معرفی بهترین مادربرد های DDR5 بازار

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

بهترین مادربرد های DDR5 کم کم در حال تسلط بر دنیای کامپیوتر هستند. با معرفی رم های دی دی آر ۵ و همچنین تراشه‌های جدید اینتل و AMD، حالا تعداد مادربوردهایی که از نسل 5 رم پشتیبانی می‌کنند بیشتر شده است. اما کدام یک از آن‌ها انتخاب بهتری هستند؟

رم‌های DDR5 چند سالی است که وارد بازار شدند. این رم‌ها علاوه بر مصرف انرژی کمتر، عملکرد بهتری هم دارند و تقریبا 2 برابر سریع‌تر از رم‌های DDR4 عمل می‌کنند. متاسفانه اما این رم‌ها با نسل قبل سازگار نیستند و شما برای استفاده از آن‌ها، حتما باید از مادربرد های دی دی آر پنج (DDR5 Motherboards) استفاده کنید. پیشتر، مادربوردهای DDR5 اینتل از نسل دوازدهم و سیزدهم پردازنده‌های این برند وارد بازار شدند و سپس AMD نیز با مادربوردهای AM5 خود، وارد میدان شد. در ادامه با پلازا همراه باشید تا با بهترین مادربردهای دی دی آر 5 بازار آشنا شویم.

فهرست مطالب

بهترین مادربرد های DDR5

در حال حاضر و برخلاف سال‌های قبل، در لیست بهترین مادربردهای دی دی آر 5 می‌توانید مدل‌های مختلفی از گزینه‌های اقتصادی تا پرچم‌دار را خریداری کنید. در این مطلب نیز سعی کردیم انواع این مادربوردها در بازه‌های قیمتی مختلف را پوشش دهیم.

1. ASUS ROG Maximus Z790 Hero؛ از بهترین مادربرد های DDR5 2023

بهترین مادربردهای دی دی آر ۵

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 37 میلیون تومان

نقاط قوت: ماژول تنظیم ولتاژ آماده اورکلاک، کیفیت ساخت فوق‌العاده، 12 درگاه USB با 2 درگاه تاندربولت 4

نقاط ضعف: قیمت بسیار زیاد

ایسوس ROG Maximus Z790 Hero یک مادربورد رده‌بالا و پرچم‌دار از تایوان است که هرآنچه برای ساخت یک سیستم قدرتمند نیاز داشته باشید را دارا است. این مادربورد حدود 40 میلیون تومان قیمت دارد و شاید ارزانترین مادربرد DDR5 نباشد، اما شما در عوض به PCIe نسل 5، پشتیبانی از رم‌های DDR5 تا فرکانس 7800 مگاهرتز و درگاه‌های فراوان دسترسی خواهید داشت.

این مادربورد 1+20 فازه 90 آمپری، می‌تواند هر پردازنده نسل 12 یا 13 اینتل را اورکلاک کند. همچنین از هیت‌سینک‌های با کیفیت و پشتیبانی از سیستم‌های خنک‌کننده پیشرفته برخوردار است تا حتی پردازنده قدرتمندی مثل 13900K را نیز بتوانید اورکلاک کنید.

2. MSI Pro Z690-A

بهترین مادربردهای ddr5

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 10 میلیون تومان

نقاط قوت: ارزش خرید بالا نسبت به قیمت، عملکرد بسیار خوب، پشتیبانی از PCIe 5.0 و اسلات نسل چهارم M.2

نقاط ضعف:

قیمت مادربردهای DDR5 با وجود این که نسبت به روزهای اول کاهش داشته اما همچنان خیلی هم ارزان نیست. یکی از گزینه‌هایی که با توجه به مشخصات و قیمت، ارزش خرید زیادی دارد، مادربورد MSI Pro Z690-A است. یکی از ارزان‌ترین مادربوردهای دی دی آر 5 که از رم‌های این نسل تا فرکانس 6400 پشتیبانی می‌کند. این مادربورد همچنین از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل پشتبیبانی می‌کند و دارای درگاه‌های مدرنی مثل PCIe 5.0 و M.2 نسل چهارم است.

این مادربورد همچنین برای اورکلاک کردن بیشتر پردازنده‌ها قدرت کافی دارد و دارای هدرهای برای فن‌های اضافی و رادیاتور است. در پنل پشتی نیز شما به 7 درگاه USB-A یک درگاه USB-C و همچنین درگاه اترنت در کنار جک صدا دسترسی دارید. البته مادربورد با توجه به قیمت، کاستی‌هایی هم دارد. مثلا تنها یکی از اسلات‌های M.2 آن دارای هیت‌سینک است؛ اما با این وجود، همچنان می‌توان آن را جزو بهترین مادربردهای دی دی آر ۵ به حساب آورد.

