معرفی گوشی گلکسی S23 FE سامسونگ + بررسی مشخصات فنی

گوشی گلکسی اس 23 اف ای
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی گلکسی اس ۲۳ اف ای بالاخره پس از چندین ماه شایعه و گمانه‌زنی، توسط سامسونگ معرفی شد. با پلازا همراه باشید تا به بررسی S23 FE پرداخته و با مشخصات و امکانات آن آشنا شویم.

سامسونگ آخرین بار در اوایل سال 2022 یک گوشی از سری FE به نام گلکسی S21 FE را معرفی کرد. این گوشی با وجود این که در بازار ایران با استقبال قابل توجهی مواجه شد اما در بازارهای جهانی عملکرد قابل توجهی نداشت چرا که تنها یک ماه قبل از معرفی سری گلکسی S22 عرضه شده بود و فقط 100 دلار ارزان‌تر از گلکسی S22 بود؛ به همین خاطر سامسونگ دیگر گلکسی S22 FE را معرفی نکرد و آن گوشی با وجود شایعات زیادی که در موردش منتشر شده بود، هرگز وارد بازارهای جهانی نشد. اما حالا گوشی گلکسی اس ۲۳ اف ای با قیمت کمتری از گلکسی S21 FE و با مشخصات بهبود یافته وارد بازار می‌شود. در ادامه با بررسی گوشی گلکسی S23 FE، همراه ما باشید.

فهرست مطالب

مشخصات گلکسی اس ۲۳ اف ای

گوشی Galaxy S23 FE
نمایشگر۶.۴ اینچی داینامیک امولد 2X با رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاگزینوس ۲۲۰۰
رم۸ گیگابایت
حافظه۱۲۸/۲۵۶ گیگابایت
باتری۴۵۰۰ میلی‌آمپر با شارژ ۲۵ وات
دوربین‌ها۱۲ + ۸ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۳ برابر
سیستم عاملاندروید ۱۳ با رابط کاربری One UI 5.1
قیمتاز ۲۳ میلیون تومان

بررسی گوشی گلکسی S23 FE

گوشی‌های سری FE سامسونگ کار خود را با گلکسی S20 FE آغاز کردند. گوشی که در زمان عرضه قیمت بسیار کمتری از پرچم‌داران سری گلکسی S20 داشت و به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های جهان تبدیل شد. سامسونگ در این سری تمامی قابلیت‌های کلیدی پرچم‌داران خود از جمله نمایشگر و پردازنده را با حذف چند ویژگی و با قیمت کمتر عرضه می‌کند. Galaxy S23 FE نیز با حفظ همین فرمول وارد بازار خواهد شد و احتمالا به یکی از پرفروش‌ترین گوشی‌های سامسونگ تبدیل می‌شود.

نمایشگر و طراحی گوشی سامسونگ S23 FE

طراحی ظاهری گلکسی S23 FE درست مثل دیگر گوشی‌هایی است که سامسونگ در سال ۲۰۲۳ معرفی کرده است. این گوشی شباهت فراوانی به گلکسی S23 و گلکسی S23 پلاس دارد؛ در پنل پشتی دوربین‌های سه‌گانه به‌صورت مستقل از یکدیگر و عمودی درست زیر هم در بالای سمت چپ چیده شده‌اند. در حقیقت تنها تفاوت ظاهری این گوشی با گلکسی S23 محل قرارگیری فلاش است. در گلکسی S23 FE، مثل گلکسی A54، فلاش دوربین بین لنز اول و دوم قرار دارد در حالی که در گلکسی S23 روبه‌روی لنز اول است.

اما برخلاف سری گلکسی S23، در این گوشی سامسونگ برای قاب گوشی از پوشش مات استفاده کرده و قاب گوشی هم همرنگ بدنه نیست. این موضوع در کنار اضافه شدن حلقه‌های نقره‌ای به اطراف لنزها سبب شده‌ است که گلکسی S23 FE از لحاظ ظاهری شکل و شمایل جالب‌تری نسبت به گلکسی S23 داشته باشد؛ به‌خصوص در رنگ بنفش.

گلکسی اس ۲۳ اف ای

این گوشی اما در رنگ‌های متفاوتی نسبت به سری گلکسی S23 عرضه می‌شود و شما می‌توانید آن را در رنگ‌های بنفش، کرم، سبز و خاکستری نیز تهیه کنید. اما اولین چیزی که هنگام به دست گرفتن گوشی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد، وزن بالای آن است. این گوشی ۲۰۹ گرم و ۳۲ گرم سنگین‌تر از گلکسی S21 FE است و همچنین ضخامت و ابعاد بزرگ‌تری هم دارد.

