بیوگرافی مهدی فخیم زاده ؛ نگاهی بر زندگی شخصی و حرفه ای جکی چان ایران

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مهدی فخیم زاده یکی از کارگردانان و بازیگران بزرگ ایرانی محسوب می‌شود که تا کنون آثار فاخر و جذابی را تهیه و بازیگری کرده است. در ادامه این مقاله به بیوگرافی مهدی فخیم زاده می‌پردازیم.

مهدی فخیم زاده بازیگر، کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده ایرانی متولد دهه 20 هجری شمسی است و کار خود را از سال 1347 شروع کرد. این هنرمند نه تنها در زمینه بازیگری شهرت فراوانی دارد، بلکه سریال‌های جنایی و پلیسی او نیز بسیار معروف هستند. او همچنین در زمینه فیلمنامه‌نویسی نیز شهرت دارد و داستان برخی از سریال‌های خود را نوشته است. در ادامه این مقاله پلازا قصد داریم تا به زندگی نامه مهدی فخیم زاده بپردازیم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی مهدی فخیم زاده

  • تاریخ تولد مهدی فخیم زاده: 20 تیر 1321
  • سن مهدی فخیم زاده: 80 سال
  • قد مهدی فخیم‌ زاده: 174 سانتی متر
  • وزن مهدی فخیم زاده: 73 کیلوگرم
  • وضعیت تاهل: متاهل

بیوگرافی و زندگی خصوصی مهدی فخیم زاده

در ادامه مروری بر زندگی خصوصی این هنرمند خواهیم داشت.

کودکی و نوجوانی

مهدی فخیم زاده اصالتا اهل کجاست

مهدی فخیم زاده در 20 تیر سال 1321 به دنیا آمد. اکر سوال شما این است که مهدی فخیم زاده اصالتا اهل کجاست؟ باید بگوییم که ایشان در مصاحبه خود گفتند پدر و پدربزرگشان متولد تهران و اهل محله درخونگاه هستند. پدر آقای فخیم زاده سواد چندان بالایی نداشت اما مادر او اهل قرآن بود و همچنین با زبان فرانسه آشنایی داشت. به گفته این بازیگر، مادرش در تربیت او نقش به سزایی داشت و باعث شد که او و خواهران و برادرانش روشن‌فکر بار بیایند. این هنرپیشه سه خواهر و دو برادر دارد و خودش آخرین فرزند خانواده است.

در این قسمت از بیوگرافی مهدی فخیم زاده می‌خوانیم که او پس از اتمام تحصیلات دبیرستان در رشته پزشکی قبول شد و پس از دو سال آن را رها کرد و به دنبال هنر رفت. مادر مرحوم این بازیگر بسیار علاقه داشت که او پزشک شود و از این تصمیم ناراحت بود. او سپس به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت و تئاتر را شروع کرد. این هنرپیشه همچنین لیسانس زبان و ادبیات فرانسه از دانشگاه تهران گرفت.

همچنین بخوانید :

زندگی خصوصی مهدی فخیم زاده

آقای فخیم زاده درباره زندگی خصوصی خود بسیار محتاط است و چندان تمایلی به اشتراک آن با عموم ندارد. این بازیگر سال‌ها پیش با خانمی ازدواج کرد و اطلاعات چندانی وجود ندارد. تنها می‌دانیم همسر مهدی فخیم زاده در طراحی صحنه فعالیت دارد.

همسر مهدی فخیم زاده

درباره فرزندان مهدی فخیم زاده نیز باید بگوییم که او صاحب تنها یک فرزند دختر است که علاقه چندانی به بازیگری و شهرت ندارد. او در سال 1395 نخستین بار با همسرش در جشنواره فجر در میان عموم دیده شد. در بالا می‌توانید عکس مهدی فخیم زاده و همسرش را ببینید.

زندگی شغلی مهدی فخیم زاده

در این قسمت درباره زندگی شغلی، سریال و فیلم های مهدی فخیم زاده بیشتر می‌خوانید.

بیوگرافی مهدی فخیم زاده ؛ شروع بازیگری

اطلاعات شخصی مهدی فخیم زاده

آقای فخیم زاده پس از اینکه از رشته پزشکی انصراف داد، به دانشکده هنرهای دراماتیک رفت و تئاتر را شروع کرد. این بازیگر علاقه داشت که کار خود را با تئاتر ادامه دهد اما آشنایی با رضا میرلوحی او را وارد سینما کرد. آقای میرلوحی در سال 1349 فیلم تپلی را ساخت و این اولین تجربه بازیگری مهدی فخیم زاده بود. در بین سال‌های 1349 تا 1357 این بازیگر حدودا 20 فیلم بازی کرد. او پس از انقلاب نیز با فیلم میراث من جنون در سال 1360 به دنیای بازیگری بازگشت.

