پرامپت نویسی هوش مصنوعی؛ چگونه از هوش مصنوعی سوال کنیم؟

پرامپت نویسی هوش مصنوعی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

آشنایی با پرامپت نویسی هوش مصنوعی تاثیر قابل توجهی بر محتوای خروجی که دریافت می‌کنید دارد. در این مطلب می‌خواهیم به آموزش نحوه نوشتن دستور برای هوش مصنوعی بپردازیم.

نحوه استفاده از یک هوش مصنوعی، مثل میدجورنی یا دال ای ۲، ارتباط مستقیمی با نوشتن دستور یا همان پرامپت دارد. برای این که بتوانید بهترین نتیجه یا پاسخ را از هوش مصنوعی دریافت کنید، باید با نوشتن Prompt آشنایی داشته باشید. یک هوش مصنوعی تنها می‌تواند جزئیاتی در مورد ویژگی‌ها، الگوها یا ارتباطات میان مفاهیمی که سازندگان براساس آن‌ها آن را تمرین داده‌اند، درک کند و درکی از این که یک جغد چه شکلی است یا آسمان در حال غروب آفتاب به‌چه شکلی درمی‌آید ندارد؛ به همین خاطر نیز برای پرامپت نویسی هوش مصنوعی باید به نکات مختلفی توجه کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید. اما چگونه با هوش مصنوعی صحبت کنیم؟ برای پاسخ به این سوال، با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

آموزش پرامپت نویسی هوش مصنوعی

نوشتن دستور هوش مصنوعی آنقدر اهمیت بالایی پیدا کرده که حالا مشاغلی با درآمد قابل توجه نیز برای انجام این کار پدیدار شده‌اند. به همین خاطر هم هست که درک زبان تخصصی هوش مصنوعی و برقراری ارتباط با آن اهمیت بالایی دارد. در ادامه این مطلب نیز می‌خواهیم به نکاتی که باید برای نوشتن پرامپت هوش مصنوعی به آن‌ها توجه کنید، بپردازیم.

۱. با هوش مصنوعی مثل یک شخص عادی صحبت کنید

یکی از مهمترین نکاتی که باید مدنظر داشته باشید این است که لازم نیست با هوش مصنوعی مثل یک برنامه کامپیوتری صحبت کنید. بهتر است مثل یک همکار با آن صحبت کنید. در این صورت جزییات بیشتری را در اختیار آن قرار خواهید داد که به هوش مصنوعی کمک می‌کنند درک بهتری از خواسته‌ای که از آن دارید، داشته باشد.

دستور هوش مصنوعی

وقتی با یک فرد صحبت می‌کنید ممکن است بار اول او متوجه حرف شما نشود و لازم به توضیح اضافی باشد. یا مثلا توجه‌اش به موضوع دیگری جلب شود و لازم باشد دوباره او را به موضوعی که مدنظرتان است بازگردانید. این احتمال وجود دارد که طرف مقابل از شما سوالات پیچیده بپرسد تا درک کامل‌تری از سخنانتان داشته باشد. پرامپت نویسی هوش مصنوعی نیز دقیقا مثل صحبت کردن با یک فرد است. باید خواسته خود را همراه با جزییات و شاید پرداختن به برخی جنبه‌هایی که در ظاهر ربطی به موضوع اصلی ندارند، مطرح کنید تا بهترین نتیجه را داشته باشید.

۲. به‌صورت درست و همراه با ارائه جزییات سوال را مطرح کنید

نوشتن پرامپت چت جی پی تی تنها محدود به پرسیدن یک سوال یک خطی یا چند کلمه‌ای نمی‌شود؛ باید اطلاعات دیگری هم همراه با سوالتان ارائه کنید تا پاسخ بهتری داشته باشید. مثلا فرض کنید می‌خواهید برای دویدن در یک ماراتن آماده شوید. اگر از هوش مصنوعی بپرسید «چگونه می‌توانم برای یک دو ماراتن آماده شوم؟» یک پاسخ کلی و کلیشه‌ای دریافت خواهید کرد.

اما در عوض اگر اطلاعات بیشتری همراه با سوال ارائه دهید و بگویید که این اولین بار است که در یک ماراتن شرکت می‌کنید، هوش مصنوعی پاسخ را برای شما شخصی‌سازی خواهد کرد. مثلا می‌توانید بگویید تا به‌حال در یک ماراتن شرکت نکرده‌اید و می‌خواهید ظرف مدت ۶ ماه آماده شوید.