دلیل این موضوع نیز استفاده از شیشه برای پنل پشتی است در حالی که در مدل قبلی سامسونگ از پلاستیک استفاده کرده بود. در گلکسی S23 FE اما پنل جلویی و پشتی هردو با پوشش محافظ گوریلا گلس ۵ همراه شده‌اند ولی نکته قابل توجه این است که در مدل قبلی، پوشش محافظ پنل جلویی، گوریلا گلس ویکتوس است که از فناوری جدیدتر و مقاوم‌تری برخوردار است.

گلکسی اس ۲۳ اف ای

نمایشگر گوشی یکی از معدود بخش‌هایی است که نسبت به مدل قبلی تغییری نکرده است. سامسونگ در گلکسی S23 FE از همان پنل ۶.۴ اینچی داینامیک امولد 2X با رزولوشن 1080p و رفرش‌ریت ۱۲۰ هرتز بهره برده است؛ همان پنلی که کره‌ای‌ها در گوشی‌های پرچم‌دار خود نیز مورد استفاده قرار می‌دهند. نکته قابل توجه این است که حاشیه نمایشگر در این گوشی نسبت به گلکسی S21 FE به‌اندازه قابل توجهی افزایش پیدا کرده است؛ در حدی که نسبت نمایشگر به بدنه از ۸۶ درصد در مدل قبلی، به ۸۳ درصد در این گوشی کاهش پیدا کرده است.

عملکرد و مشخصات سخت افزار گلکسی S23 FE

مثل تمامی گوشی‌های رده‌بالای سامسونگ، گلکسی اس ۲۳ اف ای نیز با ۲ تراشه در بازارهای جهانی عرضه شده است. در آمریکا این گوشی با اسنپدراگون ۸ نسل ۱ به‌فروش می‌رسد و در دیگر نقاط دنیا، اگزینوس ۲۲۰۰ از شما استقبال می‌کند. سایر مشخصات گلکسی S23 FE، در هردو نسخه یکسان است.

تراشه اگزینوس ۲۲۰۰ همان تراشه‌ای است که سامسونگ پیشتر در سری گلکسی S22 نیز مورد استفاده قرار داده بود. این تراشه، درست مثل اسنپدراگون ۸ نسل ۱، دارای یک هسته X2 با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز در کنار ۳ هسته A710 با فرکانس ۲.۵ گیگاهرتز و در نهایت ۴ هسته A510 با فرکانس ۱.۸ گیگاهرتز است؛ البته یک تفاوت میان آن‌ها وجود دارد و آن هم این است که هسته X2 در اسنپدراگون ۸ نسل ۱، فرکانس پایین‌تری (۲.۸ گیگاهرتز) نسبت به اگزینوس ۲۲۰۰ دارد.

مشخصات s23 fe

علاوه بر این، در اگزینوس ۲۲۰۰، سامسونگ از پردازنده گرافیکی Xclipse 920، که حاصل همکاری آن‌ها با AMD است، استفاده کرده است. در طرف مقابل، اسنپدراگون ۸ نسل ۱ از آدرینو ۷۳۰ بهره می‌برد. از لحاظ عملکرد، هردو نسخه گوشی مشابه یکدیگر هستند با این تفاوت که پردازنده گرافیکی نسخه اسنپدراگون، حدود ۶ درصد در بنچمارک‌ها عملکرد بهتری دارد.

در گیک‌بنچ ۵، هردو نسخه عملکرد بسیار خوبی دارند و در حد گوشی‌هایی با تراشه دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا و دیمسیتی ۹۰۰۰ ظاهر می‌شوند. البته هردو کمی ضعیف‌تر از اسنپدراگون ۷ پلاس نسل ۲ عمل می‌کنند.

در بنچمارک‌های گرافیکی، مانند GFXBench و 3DMark هردو تراشه همچنان در حد بهترین‌های بازار هستند و تنها از اسنپدراگون ۸ نسل ۳ و اسنپدراگون ۸ نسل ۲، عملکرد ضعیف‌تری دارند.

با توجه به این بنچمارک‌ها، تردیدی وجود ندارد که هردو نسخه گوشی از قدرت پردازشی قابل توجهی برخوردار هستند و می‌توانند تمامی بازی‌ها و اپلیکیشن‌ها را بدون مشکل اجرا کنند. اما بزرگترین فرق بین آن‌ها در بحث پایداری عملکرد است. نسخه اسنپدراگون این گوشی در استرس تست، برای پردازنده ۶۶ درصد و برای پردازنده گرافیکی ۴۶ درصد پایداری دارد و نسخه اگزینوس نیز برای پردازنده ۵۸ درصد و برای پردازنده گرافیکی ۵۰ درصد.

