کاربردهای زبان برنامه نویسی سالیدیتی در بلاکچین چیست؟

کاربردهای زبان برنامه نویسی سالیدیتی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مقدمه‌ای بر زبان برنامه نویسی سالیدیتی

زبان سالیدیتی برای اولین بار توسط گاوین وود در آگوست سال 2014 به دنیای تکنولوژی معرفی شد و سپس توسط تیم اتریوم توسعه یافت. از همین جهت زبان برنامه نویسی solidity راه طولانی‌ای را برای پیشرفت و توسعه‌ی خود پیموده است. صدها هزار توسعه ‌دهنده از زبان برنامه ‌نویسی سالیدیتی برای ساخت برنامه‌های مبتنی بر بلاک چین برای طیف گسترده‌ای از موارد استفاده می‌کنند.

  • زبان سالیدیتی به طور خاص برای طراحی قراردادهای هوشمند، ساخته شده است.
  • سالیدیتی یک زبان شی گرا (قرارداد گرا) با تایپ ایستا می‌باشد.
  • این زبان از ساختار الگوریتمی زبان پایتون، C و جاوا اسکریپت الهام گرفته است.
  • سالیدیتی وراثت، وجود کتابخانه‌ها و برنامه نویسی پیچیده تعریف شده توسط کاربر را امکان پذیر می‌کند.
  • زبان اصلی استفاده شده در سیستم‌هایی که بلاک چین اتریوم را اجرا می‌کنند، Solidity نام دارد.
  • با استفاده از Solidity می‌توان قراردادهایی برای رای دادن، مناقصه، سرمایه گذاری جمعی، کیف پول‌های چند امضایی و… طراحی کرد.
  • یک زبان برنامه نویسی ساده و کاربرپسند برای ایجاد قراردادهای هوشمند dApps
  • این زبان برنامه نویسی سطح بالا، منبع باز و شی گرا یک رابط باینری برنامهABI را برای جلوگیری از مشکلات، ارائه می‌دهد.

در این مقاله از پلازا به کاربردهای زبان کد نویسی solidity و پیش نیازهای این زبان پرداخته می‌شود.

فهرست مطالب

کاربرد زبان برنامه نویسی Solidity در دنیای کریپتو

Solidity یک زبان برنامه نویسی کاملا شی گرا است که به طور خاص توسط تیم شبکه اتریوم برای ساخت و طراحی قراردادهای هوشمند بر روی پلتفرم‌‌های بلاک چین، توسعه‌ یافته است.

همچنین برای ساخت قراردادهای هوشمند که منطق تجاری را در پلتفرم‌‌ها پیاده سازی می‌کند و زنجیره‌ای از سوابق تراکنش را در سیستم بلاک چین به وجود می‌آورند نیز کاربرد بسیار مهمی دارد. در واقع زبان برنامه نویسی سالیدیتی به عنوان ابزاری برای ایجاد کد در سطح ماشین و کامپایل آن در ماشین مجازی اتریوم EVM  عمل می‌کند.

زبان برنامه نویسی سالیدیتی شباهت‌های بسیار زیادی با زبان‌های C و C++  دارد و یادگیری و درک آن بسیار ساده است. مانند سایر زبان‌های برنامه نویسی، Solidity نیز دارای متغیرها، توابع، کلاس‌ها، عملیات حسابی، رشته‌ها و بسیاری مفاهیم دیگر می‌باشد.

گفت و گو در مورد اصول برنامه نویسی Solidity دیدگاه‌های زیادی را در مورد نحوه عملکرد این زبان به شما القا می‌کند. Solidity یک زبان برنامه نویسی محبوب در اتریوم برای توسعه قراردادهای هوشمند به شمار می‌رود. شباهت‌های Solidity با زبان‌های معروف سطح بالا مانند پایتون، فرصت استثنایی را برای مبتدیان فراهم می‌سازد تا توسعه قراردادهای هوشمند را به آسانی یاد بگیرند.

 

توسعه نرم افزارهای غیر متمرکز  Dapp

برنامه‌های غیرمتمرکز، برنامه‌هایی هستند که بر روی شبکه متن ‌باز و همتا به همتا بلاک چین اتریوم ساخته شده‌اند که از قراردادهای هوشمند و رابط‌های کاربری برای ایجاد پلتفرم‌های غیرمتمرکز استفاده می‌کنند.

توسعه یک نرم افزار  Dapp مانند هر پلتفرم دیگری نیاز به برنامه نویسی و اجرای کد روی سیستم دارد. سالیدیتی یکی از بهترین گزینه‌های ممکن برای برنامه نویسان نرم افزارهای غیر متمرکز به شمار می‌رود.

همچنین جدا از انواع داده‌ها که به طور عمومی در هر زبانی به چشم می‌خورد، زبان Solidity استفاده از انواع داده‌های پیچیده و متغیرهای عضو و کوچک را نیز برای توسعه دهندگان امکان پذیر کرده است.

کاربرد زبان سایدیتی در قراردادهای هوشمند اتریوم

کاربردهای زبان برنامه نویسی سالیدیتی

EVM یا به اصطلاح ماشین مجازی اتریوم، اختصاصا با زبان Solidity کد نویسی شده است. ماشین مجازی اتریوم EVM  یک محیط اجرا برای قراردادهای هوشمند اتریوم فراهم می‌کند. این ماشین مجازی در درجه اول به تضمین امنیت و اجرا نشدن برنامه‌های نامعتبر از طریق شبکه عمومی اتریوم، می‌پردازد.