پرامپت نویسی هوش مصنوعی

یا یک مثال دیگر می‌تواند معرفی منابع مورد نیاز برای یادگیری یک زبان باشد. اگر از هوش مصنوعی بخواهید منابع مورد نیاز یادگیری زبان آلمانی را برایتان معرفی کند، چند منبع عمومی برایتان ارسال خواهد کرد که شاید چندان به درد شما نخورد. اما اگر اطلاعات بیشتری بدهید و مثلا بگویید می‌خواهید چند ماه دیگر به آلمان سفر کنید و قصد دارید زبان آلمانی را در حد پایه و برای برقراری ارتباط با مردم این کشور از یک منبع ساختاربندی شده و کامل به‌صورت آنلاین یاد بگیرید، پاسخی دریافت خواهید کرد بیشتر می‌تواند به دردتان بخورد.

در این صورت هوش مصنوعی اطلاعات بسیار بیشتری دارد و می‌تواند پاسخ بهتری به‌شما بدهد. این موضوع بیشتر از همه هنگام کار با یک هوش مصنوعی عکس یا ویدیو محور کاربرد دارد. هرچقدر بیشتر موضوع مدنظرتان را توصیف کنید، هوش مصنوعی می‌تواند محتوای نهایی را با کیفیت و دقت بالاتری در اختیارتان قرار دهد.

۳. از هوش مصنوعی بخواهید از دید یک شخص یا یک فرد متخصص به سوال پاسخ دهد

این مورد بیشتر مختص به هوش مصنوعی ChatGPT است. یکی از قابلیت‌های جالب این هوش مصنوعی این است که می‌تواند از دید یک شخصیت یا فردی که در کاری مهارت دارد به شما پاسخ دهد. مثلا می‌توانید از آن بخواهید به‌عنوان یک معلم، مدیر بازاریابی، خبرنگار یا حتی یک دزد دریایی به شما پاسخ دهد.

می‌توانید از هوش مصنوعی بخواهید از دید یک مدیر محصول، خبرنگار یا پرستار در مورد یک بلندگوی هوشمند نظر دهد. خواهید دید که پاسخ‌ها در هر ۳ بار کاملا متفاوت خواهد بود. در این صورت می‌توانید نقطه نظرات مختلفی که ممکن است افراد در حرفه‌ای مختلف داشته باشند را در مورد یک موضوع دریافت کنید.

۴. هوش مصنوعی را روی موضوع اصلی متمرکز نگه دارید

هوش مصنوعی که با آن کار می‌کنید ممکن است خیلی راحت به بیراهه برود و از موضوع اصلی منحرف شود. در این صورت پاسخ‌هایی که دریافت خواهید کرد اصلا ربطی به چیزی که می‌خواهید ندارند. برای این که دستور نویس بهتری شوید باید هوش مصنوعی را متمرکز بر همان موضوع نگه دارید. مثلا می‌توانید از آن بخواهید که دلایل خود را برای پاسخی که ارسال کرده برایتان شرح دهد.

دستور هوش مصنوعی

در بیشتر مواقع هوش مصنوعی از شما معذرت‌خواهی می‌کند و با یک جواب بهتر و دقیق‌تر به موضوع اصلی بازخواهد گشت. بیشتر از همه باید در زمان‌هایی مکالمه شما طولانی شده مراقب این موضوع باشید.

۵. فرم و ساختار را توصیف کنید

برای پرامپت نویسی هوش مصنوعی تصویری، ارائه جزییات در مورد فرم یا استایل اثری که می‌خواهید اهمیت زیادی دارد. مثلا می‌توانید کلمات کلیدی مثل «مینیمال» را به درخواستتان اضافه کرده تا هوش مصنوعی، عکس را با همان استایلی که می‌خواهید در اختیارتان قرار دهد.

همچنین می‌توانید از اسم یک هنرمند هم کمک بگیرید و مثلا از هوش مصنوعی بخواهید عکس را با استایل مشابه همان هنرمند تولید کند.

