معنی اسپات در ارز دیجیتال به زبان ساده

اسپات در ارز دیجیتال به زبان ساده
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

همانطور که می‌دانید این روزها سرمایه گذاری در بازارهای مالی مختلف به ویژه بازار بزرگ ارزهای دیجیتال یکی از مهم‌ترین موضوعات روز است. اما نوسان بالای قیمت در این بازارها باعث شده تا ریسک و تردید بسیاری از افراد برای حضور در این بازارها وجود داشته باشد. باید بدانید که آشنایی با الگوها و اصول تغییرات و نوسانات قیمت می‌تواند سکوی پرشی برای شما باشد. معاملات اسپات در ارز دیجیتال یکی از روش‌هایی است که با تسلط بر آن می‌توانید فرصت‌های زیادی برای کسب درآمد در بازارهای ارزهای دیجیتال به دست آورید.

در این مقاله از پلازا سعی داریم شما را با معاملات اسپات در ارز دیجیتال آشنا کنیم. معاملات اسپات در ارز دیجیتال یکی از ساده ترین و در عین حال کم ریسک ترین تراکنش‌ها در بازارهای ارز دیجیتال است. با ما همراه شوید.

قیمت اسپات چیست؟

قیمت اسپات یا نقطه‌ای قیمت فعلی برای خرید، پرداخت و تحویل فوری یک کالای خاص است. با تکمیل سفارشات توسط خریداران و فروشندگان، قیمت لحظه‌ای دائماً در حال تغییر است و مرتباً به روز می‌شود. در واقع قیمت لحظه‌ای بر اساس عرضه و تقاضا در بازار به دست می‌آید. این قیمت می‌تواند بالاتر یا کمتر از ارزش ذاتی یک ارز باشد. بنابراین نرخ مبادله‌ای که بر اساس آن معامله اسپات انجام می‌شود برابر با نرخ لحظه‌ای خواهد بود. قیمت‌ها در بازارهای مشتقه مانند معاملات فیوچرز، به ناچار بر اساس این ارزش‌ها تعیین می‌شوند، زیرا ابتدا تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کالا در بازار نقدی شرکت می‌کنند.

قیمت اسپات

معامله در بازار اسپات با کدام واسطه انجام می ‌شوند؟

در بازارهای معاملات نقدی، معاملات ارز دیجیتال بسیار ساده و آسان است. پس از انجام معامله لحظه‌ای، ارز مورد معامله فوراً منتقل می‌شود. اما تنها تفاوت بازار نقدی با بازارهای سنتی رایج این است که در معاملات نقدی بازار نقدی به جای کالا، ارز مبادله می‌شود. در واقع افرادی که مقداری از یک ارز دیجیتال را به عنوان دارایی در اختیار داشته و به هر دلیلی قصد فروش آن را دارند، بر اساس شناخت خود از دارایی مورد نظر، سعی می‌کنند آن را با بالاترین قیمت ممکن به فروش برسانند.

از سوی دیگر افرادی که برای خرید آن ارز اقدام می‌کنند ترجیح می‌دهند آن دارایی را با ارزان ترین قیمت ممکن خریداری کنند. به منظور تسهیل معاملات، اشخاص ثالث به عنوان واسطه یا مبادله در بستر بازار عمل می‌کنند. به این ترتیب خریداران ارزهای دیجیتال با توجه به میزان مورد نیاز خود، بر اساس حداکثر قیمتی که حاضرند در صرافی بپردازند، سفارش می‌دهند. از سوی دیگر، فروشندگان مقدار معینی از ارزی را که در اختیار دارند با قیمتی که خودشان تعیین می‌کنند، برای فروش عرضه می‌کنند.

عمق بازار معاملات اسپات در ارز دیجیتال

بررسی لیست دستورات در بازار نشان می‌دهد که چه کسی قدرت را دارد، خریداران یا فروشندگان! سفارشات نامتعادل در هر دو طرف این لیست می‌تواند جهت بازار را تعیین کند. حجم زیاد سفارشات فروش در یک محدوده قیمتی نشان دهنده سطح مقاومت در آن قیمت است و تعداد زیادی از سفارشات خرید نشان دهنده ناحیه حمایتی خواهد بود. اما توجه داشته باشید که اطلاعات ذکر شده به تنهایی نمی‌تواند به عنوان سیگنال خرید یا فروش و انجام معامله اسپات در ارز دیجیتال در نظر گرفته شود.

