بیوگرافی هدیه تهرانی ؛ زندگی خصوصی، کارنامه هنری و حواشی او

زندگینامه هدیه تهرانی/گرانترین هنرپیشگان زن ایرانی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

هدیه تهرانی بازیگر و عکاس به‌نام ایرانی است. او بیشتر به خاطر بازی در فیلم قرمز محصول سال 1377 و فیلم شوکران محصول سال 1377 شناخته شد. در این مقاله از پلازا به بررسی بیوگرافی هدیه تهرانی می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

هدیه تهرانی بازیگر و عکاس ایرانی متولد سال 1351 است. او با بازی در فیلم سلطان محصول سال 1375 بازیگری را آغاز کرد و با بازی در فیلم قرمز و شوکران در سال 1377 خودش را به اثبات رساند و از آن موقع تا به حال بی کم و کاست از بهترین بازیگران ایرانی و البته محبوب خیلی‌ها است. این بازیگر ووشو کار با بازی‌های فوق‌العاده و ماندگارش در دهه 70 و 80 خاطره‌های زیبایی را در ذهن ما به جای گذاشته است. در ادامه این مقاله به بررسی بیوگرافی هدیه تهرانی، زندگی شخصی، کارنامه هنری و حواشی او پرداخته‌ایم.

فهرست مطالب:

اطلاعات شخصی هدیه تهرانی

  • نام و نام خانوادگی: هدیه تهرانی
  • تاریخ تولد: 4 تیر 1351
  • محل تولد: تهران
  • سن هدیه تهرانی: 51 سال
  • قد هدیه تهرانی: 171 سانتی‌متر
  • سال‌های فعالیت: 1375 تا کنون
  • وضعیت تاهل: مجرد، طبق اخبار هومن بهمنش در سال 1386 همسر هدیه تهرانی بوده اما سرانجام این دو هنرمند از هم جدا شدند.
  • پیج اینستاگرام هدیه تهرانی: hediehtehranioriginal@

زندگی نامه هدیه تهرانی

زندگی نامه هدیه تهرانی

در این بخش مروری بر زندگی خصوصی هدیه تهرانی از تولد تا ازدواج او خواهیم کرد. هدیه تهرانی متولد 4 تیر سال 1351 در تهران است. او در یک خانواده گرگانی اصیل به دنیا آمده و پدر و مادرش هردو اصالتا گرگانی هستند. به گفته خود هدیه تهرانی پدر وی رضا جوادیه تهرانی با علاقه‌اش به فیلم و فیلم دیدن باعث جذب هدیه تهرانی به بازیگری شد. خواهر او، هیلدا تهرانی نیز مانند خواهرش دستی در هنر دارد و نویسنده و شاعر است. شاید برایتان جالب باشد که فیلمنامه «شب» با بازیگری هدیه تهرانی، یکی از آثار هیلدا، خواهر هدیه تهرانی است.

اگر کنجکاو هستید که ایا هدیه تهرانی ازدواج کرده است؟ یا اگر به دنبال عکس‌های هدیه تهرانی و همسرش و فرزندش هستید، باید بگوییم که این بازیگر ایرانی در حال حاضر مجرد است اما طبق اخبار هدیه تهرانی در سال 1386 با هومن بهمنش فیلمبردار معروف ازدواج کرده و بعدا از او جدا شده است. البته این خبر هرگز از سمت او یا خانواده‌اش تایید نشد. جالب این است که علی‌رغم تایید نشدن آن، این خبر آنچنان گسترش پیدا کرد که تقریبا همه جا از هومن بهمنش به عنوان همسر سابق هدیه تهرانی یاد می‌کنند.

زندگی شغلی هدیه تهرانی

در ادامه بیوگرافی هدیه تهرانی به بررسی زندگی شغلی، فیلم‌ها، سریال‌ها و دیگر آثار او می‌پردازیم. فعالیت بازیگری هدیه تهرانی طبق گفته‌های خود او خیلی جالب شروع شده است. او می‌گوید روزی در یک فروشگاه برای خرید حصیر رفته بوده است که متوجه سنگینی نگاه‌هایی روی خود می‌شود. و آن دو نفر کسی نبودند جز آزیتا حاجیان و محمدرضا شریفی‌نیا که آن‌ها هم اتفاقی همان روز برای خرید به فروشگاه رفته بودند و هدیه تهرانی را می‌بینند.

او ابتدا پیشنهاد آن‌ها برای بازیگری را رد کرده اما محمدرضا شریفی‌نیا و همسرش دست از سر او برنداشتند و با گرفتن شماره تماس مادرش، از طریق مادرش وارد عمل شدند. تا اینکه بالاخره هدیه تهرانی رضایت داده و به دفتر سینمایی هدایت فیلم رفت و تست گریم داد.

