بررسی گوشی پوکو X3 پرو ؛ ارزان اما قدرتمند

پوکو X3 پرو
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی پوکو X3 پرو شیائومی یکی از محبوب‌ترین گوشی‌های بازار ایران در زمان عرضه بود. موبایل Poco X3 Pro با مشخصات تحسین برانگیز خود به انتخاب اول بسیاری از کاربران تبدیل شد. در ادامه با با بررسی گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس 3 پرو همراه ما باشید.

پوکو X3 پرو را می‌توانیم نقطه عطف گوشی‌های سری X پوکو بدانیم. گوشی که با یک تراشه در حد پرچم‌دار، نمایشگر با کیفیت و 120 هرتز و سرعت شارژ قابل توجه خود، در زمان عرضه با اختلاف بهترین گوشی میان‌رده بازار بود و رقیب جدی نداشت. پوکو اما در سال‌های بعد با پوکو X4 پرو و حتی پوکو X5 پرو هرگز نتوانست موفقیت‌های نسل سوم را تکرار کند. با وجود این که اکنون چند سال از زمان معرفی گوشی پوکو X3 پرو شیائومی می‌گذرد، اگر شیائومی این گوشی را با همان قیمت و مشخصات دوباره در بازار عرضه کند، بعید است گوشی دیگری بتواند با آن رقابت داشته باشد. به همین خاطر ما در این مطلب پلازا تصمیم گرفتیم نگاهی دوباره به مزایا و معایب گوشی موبایل Poco X3 Pro داشته باشیم.

فهرست مطالب:

مشخصات گوشی پوکو X3 پرو شیائومی

ویژگی‌هاگوشی پوکو X3 پرو شیائومی
نمایشگر6.67 اینچی IPS LCD با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1080p
پردازندهاسنپدراگون 860
سیستم عاملاندروید 11 با رابط کاربری MIUI 12
حافظه/رم6/8 گیگابایت رم | حافظه 128/256 گیگابایت با پشتیبانی از کارت حافظه
دوربین‌‌ها2 + 2 + 8 + 48
دوربین سلفی20
باتری5100 میلی‌آمپر با شارژ 33 وات
قیمت

بررسی گوشی موبایل Poco X3 Pro

پوکو X3 پرو در حقیقت نسخه بهینه شده پوکو X3 NFC بود. دو گوشی از نظر مشخصات تقریبا تفاوت زیادی با هم نداشتند اما یکی از مهمترین ویژگی های گوشی پوکو X3 پرو شیائومی این بود که با تراشه به‌مراتب قدرتمندتر اسنپدراگون 860 روانه بازار شده بود و یک قاتل پرچم‌دار تمام عیار بود. در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر این گوشی را مورد بررسی قرار دهیم.

طراحی گوشی موبایل Poco X3 Pro

طراحی یکی از زمینه‌هایی است که هیچ چیز نسبت به X3 NFC اصلی تغییر خاصی نکرده است. متأسفانه این به معنای حضور همان مجموعه مشکلات است: X3 Pro بزرگ است و صفحه نمایش 6.67 اینچی دارد. از معایب پوکو X3 پرو این است که حجیم است، 9.4 میلی متر ضخامت و 215 گرم وزن دارد و با لوگوی عظیم پوکو که در پشت آن نقش بسته است، زیاد زیبا نیست.

اگرچه گواهی IP53 بازگشته و گوشی در برابر گرد و غبار و پاشش قطرات آب مقاوم است. از طرف دیگر پنل جلو با پوشش محافظ گوریلا گلس 6 همراه شده و دوام بیشتری از NFC دارد. همچنین قاب گوشی هنوز از آلومینیوم ساخته شده است و پنل پشتی نیز پلاستیک است.

گوشی پوکو ایکس تری پرو

در نهایت طراحی همچنان بزرگترین مشکل X3 Pro است. سنگین است، ضخیم است، و به لطف لوگوی پوکو و پوشش پلاستیکی، ارزان به نظر می‌رسد. البته در این بازه قیمتی نباید انتظار زیادی هم داشت و ظاهر کلی گوشی هم افتضاح نیست؛ اما گوشی‌هایی با قیمت مشابه وجود دارند که بسیار زیباتر به نظر می‌رسند.

