فیلم ادیسه فضایی 2001 (2001: A Space Odyssey) | داستان، بازیگران و نمرات

فیلم ادیسه فضایی 2001
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم ادیسه فضایی 2001 یک فیلم علمی تخیلی حماسی محصول سال 1968 به تهیه‌کنندگی و کارگردانی استنلی کوبریک است، امروز قصد داریم به معرفی فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی بپردازیم.

ادیسه فضایی: 2001 یک فیلم علمی تخیلی حماسی محصول سال 1968 به تهیه‌کنندگی و کارگردانی استنلی کوبریک (Stanley Kubrick) است. فیلمنامه‌ی آن نیز توسط کوبریک و نویسنده داستان‌های علمی تخیلی آرتور سی کلارک (Arthur C. Clarke) نوشته شده و در آن از داستان کوتاه کلارک در سال 1951 «The Sentinel» و دیگر داستان‌های کوتاه او الهام گرفته شده است. کلارک همچنین پس از اکران فیلم رمانی از این اثر منتشر کرد که بخشی از آن همزمان با فیلمنامه نوشته شده بود. در این فیلم بازیگرانی چون کیر دولیا (Keir Dullea)، ویلیام سیلوستر (William Sylvester)، گری لوکوود (Gary Lockwood) و داگلاس رین (Douglas Rain) به ایفای نقش می‌پردازند.

خلاصه فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی، دیسکاوری وان و ابرکامپیوتر انقلابی را نشان می‌دهد، که پس از کشف یک تک سنگ در سطح ماه، شروع به کشف منشأ اسرارآمیز آن کردند. مدت زمان فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱ نیز حدود 143 دقیقه است. در این مقاله از پلازا به معرفی فیلم ادیسه فضایی 2001 می‌پردازیم.

فهرست مطالب:

همچنین بخوانید :

داستان فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱

فیلم ادیسه فضایی 2001

در این اقتباس مرموز از یک داستان کوتاه توسط نویسنده معتبر علمی تخیلی، آرتور سی کلارک می‌بینیم که یک ساختار سیاه با ابهت، ارتباطی بین گذشته و آینده ایجاد می‌کند. هنگامی که دکتر دیوید بومن و دیگر فضانوردان به یک ماموریت مرموز فرستاده می‌شوند، سیستم کامپیوتری کشتی آن‌ها، هال، به تدریج رفتارهای عجیب و غریبی از خود بروز می‌دهد که منجر به بروز تنش بین انسان و ماشین می‌شود که نتیجه آن، سفر به فضا و زمان است.

کارگردان فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱

فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی

استنلی کوبریک متولد 26 ژوئیه 1928 درگذشت 7 مارس 1999 کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی بود. فیلم‌های او که یکی از بزرگترین فیلم‌سازان تمام دوران به حساب می‌آید، تقریباً همگی اقتباس‌هایی از رمان‌ها یا داستان‌های کوتاه هستند. آثار او طیف گسترده‌ای از ژانرها را پوشش می‌دهند و فیلم‌برداری نوآورانه، طنز سیاه، توجه واقع‌گرایانه به جزئیات و طراحی‌های گسترده صحنه از شاخصه‌های کارگردانی او است.

کوبریک که یک کمال‌گرا بود، کنترل بیشتر جنبه‌های فرآیند فیلم‌سازی، از کارگردانی و نویسندگی گرفته تا تدوین به عهده خودش بود، و در تحقیق در مورد فیلم‌ها و صحنه‌های صحنه‌سازی، با هماهنگی نزدیک با بازیگران و سایر همکارانش، بسیار مراقب بود. او اغلب درخواست تکرار از همان پلان در یک فیلم را داشت که منجر به درگیری‌های زیادی با بازیگران می‌شد. با وجود بدنامی که در میان بازیگران داشت، بسیاری از فیلم‌های کوبریک مسیر جدیدی را در سینما گشودند. رئالیسم علمی و جلوه‌های ویژه ابتکاری حماسه علمی تخیلی فیلم 2001: A Space Odyssey در تاریخ سینما بی سابقه بود و این فیلم اسکار بهترین جلوه‌های بصری را برای کوبریک به ارمغان آورد. استیون اسپیلبرگ از این فیلم به عنوان «بیگ بنگ» نسل خود یاد کرده است. از فیلم سینمایی ادیسه فضایی 2001 به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ساخته شده یاد می‌شود.

