حذف فایل های تکراری در ویندوز 10 از طریق نرم افزار CCleaner مراحل زیر را دنبال کنید. برنامه را از اینجا دریافت و نصب کنید. از منوی سمت چپ گزینه Tools را انتخاب کنید. سپس طبق تصویر زیر در منوی ظاهر شده Duplicate Finder را پیدا کرده و بر روی آن ضربه بزنید.

آموزش حذف فایل های تکراری در کامپیوتر / پيدا كردن فايل هاي تكراري ویندوز

گزینه‌های Name و Size Match را تیک بزنید. همچنین با تیک زدن گزینه‌های System files و Hidden files در بخش Ignore هم می‌توانید فایل‌های سیستمی و فایل‌های مخفی شده را از فهرست نتایج حذف کنید. همچنین اگر می‌خواهید فایل‌ها بدون محدودیت حجمی نشان داده شوند، تیک گزینه‌های File size under و File size over را بردارید.

در نهایت درایو و محلی که می‌خواهید در آنجا دنبال فایل‌های تکراری بگردید را پیدا کنید. با کلیک روی Add می‌توانید مسیرهای جدید اضافه و با Remove هم می‌توانید مسیرهای قبلی را حذف کنید. از زبانه Exclude هم می‌توانید فایل‌ها و مسیرهای مدنظرتان را از اسکن معاف کنید.

پيدا كردن فايل هاي تكراري ویندوز / حذف فایل های تکراری در ویندوز 10

در نهایت روی Search کلیک کنید تا نرم افزار جستجو را برای پاک کردن فایلهای تکراری در کامپیوتر را شروع کند. سپس مانند تصویر بالا نتایج برایتان نشان داده خواهد شد. روی کادر کنار هرکدام که خواستید کلیک و در نهایت Delete Selected را انتخاب تا آن‌ها را حذف کنید. برای آنکه همه آن‌ها را انتخاب کنید، روی فهرست راست کلیک و Select All بزنید.

2. نرم افزار Auslogics Duplicate File Finder ؛ حذف عکسهای تکراری در ویندوز 10

برای حذف فایلهای تکراری در ویندوز، برنامه را نصب کرده و آن را بر روی سیستم خود راه‌اندازی کنید.

تشخیص فایل های تکراری ویندوز

در سمت راست قسمت Disk Drives می‌توانید چندین درایو را به دلخواه انتخاب کنید تا نرم‌افزار مربوطه فایل های تکراری ویندوز را برای‌تان شناسایی کند. همچنین می‌توانید از حذف فایل‌های تکراری کمتر از 1 مگابایت چشم‌پوشی کنید که به طور پیش‌فرض نیز بر روی همین گزینه فعال شده است. البته در صورت تمایل می‌توانید سایز مورد نظر را به دلخواه خود تغییر دهید. پس از اتمام بر روی Next کلیک کنید.

یافتن فایل های تکراری ویندوز

در این مرحله پاك كردن فايل هاي اضافي ويندوز، بایستی یک یا همه گزینه‌های نادیده گرفتن نام فایل، تاریخ و فایل‌های پنهان شده را فعال کنید. البته بهتر است فقط دو گزینه اول که مربوط به نادیده گرفتن نام و تاریخ فایل می‌شود را فعال کنید؛ زیرا در این صورت عکس‌ها، فایل‌های موسیقی و پرونده‌هایی که در زمان‌های مختلف ویرایش و یا به کامپیوتر شما منتقل شده‌اند اما محتواهای یکسانی دارند، همچنان اسکن شده و پیدا می‌شوند و نسخه‌های تکراری آنها نیز حذف خواهند شد.

چنانچه به دنبال حذف فایل‌های تکراری خاصی در ویندوز هستید می‌توانید در مرحله بعد نام آن را به صورت دستی وارد کنید و سپس Next را بزنید.

شناسایی فایل های تکراری ویندوز

در این مرحله باید مشخص کنید که فایل‌های تکراری پس از شناسایی و حذف به کجا منتقل شوند. با فعال کردن دو گزینه اول همچنان شانس برگرداندن فایل‌هایتان را دارید، اما با انتخاب گزینه سوم فایل‌هایتان برای همیشه حذف خواهند شد و امکان بازگشتشان وجود نخواهد داشت.

