بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا ؛ بهترین پرچم‌دار اندروید در سال 2023؟

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا اولین گوشی اولترا از سال 2021 در میان پرچم‌داران این کمپانی است که به بازارهای جهانی راه پیدا کرده است. اما آیا این گوشی می‌تواند در برابر رقبای سرسخت خود حرفی برای زدن داشته باشد؟ در ادامه با پلازا همراه باشید تا با معایب و مزایای گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا (Xiaomi 13 Ultra) آشنا شویم.

شیائومی می 11 اولترا آخرین گوشی بود که این کمپانی چینی وارد بازارهای جهانی کرد. البته بعد از آن شیائومی 12S اولترا نیز به‌صورت محدود وارد بازار ایران شد اما گوشی شیائومی ۱۳ اولترا اولین گوشی از این خانواده است که با هدف رقابت با آیفون 14 پرو مکس و گلکسی S23 اولترا عرضه شده است. گوشی که با دوربین‌های بی‌نظیر خود در کنار تراشه اسنپدراگون 8 نسل 2، گران‌ترین گوشی شیائومی در بازار به‌حساب می‌آید.

فهرست مطالب

مشخصات گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا

ویژگی‌هاگوشی Xiaomi 13 Ultra
نمایشگر6.73 اینچی LTPO امولد با رفرش‌ریت 120 هرتز و رزولوشن 1440p
پردازندهاسنپدراگون 8 نسل 2
سیستم عاملاندروید 13 با رابط کاربری MIUI 14
حافظه/رم12/16 گیگابایت رم | حافظه 256/512 گیگابایت یا 1 ترابایت
دوربین‌‌ها50 + 50 + 50 + 50
دوربین سلفی32
باتری5000 میلی‌آمپر با شارژ سیمی 90 و بی‌سیم 50 وات
قیمتاز 60 میلیون تومان

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

بازار گوشی‌های پرچم‌دار گران‌قیمت از همیشه عجیب و غریب‌تر شده است. گذشته از قیمت فضایی که این گوشی‌ها دارند، برندهای مختلف هرسال تلاش می‌کنند با معرفی قابلیت‌های جدید و منحصر به‌فرد، سهم بیشتری از بازار این دسته از محصولات را به خود اختصاص دهند. بیشتر این قابلیت‌ها نیز در بخش دوربین خودنمایی می‌کنند.

با معرفی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، این کمپانی بیشتر از همه تلاش کرد با استفاده از همان مشخصات مورد استفاده در بخش دوربین شیائومی 12S اولترا، مثل سنسور 1 اینچی لنز اصلی، پشتیبانی از زوم اپتیکال 5 برابر و البته همکاری با لایکا، بتواند این گوشی را به یکی از بهترین‌ها از نظر دوربین تبدیل کند. باید گفت آن‌ها در این زمینه موفق بودند. اما دوربین تنها نقطه قوت این گوشی نیست. شیائومی 13 اولترا در سایر بخش‌ها نیز جزو بهترین‌های دنیا است.

نمایشگر و طراحی گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا

در دنیای گوشی‌های هوشمند، اگر بخواهید در بخش دوربین از سخت‌افزار قدرتمند و مدرن استفاده کنید، زیاد در بخش طراحی نمی‌توانید انتظار ظرافت و زیبایی داشته باشید. درست مثل مدل‌های قبلی گوشی‌های اولترا شیائومی، در این مدل نیز شاهد ماژول بسیار بزرگ دوربین هستیم که البته طرفداران خاص خودش را هم دارد.

نکته قابل توجه این است که این ماژول دوربین از سطح گوشی بیرون زده و با این حال خودش هم روی یک قسمت برآمده از پنل پشتی جای گرفته است. شاید با مشاهده تصاویر گوشی شیائومی ۱۳ اولترا فکر کنید این طراحی در کنار برآمدگی قابل توجه بخش دوربین، سبب شدند با گوشی بدقیافه با ارگونومی بدی طرف هستید اما اصلا اینطور نیست.

گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا

در حقیقت برآمدگی پنل پشتی که در نهایت به برآمدگی خود دوربین می‌رسد باعث شده پنل پشتی گوشی برخلاف بیشتر رقبایش، به آرامی از ضخامت عادی خود گوشی به برآمدگی ماژول دوربین برسد و شما ناگهان با یک قسمت برآمده در پنل پشتی طرف نباشید.