هدیه تهرانی ابتدا برای فیلم روز واقعه به کارگردانی شهرام اسدی در سال 1373 تست داد که نتوانست این نقش را بگیرد و نقش به خانم لادن مستوفی رسید. دومین تست او برای فیلم «بودن یا نبودن» در سال 1377 به کارگردانی کیانوش عیاری بود که آن هم به سرانجام نرسید و نقش به مرحوم عسل بدیعی داده شد. تا اینکه در نهایت او برای فیلم «سلطان» به کارگردانی مسعود کیمیایی در سال 1375 انتخاب شد و بالاخره وارد حرفه همیشه جذاب بازیگری شد. جالب است بدانید دستمزد او برای بازی در این فیلم 600 هزار تومان بود.

او با بازی درخشانش در فیلم سلطان توانست نظرات مثبت بسیاری را به خود جلب کند و اینگونه شد که هدیه، به هدیه تهرانی همیشه مرموز و خاص سینمای ایران تبدیل شد. او هیچوقت آنگونه که باید عاشق بازیگری نبود، اما به گفته خودش بازیگری همیشه برایش جالب بوده است. او در  سال 1377 با بازی در فیلم جنجالی قرمز به کارگردانی فریدون جیرانی توانست جایزه سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن را از آن خود کند. بازی وی در این فیلم برای همیشه رد ذهن‌ها ماندگار شد.

دومین جایزه او یعنی جایزه بهترین بازیگر زن از چهارمین جشنواره حافظ بود. او با بازی درخشانش در فیلم شوکران در سال 1377 توانست این جایزه را از آن خود کند. فیلم شوکران بازی دیگری از وی بود که آن نیز برای همیشه ماندگار شد. انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران از وی به عنوان اولین بازیگر خانم نقش اول آن سال یاد کرد.

همچنین هدیه تهرانی با بازی در نقش مژده سمیعی و نقشی متفاوت از همه نقش‌هایش در فیلم چهارشنبه سوری در سال 1384 توانست جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن جشنواره فیلم پوسان و همچنین سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن از بیست و چهارمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

او در تازه‌ترین کارش در سریال نمایش خانگی هم گناه به ایفای نقش پرداخته است و با نقش زیبا فخری بار دیگر ثابت کرد، بازیگری توانا است که همیشه حرفی برای گفتن دارد. هدیه تهرانی پس از مهناز افشار دومین زن بازیگر پولساز در دهه 80 بود که با بازی‌های ماندگار و بی‌نظیرش خاطره‌های بیشماری را برای مخاطبان ایرانی به جای گذاشته است.

هدیه تهرانی محبوب علاوه بر بازیگری به عکاسی هم مشغول است و تاکنون چندین نمایشگاه عکاسی هم برگزار کرده است. او همچنین در سال 1392 به عنوان نایب رئیس کمیته تای چی چوان بانوان برگزیده شد. هرچند انتصاب این مقام به وی با انتقادهای زیادی رو به رو شد، اما حقیقت این است که هدیه تهرانی دارای سابقه مربی گری درخشانی در رشته ورزشی ووشو است و این انتقادها کاملا نا به جا بودند.

فیلم های هدیه تهرانی

فیلم های هدیه تهرانی

در ادامه بیوگرافی هدیه تهرانی به معرفی آثار سینمایی او می‌پردازیم. در جدول زیر می‌توانید لیستی از فیلم های هدیه تهرانی را مشاهده کنید.

