بررسی لپتاپ Gigabyte G5 KF؛ فوق‌العاده در گیمینگ!

لپتاپ Gigabyte G5 KF
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

در این مطلب قصد داریم به معرفی لپتاپ Gigabyte G5 KF بپردازیم. لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF یک محصول جدید از گیگابایت است و در حال حاضر از ارزان‌ترین لپتاپ‌های با گرافیک RTX 4060 در بازار به‌حساب می‌آید.

لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF یکی از ارزشمندترین لپ‌تاپ‌های گیمینگ است که می‌توانید مدنظر قرار دهید. از نظر قیمت و مشخصات، می‌توان گفت این لپ‌تاپ رقیب جدی ندارد. البته که در آن خبری از زرق و برق‌های اضافی مدل‌های گران‌تر نیست؛ با این حال گیگابایت توانسته یک لپ‌تاپ با کیفیت ساخت بالا و پردازنده‌های قدرتمند را با قیمت نسبتا معقولی وارد بازار کند. در ادامه با پلازا همراه باشید تا به معرفی لپتاپ Gigabyte G5 KF بپردازیم.

فهرست مطالب

مشخصات لپتاپ Gigabyte G5 KF

ویژگی‌هالپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF
نمایشگر15.6 اینچی FHD با رفرش‌ریت 144 هرتز
پردازندهاینتل Core i7-12650H | اینتل Core i5-12500H
پردازنده گرافیکیRTX 4060 8GB
سیستم عاملویندوز 11
حافظه/رم16 گیگابایت رم | حافظه 512 گیگابایت SSD نسل 4
وب‌کم1 مگاپیکسل با رزولوشن 720p
وزن2.08 کیلوگرم
باتری54 وات ساعتی
قیمتاز 55 میلیون تومان

بررسی لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF

نسخه جدید لپ تاپ G5 گیگابایت از هرلحاظ که حساب کنید، یک لپ تاپ گیمینگ اقتصادی است. با این وجود این لپ تاپ کیفیت ساخت بسیار بهتری از بیشتر رقبا دارد. اما یکی از مهمترین مزایای لپتاپ Gigabyte G5 KF پردازنده گرافیکی RTX 4060 است. این پردازنده عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و حتی در سنگین‌ترین عناوین نیز 60 فریم‌برثانیه در اختیارتان قرار خواهد داد. این لپ‌تاپ یکی از اولین لپ‌تاپ‌های بازار است که با این گرافیک همراه شده و به همین خاطر نیز عملکرد به‌مراتب بهتری از لپ‌تاپ‌های RTX 3060 دارد و حتی در برخی بنچمارک‌ها از مدل‌های RTX 3070 نیز بهتر عمل می‌کند. اما آیا این مدل ارزش خرید بیشتری نسبت به رقبای هم‌قیمت خود دارد؟

طراحی لپتاپ Gigabyte G5 KF

لپ‌تاپ ظاهر بسیار ساده‌ای دارد. تمامی قسمت‌های بدنه آن مشکی است و وقتی هم که درب آن را می‌بندید، تنها نشانه‌ای که از گیمینگ بودن آن خودنمایی می‌کند، خطوط تهاجمی و کمی براق آن در گوشه لپ‌تاپ و لوگو کوچک گیگابایت هستند. حتی وقتی لپ‌تاپ را باز کنید، باز هم خبری از شلوغ‌کاری بیش از اندازه نیست و تا جای ممکن همه‌چیز به‌ساده‌ترین شکل طراحی شده است، به‌طوری که به‌راحتی می‌توانید از آن به‌عنوان یک لپ‌تاپ کاری استفاده کنید.

همچنین بخوانید :

البته اندازه و وزن لپ‌تاپ در حد لپ‌تاپ‌های بیزنسی نیست اما به‌لطف حاشیه‌های ظریفی که نمایشگر دارد، نسبت به سایر رقبا جمع‌وجورتر است و در یک کوله‌پشتی کوچک نیز جا می‌شود. به‌خصوص از این جهت که آداپتور 150 واتی آن اندازه خیلی بزرگی ندارد.

لپتاپ Gigabyte G5 KF

بدنه همانطور که از تصاویر لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF حدس زده‌اید از پلاستیک ساخته شده و یک پوشش مات دارد که ظاهری شبیه به آلومینیوم به آن داده است. با وجود پلاستیکی بودن لپ‌تاپ، شاسی آن از استحکام بسیار خوبی برخوردار است و خبری از سر و صداهای نگران‌کننده در آن نیست.

یکی دیگر از ویژگی های لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF، کیبورد آن است. یک کیبورد سایز کامل با کلیدهای عددی و F که کمتر در لپ‌تاپ‌های 15 اینچی پیدا می‌شود. گیگابایت توانسته به‌خوبی از تمام فضایی که در اختیار داشته استفاده کرده و این کیبورد را در آن جای بدهد. البته هنگام استفاده و فشاردادن کلیدها، کیبورد حس کیبوردهای لپ‌تاپ‌های گران‌قیمت‌تر را القا نمی‌کند و اگر آن‌ها را از گوشه‌ها فشار دهید، سر جای خود می‌لغزند؛ با این وجود در این بازه قیمتی این موارد طبیعی و قابل انتظار هستند.

همچنین بخوانید :

این کیبورد همچنین از نورپردازی RGB پشتیبانی می‌کند. شدت نور این کیبوردها خیلی زیاد نیست و برای شخصی‌سازی آن نیز حق انتخاب خیلی زیادی ندارید و فقط می‌توانید یک رنگ ثابت انتخاب یا شدت روشنایی را تنظیم کنید.