برآمدگی دوربین از قاب گوشی 15.2 میلی‌متر است و برآمدگی که ماژول دوربین روی آن قرار گرفته نیز تقریبا 9 میلی‌متر است؛ اگر شیائومی تنها ماژول دوربین را بدون برآمدگی پنل پشتی روی شیائومی 13 اولترا قرار می‌داد، شاهد یک ماژول دوربین بودیم که 6 میلی‌متر از پنل پشتی فاصله داشت! به همین خاطر بالا آمدن این قسمت تصمیمی بوده که کمک بزرگی به ارگونومی و البته زیبایی گوشی کرده است.

دوربین‌های گوشی همگی در داخل یک دایره با قطر 55 میلی‌متر چیده شده‌اند. این دایره در حقیقت چند میلی‌متر قطر بیشتری از ماژول دوربین دایره‌ای شکل شیائومی 12S اولترا دارد اما کمی پایین‌تر از پنل پشتی گوشی قرار گرفته است. در شیائومی 13 اولترا همچنین حالا برند لایکا به مرکز این دایره منتقل شده و دوربین‌ها در 4 طرف این برند قرار گرفتند.

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

خود پنل پشتی هم از چرم مصنوعی ساخته شده و کیفیت بسیار عالی در حد چرم استفاده شده در شیائومی 12S اولترا دارد. شیائومی این گوشی را در رنگ‌های سبز، سفید و مشکی نیز روانه بازار کرده است.

قاب گوشی همانطور که انتظار می‌رفت از آلومینیومی ساخته شده اما نکته عجیب آن این است که برخلاف سایر گوشی‌ها، پنل پشتی تمامی عرض گوشی را به خود اختصاص نداده و در حقیقت قاب گوشی به سمت داخل آمده و با پنل پشتی ترکیب شده است. همچنین خود قاب نیز رنگ هماهنگ با بدنه گوشی دارد. چینش دکمه‌های گوشی اما تفاوتی با سایر گوشی‌های شیائومی ندارد. در بالای گوشی مثل همیشه شاهد یک سنسور مادون قرمز در کنار دو میکروفون و یکی از بلندگوها هستیم. در حاشیه پایینی گوشی نیز بلندگوی اصلی در کنار یک میکروفون دیگر و خشاب سیم‌کارت قرار گرفته است.

در پنل جلویی شیائومی از یک نمایشگر 6.73 اینچی اولد استفاده کرده است. نمایشگری که حداقل حاشیه را در اطراف خود دارد و با پوشش گوریلا گلس ویکتوس خود مقاومت بالایی هم در برابر شکستگی خواهد داشت. این نمایشگر دارای رزولوشن 1440p است و از رفرش‌ریت 120 هرتز در کنار دالبی ویژن پشتیبانی می‌کند.

گوشی Xiaomi 13 Ultra

پنل گوشی در حالت روشنایی تطبیقی قادر است به روشنایی 1200 نیت برسد که کمی کمتر از گلکسی S23 اولترا و آیفون 14 پرو مکس است. با این وجود 1200 نیت برای استفاده در اکثر شرایط نوری کاملا کافی است اما در مقایسه با نمایشگر رقبا (حتی شیائومی 13 پرو) این پنل روشنایی حداکثری کمتری دارد.

از طرف دیگر پنل از فناوری LTPO پشتیبانی می‌کند و قادر است رفرش‌ریت را بسته به محتوای در حال نمایش، تا 1 هرتز نیز پایین بیاورد. اما حداقل رفرش‌ریت به میزان روشنایی پنل مرتبط است. اگر روشنایی کمتر از 100 نیت باشد، رفرش‌ریت در بالاترین حد خود (60 یا 120 هرتز) نگه داشته می‌شود و تنها برای ویدیوها پایین خواهد آمد.

سخت افزار گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا

پرازنده ی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا، تراشه پرچم‌دار کوالکام در سال 2023 یعنی اسنپدراگون 8 نسل 2 است. همان تراشه‌ای که در تمامی گوشی‌های پرچم‌دار اندروید در 2023 دیده‌ایم. این تراشه در بخش CPU تا 35 درصد عملکرد بهتری از نسل قبلی دارد و همچنین مصرف باتری آن نیز تا 40 درصد بهبود پیدا کرده است.

