بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا ؛ 8 عنوان جذاب

بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا ؛ 8 عنوان جذاب
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تربیت کودکان و نوجوانان همیشه یکی از مهم ترین دغدغه های والدین بوده است. والدین دوست دارند فرزندانی باهوش، مودب با رفتاری شایسته داشته باشند. برای تربیت کودکان راه های مختلفی وجود دارد که یکی از بهترین آن ها خواندن کتاب ها هستند. کتاب ها کودکان را وارد دنیایی تخیلی می کنند. کودکان همراه با شخصیت های داستان تجربه های جدید کسب می کنند و دنیا را بهتر می شناسند. سفر در این دنیای خیال انگیز در کودکان و نوجوانان احساس هیجان، شادی و لذت ایجاد می کند و همین احساس ها یادگیری کودکان را عمق می بخشند. مثلا زمانی که ما مستقیم به فرزند خود سختکوشی را توصیه می کنیم تاثیرش به مراتب کمتر از زمانی است که کودکان یک کتاب داستانی زیبا و مهیج می خوانند که قهرمان آن سخت کوش و پر تلاش است. برای همین شاید بتوان گفت یکی از بهترین سرمایه گذاری ها برای تربیت کودکان خرید کتاب کودک است. در ادامه برای معرفی بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا همراه ما باشید.

فهرست عناوین مطلب:

بهترین کتاب های کودک دنیا

کودکی دوران طلایی زندگی انسان هاست که اساس شخصیت ما در آن دوره بنا میشود. برای کودکان از بدو تولد کتاب طراحی شده است. کتاب های کودکان کتاب هایی شاد، کم محتوا، با تصاویر جذاب و سرگرم کننده هستند. رسالت اصلی کتاب کودک ایجاد احساس لذت در کودکان است. وقتی کودک با کتاب ارتباط خوبی بگیرند ناخودآگاه درون مایه کتاب بر جانشان می نشیند. در این بخش چهار کتاب معتبر و مشهور دنیا که درون مایه هایی ارزشمند دارند معرفی می کنیم.

کتاب «قصه های من و بابام» اثر اریش ازر

قصه های من و بابام یکی از قدیمی ترین و بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا است که در سال 1346 وارد ایران شد. این مجموعه اثر هنرمندانه ای است که تقریبا 100 سال پیش نقاشی شده است اما تا کنون در کشورهای مختلف جهان در رده بهترین و پر فروش ترین کتاب هاست. اریش ازر برای شاد کردن پسرش که از مرگ مادرش رنج می برد، نقاشی هایی بدون متن می کشید که هر کدام داستانی را روایت می کنند. داستان هایی کودک پسند، خنده دار و بسیار خلاقانه. اکنون این کتاب ها با داشتن متن داستانی در ایران به چاپ می رسند و پیشنهاد خوبی برای کودکان هستند. از نقاط قوت این مجموعه داشتن داستان های متنوع و متعدد است که کودکان را برای زمانی طولانی تر سرگرم می کند. شاید بتوان گفت ایجاد احساس صمیمیت و دوستی بین اعضای خانواده مخصوصا پدر و فرزندان بزرگ ترین آموزش این کتاب است.

کتاب «قصه های من و بابام» اثر اریش ازر

کتاب «قطار کوچولویی که توانست» اثرواتی پایپر

اعتماد به نفس به معنی احساس توانمندی است. اساس این احساس در دوره کودکی بنا نهاده می شود. یکی دیگر از بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا کتاب قطار کوچولویی که توانست است. این کتاب ماجرای همان قطاری است که احساس توانمندی و اعتماد به نفس دارد و با کمک همین احساس می تواند مساله ها را حل کند. جمله کلیدی این کتاب «من احساس می کنم می توانم» به کودکان این نکته مهم را آموزش می دهد که آن ها توانمند آفریده شده اند و باید خود را باور کنند. داستان این کتاب ساده و دلنشین و مطابق فهم کودکان است و برای کودکان 4 سال به بالا مناسب است.

کتاب «آبنبات چوبی قرمز بزرگ» اثر رخسانا خان

کتاب آبنبات چوبی قرمز بزرگ یکی از مشهور ترین و زیبا ترین کتاب های جهان است که افتخار حضور در لیست 100 کتاب برتر کودک قرن را دارد. این کتاب اثر یک نویسنده زن پاکستانی است و نقاشی ها و اتفاقاتش ما را با فرهنگ مردمان این کشور آشنا می کند. کتاب آبنبات چوبی قرمز بزرگ ماجرای دختر بچه ای است که مجبور است خواهر کوچکش را با خود به جشن تولد دوستش ببرد. خواهر کوچکش او را کلافه می کند و ابرویش را می برد. وقتی هم بر می گردند آبنبات چوبی خواهرش را یواشکی می خورد. این ماجرا می گذرد و تجربه تلخ آن باعث یک اتفاق خوب و سازنده در سال های بعد می شود.

شاید بزرگ ترین آموزشی که این کتاب برای کودکان دارد ببخش و اصلاح باشد. اصلاح رفتار هایی که خودمان قربانی آن بوده ایم و از آن رنجیده ایم اما باید روزی تمام شوند. این مفهوم عمیق است که کتاب آبنبات چوبی قرمز بزرگ را جزو بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا قرار داده است.