از لحاظ پایداری عملکرد پردازنده، هردو در حد و اندازه‌های دیگر گوشی‌های پرچم‌دار ظاهر می‌شوند و تقریبا پس از گذشت ۱ ساعت به حدود ۶۰ درصد می‌رسند. اما ۴۶ درصد برای پردازنده گرافیکی یک گوشی در استرس تست، بسیار نا امید کننده است. در حقیقت پردازنده گرافیکی نسخه اسنپدراگون گوشی تقریبا ۵ دقیقه می‌تواند با نهایت توان فعالیت کند و پس از آن به شدت دچار افت عملکرد می‌شود. نسخه اگزینوس در این زمینه کمی بهتر است ولی باز هم اختلاف میان آن‌ها خیلی زیاد نیست.

 

با توجه به نتایج این بنچمارک، بهتر است خیلی برای اجرای بازی‌های رقابتی، روی این گوشی حساب باز نکنید؛ چرا که به احتمال زیاد در عناوین سنگین، دچار افت فریم خواهید شد.

باتری و شارژدهی گوشی گلکسی S23 FE

این گوشی مثل مدل قبلی خود، با یک باتری ۴۵۰۰ میلی‌آمپری همراه شده است ولی با توجه به بهره‌مندی از یک تراشه با فرایند ۴ نانومتری، نسبت به قبل شارژدهی بهتری دارد. البته مثل همیشه نسخه اسنپدراگون این گوشی شارژدهی بهتری در اختیار شما قرار می‌دهد و در استفاده‌های مختلف از مکالمه گرفته تا وب‌گردی، تماشای ویدیو و گیمینگ، حدود ۲۰ درصد شارژدهی بهینه‌تری دارد.

گوشی اس ۲۳ اف ای

سرعت شارژ گوشی نیز نسبت به قبل تغییری نکرده و گلکسی S23 FE همچنان از شارژ ۲۵ وات سیمی و ۱۵ وات بی‌سیم، پشتیبانی می‌کند. این گوشی همچنین از شارژ بی‌سیم معکوس نیز پشتیبانی می‌کند.

با استفاده از شارژ سیمی، شما می‌توانید ظرف مدت تقریبا ۱ ساعت و ۲۰ دقیقه، باتری گوشی را از ۰ به ۱۰۰ برسانید. رساندن باتری از ۰ به ۶۰ درصد نیز حدود ۳۰ دقیقه طول خواهد کشید.

اسپیکر گلکسی اس ۲۳ اف ای

گلکسی S23 FE دارای بلندگوهای استریو است. این بلندگوها از نظر بلندی صدا عملکرد بسیار خوبی دارند و می‌توانند صدا را با کیفیت قابل قبولی، حتی در صدای بلند، به گوش شما برسانند. در حقیقت سامسونگ، اسپیکرهای گوشی را نسبت به گلکسی S21 FE ارتقا داده است و این گوشی حالا دارای بلندگوهایی در حد گوشی‌های پرچم‌دار این کمپانی است.

این بلندگوهای جدید صدا را با جزئیات و عمق بیشتری تولید می‌کنند و همچنین بیس بسیار بیشتری هم در اختیارتان قرار می‌دهند.

عملکرد و مشخصات دوربین S23 FE

سامسونگ تغییرات زیادی به دوربین این گوشی نداده است. البته دوربین اصلی یک دوربین جدید ۵۰ مگاپیکسلی است که جایگزین دوربین قبلی شده است؛ این دوربین همان دوربین ۵۰ مگاپیکسلی است که سامسونگ در نسخه‌های پایه و پلاس سری گلکسی S22، گلکسی S23 و همچنین گلکسی S24 استفاده کرده است. گلکسی S23 FE به این ترتیب با یک دوربین ۵۰ اصلی در کنار دوربین ۸ مگاپیکسلی تله‌فوتو و ۱۲ مگاپیکسلی فوق‌عریض همراه شده است. دوربین سلفی نیز همان دوربین ۱۰ مگاپیکسلی سری گلکسی S22 است.