از دیگر فیلم و سریال‌های کوبریک می‌توان به فیلم ترسناک رمزآلود The Shining، درام جنایی A Clockwork Orange، درام رمزآلود Eyes Wide Shut، کمدی جنگی Dr. Strangelove، جنگی درام Full Metal Jacket، درام رمانتیک Lolita، مستند Room 237، علمی تخیلی ماجراجویی 2010: The Year We Make Contact،جنگی درام Paths of Glory و درام رمانتیک Spartacus اشاره کرد.

بازیگران فیلم ادیسه فضایی 2001

پس از اتمام فیلم Dr. Strangelove (1964)، کارگردان استنلی کوبریک به یک روزنامه‌نگار از کلمبیا پیکچرز گفت که پروژه بعدی او درباره حیات فرازمینی خواهد بود. اینکه چگونه کوبریک به خلق یک فیلم علمی تخیلی علاقه‌مند شد کاملاً روشن نیست. کوبریک از استودیوی آمریکایی Metro-Goldwyn-Mayer تامین مالی و توزیع را دریافت کرد با این نکته که این فیلم می‌تواند در فرمت سینمایی فوق عریض خود به بازار عرضه شود. این فیلم تقریباً به طور کامل در جنوب انگلستان، جایی که کوبریک در آن زندگی می‌کرد، با استفاده از امکانات MGM-British Studios و Shepperton Studios فیلم‌برداری و تدوین می‌شد.

تصمیم کوبریک برای پرهیز از تصویرهای خیالی فضا که در فیلم‌های علمی تخیلی رایج آن زمان یافت می‌شد، او را به جستجوی تصاویر واقعی‌تر و دقیق‌تر از سفر فضایی سوق داد. تصویرگرانی مانند چسلی بونستل (Chesley Bonestell)، روی کارنون (Roy Carnon) و ریچارد مک‌کنا (Richard McKenna) برای تولید طرح‌های مفهومی، طرح‌ها و نقاشی‌های فناوری فضایی که در فیلم دیده می‌شود، استخدام شدند. فیلمبرداری اصلی در 29 دسامبر 1965 در استیج H در استودیو شپرتون، شپرتون، انگلستان آغاز شد و فیلمبرداری بازیگران در سپتامبر 1967 به پایان رسید. در ادامه به معرفی هنرپیشه های فیلم 2001: A Space Odyssey می‌پردازیم.

کِیر دولیا در نقش دیوید باومن

فیلم 2001: A Space Odyssey

کیر آتوود دولیا متولد 30 مه 1936 یک بازیگر آمریکایی است. او نقش فضانورد دیوید بومن را در فیلم (1968) 2001: A Space Odyssey و دنباله آن در سال 1984 یعنی 2010: The Year We Make Contact بازی کرد. از دیگر نقش های سینمایی او می توان به David and Lisa (1962)، روانشناسی رمزآلود Bunny Lake Is Missing (1965) و اسلشر Black Christmas (1974) اشاره کرد. دولیا بازیگری را در مدرسه تئاتر محله Playhouse در شهر نیویورک تحصیل کرد. او همچنین روی صحنه در شهر نیویورک و منطقه E اجرا کرده است.

گری لاکوود در نقش فرانک پول

نمرات فیلم ادیسه فضایی 2001

گری لاکوود متولد 21 فوریه 1937 یک بازیگر آمریکایی است. لاک‌وود بیشتر به خاطر ایفای نقش فرانک پول فضانورد در فیلم 2001: یک ادیسه فضایی (1968) و در نقش ستوان فرمانده گری میچل در اپیزود آزمایشی دوم Star Trek «Where No Man Has Gone Before» (1966) شناخته می‌شود. او در تنها فیلم آمریکایی ژاک دمی کارگردان موج نو فرانسوی یعنی Model Shop بازی کرده است. لاکوود از اوایل دهه 1960 تا اواسط دهه 1990 نقش‌های مهمان متعددی را در سریال‌های تلویزیونی ایفا کرد و نقش اصلی را در سریال The Lieutenant (1963-1964) بازی کرد.