سالنام فیلمکارگرداننقش
1375سلطانمسعود کیمیاییمریم کوهساری
1376غریبانهاحمد امینیبهرخ ثابتی
1377قرمزفریدون جیرانیهستی مشرقی
1377شوکرانبهروز افخمیسیما ریاحی
1378سیاوشسامان مقدمخبرنگار
1378دست‌های آلودهسیروس الونددیبا
1379پارتیسامان مقدمنگار آریانی
1379آبیحمید لبخندهمهتاب
1379چتری برای دو نفراحمد امینییاسمن پاکروان
1380زمانهحمیدرضا صلاحمندزری
1380کاغذ بی خطناصر تقواییرویا رؤیایی
1380خانه‌ای روی آببهمن فرمان‌آراژاله تیرانداز
1381آبادانمانی حقیقیآرزو
1381دنیامنوچهر مصیریدنیا شاداب
1381دختر ایرونیمحمدحسین لطیفیمریم یزدانی
1382دوئلاحمدرضا درویشهانیه
1383جایی برای زندگیمحمد بزرگ‌نیاگلچهره
1383شبانهامید بنکدارشبنم نامی
1384یک بوس کوچولوبهمن فرمان‌ آرازن مرموز / فرشته مرگ
1384چهارشنبه سوریاصغر فرهادیمژده سمیعی
1385نسل جادوییایرج کریمیفروغ
1396هرکس سینمای خودشعباس کیارستمیخودش
1387شیرینعباس کیارستمیزن تماشاچی
1387تهران 1500بهرام عظیمینازی
1388هفت دقیقه تا پاییزعلیرضا امینیمیترا
1390پل چوبیمهدی کرم پورنازلی
1391آشغال‌های دوست داشتنیمحسن امیریوسفیسیما
1393روز مبادافائزه عزیزخانی
1394آااادت نمی‌کنیمابراهیم ابراهیمیانسیما
1395اسرافیلآیدا پناهندهماهی
1395بدون تاریخ بدون امضاوحید جلیلوندسایه
1396روزهای نارنجیآرش لاهوتیآبان
1397مسخره‌بازهمایون غنی‌زادههما
1398سینما شهرقصهکیوان علی‌محمدی
1399بی‌همه چیزمحسن قراییلیلی نظریان

سریال های هدیه تهرانی

سریال های هدیه تهرانی

در این بخش از بیوگرافی هدیه تهرانی به معرفی آثار سریالی او می‌پردازیم. در جدول زیر می‌توانید لیست سریال های هدیه تهرانی را مشاهده کنید.

سالنام سریالکارگرداننقششبکه
1391قلب یخی (فصل سوم)سامان مقدمسایه صولتنمایش خانگی
1398هم گناهمصطفی کیاییزیبانمایش خانگی
1401قصه‌های هزار و یک شبمصطفی کیایینمایش خانگی
1402ماه رخسارعزیزالله حمید‌نژادنمایش خانگی

جوایز و افتخارات هدیه تهرانی

جوایز و افتخارات هدیه تهرانی

هدیه تهرانی یکی از پرافتخارترین بازیگران زن سینمای ایران است. در جدول زیر می‌توانید برخی از مهم‌ترین جوایز او را مشاهده کنید.

سالعنوان جایزهمراسم/جشنوارهنام اثرنتیجه
1376تندیس حافظ بهترین بازیگر زنجشن حافظسلطانبرنده
1377سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره فیلم فجرقرمزبرنده
1378سومین بازیگر نقش اول زن سالانجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانقرمزبرنده
1379جایزه بهترین بازیگر زنجشن حافظشوکرانبرنده
1379اولین بازیگر نقش اول زن سالانجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانشوکرانبرنده
1381دومین بازیگر نقش اول زن سالانجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایرانکاغذ بی خطبرنده
1381جایزه بهترین بازیگر زنجشن حافظکاغذ بی خطبرنده
1381جایزه بهترین بازیگر زنجشنواره بین‌المللی فیلم پیونگ یانگپارتیبرنده
1382دومین بازیگر نقش اول زنانجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایراندختر ایرونیبرنده
1384سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره فیلم فجرچهارشنبه سوریبرنده
1385تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول زنجشن خانه سینماچهارشنبه سوریبرنده
1385جایزه بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره فیلم پوسانچهارشنبه سورینامزد
1388سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره فیلم فجرهفت دقیقه تا پاییزنامزد
1395سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زنجشنواره فیلم فجراسرافیلنامزد
1397جایزه بهترین بازیگر زنجشنواره سینه ایران تورنتوروزهای نارنجیبرنده
1397تقدیر ویژه هیئت داورانجشنواره بین‌المللی فیلم مانهایم-هایدلبرگروزهای نارنجیبرنده
1398تقدیر ویژه هیئت داورانجشنواره بین‌المللی فیلم ایمجین ایندیاروزهای نارنجیبرنده

اخبار و حواشی هدیه تهرانی

حواشی هدیه تهرانی

هدیه تهرانی از آن دسته بازیگرانی بود که حاشیه‌های بسیاری برای وی درست شد. اما رفتار حرفه‌ای او در جواب به این حاشیه‌ها و رفتار همیشه همراه با متانت او باعث پایان یافتن شایعات شد. در ادامه بیوگرافی هدیه تهرانی با برخی از اخبار و حواشی این بازیگر محبوب ایرانی همراه شما هستیم.

نمایشگاه عکس هدیه تهرانی

هدیه تهرانی در آذر سال 1388، 198 عکس را در نمایشگاه «آبانگان» به نمایش گذاشت. او با انتقاد افراد بسیاری برای برپایی این نمایشگاه مواجه شد. تهرانی طی جلسه‌ای که با رسانه‌ها داشت، به شدت مورد انتقاد قرار گرفت، به طوری که با چشم گریان از این جلسه خارج شد. به گفته وی او برای این نمایشگاه 220 میلیون تومان از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وام دریافت کرد که البته باز هم حرف و حدیث‌های بسیاری پشت این وام بود.