همچنین بخوانید :

پس از انقلاب ؛ دوران شکوه بازیگری

آقای فخیم زاده بدون مشکلی بازیگری خود را پس از انقلاب نیز ادامه داد و تا سال 1364 در سینما فعالیت داشت. سپس با مستند داستانی تاریخ قشم در تلویزیون نیز حضور پیدا کرد و بازهم تا سال 1375 فعالیتش محدود به سینما بود. از جمله آثار محبوب این بازیگر طی این سال‌ها فیلم مسافران مهتاب (1366) بود که آقای فخیم زاده با نقش محبوب نمکی توانست توجه‌ها را معطوف خود کند. فیلم‌های تاواریش و همسفر نیز از جمله آثار محبوب این هنرپیشه بودند. اما نقطه عطف بازیگری و کارگردانی او سریال‌های تنهاترین سردار (1375) و ولایت عشق (1375-1379) بودند که از جمله فیلم و سریال های به عنوان کارگردان مهدی فخیم زاده محسوب می‌شدند. این دو سریال تاریخی-مذهبی موقعیت این هنرپیشه را بیش از پیش در بین مخاطبان ایرانی تثبیت کردند.

بازیگری در دهه 80

فیلم و سریال های به عنوان کارگردان مهدی فخیم زاده

در این قسمت از بیوگرافی مهدی فخیم زاده درباره دوره اوج بازیگری او در تلویزیون می‌پردازیم. دهه 80 یکی از بهترین دوران‌های بازیگری آقای فخیم زاده بود. او طی این سال‌ها با سریال‌هایی که خودش کارگردانی می‌کرد، بیش از همه دیده شد و بجز فیلم‌‌ هم‌نفس (1382) که بعد نسخه سریالی آن نیز پخش شد، فعالیت بازیگری دیگری در سینما نداشت. اولین کاراکتری که در دهه 80 توسط او دیده شد، در سریال خواب و بیدار با نام اصغر آقابالا (اصغر کُپَک) بود. سپس در حس سوم نقش ایرج را داشت که تا حدی شخصیتی طنز از خود نشان می‌داد. در سریال بی‌صدا فریاد کن نیز او را شخصیت غلام عموحیدر دیدیم و در ساختمان 85 نقش قدرت علی‌آبادی را ایفا می‌کرد.

اما شخصیت دیگری که طی این سال‌ها از او دیدیم، شناخته‌شده‌ترین کاراکتر او در بازیگری یعنی نقش عمربن سعد ابی‌وقاص بود که در خاطر مخاطب ایرانی برای همیشه حک شده است.

دوران کارگردانی

دوران بازیگری و کارگردانی استاد فخیم زاده تقریبا همسو بودند. شروع کارگردانی این هنرپیشه به سال 1352 و فیلم زن باکره برمی‌گردد که آقای فخیم زاده در آن دستیار کارگردان اصلی، زکریا هاشمی، بود. او سپس در سال 1354 فیلم مجازات را کارگردانی کرد. فیلم‌های پشمالو، در شهر خبری نیست، فری دست قشنگ و به دادم برس رفیق از جمله آثاری هستند که او پیش از  انقلاب کارگردانی کرد.

زندگی خصوصی مهدی فخیم زاده

در سال‌های پیش از انقلاب نیز آقای فخیم زاده کارگردانی آثار زیادی را برعهده داشت اما پررنگ‌ترین آنها سریال‌های پلیسی-جنایی تلویزیونی‌اش بودند. به طور قطع می‌توان گفت، مهدی فخیم زاده جز اولین کسانی بود که این ژانر را به طور جدی در تلویزیون دنبال کرد. سریال‌هایی که او در دهه 80 و اوایل 90 تولید می‌کرد، همگی قوی بودند و حتی اگر چندین بار هم تماشایشان کنید، جذابیت دارند. از جمله سریال های مهدی فخیم زاده که طی این سال‌ها تولید شد، خواب و بیدار (1380)، حس سوم (1384)، بی‌صدا فریاد کن (1386)، ساختمان 85 (1389) و فوق سری (1393) اشاره کنیم.

فعالیت های دهه 90 به بعد و سال های اخیر

در این قسمت از بیوگرافی مهدی فخیم زاده به فعالیت‌های دهه 90 به بعد او می‌پردازیم. اوایل دهه دو سریال مطرح از این بازیگر دیدیم. او مجموعه تلویزیونی در تکیه بر باد نقش نادر محسنیان (رکن آبادی) را که کاراکتری کاملا منفی بود بازی کرد و همچنین مشاور کارگردان این اثر بود. سپس در سریال فوق سری (مربوط) نیز دو نقش سرهنگ علی نصراللهی و ناصر افراشته را بازی می‌کرد و همچنین کارگردان آن نیز بود. او در طی این سال‌ها چند فیلم سینمایی نیز در کارنامه خود داشت.

وضعیت مهدی فخیم زاده در حال حاضر خوب است و بر روی پروژه سریال سلمان فارسی کار می‌کند و سریال بازپرس او نیز قرار است بر روی آنتن تلویزیون برود.