یکی از مهم ترین کاربردهای زبان ماشین مجازی اتریوم  EVMدر پیشگیری از حملات Denial-of-Service می‌باشد. این ماشین تایید می‌کند که برنامه‌ها به ساختار یکدیگر دسترسی ندارند و به طور سالم با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند.

قراردادهای هوشمند درواقع یک نرم افزار سطح بالا و پیچیده به شمار می‌رود و وظیفه‌ آن این است که قبل از ارسال تراکنش‌ها به بلاک چین اتریوم، به شما امکان می‌دهد تا معاملات قابل اعتماد‌ تری را بدون دخالت شخص ثالث انجام دهید.

زبان‌های برنامه نویسی که معمولا برای ایجاد و نوشتن قراردادهای هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از: Serpent، Solidity، Mutan و LLL

رابط باینری ABI در زبان برنامه نویسی سالیدیتی (رفع باگ و مشکلات)

علاوه بر این، زبان برنامه نویسی Solidity یک رابط باینری برنامه یا ABI را برای به وجود آورد ایمنی انواع داده‌ها ارائه می‌دهد. وقتی کامپایلر هرگونه عدم تطابق نوع داده را برای متغیرهای خاص تشخیص می‌دهد، ABI می‌تواند به شناسایی سریع خطاها کمک کند. Solidity از زبان طبیعی برای تبدیل ورودی و داده‌های کاربر محور به زبانی قابل درک برای ماشین‌ها استفاده می‌کند.

پیاده سازی سیستم رای‌گیری توسط زبان سالیدیتی

همیشه رای‌گیری در دنیای واقعی، موجب بروز رفتارهای غیرصادقانه مانند دستکاری رای‌ها، هزینه تبلیغات، رای ‌دهندگان دروغین، دستکاری ماشین‌های رای‌گیری، و… بوده است. اما با پیشرفت تکنولوژی به کمک زبان برنامه نویسی سالیدیتی و پیاده سازی قراردادهای رائ گیری، می‌توان به رفع این مسائل اخلاقی استفاده کرد. مکانیزم رای گیری در زبان برنامه نویسی سالیدیتی به طور روان، بهینه سازی کد، شفاف و کاملا خودکار صورت می‌پذیرد.

 

مدیریت مشکلات مالی توسط زبان سالیدیتی

بررسی نهایی کاربردهای زبان سالیدیتی

امروزه اگر معاملات و جابه جایی پول‌های کلان، توسط قراردادهای هوشمند و غیر متمرکز انجام شود، تأمین و مدیریت مالی می‌تواند چندین چالش بزرگ را به سادگی برطرف کند؛ مانند کمیسیون‌های شخص ثالث، مشکلات مدیریت داده‌ها، امنیت هویت کاربران و…

قراردادهای هوشمندی که توسط زبان برنامه نویسی سالیدیتی طراحی شده‌اند ممکن است عملکرد بسیار بهتری نسبت به روش‌های متمرکز و غیرقابل اعتماد که توسط برخی دولت‌‌ها اداره می‌شوند، داشته باشند. از زبان Solidity می‌توان به راحتی برای ساخت این نوع قراردادهای هوشمند استفاده کرد.

قراردادهای معتبر حراج محصولات توسط سالیدیتی

اجرای یک ساختار برای حراج محصولات در زبان  Solidity توسط اتریوم امری بسیار ساده می‌باشد. ایجاد یک حراج آزاد و معتبر که در آن همه شرکت کنندگان بتوانند به راحتی پیشنهادات یکدیگر را مشاهده کنند، یکی دیگر از کاربردهای زبان برنامه نویسی سالیدیتی به شمار می‌رود.

 

بررسی نهایی کاربردهای زبان سالیدیتی

درواقع سالیدیتی برای تمامی افراد با سطح علم و دانش و تجربه متفاوت، مناسب است؛ چه شما یک توسعه دهنده باتجربه بلاک چین باشید، چه علاقه مندی که شوق به یادگیری بیشتر در مورد دنیای کریپتو دارد، یا یک فرد تازه کار که می‌خواهد به تازگی پشت پرده و عمیق بلاک چین را کشف و درک کند، سالیدیتی می‌تواند نقطه‌ی شروع مناسبی برای شما باشد.

اگر شما علاقه مند به یادگیری فناوری بلاک چین در توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز و ارزهای دیجیتال هستید، می‌توانید زبان برنامه نویسی Solidity را به آسانی فرا بگیرید. قبل از اینکه بخواهید در برنامه نویسی Solidity حرفه‌ای تر شوید، باید در مورد تک تک اجزا و نوع شئ گرایی این زبان اطلاعات کافی را داشته باشید.

در این مقاله جزئیاتی از چیستی زبان برنامه نویسی Solidity به همراه کاربردهای آن در دنیای ارزهای دیجیتال به شما عزیزان ارائه شده است. برای یادگیری هرچه بهتر زبان Solidity از نقطه‌ی شروع، درک، یادگیری و کاوش بیشتر در مورد ارزهای دیجیتال، بلاک چین و فناوری آن، مانند زبان‌های برنامه نویسی، می‌توانید بقیه محتواهای آموزشی پلازا را مطالعه فرمایید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402