صفحه نمایش

صفحه نمایش در اینجا یکی از مزایا گوشی پوکو ایکس 3 پرو است. این یک پنل LCD است، نه OLED، با رزولوشن FHD+ 2400×1080. با این حال، از نرخ رفرش 120 هرتز و نرخ پاسخ لمسی 240 هرتز پشتیبانی می‌کند، که هر دو برای گیمرها، جذابیت زیادی دارند.

موبایل پوکو ایکس 3 پرو

حتی بهتر از آن، نرخ رفرش می‌تواند به صورت پویا بین پنج سطح جابه‌جا شود؛ از 30 هرتز تا 120 هرتز. به این معنی که در صورت لزوم، صفحه نمایش می‌تواند کمی کندتر کار کند تا باتری ذخیره شود.

صفحه نمایش روشن و با رنگ‌های زنده است. کنتراست یا عمق رنگ فوق العاده‌ای را که OLED می‌تواند ارائه دهد، دریافت نخواهید کرد، اما ارائه نرخ رفرش بالاتر با این قیمت، بسیار هوشمندانه است. مانند بقیه گوشی‌ها، این انتخابی است که عملکرد خالص و گیمینگ را بر موارد زیبایی مانند دقت رنگ درجه یک اولویت می‌دهد.

سخت افزار گوشی موبایل Poco X3 Pro

یکی از بزرگترین مزایای گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس 3 پرو تراشه آن است. یعنی اسنپدراگون 860 که نسخه بهینه یافته تراشه گوشی‌های پرچم‌دار سال 2019 یعنی اسنپدراگون 855 است. در سال 2023 این تراشه به اندازه قابل توجهی قدیمی شده اما همچنان قدرتمندتر از تراشه‌هایی مثل اسنپدراگون 778G یا دیمنسیتی 1080 است که در اکثر گوشی‌های میان‌رده جدید می‌بینیم.

در بنچمارک‌ها، این گوشی عملکردی مشابه گوشی‌های سری گلکسی S20 دارد و فاصله چندانی با گوشی‌های اسنپدراگون 865 مانند وان پلاس 8T ندارد. آن را با Poco X3 NFC مقایسه کنید و شاهد بهبود 50 درصدی در تست Geekbench متمرکز بر CPU و بهبود بیش از 100 درصدی در نرخ فریم در تست‌های گرافیکی سنگین GFXBench خواهید بود.

علاوه بر این حافظه داخلی و رم گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس ۳ پرو نیز تنوع زیادی دارد. پوکو این گوشی را در نسخه پایه با رم و حافظه 6/128 گیگابایت عرضه می‌کرد و در بهترین پیکربندی نیز گوشی با رم و حافظه 8/256 گیگابایت قابل خریداری بود. همچنین گوشی از کارت حافظه نیز پشتیبانی می‌کرد.

معرفی پوکو X3 پرو

در استفاده روزانه پرازنده ی گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس ۳ پرو ارزش خود را ثابت می‌کند. این گوشی سریع ترین و روان ترین گوشی اقتصادی و میان‌رده‌ای است که احتمالاً تا به حال آزمایش کرده ایم. پردازنده گرافیکی گوشی موبایل Poco X3 Pro حتی تا همین امروز نیز عملکرد بسیار عالی دارد و به‌راحتی می‌تواند تمامی بازی‌های روز را با تنظیمات گرافیکی بالا برایتان اجرا کند.

برای امنیت، یک اسکنر اثر انگشت در دکمه پاور در کناره گوشی تعبیه شده است. این ممکن است جذابیت یک اسکنر زیر نمایشگر را نداشته باشد، اما نسخه‌های فیزیکی در اکثر موارد سریعتر و قابل اعتمادتر هستند. همچنین همیشه می‌توانید از دوربین سلفی برای باز کردن قفل با چهره استفاده کنید.

