تفاوت شبکه انتقال ارز دیجیتال bep2 و bep20 چیست؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در بستر بلاک‌چین برای ساخت توکن‌ها، استانداردها یا شبکه‌های خاصی تعریف می‌شوند که عموما از آن‌ها به‌عنوان شبکه‌ انتقال ارز دیجیتال یاد می‌شود. شاید اگر در دنیای کریپتو تازه وارد هستید و یا در صرافی‌ها و پلتفرم‌های مختلف معاملاتی داشته‌اید، نام برخی از این شبکه‌های انتقالی را شنیده باشید و برایتان سوال شده باشد که این شبکه‌ها چه تفاوتی با هم دارند. در پاسخ باید بگوییم چنان‌چه قصد انتقال ارزهای دیجیتال خود را داشته باشید، باید یکی از این شبکه‌ها را در هنگام انتقال به شخص دیگر یا کیف پول خودتان، گزینش کنید.

bep2 و bep20 دو شبکه‌ی انتقال برای رمزارزها محسوب می‌شوند که توسط صرافی بایننس توسعه داده شده‌اند. این دو شبکه بایننس چین (bep2) و بایننس اسمارت چین (bep20) نام دارند و به‌صورت موازی با هم در پلتفرم بایننس کار می‌کنند. در این مقاله به‌طور کامل ویژگی‌ها و تفاوت BEP2 و BEP20 را بررسی می‌کنیم.

فهرست مطالب

شبکه‌ی انتقال ارزهای دیجیتال چیست؟

تفاوت شبکه انتقال ارز دیجیتال bep2 و bep20 چیست؟

برای ساخت و جابه‌جایی توکن‌ها بر روی شبکه‌ی بلاک‌چین، استانداردهایی باید رعایت شوند که این استانداردها و قوانین در شبکه‌های مختلف، متفاوت است. هر کدام از این شبکه‌ها کارمزد، سرعت انجام تراکنش و انتقال و کیف پول‌های تحت پوشش متفاوتی دارند و کاربران در حین انتقال یک ارز، باید شبکه‌ی انتقال مدنظر را با در نظر گرفتن این موارد به‌درستی انتخاب کنند. استاندارد bep2 و bep20 نیز جزئی از همین استانداردها هستند.

در زمان برداشت یک توکن از یک صرافی یا انتقال به کیف پول، باید شبکه‌ انتقال ارز دیجیتال را انتخاب نمایید. احتمالا در این مواقع bep2 و bep20 نیز جزو گزینه‌ها به چشم می‌خورند. اگر راغب هستید تا اطلاعات بیشتری در مورد شبکه انتقال ارز دیجیتال داشته باشید، توصیه ‌می‌کنیم مقاله انواع شبکه های ارز دیجیتال چیست؟ را مطالعه کنید.

معنوی و مفهوم شبکه bep2 در بلاکچین به زبان ساده

انتقال ارزهای دیجیتال با شبکه اختصاصی اتریوم یعنی Erc20 کارمزد بالایی داشته و زمان‌بر نیز بود. به‌همین خاطر توسعه‌دهندگان بایننس، استانداردهایی را در قالب شبکه بایننس چین (beb2) ارائه کردند تا تراکنش‌های شبکه‌ی بایننس، ارزان‌تر و سریع‌تر انجام شود. در واقع beb2 اولین شبکه بلاک چین توسعه یافته توسط صرافی بایننس محسوب می‌شود.

رمز ارز اختصاصی بایننس یعنی بایننس کوین (BNB) برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها در شبکه‌ی bep2 استفاده می‌شود. جهت پیگیری توکن‌های BEP-2 و تراکنش‌های انجام‌شده بر روی این شبکه، می‌توان از اکسپلورر اختصاصی آن به آدرس  explorer.bnbchain.org استفاده کرد. با مراجعه به این آدرس می‌توان اطلاعات مربوط به تراکنش، موجودی کیف پول و یک بلاک را در آن مشاهده نمود.