3. مادربورد ASUS ROG Crosshair X670E Hero

بهترین مادربرد ddr5

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: AM5
  • قیمت: از 30 میلیون تومان

نقاط قوت: کیفیت ساخت بالا، اورکلاک راحت، چندین درگاه پرسرعت USB

نقاط ضعف: قیمت بالا

مادربورد X670E Hero ایسوس را می‌توانیم بهترین مادربرد DDR5 این برند برای سیستم‌هایی که از تراشه AMD استفاده می‌کنند به‌حساب بیاوریم. این مدل از اسلات PCIe نسل 5 هم برای حافظه و هم کارت گرافیک پشتیبانی می‌کند و دارای مدار 2+18 فازه است و توان لازم برای برق رسانی به پردازنده‌های قدرتمندی مثل Ryzen 9 7950X را دارد.

ایسوس همچنین به سیستم خنک‌کننده مادربورد نیز توجه زیادی نشان داده و برای تراشه مادربورد و اسلات‌های M.2 نیز هیت‌سینک تعبیه کرده است. این مادربورد همچنین از سیستم خنک‌کننده آبی نیز پشتیبانی می‌کند. در بخش درگاه‌ها نیز دست شما کاملا باز است. شما به 8 درگاه USB-A با سرعت 10 گیگابیت برثانیه در کنار 2 درگاه 40 گیگابیتی USB 4.0 و یک درگاه 20 گیگابیتی USB-C دسترسی دارید و در کنار آن‌ها می‌توانید به جک صدا، اترنت و خروجی HDMI 2.1 نیز دسترسی داشته باشید.

4. مادربورد ASUS ROG STRIX Z690-G GAMING WIFI

مادربرد ddr5

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 13 میلیون تومان

نقاط قوت: مدار برق‌رسانی بسیار خوب برای بیشتر سیستم‌ها، پشتیبانی از اسلات گرافیک PCIe نسل 5

نقاط ضعف: فاقد درگاه تاندربولت 4 است

محصول بعدی مادربورد ROG STRIX Z690-G GAMING WIFI از ایسوس است. مادربوردی که نسبت به دیگر مادربوردهای ATX کمی کوچک‌تر است ولی همان اندازه اسلات رم مادربوردهای بزرگ‌تر را در کنار اسلات سایز کامل PCIe 5.0 و نسل 4 را در اختیارتان قرار می‌دهد. البته برق‌رسانی این مادربورد کاملا معمولی است ولی بسیاری از پردازنده‌های نسل 12 و 13 بدون مشکل با آن کار خواهند کرد؛ البته اگر قصد اورکلاک نداشته باشید.

این مادربورد همچنین در بیشتر بخش‌ها دارای هیت‌سینک است و خوشبختانه با سیستم‌های آبی نیز سازگاری دارد. در پنل پشتی نیز شما هرآنچه نیاز داشته باشید را در اختیار دارید. از دکمه‌های پاک کردن CMOS و فلش بک بایوس گرفته تا درگاه‌های USB و HDMI. البته متاسفانه خبری از تاندربولت 4 در این محصول نیست.

5. مادربورد PRIME A620M-K؛ ارزانترین مادربرد DDR5

ارزانترین مادربرد ddr5

  • فرم فاکتور: microATX
  • سوکت: AM5
  • قیمت: از 4 میلیون تومان

نقاط قوت: قیمت اقتصادی، پشتیبانی از نسل جدید پردازنده‌های رایزن، پشتیبانی از رم حداکثر 96 گیگابایت

نقاط ضعف: فاقد دیسپلی پورت است

اگر می‌خواهید یک سیستم اداری یا خانگی AMD داشته باشید، ارزانترین مادربرد DDR5 که می‌توانید مدنظر قرار دهید، مادربورد PRIME A620M-K است. این مادربورد حدود 4 میلیون تومان قیمت دارد و با سوکت AM5 همراه شده و به همین خاطر از پردازنده‌های رایزن 7000 پشتیبانی می‌کند. گذشته از پشتیبانی از DDR5 دو کاناله با ظرفیت حداکثر 96 گیگابایت و فرکانس 5200 مگاهرتز، شما می‌توانید رم را تا حداکثر 7200 مگاهرتز نیز اورکلاک کنید.