ویلیام آر. سیلوستر در نقش دکتر هیووود فلوید

فیلم ادیسه فضایی 2001

ویلیام آر سیلوستر متولد 31 ژانویه 1992 درگذشت 25 ژانویه 1995 یک هنرپیشه آمریکایی بود که عمدتاً برای کارهای سینمایی و تلویزیونی‌اش در بریتانیا شناخته می‌شود. او که فارغ‌التحصیل آکادمی سلطنتی هنرهای دراماتیک بود، ستاره فیلم‌های B بریتانیا در دهه‌های 1950 و 1960 بود، اما با بازی در نقش دکتر هیوود فلوید در فیلم علمی تخیلی فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی شهرت گسترده‌ای به دست آورد.

دیگر بازیگران فیلم ادیسه فضایی 2001 عبارتند از:

  • دنیل ریچر (Daniel Richter) در نقش ماه ‌نگر
  • لئونارد روسیتر (Leonard Rossiter) در نقش دکتر آندری اسمیسلوف
  • مارگارت تایزاک (Margaret Tyzack) در نقش النا
  • روبرت بیتی (Robert Beatty) در نقش دکتر رالف هالورسن
  • شان سولیوان (Sean Sullivan) در نقش دکتر روی میچلز
  • داگلاس رین (Douglas Rain) در نقش صداپیشه HAL 9000
  • فرانک میلر (Frank Miller) در نقش کنترل کننده ماموریت
  • ادوینا کارول (Edwina Carroll) در نقش مهماندار شاتل قمری
  • پنی براهامز (Penny Brahms) در نقش مهماندار

امتیازات و بررسی فیلم ادیسه فضایی ۲۰۰۱

همینطور که در نقد فیلم 2001: A Space Odyssey می‌بینیم، این فیلم توانست نمره 8.3 از 10 را در IMDb و در نظرسنجی گوگل 85 درصد علاقه تماشاگران را به خود جلب کند. در نقد و بررسی راتن تومیتوز 91 درصد نقدها مثبت ارزیابی شدند، و همچنین در متاکریتیک بر اساس نقد 25 منتقد، 20 نقد مثبت و 3 نقد متوسط و 2 نقد منفی بوده‌ است. میانگین امتیازی که این فیلم دریافت کرده نیز 84 از 100 بوده‌است. در ادامه به بررسی چندی از نمرات فیلم ادیسه فضایی 2001 می‌پردازیم.

The Hollywood Reporter / جان ماهونی: 100

همانطور که قول داده شده بود، فیلم ادیسه فضایی 2001 یک تجربه بصری باشکوه است، کاملاً بر خلاف هر فیلمی که تا به حال دیده‌ایم. این جزئیات صرفاً وسیله‌ای هستند که توسط کوبریک و همکار برجسته فیلمنامه او آرتور سی. کلارک برای برانگیختن تصورات بی حد و حصر ذهن به کار گرفته شده است، با معماهای وسوسه انگیز به بیننده حمله می‌کند تا جهان شخصی را در ارتباط با زمان و مکان و پتانسیل معنی کند.

Slant Magazine / راب هومانیک: 100

بخش‌های پایانی که ما را فراتر از خودمان به وضعیتی با چشمان گشوده از احتمالات خدشه‌دار می‌برند، خوشحال‌کننده‌ترین بخش‌ها هستند. این فیلم کاملاً بدون کلام به ما یادآوری می‌کند که علیرغم تمام پیشرفت‌هایمان، اودیسه واقعی تازه شروع شده است.