نکات مهم در پرامپت نویسی؛چگونه از هوش مصنوعی سوال کنیم؟

علاوه بر موارد بالا، برای نوشتن یک پرامپت خوب و دریافت پاسخی که بتواند به درد شما بخورد، باید به چند مورد اضافی دیگر هم توجه داشته باشید. این نکات را در ادامه به صورت خلاصه شرح می‌دهیم.

۱. هدف خود را مشخص کنید

اول از همه بهتر است هدف خود را از نوشتن پرامپت مشخص کنید. آیا می‌خواهید یک نوع محتوای به‌خصوص تولید کنید یا می‌خواهید خلاقیت را در اولویت قرار دهید. در صورتی که هدف خود را معلوم کنید، می‌توانید در نوشتن پرامپت موفق‌تر عمل کرده و نتایج به مراتب بهتری بگیرید.

آموزش پرامپت نویسی

۲. مخاطبان هدف را مدنظر قرار دهید؛ از نکات مهم در آموزش پرامپت نویسی

در زمانی که پرامپت را می‌نویسید، حتما مخاطبان خود را هم در ذهن داشته باشید و معلوم کنید محتوای نهایی را می‌خواهید در اختیار چه دسته از مخاطبین قرار دهید. مثلا آیا می‌خواهید محتوا را برای خودتان تولید کنید یا این که می‌خواهید در نهایت آن را در اختیار یک نویسنده، یک پزشک یا یک مهندس قرار دهید؟

۳. هوش مصنوعی را به چالش بکشید

بهترین پرامپت‌ها معمولا آن دسته از پرامپت‌هایی هستند که سبب می‌شوند هوش مصنوعی برای پاسخ دادن به آن‌ها به چالش کشیده شود. برای مثال سبب می‌شود که هوش مصنوعی برای پاسخ دادن به آن، کمی بیشتر از حالت عادی فکر کند و زمان نیاز داشته باشد. هرچقدر پرامپت‌ شما چالشی‌تر باشد، پاسخ‌هایی که دریافت می‌کنید نیز خلاقانه‌تر و جذاب‌تر خواهند بود.

۴. پرامپت را بدون جهت گیری بنویسید

نکته مهم دیگری که باید در این آموزش پرامپت نویسی به آن اشاره کنیم، نوشتن پرامپت به‌صورت متعادل است. مطمئن شوید که پرامپت شما فاقد جهت‌گیری است و بازتابی از عقاید شخصی شما در مورد یک موضوع به‌خصوص نیست. در این صورت هوش مصنوعی دست بازتری در نوشتن یک پاسخ کامل دارد و تنها به گفته‌های شما مهر تائید نمی‌زند.

سوالات متداول

1. پرامپت هوش مصنوعی چیست؟

پرامپت هوش مصنوعی به دستور یا درخواستی که شما برای هوش مصنوعی می‌نویسید گفته می‌شود. هوش مصنوعی با استفاده از دستوری که تایپ کرده‌اید، درخواست شما را اجابت می‌کند به همین خاطر نیز نوشتن پرامپت درست همراه با جزئیات کافی، برای دریافت پاسخ‌های دقیق و درست اهمیت زیادی دارد.

2. Prompt engineering چیست؟

مهندسی پرامپت یکی از مشاغل جدید مربوط به هوش مصنوعی است. این مهارت به‌صورت کلی به قواعد و قوانینی که برای نوشتن درست پرامپت و دریافت پاسخ‌های مورد انتظار باید رعایت شود، گفته می‌شود. یک مهندس پرامپت با گذراندن دوره‌های آموزش پرامپت نویسی، آشنایی کاملی با نحوه صحبت کردن با هوش مصنوعی دارد و می‌تواند با پرسیدن سوالات یا ارائه دستورات واضح و دقیق، بهترین پاسخ‌های ممکن را از هوش مصنوعی دریافت کند.

سخن پایانی

با معرفی هوش مصنوعی ChatGPT و دیگر رقبای آن، حالا پرامپت نویسی هوش مصنوعی از همیشه اهمیت بیشتری پیدا کرده است. البته که برای کاربران ایرانی آشنایی و تسلط با زبان انگلیسی در نوشتن دستور و برقراری ارتباط با هوش مصنوعی اهمیت زیادی دارد. نظر شما در مورد این مهارت چیست؟ به‌نظر شما برای صحبت با هوش مصنوعی باید به نکات دیگری توجه داشت؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402