ویندوز ۱۲؛ آخرین اخبار از نسخه بعدی سیستم عامل مایکروسافت

ویندوز 12
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

ویندوز ۱۲ در راه است. نسخه جدید سیستم‌عامل مایکروسافت احتمالا در سال 2024 معرفی و منتشر خواهد شد. در این مطلب پلازا می‌توانید با جدیدترین اخبار و شایعات نسخه 12 ویندوز آشنا شوید.

شاید باورش سخت باشد اما اکنون 2 سال از انتشار ویندوز 11 می‌گذرد. مایکروسافت اخیرا بروزرسانی 23H2 را برای این نسخه عرضه و ویژگی‌های جدیدتری به آن اضافه کرد. اما با وجود این که این نسخه هنوز به‌شکل مداوم آپدیت می‌شود و عمر درازی نداشته است، انتظار داریم به‌زودی و احتمالا در سال 2024 نسخه جدید آن یعنی ویندوز ۱۲ (Windows 12) معرفی شود. البته مایکروسافت هنوز رسما این نسخه را تائید نکرده است ولی با توجه به حجم شایعاتی که در مورد آن منتشر شده است، به‌احتمال زیاد آن‌ها در حال آماده‌سازی ویندوز 12 هستند؛ به همین خاطر در این مطلب پلازا قصد داریم به آخرین اخبار و شایعات این نسخه بپردازیم.

فهرست مطالب

ویژگی های احتمالی ویندوز ۱۲

مانند نسخه‌های قبلی، انتظار می‌رود مشخصات ویندوز۱۲ با تغییرات زیادی همراه باشد. البته که هنوز هیچ خبر رسمی در مورد این نسخه و قابلیت‌های آن منتشر نشده است ولی با توجه به شایعات می‌توانیم انتظار تغییرات زیر را در این نسخه داشته باشیم.

رابط کاربری جدید

مایکروسافت در جریان کنفرانس Ignite خود در ماه اکتبر 2022، شاید به‌صورت ناخواسته، اولین عکس ویندوز ۱۲ را در جریان مراسم برای مدت بسیار کوتاهی نشان داد. این تصویر، اطلاعات زیادی از قابلیت های ویندوز دوازده به ما نمی‌دهد ولی براساس آن، این نسخه از لحاظ ظاهری بسیار متفاوت از نسخه‌های فعلی خواهد بود.

عکس ویندوز 12

از ویژگی‌های شاخصی که در این تصویر می‌توانیم ببینیم، می‌توان به نوار وظیفه معلق، نوار جستجوی استوانه‌ای در بالای صفحه و انتقال پنل ویجت‌ها و اکشن سنتر به بالای صفحه اشاره داشت.

البته که هنوز مشخص نیست نسخه نهایی دقیقا همین ظاهر را دارد یا خیر. ممکن است مایکروسافت تغییرات دیگری نیز اعمال کند.

ویندوز 12

تصویر بالا تصویری است که وبسایت Windows Central براساس تصویری که مایکروسافت منتشر کرده، از ویندوز 12 ساخته است.

رویکرد ماژولار در ویندوز 12

براساس گزارشات، ویندوز 12 ممکن است رویکرد متفاوتی نسبت به نسخه‌های قبلی در بحث سیستمی داشته باشد. مایکروسافت به‌دنبال این است که تا این نسخه رویکرد ماژولار داشته باشد؛ به این معنی که امکان غیرفعال کردن یا فعال کردن برخی قابلیت‌های سیستم‌عامل قابل برای دستگاه‌های مختلف وجود دارد.

این ایده که با نام CorePC شناخته می‌شود، این امکان را برای این شرکت فراهم می‌کند تا بتواند ویندوز را برای دستگاه‌های زیادی با فرم فاکتورهای مختلف، بهینه‌سازی کند.

برای مثال یک تبلت اقتصادی یا کامپیوتر تاشو ارزان قیمت، ممکن است از برنامه‌های Win32 پشتیبانی نکنند تا حجم ویندوز منتشر شده برای آن‌ها کمتر شود. از طرف دیگر این ویژگی همچنان در کامپیوترهای دسکتاپ قابل دسترسی خواهد بود تا کاربران قدیمی همچنان همان تجربه قبل را داشته باشند.

ویندوز ۱۲

مایکروسافت پیشتر هم تلاش کرد چنین ایده‌ای را با ویندوز 10X پیاده‌سازی کند اما در ویندوز 12 هدف اصلی حذف برخی ویژگی‌هایی است که در برخی دستگاه‌ها واقعا کاربرد خاصی ندارند. نتیجه کاهش حجم ویندوز برای دستگاه‌های و امکان اجرای آن در سیستم‌های ضعیف خواهد بود.