از طرف دیگر یک اسلات کامل PCIe 4.0 نیز در مادربورد وجود دارد و در کنار آن یک اسلات دیگر PCIe 3.0 نیز قابل استفاده است. مادربورد از یک اسلات M.2 و 4 پورت ساتا بهره‌مند است. در پنل I/O می‌توانید به 4 درگاه USB 3.2 نسل 1، دو درگاه USB 2.0، یک پورت VGA و یک پورت HDMI دسترسی داشته باشید. این مادربورد همچنین دارای 3 عدد جک صدا است و در مجموع یک گزینه ایده‌آل برای سیستم‌های اداری به‌حساب می‌آید.

6. مادربرد DDR5 ایسوس مدل Prime Z690-A و Prime Z690-P؛ از بهترین مادربردهای DDR5

بهترین مادربردهای دی دی آر 5

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 8 میلیون تومان

نقاط قوت: چهار اسلات M.2 در مدل A، ماژول‌های تنظیم ولتاژ 80 آمپری

نقاط ضعف:

این مادربورد همراه با مادربرد DDR5 ایسوس مدل Prime Z690-P از دیگر گزینه‌هایی هستند که می‌توانید مدنظر داشته باشید. هردو از نظر مشخصات و ویژگی‌ها شباهت زیادی به هم دارند اما مدل P کمی ارزان‌تر است. مدل A دارای 1 هدر فن بیشتر، 2 درگاه USB 3.2 اضافی و همچنین یک درگاه PCIe اضافی است. علاوه بر این در مدل P شما به 3 اسلات M.2 دسترسی دارید.

اگر این موارد برایتان مهم نیستند، خرید Prime Z690-P از هر لحاظ انتخاب بهتری است چرا که قیمت آن بسیار کمتر است. در غیر این صورت می‌توانید با پرداخت مبلغ اضافی به سراغ Prime Z690-A بروید. اما در هر صورت حتما به این نکته توجه کنید که هردوی این مادربوردها دارای نسخه‌های DDR4 هستند و اشتباها آن نسخه‌ها را خریداری نکنید.

7. مادربرد DDR5 گیگابایت مدل Z690 Aorus Pro؛ از بهترین مادربردهای دی دی آر ۵

بهترین مادربردهای دی دی آر ۵

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 15 میلیون تومان

نقاط قوت: 13 درگاه USB، ماژول تنظیم ولتاژ 90 آمپری، 4 اسلات M.2

نقاط ضعف: عدم پشتیبانی از وای‌فای 6E

مادربورد Z690 Aorus Pro گیگابایت، یک مادربورد میان‌رده است که تمام قابلیت‌ها و امکانات مورد نیاز یک سیستم گیمینگ را ارائه می‌کند. این مادربورد در حقیقت در زمان عرضه یکی از گزینه‌های ارزان در میان مادربوردهای با تراشه Z690 بود. شما در این بورد به 13 درگاه USB در کنار وای‌فای 6 و 4 اسلات M.2 دسترسی دارید. ماژول‌های تنظیم ولتاژ 90 آمپری و ظاهر جدید نسبت به مدل‌های قبلی نیز از دیگر قابلیت‌های این مادربورد گیگابایت به‌حساب می‌آیند.

8. ASUS ROG Strix Z690-A

بهترین مادربردهای دی دی آر ۵

  • فرم فاکتور: mini-ITX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 13 میلیون تومان

نقاط قوت: چهار اسلات M.2 نسل 4، پشتیبانی از PCIe 5.0، طراحی متفاوت

نقاط ضعف: قیمت بالا

قیمت مادربرد DDR5 Asus ROG Strix Z690-A نسبت به برخی رقبایش کمی بالاتر است اما این بیشتر به دلیل بهره‌مندی از جدیدترین فناوری‌های روز مثل پشتیبانی از اسلات‌های نسل چهار M.2 و نسل پنجم PCIe است. این مادربورد برای سیستم‌های میان‌رده و رده‌بالا می‌تواند انتخاب بسیار خوبی باشد.

در پنل پشتی شما به 9 درگاه USB-A دسترسی دارید که یکی از آن‌ها نسل 2 و مابقی 3.2 نسل 1 هستند. خبر خوب پشتیبانی از اسلات PCIe 5.0 و گرافیک‌های نسل جدید مثل سری RTX 40 انویدیا است. اما با همه این‌ها قیمت مادربرد Z690 DDR5 بالا است و شاید بتوانید گزینه‌های مناسب‌تری نیز پیدا کنید.