گوشی اس ۲۳ اف ای

گذشته از عملکرد، در بخش دوربین نیز به خاطر استفاده از ۲ تراشه مختلف، تصاویر ۲ نسخه گوشی کمی با هم متفاوت هستند. در نسخه اسنپدراگون، گوشی در زمینه حذف نویز عملکرد بهتری دارد و تصاویر را با وضوح بالاتری در اختیارتان قرار می‌دهد. از طرف دیگر نسخه اگزینوس در زمینه حذف نویز سخت‌گیر کمتری دارد و عکس‌ها را با جزئیات بیشتر و رنگ‌های سرزنده‌تری ارائه می‌کند؛ با این حال تفاوت میان تصاویر این دو نسخه، آنقدرها زیاد نیست.

عملکرد دوربین اصلی در روز

تصاویر نسخه اگزینوس در نور کافی، همانطور که انتظار می‌رفت، کیفیت بسیار عالی دارند. جزئیات و وضوح تصویر در حد بسیار بالایی است و نویز نیز خیلی زیاد نیست. رنگ‌ها مثل اکثر گوشی‌های سامسونگ، کمی بیش از حالت طبیعی اشباع شده‌اند و دامنه داینامیک و کنتراست نیز در سطح فوق‌العاده‌ای هستند.

عملکرد دوربین تله فوتو در روز

دوربین تله‌فوتو تصاویر را به‌صورت پیش‌فرض در رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل ذخیره می‌کند و در حقیقت با توجه به این که رزولوشن اصلی آن ۸ مگاپیکسل است، گوشی عکس‌ها را با افزایش رزولوشن در اختیارتان قرار می‌دهد و اگر کمی روی آن‌ها زوم کنید، این موضوع با توجه به جزئیات کمتری که برخی پیکسل‌ها دارند، کاملا واضح است.

با این حال عکس‌های این دوربین در زوم ۳ برابری، بسیار خوب هستند. مثل قبل تصاویر نسخه اسنپدراگون این دوربین نویز کمتری دارند و نسخه اگزینوس در عوض نویز و جزئیات بیشتری در اختیارتان قرار می‌دهد.

عملکرد دوربین فوق‌عریض در روز

دوربین فوق‌عریض با وجود این که در مشخصات رسمی یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی است اما از یک سنسور ۱۳ مگاپیکسلی استفاده می‌کند و تصاویر را با رزولوشن ۱۲ در اختیارتان قرار می‌دهد. این دوربین در زمینه حفظ جزئیات و حذف تاری گوشه‌های تصویر، عملکرد بسیار خوبی دارد و تا حد زیادی در برقراری توازن بین جزئیات مرکز تصویر و کناره‌ها، موفق عمل می‌کند.

در این دوربین، نسخه اسنپدراگون وضوح بسیار بالاتری در اختیارتان قرار می‌دهد و اگزینوس عکس‌ها را به‌صورت طبیعی‌تر و با تاری بیشتری ارائه می‌کند.

عملکرد دوربین‌های گوشی گلکسی اس ۲۳ اف ای در شب

در شب هر دو نسخه گوشی، عکس‌های بسیار خوبی ارائه می‌کنند و مثل عکس‌های روز، در اینجا نیز نسخه اسنپدراگون کمی در زمینه حذف نویز بهتر عمل می‌کند؛ با این وجود عکس‌های دوربین‌های فوق‌عریض و اصلی هردو نسخه، تقریبا برابر با یکدیگر هستند و بیشترین تفاوت را در تصاویر تله‌فوتو مشاهده می‌کنید.

 

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی سامسونگ S23 FE

گلکسی S23 FE از ۲۶ اکتبر (۴ آبان) وارد بازارهای جهانی شد. این گوشی همزمان با عرضه جهانی در بازار ایران نیز با تراشه اگزینوس، عرضه شد. در حال حاضر پیکربندی پایه آن با رم و حافظه ۸/۱۲۸ گیگابایتی، حدود ۲۳ میلیون تومان و پیکربندی ۸/۲۵۶ گیگابایتی نیز حدود ۲۴ میلیون تومان، خرید و فروش می‌شوند.

سخن پایانی

بالاخره پس از گذشت بیش از ۱ سال شاهد عرضه یک گوشی جدید از سری FE سامسونگ هستیم. گوشی گلکسی اس ۲۳ اف ای در بسیاری از بخش‌ها نسبت به مدل قبلی خود ارتقا پیدا کرده است و با توجه به این که قیمت ارزان‌تری هم دارد، احتمالا با استقبال قابل توجهی در بازارهای جهانی مواجه خواهد شد. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
نیماهسم
.
02 فروردین 1402، 13:48
پاسخ
5
3
هاهاهی
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402