چگونه می‌توانیم یک معامله اسپات در ارز دیجیتال انجام دهیم؟

برای ورود به بازار اسپات در ارز دیجیتال ابتدا باید ارز خریداری کنید. بهترین استراتژی معاملاتی برای مبتدیان، معاملات نقطه‌ای در یک صرافی معتبر است. با ورود به این بازار و نظارت بر قیمت لحظه‌ای ارز مورد نظر خود و همچنین بررسی سفارش‌های فروش انجام شده برای آن ارز، می‌توانید قیمت پیشنهادی خود را به صورت سفارشی ثبت کرده و معامله نقدی خود را با فروشنده انجام دهید.

در عین حال، اگر مقدار مشخصی از یک ارز دیجیتال را در اختیار دارید و قصد دارید آن را به ارز دیجیتال دیگری تبدیل کنید، می‌توانید با ثبت سفارش لحظه‌ای در هر صرافی که از امکان معامله با جفت ارز مورد نظر شما پشتیبانی می‌کند، این کار را به راحتی انجام دهید.

معاملات اسپات در ارز دیجیتال

سفارش بازار(Market Order) در معاملات اسپات در ارز دیجیتال

اولین روش معاملات اسپات در ارز دیجیتال بر اساس قیمت فعلی بازار است که به آن سفارش بازار می‌گویند. و این سفارش زمانی انجام می‌شود که نمی‌خواهید در صف خرید یا فروش منتظر بمانید. شما فقط مقدار ارزی را که می‌خواهید معامله شود را مشخص کنید و معامله مطابق با بهترین قیمت پیشنهادی در بازار انجام می‌شود. اما هیچ تضمینی وجود ندارد که قیمت بازار در حین اجرای سفارش شما تغییر نکند. اگر حجم کافی برای اجرای سفارش شما وجود نداشته باشد، مابقی سفارش با قیمت متفاوتی پر می‌شود.

 سفارش محدود(Limit Order) در معاملات اسپات در ارز دیجیتال

روش دوم، سفارش حد محدود نامیده می‌شود و زمانی است که شما قیمت مشخصی را برای ارز در نظر می‌گیرید که قصد خرید آن را دارید و در قالب ثبت سفارش با قیمت پیشنهادی مشخص در بازار قرار می‌دهید. در صورتی که قیمت ارز به عدد مورد نظر شما برسد، معامله با پذیرش سفارش شما انجام می‌شود.

توقف سفارش محدود(Stop Limit Order) در معاملات اسپات در ارز دیجیتال

توقف سفارش محدود با یک شرط قیمت همراه است که معمولاً برای تعیین حد ضرر معامله مناسب خواهد بود. در صورت رعایت شرط تعیین شده در بازار، سفارش شما به صورت خودکار توسط صرافی در لیست سفارشات ثبت می‌شود. به این ترتیب می‌توانید هر تعداد سفارش توقف ثبت کنید و تا زمانی که سفارش شما فعال نشود سرمایه شما در معامله دخالتی ندارد.

Stop شرط قیمتی است که در صورت رسیدن بازار، سفارش شما فعال می‌شود و در صورت رسیدن قیمت به حد مطلوب، سقف قیمتی است که سفارش شما در دفترچه سفارش ثبت خواهد شد. البته اگر این دو قیمت خیلی نزدیک به هم در نظر گرفته شوند، ممکن است بازار به سرعت از قیمت مورد نظر شما عبور کند و سفارش شما پر نشود.

سفارش OCO در معاملات اسپات در ارز دیجیتال

OCO مخفف “One Cancels The Other” بوده و روشی است که مختص بازار نقدی برخی صرافی‌ها مانند بایننس است. با استفاده از قابلیت OCO می‌توانید دو سفارش را همزمان مشخص کنید و در صورت فعال شدن یک سفارش، سفارش دیگر لغو می‌شود. این روش در واقع ترکیبی از دو سفارش محدود و حد توقف است که قیمت سفارش لحظه‌ای را در قسمت قیمت و شرط قیمت را در قسمت محدودیت قیمت برای ثبت سفارش حد مجاز مشخص می‌کند. بنابراین شما می‌توانید حد سود و حد ضرر معامله خود را همزمان تعیین کنید.