نصب سریع‌تر آپدیت‌ها بدون دخالت کاربر

براساس گزارشات، مایکروسافت در این نسخه قصد دارد مانع از دسترسی کاربر به برخی از بخش‌های سیستم‌عامل شود. با این کار ویندوز قادر خواهد بود این بخش‌های کلیدی را بدون نگرانی از بابت دخالت کاربر، در پس‌زمینه بروزرسانی کند. روی کاغذ این کار سبب می‌شود کاربران در بیشتر مواقع متوجه آپدیت شدن سیستم عامل نشوند و وقت کمتری را برای بروزرسانی کنار بگذارند.

ویژگی های هوش مصنوعی ویندوز 12

هوش مصنوعی همین حالا و به‌لطف آپدیت 23H2 به ویندوز 11 اضافه شده است. در این آپدیت شاهد افزوده شدن مایکروسافت کوپایلت در کنار ویژگی‌های جدید برای Paint هستیم که به شما این امکان را می‌دهند تا پس‌زمینه یک تصویر را حذف کرده و یا متن را به تصویر تبدیل کنید.

جدیدترین ویندوز 12

هنوز مشخص نیست چه تعداد از این قابلیت‌ها راه خود را به ویندوز 12 پیدا خواهند کرد اما به احتمال فراوان مایکروسافت تمرکز زیادی بر اضافه کردن قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی به نسخه جدید ویندوز دارد. یکی از این ویژگی‌ها احتمالا قابلیت شناسایی محتوای در حال نمایش روی صفحه و دادن پیشنهادهای مربوط به آن نوع محتوا به کاربر است. ویندوز 12 همچنین احتمالا قابلیت شناسایی اشیا در تصاویر و کپی و پیست کردن آن‌ها را نیز خواهد داشت.

عدم پشتیبانی از برنامه‌های 32 بیتی آرم

این مورد را خیلی نمی‌توان یک ویژگی به‌حساب آورد ولی اخیرا اعلام شده است که نسخه بعدی ویندوز از برنامه‌های 32 بیتی پشتیبانی نمی‌کند. مایکروسافت رسما می‌گوید که در نسخه‌های آینده ویندوز 11 پشتیبانی از برنامه‌های 32 بیتی آرم را پایان خواهد داد ولی احتمالا ویندوز 12 نیز از ابتدا از این برنامه‌ها پشتیبانی نمی‌کند.

حذف کنترل پنل

این احتمال وجود دارد که در جدیدترین نسخه ویندوز 12 بالاخره شاهد حذف کنترل پنل باشیم. بخش Settings ویندوز با ویندوز 8 معرفی شد و از آن زمان تاکنون، توانسته تا حد خیلی زیادی به یک جایگزین برای کنترل پنل تبدیل شود. البته کنترل پنل هنوز هم دارای گزینه‌ها و قسمت‌های کاربردی زیادی است که در تنظیمات نمی‌توانید پیدا کنید. در صورت حذف کنترل پنل، به احتمال زیاد شاهد انتقال این قسمت‌ها به Settings خواهیم بود.

انتشار طرح مفهومی ویندوز ۱۲

با توجه به اسکرین‌شات بالا، کاربران از همین حالا شروع به‌ساخت طرح‌های مفهومی خود براساس آن کرده‌اند. یکی از طرح‌هایی که به تازگی منتشر شده و توجه کاربران زیادی را نیز به خود جلب کرده، طرح زیر است. در این طرح ویژگی‌های فعلی ویندوز 11 با اعمال تغییراتی، بهبود پیدا کردند. برای مثال قسمت ویجت‌ها حالا از یک مدیا پلیر، تقویم، آب و هوا و اطلاعاتی در مورد ارزش سهام شرکت‌های مختلف ارائه می‌کند.

ویندوز 12

در این طرح همچنین به قسمت تنظیمات سریع نیز توجه ویژه‌ای نشان داده شده است. در اینجا تمرکز اصلی نه بر ظاهر بلکه بر کاربردی بودن و آرایش گزینه‌ها معطوف است. در این قسمت کاربر می‌تواند به‌سرعت به تنظیمات وای‌فای، بلوتوث و بلندی یا روشنایی صفحه دسترسی پیدا کند.

ویندوز ۱۲

البته این طرح همانطور که گفته شد، مفهومی و توسط کاربران ساخته شده است. اما مایکروسافت می‌تواند از آن الگو بگیرد و ویندوز را از قبل بهبود ببخشد.

آیا ویندوز ۱۲ منتشر می‌شود؟

به‌احتمال زیاد بله. براساس گزارشی که وبسایت Windows Central در اواسط سال 2022 منتشر کرد، مایکروسافت در حال کار بروی نسخه جدید ویندوز و جایگزین ویندوز 11 است. البته به گفته این سایت ممکن است نام نسخه جدید ویندوز 12 نباشد.

همچنین در فوریه سال 2023 نیز یک افشاگر در توییتر، تصویری از سیستم‌عامل‌های پشتیبانی شده پردازنده‌های نسل 14 اینتل منتشر کرد که در میان آن‌ها نام ویندوز 12 نیز به‌چشم می‌خورد. این افشاگر پیشتر مشخصات کامل پردازنده‌های جدید سری زئون اینتل را نیز قبل از معرفی افشا کرده بود.