پا ک کردن فایل های تکراری در ویندوز

پس از اتمام بر روی جستجو (Search) کلیک کنید تا نرم‌افزار با استفاده از پارامترهایی که تنظیم کرده‌اید فایل‌هایتان را اسکن کند.

پاك كردن فايل هاي تكراري ویندوز

در پایان لیستی از فایل های تکراری ویندوز را مشاهده خواهید کرد که می‌توانید با استفاده از منوی کشویی که در گزینه Select وجود دارد، عملیات حذف و یا نگهداری فایل‌ها را تنظیم کنید.

3. نرم افزار Duplicate Cleaner

آموزش حذف فایل های تکراری در کامپیوتر / حذف فایل های تکراری در ویندوز 7

روند این نرم‌افزار نیز همانند دو نرم‌افزاری که پیشتر به آنها اشاره کردیم، یکسان است. همانند قبل با انتخاب نوع فایل اعم از اسم، سایز و محتوا، اسکن‌های مربوطه در درایوها یا پوشه‌های انتخابی توسط شما انجام ‌می‌شود.

مزیتی که این نرم‌افزار نسبت به سایر نرم‌افزارهای حذف عکسهای تکراری در ویندوز داراست، این است که علاوه بر پشتیبانی از فایل‌های Zip از فرمت‌های قالب موسیقی نظیر WAV، فرمت FLAC، فرمت AAC، فرمت M4A، فرمت WPA، فرمت OGG و MP3 پشتیبانی می‌کند. همچنین این برنامه می‌تواند جزئیات فایل‌های صوتی را نیز مورد بررسی قرار داده و در صورت یافتن موارد مشابه به شما اطلاع دهد.

4. برنامه حذف فایل های تکراری در کامپیوتر dupeGuru

آموزش حذف فایل های تکراری در کامپیوتر / آموزش حذف کردن فایل های تکراری در کامپیوتر ویندوز 7

برنامه dupeGuru یکی از بهترین ابزارها برای حذف فایل های تکراری در ویندوز 7 یا 10 و 11 است. این برنامه قادر است براساس نام یا محتوا به‌دنبال فایل‌های تکراری بگردد. الگوریتمی که این برنامه برای پیدا کردن فایل‌ها استفاده می‌کند، قادر است فایل‌هایی که اسم یا محتوای مشابهی دارند ولی کپی یکدیگر نیستند را هم تشخیص دهد.

5. برنامه حذف فایل های تکراری در کامپیوتر Easy Duplicate Finder

آموزش حذف فایل های تکراری در کامپیوتر / پيدا كردن فايل هاي تكراري ویندوز

نرم افزار Duplicate Finder هم مانند dupeGuru برای پيدا كردن فايل هاي تكراري در پلتفرم‌های مختلفی از جمله ویندوز، عرضه شده است. این برنامه هم برای پیدا کردن فایل‌های تکراری و هم خالی کردن حافظه دراپ‌باکس کاربرد دارد. برنامه در کل بیش از 10 حالت اسکن مختلف دارد و می‌تواند انواع فایل‌های تکراری به‌راحتی پیدا و حذف کند. ویژگی جالب بعدی دیگر دکمه Undo است که زمانی که شما یک فایل را اشتباهی حذف کنید، آن را بازمی‌گرداند.

سخن پایانی

در این مطلب آموزش حذف فایل های تکراری در کامپیوتر با نرم‌افزارهای مفید و کاربردی برای انجام این کار آشنا شدیم. وجود فایل های تکراری در ویندوز می‌تواند کارکرد سیستم را کند کرده و حتی در مواردی به کل مختل کند. توصیه می‌شود با حذف این فایل‌ها به افزایش سرعت کامپیوتر و آزادسازی فضای هارد دیسک کمک کنید. می‌توانید در صورت تمایل نظرات خود را با ما و دیگران به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
شهین
.
30 مهر 1399، 10:20
پاسخ
0
0
حذف فایل های تکراری در ویندوز 7 رو با نرم افزار Easy Duplicate Finder انجام دادم خوب بود
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402