Total Film / جمعی از منتقدین: 100

مهم نیست تصور می‌کنید این فیلم پرمدعا یا عمیق است. در هر صورت نمی توانید انکار کنید که فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی نقطه عطفی در تاریخ سینماست. همچنین، همانطور که پوسترهای اصلی اعلام کرده بودند، سفر نهایی است.

Chicago Reader / جاناتان روسنبام: 100

جلوه‌های ویژه آن چنان یکپارچه به‌عنوان بخشی از یک استراتژی کلی هنری استفاده می‌شوند که همانطور که آنت مایکلسون منتقد اشاره کرده است، آن‌ها حتی جلوه ویژه محسوب نمی‌شوند و بنابراین تقریبا غیرممکن است که بی‌اهمیت جلوه داده شوند. فیلم 2001: A Space Odyssey شاهکاری بی‌همتا در دنیای سینما است.

Chicago Sun-Times / راجر ایبرت: 100

تنها چند فیلم متعالی هستند که بر ذهن و تخیلاتمان مانند موسیقی یا دعا یا منظره‌ای وسیع و چشم‌نواز اثر می‌گذارند. فیلم سینمایی ادیسه فضایی 2001 در میان فیلم‌های علمی-تخیلی فقط مهیج نیست، بلکه الهام بخش ذهن ما است.

فیلم 2001: A Space Odyssey

Chicago Tribune / میچل ویلمینگتون: 100

شاهکاری که هنوز هم می‌تواند شما را با تعجب دچار سرگیجه کند. این داستان علمی-تخیلی آينده‌نگر درباره سفر فضایی و اولین تماس با حیات فرازمینی، به اندازه هر فیلمی که تا به حال ساخته شده، تجربه‌ای مسحورکننده است.

TV Guide Magazine / جمعی از منتقدان: 90

فیلمی زیبا و گیج‌کننده است که نیمی از تماشاگران را به تحسین وا داشت و حوصله نیمی دیگر را سر برد. کوبریک به وضوح می‌خواهد چیزی در مورد اثرات غیرانسانی تکنولوژی بگوید، اما چیزی که گفتنش سخت است.

The New York Times / رناتا آدلر: 60

فیلم به قدری در مشکلات خود، استفاده از رنگ و فضا و وفاداری متعصبانه‌اش به جزئیات علمی-تخیلی غرق شده که چیزی خواب‌آور و یا به شدت کسل‌کننده از آب درآمده.

Variety / جمعی از منتقدان: 40

فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی دستاوردی بزرگ در زمینه سینماتوگرافی و جلوه‌های ویژه است. اما از جذابیت دراماتیک بهره‌ای نبرده و تنها پس از گذشت نیمی از فیلم، عنصر تعلیق را به نمایش می‌گذارد. کوبریک، هم باید تحسین شود و هم مورد انتقاد قرار بگیرد.

The New Republic / استنلی کافمن: 30

در 30 ثانیه اول، فیلم ادیسه فضایی 2001 به اشتباه می‌افتد و اگرچه جلوه‌های هوشمندانه و مسائل سرگرم‌کننده زیادی وجود دارد، اما هرگز بهبود نمی‌یابد. این قضیه مایه ناامیدی است چرا که این فیلم، اثری بزرگ از یک کارگردان مهم است. از همه ناخوشایندتر نیز داستانگویی ضعیف کوبریک است.

کلام آخر

تریلر فیلم ادیسه فضایی 2001

در این مقاله از پلازا به معرفی فیلم 2001: A Space Odyssey پرداختیم؛ ژانر فیلم ۲۰۰۱: یک اودیسه فضایی علمی تخیلی، ماجراجویی است. با بازی ستارگانی مانند کیر دولیا و گری لاکوود که بسیار مورد توجه منتقدان قرار گرفت و فیلمی بسیار تاثیرگذار بود. نظر شما در مورد داستان و شخصیت‌ها چه بود؟ آیا برای دانلود فیلم 2001: A Space Odyssey ترغیب شدید؟ شما می‌توانید نظرات خود را در پایین همین صفحه با ما و دیگر مخاطبین پلازا درباره فیلم 2001: A Space Odyssey به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402