ویندوز ۱۲

سپس یوسف مهدی، مدیر بازاریابی مایکروسافت، در مصاحبه با The Verge خبر از توسعه نسخه‌های بعدی ویندوز با قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی داد. چند روز پس از مصاحبه او، مایکروسافت یک کانال جدید به‌نام Canary را در Windows Insider Program ایجاد کرد. به گفته مایکروسافت این کانال مخصوص آزمایش تغییراتی است که پس از عرضه نهایی، نیاز به زمان بیشتری برای بررسی دارند. از آنجایی که در توضیحات این کانال، مایکروسافت هیچ اشاره‌ای به ویندوز 11 نکرده است، این احتمال وجود دارد که این کانال به توسعه ویژگی‌های مربوط به ویندوز 12 اختصاص داشته باشد.

با توجه به تمامی این اطلاعات، به احتمال خیلی زیاد مایکروسافت در حال کار بروی نسخه جدید ویندوز است.

تاریخ عرضه ویندوز 12

همانطور که حتما حدس زده‌اید، هنوز در مورد تاریخ انتشار جدیدترین نسخه ویندوز 12 اطلاعات دقیقی نداریم. براساس آخرین اخبار، این نسخه تا ماه جولای 2022 در مراحل ابتدایی طراحی و مهندسی قرار داشته است. براساس گزارشی که وبسایت Windows Central منتشر کرده، مایکروسافت قصد دارد هر 3 سال یک نسخه جدید از ویندوز را منتشر کند. از آنجایی که ویندوز 11 در سال 2021 منتشر شد، احتمالا در سال 2024 شاهد عرضه ویندوز 12 خواهیم بود.

جدیدترین ویندوز 12

نکته قابل توجه این است که اخیرا مدیر ارشد مالی اینتل اعلام کرده بود که آن‌ها انتظار دارند در سال 2024 آمار فروش کامپیوترهای دستکاپ افزایش پیدا کند چرا که در این سال شاهد انتشار نسخه جدیدی از ویندوز خواهیم بود.

قیمت ویندوز ۱۲

مایکروسافت بروزرسانی ویندوز 10 و 11 را در حال حاضر به‌صورت رایگان برای کاربران عرضه می‌کند. اگر سیستم شما سخت‌افزار مورد نیاز را داشته باشد، می‌توانید بدون هزینه به نسخه جدید آپدیت کنید. اما اگر بخواهید ویندوز را به صورت جداگانه خریداری کنید باید 139 دلار پرداخت کنید.

با این حال ممکن است جدیدترین نسخه ویندوز 12 رایگان نباشد؛ چرا که کاربران در کد بیلد Windows Insider در کانال Canary اشاراتی به نسخه اشتراکی، نوع اشتراک و وضعیت اشتراک پیدا کرده‌اند و به همین خاطر برخی بر این باور هستند که مایکروسافت ویندوز 12 را تنها با خرید اشتراک در اختیار کاربران قرار می‌دهد. برخی کاربران نیز بر این باور هستند که مایکروسافت نسخه رایگان را همراه با تبلیغات عرضه خواهد کرد.

سخن پایانی

در حال حاضر زمان زیادی تا انتشار ویندوز ۱۲ باقی مانده است و انتظار داریم طی چند ماه آینده، اطلاعات بیشتری از این نسخه و امکانات آن بدست بیاوریم. با توجه به تمرکز مایکروسافت بر هوش مصنوعی و سرمایه‌گذاری آن‌ها در این زمینه، به احتمال خیلی زیاد ویندوز 12 بیشتر از همه بر قابلیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی خود اتکا خواهد کرد. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا استفاده از هوش مصنوعی در ویندوز می‌تواند سبب بهبود تجربه کاربری کاربران شود؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
.
14 فروردین 1402، 08:29
پاسخ
0
2
اینکار فقط برای فشار آورد به کاربران در تمام دنیا برای دور انداختن کامپیوترهای قدیی و خریدن کامپیوترهای جدید است. ویندوز 11 واقعا برای بالای 99 درصد کاربران هیچ برتری بر ویندوز 10 نداشت. و قطعا همین مساله برای ویندوز 12 هم برقرار است. اما به دلیل گاوبندی صورت گرفته بین مایکروسافت و اینتل، باید کاربران مجبور به خرید کامپیوترهای نسلهای بالاتر باشند تا مبادا سود اینتل کم شود. این مساله همه کاربران را در تمام جهان و بخصوص جهان سوم زیر فشار فوق العاده ای قرار می دهد. تنها راه کار واقعی هم مبارزه منفی با مایکروسافت و رو آوردن کاربران به لینوکس است. اما با توجه به اینکه اکثر کاربران برای بازی ها و نرم افزارهای exe دار از کامپیوتر استفاده می کنند، از لینوکس استقبال نخواهد شد و مایکروسافت کماکان به زیاده خواهی و آزار مردم جهان ادامه خواهد داد.
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402