کتاب «آبی سربلند» اثر ابتهاج محمد و ساجده علی

کتاب آبی سربلند بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا است که  افتخار حضور در لیست 10 کتاب برجسته حوزه زنان را دارد. این کتاب که یکی از پرفروش ترین کتاب های نیویورک تایمز است از اتفاقات کودکی نویسنده برگرفته شده است. ابتهاج محمد تنها زن مسلمان آمریکایی است که مدال المپیک رشته شمشیر زنی را کسب کرده است. او که محجبه است کتابی با مضمون حجاب برای دختران نوشت تا به آن ها بیاموزد اگر عقیده ای دارند با سربلندی و احساس خوب پای آن بمانند. کتاب آبی سربلند احساس عزت نفس را در کودکان تقویت می کند. این کتاب داستان کودکان، برای دختران به طور ویژه پیشنهاد می شود.

 بهترین کتاب های نوجوان دنیا

ذائقه نوجوانان با کودکان در انتخاب کتاب متفاوت است. تمایل آنها به سمت خواندن کتاب های داستانی بلند تر، پر ماجرا تر و حتی سریالی است. در این قسمت چهار کتاب پر فروش نوجوان که در دنیا طرفدار های پر و پا قرص زیادی دارد معرفی می کنیم.

کتاب «شازده کوچولو» اثر آنتوان دوسنت اگزوپری

بی شک یکی بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا، شازده کوچولو است. شازده کوچولو  داستانی فانتزی لطیف و عمیق است که تا کنون به بیش از 100 زبان ترجمه شده است. احتمالا اکثر ما فیلم، نمایش یا انیمیشن آن را دیده ایم و یا کتاب آن را خوانده ایم. این کتاب پیشنهاد خوبی برای نوجوانان است. این اثر زیبا در خلال داستانی تخیلی، پند های ارزشمندی به مخاطب می دهد. شاید بزرگ ترین ثمره خواندن این کتاب ایجاد تفکر در مخاطب باشد. تفکری عمیق که انسان بتواند با خودش ارتباط بگیرد. یکی از مهم ترین نکات که در خرید کتاب های ترجمه شده باید مد نظر داشت، مهارت مترجم است. فاخرترین کتاب ها زمانی که درست ترجمه نشوند برای مخاطب لذت بخش نیستند. پیشنهاد ما به شما کتاب شازده کوچولو ترجمه آقای مصطفی رحماندوست، یکی از بهترین نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان است.

کتاب «خانه درختی» اثر اندی گریفیتس و تری دنتون

اندی و تری نویسنده و نقاش واقعی این کتاب، داستان فانتزی، بامزه و شاد خلق کرده اند که شخصیت های اصلی آن، دو پسر به نام اندی و تری هستند. اتفاقا این دو پسر نقاش و نویسنده اند و خانه درختی عجیب غریبی می سازند. انگار نویسنده و نقاش، رویا های خود را در شخصیت های اصلی کتاب و حادثه های آن می دیدند. هر جلد از این مجموعه چنان خلاقانه است که آدم اصلا فکرش را نمی کند قرار است با چه اتفاق های عجیب غریب جدیدی روبرو شود. خانه اندی و تری 13 طبقه 13 طبقه زیاد می شود و آن ها در هر جلد برای خانه شان امکانات جدید و خیلی عجیب می سازند. کتاب خانه درختی یکی از پر طرفدار ترین کتاب های نوجوان در سراسر جهان و از بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیاست.

کتاب «خانه درختی» اثر اندی گریفیتس و تری دنتون

 کتاب «آن شرلی» اثر لوسی ماد مونتگمری

خواندن داستان های کلاسیک جهان یکی از شیرین ترین سرگرمی هاست. داستان هایی که عمری بیش تر از 100 سال دارند و هر کدام چنان زیبا و خلاقانه نوشته شده اند که پس از گذشت بیش از صد سال هنوز طرفدار دارند. کتاب آن شرلی یکی از ماندگار ترین و زیبا ترین رمان های جهان است که با اقتباس از آن فیلم ها و انیمیشن های مختلفی ساخته شده اند. این رمان بسیار طولانی است اما اگر دوست دارید برای فرزند خود که تاب خواندن کتاب های بلند را ندارد کتاب آن شرلی را تهیه کنید کتابخانه کلاسیک نشر محراب قلم آن را برای نوجوانان کوتاه و خواندنی کرده است.

کتاب «سفر های گالیور» اثر جاناتان سوئیفت

سفر کردن همیشه برای انسان ها جذاب و مهیج بوده است. بازدید از مکان های جدید و شناخت مردمان جدید با آداب و رسوم مختلف آن قدر دوست داشتنی است که از زمان های خیلی دور مردم سفر نامه می نوشتند و می خواندند. حالا تصور کنید که این سفر نامه عجیب و تخیلی باشد. کتاب گالیور در مورد مردی جهانگرد است که خاطرات سفر هایش را تعریف می کند. سفر هایی مهیج با دیدن آدم کوتوله ها…

اگر دوست دارید نوجوانان خود را با فاخر ترین آثار کلاسیک آشنا کنید که خط داستان زیبایی هم داشته باشد کتاب سفر های گالیور پیشنهاد خوبی است.

سخن پایانی

کتاب ها تاثیر زیادی بر تربیت کودکان و نوجوانان رشد آن ها می گذارند. کتاب ها اطلاعات فرزندان ما را بالا می برند، دایره لغاتشان را افزایش می دهند، فن بیانشان را بهبود می بخشند و سرگرمی بی خطری برای آن ها هستند. البته باید در انتخاب کتاب ها بسیار دقت داشت چرا که همان طور که ما غذای فاسد به فرزندان خود نمی دهیم، تغذیه فکری اشتباه بر کودکان تاثیرات گسترده و جبران ناشدنی می گذارند. برای انتخاب های بهتر خوب است بهترین کتاب های کودک و نوجوان دنیا و ایران را بشناسیم یا از متخصصین این حوزه مشاوره بگیریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402