جوایز و افتخارات مهدی فخیم زاده

جوایز و افتخارات مهدی فخیم زاده

در ادامه جوایزی که آقای فخیم زاده کاندید و برنده آن شده است، را معرفی می‌کنیم.

همچنین بخوانید :
سال دریافتعنوان جایزهنام فیلم
1370برنده دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجرشتاب‌زده
1372تقدیر برای نوشتن فیلمنامه جشنواره فیلم فجرهمسر
1372تقدیر به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مردتاواریش
1373چهارمین فیلم سال در نهمین دوره منتخب نویسندگان و منتقدانهمسر

حواشی مهدی فخیم زاده

در این بخش چند حاشیه که پیرامون این هنرمند بزرگ وجود دارد را عنوان می‌کنیم.

ازدواج با گوهر خیر اندیش

تا سال‌ها شایعه ازدواج گوهر خیر اندیش و مهدی فخیم زاده وجود داشت. اما وقتی این هنرپیشه در سال 1395 با همسرش در جشنواره فیلم فجر حاضر شد، این حاشیه پایان یافت.

پاسخ او درباره فیلم رستاخیز

وقتی حاشیه نشان دادن چهره معصومین در سریال رستاخیز به وجود آمد، این بازیگر گفت:

«این حواشی انگیزه‌ها را برای ساخت آثار مذهبی کم کرده و در بین هنرمندان رعب و وحشت ایجاد می‌کند.»

حواشی سریال فوق سری

حواشی مهدی فخیم زاده

پس از پخش سریال فوق سری، ظاهرا آقای فخیم زاده از اینکه سریال دچار دستکاری شده بود، رنجید و در صفحه فیسبوک خود نوشت:

«دوستان عزیز، سریالی که این روزها بنام فوق‌سری از شبکه یک سیما پخش می‌شود سریال من نیست بلکه لاشه‌ای لت و پاره شده از سریالی است که من ساختم. این سریال توسط نمایندگان معاونت اجتماعی نیروی انتظامی و پخش شبکه یک سیما بصورتی باورنکردنی سلاخی و تکه‌پاره شده و هیچ قسمتی از تعرض و دستکاری وجابجائی و تعویض مکالمات مصون نمانده است والبته این امر درشرایطی صورت پذیرفته که در تمام مراحل تولید مدیران شبکه یک و مسئولین ناجی هنر که زیرمجموعه معاونت اجتماعی نیروی انتظامی است در جریان چگونگی و اجزاء فیلمنامه و تک تک صحنه ها قرار داشتند و کلیه قسمت‌ها با حضور و تائید کارشناس نیروی انتظامی (سرهنگ عبدالله قاسمی) تصویربرداری شده است. چگونگی این فعل و انفعالات را بزودی طی یاداشتی از طریق رسانه‌ها به اطلاع علاقه‌مندان خواهم رساند.»

حقایق پنهان مهدی فخیم زاده

حتما برای شما جالب خواهد بود که چند حقیقت جالب درباره زندگی این بازیگر بدانید، در ادامه با حقایق پنهان استاد فخیم زاده همراه شما هستیم.

  • این بازیگر ابتدا دو سال در رشته پزشکی تحصیل کرد و سپس از این رشته انصراف داد و به سراغ بازیگری رفت.
  • آقای فخیم زاده در رشته کاراته دان 6 دارد و به خاطر حضورش در فیلم و سریال‌های اکشن به او لقب جکی چان ایران را می‌دهند.
  • او به موسیقی علاقه دارد و یک گیتار نیز دارد اما به گفته خودش به کلاس موسیقی نرفته و فقط بلد است سه آهنگ موردعلاقه‌اش را با گیتار بنوازد.
  • او به موسیقی سنتی علاقه زیادی دارد.
  • علاوه بر کاراته، آقای فخیم زاده به بوکس علاقه دارد و آن را دنبال می‌کند. همچنین این بازیگر برای تناسب اندام بدنسازی نیز انجام می‌دهد.
  • وقتی در مراحل تولید فیلم مشت آخر بود، در سال 1397 تصادف شدیدی کرد و از نواحی مختلف دچار ضربه شد و مدتی در کما بود اما به هوش آمد.

سخن پایانی

حقایق پنهان مهدی فخیم زاده

در این مقاله با بیوگرافی مهدی فخیم زاده همراه شما بودیم و درباره زندگی شخصی و شغلی این هنرمند بزرگ سخن گفتیم‌. آقای فخیم زاده از جمله بازیگران و کارگردانانی است که نقش به سزایی در سینما و تلویزیون پس از انقلاب داشت و سریال‌های پلیسی-جنایی دهه 80 او معروف هستند. به نظر شما بهترین اثر این هنرمند چه فیلم یا سریالی است؟ ممنون که تا‌ پایان این مطلب همراه ما بودید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402