به همین ترتیب پردازنده گرافیکی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا نیز تا 25 درصد عملکرد بهتری دارد و تا 45 درصد نیز بهینه‌تر شده است. اسنپدراگون 8 نسل 2 همچنین از حافظه UFS 4.0 و رم LPDDR5X نیز پشتیبانی می‌کند. با این تراشه گوشی از نظر عملکرد جزو بهترین‌ها است. در بنچمارک گیک‌بنچ 6، شیائومی 13 اولترا هم در عملکرد تک هسته‌ای و هم چند هسته‌ای بالاترین امتیاز را ثبت می‌کند. البته که اختلاف خیلی زیادی با رقبایش ندارد.

بررسی گوشی شیائومی ۱۳ اولترا

گوشی در سایر بنچمارک‌ها مثل بنچمارک‌های گرافیکی GFX Aztek ES 3.1 و Vulkan یا Car Chase عملکرد مشابهی دارد و با اختلاف چند فریم رقبایش را پشت سر می‌گذارد. شاید فکر کنید عملکرد گوشی در استفاده طولانی مدت دچار مشکل خواهد شد اما اینطور نیست. گوشی در استرس تست یک ساعته CPU و همچنین استرس تست 20 دقیقه‌ای Wild Life، ثبات بسیار عالی از خود نشان می‌دهد.

دلیل این موضوع احتمالا فناوری Loop LiquidCool است که شیائومی در این گوشی استفاده کرده است. به گفته شیائومی این فناوری برای اولین بار در گوشی‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این سیستم خنک‌کننده دارای یک شکاف است و کانال تخلیه حرارت تراشه را از کانال خنک‌کننده آن که دارای مایع متراکم است، جدا می‌کند. به گفته شیائومی این سیستم تا 3 برابر عملکرد بهتری از محفظه‌های بخاری که در سایر گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته دارد.

با تمام این‌ها گوشی هنگام انجام استرس تست به اندازه قابل توجهی داغ می‌شود اما این مورد را نمی‌توان جزو معایب گوشی Xiaomi 13 Ultra به‌حساب آورد چرا که داغ شدن گوشی آنقدر زیاد نیست که نتوانید از آن استفاده کنید و همچنین داغ شدن بدنه گوشی به این معنی است که سیستم خنک‌کننده حرارت را از قطعات اصلی دور می‌کند.

گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا

در بخش باتری شاهد یک باتری 5000 میلی‌آمپری هستیم که تقریبا 100 میلی‌آمپر ظرفیت بیشتری از باتری شیائومی 12S اولترا دارد. گوشی با این باتری و همچنین تراشه بهینه اسنپدراگون 8 نسل 2 خود، با وجود این که شارژدهی کمی کمتری از رقبایش مثل گلکسی S23 اولترا، اوپو فایند X6 پرو و حتی شیائومی 13 پرو دارد اما در مجموع در بحث شارژدهی عملکرد قابل قبولی دارد و نسبت به مدل قبلی بهبود پیدا کرده است.

خوشبختانه در بخش سرعت شارژ گوشی از رقبای کره‌ای و آمریکایی خود به‌مراتب بهتر عمل می‌کند. شیائومی 13 اولترا با پشتیبانی از شارژ سیمی 90 وات وارد بازار شده و می‌تواند ظرف مدت تقریبا 40 دقیقه باتری را از 0 به 100 برساند. البته در اینجا نیز گوشی در حد بهترین‌ها نیست چرا که دیگر رقبای هموطنش مثل موتورولا اج 40 پرو، وان پلاس 11 و همچنین برادر کوچک‌ترش یعنی شیائومی 13 پرو، همگی سرعت شارژ بالاتری دارند.

دوربین گوشی Xiaomi 13 Ultra

یکی از مهمترین ویژگی های گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا، دوربین آن است. یک دوربین چهارگانه متفاوت از هر گوشی دیگری. از بسیاری جهات این گوشی کامل‌ترین سیستم تصویربرداری را در میان گوشی‌های هوشمند دارد. از آنجایی که امسال سنسورهای 1 اینچی آخرین ترند در دنیای اسمارت‌فون‌ها هستند، شیائومی 13 اولترا هم با دوربین اصلی 1 اینچی همراه شده اما مهندسین شیائومی به این سنسور بسنده نکردند و دیافراگم متغیر را هم به این گوشی اضافه کردند.

دیگر لنزها همگی مثل لنز اصلی 50 مگاپیکسلی هستند. در کنار لنز اصلی شما 2 دوربین تله‌فوتو و 1 دوربین فوق‌عریض نیز در اختیار خواهید داشت.