9. Asus ROG Strix X670E-E Gaming؛ از بهترین مادربردهای دی دی آر ۵

بهترین مادربردهای ddr5

  • فرم فاکتور: ATX
  • سوکت: AM5
  • قیمت: از 25 میلیون تومان

نقاط قوت: پشتیبانی از PCIe 5.0، رم DDR5 با فرکانس 6400

نقاط ضعف: قیمت بالا

یکی از بهترین مادربردهای دی دی آر 5 که برای پردازنده‌های رایزن 7000 می‌توانید خریداری کنید، ROG Strix X670E-E است. مادربوردی که دارای 3 اسلات PCIe 5.0 برای حافظه‌های SSD است و از اسلات‌های M.2 نیز پشتیبانی می‌کند. این مادربورد همچنین به راحتی قادر به پشتیبانی از پردازنده‌های قدرتمندی مثل Ryzen 9 7950X است و حتی از رم‌های DDR5 با اورکلاک تا فرکانس 6600 نیز پشتیبانی می‌کند.

در کنار این موارد شما به 8 هدر فن، صفحه نمایش برای نمایش ارور کدها، هیت سینک برای SSD و 13 درگاه USB دسترسی دارید. این مادربورد همچنین از لحاظ ظاهری نیز یکی از مادربوردهای زیبای بازار است.

10. مادربورد PRIME H610M-E DDR5؛ ارزانترین مادربرد DDR5 اینتل

مادربرد ddr5

  • فرم فاکتور: microATX
  • سوکت: LGA 1700
  • قیمت: از 5 میلیون تومان

نقاط قوت: پشتیبانی از رم DDR5 با فرکانس بالا، دارای 2 اسلات M.2 است، یک اسلات PCIe 4.0

نقاط ضعف: درگاه‌های کم، فاقد درگاه USB-C است

مادربورد PRIME H610M-E هم در دو نسخه DDR5 و DDR4 عرضه شده است و نسخه DDR5 حدود 1 میلیون تومان قیمت بالاتری دارد. این نسخه از پردازنده‌های نسل 12 و 13 اینتل پشتیبانی کرده و یکی از ارزان ترین مادربورد های دی دی آر 5 برای سیستم‌های اینتل به‌حساب می‌آید.

ایسوس دو اسلات رم DDR5 با پشتیبانی از حداکثر فرکانس 5600 مگاهرتز برای این برد درنظر گرفته است و پشتیبانی از XMP را نیز به آن افزوده است. مادربورد همچنین دارای دیسپلی پورت، VGA و HDMI است و از یک اسلات اندازه کامل PCIe 4.0 با یک اسلات نسل PCIe 3.0 بهره می‌برد. نکته قابل توجه این است که PRIME H610M-E دارای 2 اسلات M.2 و 4 پورت SATA با سرعت حداکثر 6 گیگابیت برثانیه است.

با این همه تعداد درگاه‌های آن خیلی زیاد نیست؛ شما در مجموع به 2 درگاه USB 3.2 نسل 1 در کنار 2 درگاه USB 2.0 دسترسی دارید که برای خیلی از کاربران محدود کننده است.

11. مادربورد TUF GAMING A620M PLUS؛ از بهترین مادربرد های اقتصادی DDR5

مادربرد ddr5

  • فرم فاکتور: microATX
  • سوکت: AM5
  • قیمت: حدود 5 میلیون تومان

نقاط قوت: پشتیبانی از رم 4 کاناله، 2 خروجی دیسپلی پورت، 2 اسلات M.2

نقاط ضعف: عدم پشتیبانی از PCIe 5.0

مادربورد TUF GAMING A620M PLUS یکی از ارزانترین مادربرد های DDR5 گیمینگ در بازار است. این مادربورد با تراشه اقتصادی A620 همراه شده است و نسبت به بقیه مادربوردهای گیمینگ محدودیت‌های بیشتری دارد. اول از همه از PCIe 5.0 پشتیبانی نمی‌کند که خیلی برای یک سیستم گیمینگ ایده‌آل نیست. خوشبختانه اما ایسوس این محصول را با رم 4 کاناله همراه کرده است و شما می‌توانید رم را تا حداکثر 192 گیگابایت با فرکانس 7600 مگاهرتز (با اورکلاک) ارتقا دهید.

در بخش حافظه هم اوضاع خیلی بد نیست. مادربورد دارای 2 اسلات M.2 نسل 4 و 4 درگاه ساتا 3 است و از این نظر خیلی دست و پا بسته نیست.

سخن پایانی

در این مطلب با چند نمونه از بهترین مادربرد های DDR5 در بازار آشنا شدیم. با وجود این که قیمت آن‌ها کاهش پیدا کرده اما با توجه به بالا رفتن قیمت ارز، قیمت این قطعات در بازار ایران همچنان بالا است. شاید در حال حاضر همچنان خرید مادربوردهای DDR4 انتخاب بهتری باشد. نظر شما چیست؟ آیا شما به سراغ مادربرد های DDR5 خواهید رفت یا همچنان از بهترین مدل‌های DDR4 استفاده می‌کنید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402