 

تفاوت شبکه انتقال ارز دیجیتال bep2 و bep20 چیست؟

مقدمه ای بر شبکه bep20 در بلاک چین

شبکه‌ی bep20 که بایننس اسمارت چین نامیده می‌شود، به‌منظور ارتقای قابلیت‌های شبکه‌ی bep2 توسط بایننس توسعه یافته است. توکن bep20 شباهت‌های بسیاری با شبکه‌ی اختصاصی اتریوم یعنی ERC20 داشته و قابلیت عمده‌ی bep20 این است که با قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم نیز سازگار است. در واقع هدف اصلی توسعه‌ی استاندارد bep20 سازگاری با سایر بلاکچین‌ها و انتقال ساده‌تر توکن‌ها میان بلاکچین‌ها بوده است. با این حال تبدیل توکن bep2 به bep20 به سادگی در این شبکه قابل انجام است و با این قابلیت کاربران به سادگی می‌توانند توکن‌های bep2 خود را به دیگر شبکه‌های بلاک‌چینی انتقال دهند.

جهت پیگیری توکن‌های BEP20 و تراکنش‌های انجام‌شده بر روی این شبکه، می‌توان از اکسپلورر اختصاصی آن به آدرس  bscscan.com استفاده کرد. با مراجعه به این آدرس می‌توان اطلاعات مربوط به پیگیری بلاک و تراکنش، موجودی کیف پول، خواندن و تعامل با قراردادهای هشمند و جستجوی عرضه‌ی توکن‌ها و سایر رمزارزها را در آن مشاهده نمود.

تفاوت شبکه bep2 و bep20 در بلاکچین

تا اینجای کار مفاهیم اولیه را در مورد هر کدام از این دو شبکه بیان کردیم؛ حال در این بخش، دقیق‌تر به تفاوت شبکه انتقال bep2 و bep20 میان این دو شبکه انتقال ارز دیجیتال می‌پردازیم. برای این منظور تفاوت این دو شبکه را در موارد مختلف بررسی می‌کنیم.

کارمزد تراکنش‌ها

یکی از مهم‌ترین نکات در تصمیم‌گیری شبکه‌ی مناسب برای انتقال رمز ارز، این است که کارمزد کدام شبکه انتقال ارز دیجیتال کمتر است؟ کارمزد توکن‌های bep20 در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز بایننس رایگان است؛ درحالی‌که انتقال و خرید و فروش توکن‌های bep2 در هر دو صرافی متمرکز و غیرمتمرکز بایننس نسبتا بالا است.

بلاک‌چین

ارز دیجیتال بایننس کوین، توکن بومی هر دو شبکه است. به این ترتیب کاربران برای انتقال ارزهای خود بر روی هر دوی این شبکه‌ها بایستی ارز دیجیتال بایننس BNB را در کیف پول خود داشته باشند. با این حال این دو شبکه انتقال ارز دیجیتال در دو بلاک‌چین مجزا با عناوین بایننس چین و بایننس اسمارت چین توسعه داده شده‌اند.

پشتیبانی کیف پول‌ها

به دلیل فراگیر بودن هر دو شبکه انتقال ارز دیجیتال bep2 و bep20، عمده‌ی کیف پول‌های ارز دیجیتال امروزی از هر دو شبکه پشتیبانی می‌کنند. در میان مطرح‌ترین کیف پول‌ها، تراست والت، بایننس چین والت، ترروز تی از هر دو شبکه پشتیبانی می‌کنند. اما کیف پول متامسک از بایننس چین پشتیبانی نمی‌کند و برای مثال نمی‌توانید بایننس کوین را با استاندارد bep2 به این کیف پول منتقل کنید.