سنسور 1 اینچی دوربین اصلی قبلا در بسیاری از گوشی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است. اما دیافراگم متغیر دوربین اصلی یکی از ویژگی‌های کلیدی است. شما می‌توانید اندازه دیافراگم را بین f/1.9 و f/4.0 به صورت دستی تنظیم کنید. به این ترتیب می‌توانید کنترل بیشتری روی عمق‌میدان داشته و سوژه‌ها را در فواصل نزدیک با وضوح بالاتری به تصویر بکشید.

همانطور که انتظار می‌رفت، شیائومی 13 اولترا قادر است تصاویر را با کیفیت فوق‌العاده‌ای در اختیارتان قرار دهد. تصاویر دوربین‌های شیائومی همیشه با رنگ‌های کمی اشباع شده همراه بودند و در این گوشی نیز در حالت Leica Vibrant، چینی‌ها با همکاری با لایکا به این سنت قدیمی خود ادامه دادند. البته که تصاویر بیش از اندازه اشباع نشدند و رنگ‌ها و روشنایی همگی به خوبی و در حد معقولی مدیریت شدند که نتیجه تصاویر سرزنده و شاداب هستند.

جزییات به خوبی رندر شده‌اند و خبری هم از نویز حتی در محیط‌های کمی تاریک نیست. حالت بعدی که می‌توانید استفاده کنید، حالت Leica Authentic است که شاید به مذاق همه خوش نیاید. این حالت در واقع تصاویر را به‌صورت طبیعی‌تر و خام‌تر از حالت Vibrant در اختیار شما قرار می‌دهد. رنگ‌ها به اندازه حالت اول اشباع نشدند و جزییات نیز به‌شکل طبیعی‌تری در تصویر ظاهر می‌شوند.

البته این حالت بدون مشکل هم نیست و در برخی مواقع سوژه‌ها بیش از اندازه پردازش می‌شوند که نتیجه آن این است که تصاویر حتی از واقعیت نیز روشنایی و سرزندگی کمتری دارند. در حقیقت این حالت بیشتر از همه عکس‌ها را با سبک و سیاق دوربین‌های قدیمی که دارای محدودیت‌های سخت‌افزاری بودند به تصویر می‌کشد.

همچنین بخوانید :

اما از این حالت که بگذریم باید به دیافراگم متغیر دوربین اصلی هم بپردازیم. در حالت عادی اکثر کاربران علاقه زیادی به عمق‌میدان کم و محدود تصاویر پرتره دارند اما اگر عمق میدان بیش از اندازه کم باشد ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. به‌خصوص زمانی که می‌خواهید از یک سوژه که خودش دارای عمق و چند سطح مختلف است، عکاسی کنید. با تغییر دیافراگم به f/4.0 مثلا خیالتان راخت خواهد بود که هنگام عکاسی از شاخه‌های یک درخت، تمامی گلبرگ‌های روی آن شاخه در فوکوس هستند. در سایر زمان‌ها نیز می‌توانید با قراردادن دیافراگم روی f/1.9 فوکوس را روی یک سوژه متمرکز کرده و پس‌زمینه را کاملا تار کنید.

شیائومی 13 اولترا دارای 2 دوربین زوم است. تصاویری که در زوم 3.2 برابر می‌گیرید کیفیت بسیار عالی دارند. وضوح و جزییات در تمامی تصاویر خودنمایی می‌کنند ولی در بخش‌های تصویر با رنگ یکپارچه ممکن است کمی نویز ببینید که خیلی زیاد نیست ولی نمی‌توان گفت در سطح دوربین اصلی است. از طرف دیگر کنتراست و شادابی رنگ‌ها نیز مثل دوربین اصلی بسیار عالی است.

دوربین دوم نیز عملکردی مشابه دارد. این دوربین هم عکس‌ها را مثل تمامی دوربین‌ها و هماهنگ با آن‌ها پردازش می‌کند. وضوح بسیار بالا، کنتراست فوق‌العاده و جزییات بسیار زیاد از جمله نقاط قوت این دوربین هستند. البته که در این دوربین هم اگر خیلی روی عکس‌ها زوم کنید، می‌توانید در گوشه و کنار تصویر نویز پیدا کنید.