مزایای بازار معاملات اسپات

مزیت معامله اسپات در ارز دیجیتال نسبت به سایر معاملات این است که شما سرمایه خود را در این معامله دارید و مجبور نیستید آن را از جای دیگری وام بگیرید. همچنین نیازی به استفاده از اهرم نیست. این نکات باعث می‌شود سود و زیان شما در معامله به سرمایه اولیه شما بستگی داشته باشد و تغییرات قیمت نیز بر همین اساس صورت می‌گیرد. این نکته زمانی برای شما مفید است که اگرچه سود شما متناسب با افزایش قیمت رشد می‌کند، اما در صورت تغییرات ناگهانی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال، سرمایه ارز دیجیتال شما به طور کامل از بین نمی‌رود. همچنین می‌توانید با تعیین حد ضرر معقول ضرر خود را به کمترین میزان ممکن محدود کنید.

اما حتی اگر از محدودیت ضرر در معامله نقدی خود استفاده نکنید، با وجود ریزش بازار، اگر پتانسیل رشد مجدد بازار و بازگشت قیمت وجود داشته باشد، همچنان می‌توانید منتظر افزایش مجدد قیمت باشید. بنابراین، سرمایه گذاری شما در معاملات اسپات در ارز دیجیتال می‌تواند نوسانات بیشتری را تحمل کند.

امکان مذاکره بر سر قیمت در بازار معاملات نقدی برای خریداران و فروشندگان وجود دارد. این امکان به افراد کمک می‌کند تا از هر تراکنش معاملاتی نقطه‌ای سود بیشتری کسب کنند. این نکته منجر به چشم انداز ایجاد سود بیشتر برای هر دو طرف معامله در این نوع معاملات می‌شود.

معاملات اسپات، بازار امن و مطمئن

مهمترین عاملی که باعث می‌شود بسیاری از افراد تمایل به انجام معاملات اسپات در ارز دیجیتال داشته باشند، اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی است که در دفترچه سفارش و قیمت معاملات نقدی در کل بازار وجود دارد. شفافیت بلاک چین باعث شده تا دقیق ترین تراکنش‌ها در ارزهای رمزپایه ثبت شوند.

اطلاعات ذکر شده کمک زیادی به تحلیل دقیق تغییرات قیمت در بازار می‌کند. این در صورتی است که از سوی دیگر اطلاعات قراردادهای آتی معمولاً در اختیار صرافی‌ها باشد و تحلیل ما به صداقت صرافی‌ها و کارگزاران در ارائه این اطلاعات به بازار بستگی دارد.

محدودیت‌ های معاملاتی در بازار اسپات

همانطور که گفتیم بازارهای نقدی بازارهای مطمئن و قابل اعتمادی هستند که افراد می‌توانند با استراتژی‌های ساده از آنها سود ببرند. با این حال، محدودیت‌های این بازار می‌تواند برای معامله گران حرفه‌ای دلسرد کننده باشد. مهمترین محدودیت که در واقع تفاوت اصلی بازار معاملات نقدی با بازار فیوچرز است، امکان معاملات کوتاه مدت و معاملات فیوچرز است. بازارهای آتی در واقع بازارهای دو طرفه هستند. یعنی افراد علاوه بر انجام معامله در جهت رشد قیمت، در صورت افت احتمالی قیمت، می‌توانند با عقد قرارداد بر اساس افت قیمت در آینده بازار، سود قابل توجهی نیز کسب کنند.

مزایا و محدودیت های بازار اسپات

معاملات اسپات، تجربه ‌ای برای کسب سود

به هر حال، معاملات اسپات در ارز دیجیتال دقیقاً مشابه معاملات نقدی برای کسب سود است. این بدان معناست که شما زمانی یک ارز دیجیتال را به عنوان کالای سرمایه می‌خرید که متوجه شوید قیمت آن به پایین‌ترین سطح کاهش یافته یا کمتر از ارزش ذاتی آن است و آن را تا زمانی که قیمت آن مورد تقاضا باشد نگه می‌دارید. وقتی متوجه شدید که قیمت آن به نقطه‌ای رسیده که رشد آن متوقف شده یا ممکن است دوباره کاهش یابد، آن ارز را بفروشید و از تفاوت قیمت خرید خود سود خواهید برد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
amir
.
19 اردیبهشت 1402، 11:54
پاسخ
0
0
من راجب ارزهای دیجیتال داشتم تحقیق میکردم در کافه آموزشگاه سایت های مختلف بیشتر اون چیزی که میدونستم بود اما سایت شما خیلی با جزییات تر و نکات بهتری داشت و سر تیتر های بهتری داشت مرسی از سیات خوبتون مشتی
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402