دوربین گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس 3 پرو

دوربین‌های موبایل پوکو ایکس 3 پرو تقریباً مشابه با سری قبلی است، اما در جزئیات متفاوت است. شما چهار لنز دریافت می‌کنید، اما دو تای آن‌ها 2 مگاپیکسلی هستند: یک لنز ماکرو و یک سنسور عمق. دو دوربین دیگر، یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی و یک 8 مگاپیکسل فوق عریض هستند.

دوربین اصلی پوکو X3 پرو بد نیست. وضوح کمتر و اندازه سنسور کوچکتر با دیافراگم بهبود یافته f/1.8 کمی جبران می‌شود و در نور روز نتایج واقعاً عالی هستند. از آنجایی که لرزش‌گیر اپتیکال تصویر (OIS) وجود ندارد، بنابراین لرزش دست را در تصاویر حس خواهید کرد، اما رنگ‌ها واقعاً برجسته می‌شوند و سنسور 48 مگاپیکسلی قادر است جزییات را به خوبی ثبت کند.

بررسی گوشی پوکو ایکس 3 پرو

در نور کم دوربین اصلی محدودیت‌های خود را با جزئیات و وضوح کمتر نشان می‌دهد. تصاویر گوشی پوکو X3 پرو شیائومی هنوز هم مطمئناً قابل استفاده هستند، اما دیگر کاملاً عالی نیستند. حالت شب به شما کمک می‌کند، اما نتایج همچنان پایین تر از آن چیزی است که سایر تلفن‌های با قیمت مشابه قادر به انجام آن هستند.

لنز فوق عریض ناامید کننده تر است. حتی در نور خوب، عکس‌ها خوب به نظر نمی‌رسند، با جزئیات بسیار کاهش یافته و رنگ محو شده در مقایسه با لنز اصلی. در نور کم این وضعیت بدتر می‌شود و تعادل رنگ سفید و مشکلات نوردهی در ترکیب ایجاد می‌شود. صادقانه بگوییم، در نور کم، این دوربین بسیار بد است.

دوربین سلفی نیز بسیار ابتدایی است، اما کار را به خوبی انجام می‌دهد. با رزولوشن 20 مگاپیکسل، می‌تواند عکس‌های نسبتاً دقیقی ایجاد کند، اما دیافراگم f/2.2 و سنسور کوچک بار دیگر شاهد مشکل در خارج از شرایط نوری واقعاً مطلوب هستند.

همچنین بخوانید :

در مورد فیلمبرداری، شما می‌توانید 4K@30fps را از دوربین‌های عقب و 1080p@30fps را از دوربین جلو مدیریت کنید. بدون OIS روی هر دو، پوکو X3 پرو ثابت ترین ویدیو را ارائه نمی‌دهد. X3 Pro دوربین چندمنظوره ندارد و عملکرد در نور کم کاهش می‌یابد. اما اگر فقط به یک عکس معمولی و مناسب نیاز دارید که عکس‌های تعطیلات و استوری‎های اینستاگرام شما را پوشش دهد، عملکرد دوربین به اندازه کافی خوب است.

باتری و شارژ

معایب پوکو X3 پرو

باتری 5160 میلی آمپری پوکو X3 پرو در اینجا بسیار قابل توجه است و در سنگین بودن کل گوشی نقش دارد. در بنچمارک‌ها، با وجود ظرفیت باتری یکسان، در واقع چند ساعت کمتر از X3 NFC دوام می‌آورد که به خاطر بهره‌مندی از تراشه قدرتمندتر با مصرف باتری بالاتر اسنپدراگون 860 در مقایسه با اسنپدراگون 723G است.

با این وجود، در استفاده واقعی، هنوز هم طول عمر عالی را ارائه می‌دهد. با استفاده سبک تر، می‌توانید دو روز کامل از گوشی بدون شارژ استفاده کنید.

گوشی از شارژ 33 وات پشتیبانی می‌کند که شاید با استانداردهای گوشی‌های پوکو در سال 2023 خیلی سریع به‌نظر نرسد اما همچنان قابل قبول است. 15 دقیقه برای شارژ کردن گوشی تا 28 درصد و نیم ساعت 58 درصد خوب است و به راحتی برای استفاده یک روز کامل کافی است.