دوربین فوق‌عریض گوشی نیز عملکرد خیلی خوبی دارد. حتی در این دوربین نیز رنگ‌ها مثل سایر دوربین‌ها هستند و تفاوت قابل ملاحظه‌ای بینشان وجود ندارد. همچنین دامنه داینامیک نیز فوق‌العاده است. تمامی سوژه‌هایی که در قاب هستند وضوح بالایی دارند و سطح جزییات نیز مثال‌زدنی است. با این حال در این دوربین هم نویز وجود دارد و شاید کمی بیشتر از دوربین‌های تله‌فوتو خودنمایی کند.

در نور کم دوربین اصلی باز هم با عملکرد بی‌نظیر خود شما را متحیر خواهد کرد. تصاویر به خوبی نوردهی شدند و بخش‌های روشن و تاریک تصویر به بهترین شکل و بدون این که ظاهر مصنوعی داشته باشند، پردازش می‌شوند. رنگ‌ها نیز همچنان همان سطح اشباع خود را حفظ می‌کنند. از طرف دیگر جزییات نیز به شکل طبیعی رندر شده‌اند و گوشی برخلاف برخی رقبایش تلاش نمی‌کند وضوح آن‌ها را با پردازش بیش از اندازه، بالا ببرد.

عملکرد سایر دوربین‌ها در حالت شب نیز به همین شکل بسیار عالی است. جزییات در سطح بالایی قرار دارند و گوشی با موفقیت کامل توانسته، نویز عکس‌ها را کنترل و مدیریت کند.

قیمت و تاریخ عرضه ی گوشی Xiaomi 13 Ultra

شیائومی 13 اولترا در بهار سال 2023 معرفی و روانه بازارهای جهانی شد. از اواسط اردیبهشت سال 1402 نیز این گوشی در بازار ایران قابل خریداری بود. قیمت گوشی اما خیلی ارزان نیست. در حقیقت این گوشی گران‌ترین گوشی شیائومی در بازار محسوب می‌شود. بسته به حافظه داخلی و رم گوشی Xiaomi 13 Ultra می‌توانید آن را در بازه‌های قیمتی مختلفی تهیه کنید.

در حال حاضر قیمت گوشی Xiaomi 13 Ultra در نسخه پایه با 12 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه حدود 60 میلیون تومان است. اما گران‌ترین پیکربندی با 16 گیگابایت رم و 1 ترابایت حافظه داخلی به حدود 90 میلیون تومان نیز رسیده است.

سخن پایانی

گوشی شیائومی ۱۳ اولترا از تمام جهات یک گوشی کامل است. از نمایشگر فوق‌العاده آن گرفته تا شارژدهی خوب، تراشه قدرتمند و البته کیفیت ساخت بسیار عالی. گرچه این موارد در سایر گوشی‌های رقیب نیز یافت می‌شوند؛ اما این دوربین‌های گوشی هستند که آن را به یکی از بهترین پرچم‌داران سال 2023 تبدیل می‌کنند. عملکرد دوربین گوشی با اختلاف از اکثر رقبایش بهتر است. نظر شما در مورد گوشی موبایل شیائومی 13 اولترا چیست؟ آیا آن را بهترین پرچم‌دار سال 2023 موجود در بازار می‌دانید؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران7 دیدگاه
avatar
حامدی
.
30 مرداد 1402، 11:00
پاسخ
0
0
هنوز قابل رقابت با می ۱۱اولترا نیست
avatar
امیر
.
10 اردیبهشت 1402، 19:10
پاسخ
0
1
این گوشی فروردین ماه در چین معرفی شد، الان شما دارین گمانه زنی که چطور خواهد بود !؟
avatar
.
10 اردیبهشت 1402، 18:05
پاسخ
17
3
کافیه در اینترنت سرچ کنید بدترین موشی ساز جهان اول شیائومی و بعد هواوی پدیدار میشن شیائومی بدون رام گلوبال بدون آپدیت پر هز هنگ و ایراد سخت افزاری ریسک بزرگیه خریدش هواوی هم که گوگل پلی نداره گوشی باز ها میدونن من چ گفتم ققط سامسونگ و اپل
avatar
امین
.
09 اردیبهشت 1402، 23:38
پاسخ
0
1
همش کصشر کصشر کصشر برو سر اصل مطلب دیگه
avatar
علی امرایی
.
09 اردیبهشت 1402، 09:43
پاسخ
12
3
سامسونگ بگیرید
نمایش 2 دیدگاه دیگر
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402