اعتراض به احداث پتروشیمی میانکاله

هدیه تهرانی در 13 فروردین سال 1401 با حضور در تالاب میانکاله به کارزار مخالفت با احداث پتروشیمی در نزدیکی این تالاب پیوست. او با در دست داشتن تابلوی نه به پتروشیمی میانکاله مخالفت خود را با اجرای این طرح غیرقانونی نشان داد که این کار جنجالی او بسیار بحث برانگیز شد.

طلاق و ازدواج مجدد

ابتدای سال 1386 خبر ازدواج هومن بهمنش و هدیه تهرانی پخش شد، اما همان سال بود که خبر طلاق وی دوباره تیتر روزنامه‌ها و مجلات مختلف شد و این موضوع هرگز توسط هدیه تهرانی یا خانواده‌اش تایید نشد. بعد از آن شایعه شد که او با علی انصاریان فوتبالیست معروف قصد ازدواج دارد که البته این خبر شایعه‌ای بیش نبوده است.

بازداشت شدن هدیه تهرانی

در سال 1401 خبر بازداشت شدن هدیه تهرانی صرو صدای زیادی به پا کرد که خوشبختانه این موضوع تکذیب شد و شایعه‌ای بیش نبوده است. البته پس از این خبر، خبر ممنوع‌الخروجی او منتشر شد و پیج اینستاگرامش نیز بسته شد که البته مشخص شد خود او صفحه‌اش را به خاطر مشغله کاری زیاد بسته است.

حقایق پنهان هدیه تهرانی

حقایق پنهان هدیه تهرانی

در بخش پایانی بیوگرافی هدیه تهرانی به نکات جالب و حقایق زندگی او می‌پردازیم.

  • ناصر تقوایی از کارگردانان معروف سینمای ایران از اقوام هدیه تهرانی است. جالب است بدانید که پیش از پیشنهاد بازیگری محمدرضا شریفی نیا و همسرش آزیتا حاجیان، آقای تقوایی به وی بازی در فیلم چای تلخ را پیشنهاد داد که البته به سرانجام نرسید و این زمانی بود که هدیه قصد مهاجرت به آلمان و تحصیل در رشته دکوراسیون داخلی را داشت.
  • هدیه تهرانی پیش از سفرش به آلمان تصادف می‌کند و به کما می‌رود. او شش ماه در بیمارستان بستری بود.
  • او اولین باری که خودش را روی پرده سینما می‌بیند از خودش بدش می‌آید و به خودش می‌گوید: «وای من چقدر فاجعه‌ام».
  • شخصیت مستقل و خاص او در اکثر فیلم‌هایش نمود دارند.
  • او پس از مشهور شدن خاطرات عجیب و غریب بسیاری از مواجه شدن با طرفدارانش دارد. از مردی که مدام با خانه وی تماس می‌گرفته و توهم این را داشته که هدیه تهرانی همسرش است و 4 بچه از او دارد! تا دختری که بعد از فوت مادرش فکر می‌کرده که هدیه مادر اوست و یک روز که از سفر هم بر می‌گردد دختر را خوابیده بر روی تخت خود می‌بیند.
  • او برای بازی در فیلم چهارشنبه سوری و در صحنه کتک خوردن از حمید فرخ نژاد، واقعا کتک خورد و به زمین افتاد و آرنجش آسیب دید.
  • او از فعالان محیط زیست است و رابطه خوبی با طبیعت و راه‌های حفظ آن دارد.

آلبوم عکس هدیه تهرانی

در این قسمت عکس‌هایی از هدیه تهرانی زیبا را برای شما خوانندگان عزیز پلازا قرار داده‌ایم.

کلام آخر

ممنون از اینکه تا پایان این مطلب همراه ما بودید. در این مقاله به بررسی بیوگرافی هدیه تهرانی و زندگی هنری این هنرمند محبوب کشورمان پرداختیم. هدیه تهرانی از بازیگران خاصی است که نامش به تنهایی کافیست تا به یک فیلم اعتبار ببخشد. کدام بخش از بیوگرافی هدیه تهرانی برای شما جالب بود؟ نظرتان درباره بازی هدیه تهرانی چیست؟ به نظر شما در بین فیلم های هدیه تهرانی، بهترین هنرنمایی او در کدام اثر است؟ در پایین همین مطلب می‌توانید نظرات خودتان را در قسمت دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402