نرم افزار

پوکو X3 پرو با اندروید 11 عرضه می‌شود و به طور پیش فرض از پوسته MIUI 12 شیائومی استفاده می‌کند. شیائومی قول تعداد خاصی از به روز رسانی‌های سیستمی را برای این گوشی نداده است، اما بر اساس سوابق این شرکت، احتمالاً موبایل پوکو ایکس 3 پرو دو نسخه بعدی اندروید را دریافت خواهد کرد.

نقد POCO X3 Pro

هنوز هم تنوع زیادی بین پوسته‌های اندروید وجود دارد و باید اعتراف کنیم که MIUI در بین بهترین‌ها نیست. رابط کاربری شلوغ و رنگارنگ، تنظیمات سیستم را برای پیمایش سخت می‌کند. نکته پایانی این است که این بهترین تجربه اندروید نیست، اما در نهایت یک موضوع سلیقه ای است. همچنین گوشی پوکو ایکس تری پرو آخرین نسخه نرم افزار را اجرا می‌کند و باید تا یک یا دو سال دیگر اجرا شود.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس ۳ پرو

گوشی در بهار سال 2021 توسط پوکو معرفی و وارد بازارهای جهانی شد. این گوشی از اردیبهشت ماه سال 1400 در بازار ایران نیز موجود شد. گوشی در ماه‌های اولیه قیمت بالایی داشت و در نسخه پایه قیمت گوشی شیائومی مدل پوکو ایکس ۳ پرو به 7 میلیون تومان می‌رسید. اما پس از گذشت چند ماه گوشی از حدود 5 میلیون تومان تا 7 میلیون تومان و حداکثر 9 میلیون تومان در پیکربندی‌های بالاتر، خرید و فروش می‌شد.

جمع بندی

گوشی پوکو X3 پرو شیائومی برای گیمرهای اندرویدی یا کاربرانی با بودجه کم طراحی شده بود. گوشی که تا همین امروز نیز هیچ جایگزین شایسته‌ای نداشته است. حتی در حال حاضر گوشی که بتواند با این قدرت و عملکرد و البته قیمت برابری در بازار وجود ندارد. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ آیا تجربه کار با آن را داشته‌اید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران12 دیدگاه
avatar
نظری
.
29 خرداد 1402، 09:45
پاسخ
0
0
گوشی های خیلی خوبی هستن من دو سال میشه دارم از هر لحاظ عالیه بدون هنگ و بدون داغ شدن ۲۴ساعته هم تو پابجی هستم اصلان هنگ و داغ نمیکنه...
avatar
الف
.
29 خرداد 1402، 07:14
پاسخ
0
2
سلام من همان اردیبهشت ۱۴۰۰ که تازه موجود شد در ایران با قیمت بالای هفت تومن بالاترین کانفیگ خریدم. اما تابحال ازش خیلی راضی هستم و نسبت به سامسونگ صفحه نمایش حساس تر و شارژ باتری بهتری دارد، چون اطرافیانم خیلی سامسونگهای مختلف دارند. تنها اشکال کل برند شبائومی این است که برخی نرم افزارهای خاص مثل نرم افزارهای اسلامی را پوشش نمی دهد و برای نصبش دردسر دارید.
avatar
بارانا
.
29 خرداد 1402، 03:26
پاسخ
0
2
یکی از بهترین گوشی ها هستش من ازش خیلی خیلی راضیم نه هنگ می کنه نه داغ می کنه نه شارژ خالی می کنه واقعا عالیه
avatar
ابراهیم
.
29 خرداد 1402، 00:46
پاسخ
0
1
گوشی فوق العاده ای امکانت دوربینش خیلی خوبه واسه کلیپ ساختن چندتا توش اپشن داره خیلی خفنن
avatar
h1
.
28 خرداد 1402، 22:54
پاسخ
0
1
عــــــــــــــــــــالــــــــــــــــــیه
نمایش 5 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402