متفاوت بودن آدرس توکن‌ها در شبکه های انتقال شبکه bep2 و bep20

مورد دیگر از تفاوت شبکه ‌های ارز دیجیتال bep2 و bep20مربوط به آدرس توکن‌های آن‌هاست؛ در واقع به‌خاطر تفاوت بلاک‌چین، آدرس والت‌های این دو شبکه متفاوت است. آدرس والت‌های bep2 همواره با bnb آغاز می‌شوند و آدرس والت‌های bnb20 به این خاطر که روی شبکه‌ی اتریوم توسعه یافته‌اند، همانند شبکه اختصاصی اتریوم یعنی Erc20 با 0x شروع می‌شوند.

ناگفته نماند که برای انتقال یک توکن از حساب کاربری به کیف پول خودتان، بایستی‌که دو نکته را مدنظر قرار دهید. اول اینکه توکن مورد نظر، مطابق کدام استاندارد است. دوم هم این‌که آیا کیف پول مقصد، قابلیت پشتیبانی از شبکه توکن مورد نظر شما را دارد یا خیر. توجه داشتن به این دو نکته موجب خواهد شد تا دارایی‌های خود را بدون مشکل و خطر از دست رفتن، به سادگی انتقال دهید.

سازگاری با سایر بلاک‌چین‌ها در شبکه bep2 و bep20

تفاوت دیگر این دو شبکه، سازگاری bep20 با بلاک‌چین اتریوم است، در حالی‌که توکن‌های bep2 این قابلیت را ندارند. به‌همین خاطر استفاده و انتقال توکن‌های bep2 به سایر بلاک‌چین‌ها امکان‌پذیر نیست. اما همان‌طور که ذکر کردیم، از آنجایی‌که بایننس اسمارت چین بر روی شبکه‌ی اتریوم توسعه یافته، این شبکه با Erc20 کاملا سازگار است.

پشتیبانی از قراردادهای هوشمند

نقطه‌ی قوت شبکه انتقال ارز دیجیتال اتریوم این بود که امکان ایجاد و استفاده از قراردادهای هوشمند را فراهم می‌کرد، اما استاندارد bep2 بیشتر به‌منظور نقل‌ و انتقال در شبکه بایننس استفاده می‌شد. برای حل این مشکل شبکه‌ی بایننس اسمارت چین را‌ه‌اندازی شد؛ این شبکه با پشتیبانی از قراردادهای هوشمند، انعطاف‌پذیری شبکه برای پشتیبانی از پروژه‌های WEB3 و اپ‌های غیرمتمرکز را ضمانت می‌کند.

تفاوت در مکانیزم تایید تراکنش‌ها در شبکه bep2 و bep20

همان‌طور که احتمالا شما نیز اطلاع دارید، تایید تراکنش‌ها در دنیای رمزارزها، به دو طریق اثبات سهام و اثبات کار صورت می‌گیرد. در پروتکل اثبات کار، ماینرها اعتبار یک تراکنش را مشخص می‌کنند و در پروتکل اثبات سهام نیز، سپرده‌گذاران ارزهای دیجیتال اعتبار این کار را انجام می‌دهند. حال مکانیسم bep2 اثبات کار و مکانیسم bep20 نیز اثبات سهام است.

موضوعی که قابل توجه است، این است که کارمزد تراکنش‌ها در مکانیسم اثبات سهام به مراتب پایین‌تر است. با این حال چنان‌چه قصد دارید میزان کارمزد انواع شبکه انتقال ارز دیجیتال را بدانید. توصیه می‌کنیم مقاله‌ی ارزانترین شبکه انتقال ارز دیجیتال را مطالعه کنید.

تفاوت شبکه انتقال ارز دیجیتال bep2 و bep20 چیست؟

در پایان، bep2 بهتر است یا bep20؟

همان‌طور که در مقاله توضیح دادیم، بایننس اسمارت چین به‌منظور رفع نواقص بایننس چین توسعه داده شده و به طور کلی bep20 از جهات مختلف نسبت به bep2 برتری دارد. اما قابل ذکر است که امکان حذف استاندارد bep2 نیز به خاطر زیرساخت‌های استفاده شده در زنجیره‌ی بایننس، وجود ندارد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402