 لپتاپ Gigabyte G5 KF

از طرف دیگر تاچ‌پد لپ‌تاپ یکی از بهترین تاچ‌پدهایی است که در یک لپ‌تاپ گیمینگ اقتصادی می‌توانید پیدا کنید. این تاچ‌پد بیشتر حس شیشه را به‌شما می‌دهد تا پلاستیک. هنگام استفاده، انگشتان به‌راحتی روی آن به‌حرکت درمی‌آیند و خود تاچ‌پد بلافاصله به حرکات شما پاسخ می‌دهد.

در بخش درگاه‌ها نیز تنوع قابل توجهی وجود دارد. تمامی درگاه‌هایی که نیاز داشته باشید را می‌توانید در این لپ‌تاپ پیدا کنید؛ از جمله یک درگاه HDMI، یک درگاه Mini DisplayPort، دو درگاه USB-A، دو درگاه USB-C، یک درگاه اترنت و یک اسلات کارت حافظه. تنها درگاهی که شاید جای خالی آن احساس شود، تاندربولت 4 است ولی در این بازه قیمتی اکثر لپ‌تاپ‌ها فاقد آن هستند.

نمایشگر لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF

نمایشگر این لپ‌تاپ، از پنل خیلی خاصی بهره نمی‌برد. این پنل از رفرش‌ریت 144 هرتز پشتیبانی می‌کند و به همین خاطر هنگام اجرای بازی‌ها با فریم‌ریت بالا، سرعت تحسین‌برانگیزی دارد. اما در سایر بخش‌ها می‌توان گفت که کاملا معمولی و در حد همین بازه قیمتی است.

لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF

رنگ‌ها خیلی شاداب و سرزنده نیستند و روشنایی آن هم کمی از حد ایده‌آل فاصله دارد. البته به‌لطف پوشش مات صفحه، کمتر نور از آن بازتاب می‌کند ولی حتی با وجود این موضوع، اصلا نمی‌توانید از آن زیر نور مستقیم آفتاب استفاده کنید. از طرف دیگر در سایر اوقات و مثلا زمانی که پشت به پنجره از لپ‌تاپ استفاده کنید، با توجه به روشنایی محدودی که دارد بیشتر خودتان را تماشا خواهید کرد تا محتوای روی صفحه، آن هم با روشنایی حداکثری نمایشگر.

پنل‌های ارزان‌قیمت IPS که در برخی لپ‌تاپ‌های رقیب مثل ایسوس TUF Dash F15 مورد استفاده قرار گرفتند، از این نظر عملکرد بهتری دارند ولی با این وجود این نمایشگر خیلی هم بد نیست و اگر خیلی حساسیت به آن نداشته باشید، برایتان راضی کننده خواهد بود.

عملکرد گیمینگ و سخت افزار لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF

نمایشگر را شاید بتوانیم یکی از معایب لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF به‌حساب بیاوریم اما از نظر سخت‌افزار و عملکرد گیمینگ، این لپ‌تاپ حرف‌های زیادی برای زدن دارد. پردازنده گرافیکی لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF گرافیک RTX 4060 است که با آن می‌توانید هر بازی را در بالاترین تنظیمات و با فریم‌ریت ثابت اجرا کنید. برای مثال فورتزا هورایزن 5 در این لپ‌تاپ با میانگین 81fps اجرا می‌شود که درست در حد و اندازه‌های لپ‌تاپ‌های RTX 3070 است.

عناوین سبک‌تر اما به‌راحتی به بالای 100 فریم‌ریت دست پیدا می‌کنند. برای مثال Overwatch 2 بدون هیچ گونه لگ یا کندی یا شکاف خوردگی صفحه، اجرا می‌شود. یکی از ویژگی‌های شاخص گرافیک‌های سری RTX 40 که در این لپ‌تاپ نیز به آن دسترسی خواهید داشت، قابلیت Frame Generation است.

لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF

این ویژگی قادر است با استفاده از هوش مصنوعی، فریم جدید ایجاد کرده و بین فریم‌ها قرار دهد تا فریم‌ریتی که مشاهده می‌کنید، افزایش پیدا کند. لپ‌تاپ Gigabyte G5 KF در بازی سنگینی مثل سایبرپانک 2077 بدون این ویژگی و در بالاترین تنظیمات گرافیکی، همراه با رهگیری پرتو و DLSS، حداکثر 60 فریم در اختیارتان قرار می‌دهد. هنگامی که داخل شهر گشت و گذار کنید فریم‌ریت بین 40 و 50 در نوسان خواهد بود اما در بیشتر مواقع بیشتر از 50 است که شاید خیلی عالی نباشد اما برای یک لپ‌تاپ در این بازه قیمتی و همچنین تنظیمات Ultra این بازی، بسیار عالی است. در گالری زیر می‌توانید نتایج بنچمارک این لپ‌تاپ در مقایسه با دیگر رقبا را مشاهده کنید:

اما اگر Frame Generation را فعال کنید، همه‌چیز زیر و رو می‌شود و شما به 90 فریم خواهید رسید که 30 فریم بیشتر از قبل است. این ویژگی به‌طور کلی بین 25 تا 30 فریم اضافی در اختیارتان قرار خواهد داد. این موضوع در سایر بازی‌ها نیز خودنمایی می‌کند. مثلا هیتمن 3 در بالاترین تنظیمات و در مرحله دوبی، 70 فریم در ثانیه دارد اما اگر Frame Generation را فعال کنید به بیش از 100 فریم نیز خواهد رسید.

تا پیش از این لپ‌تاپی در این بازه قیمتی در بازار وجود نداشت که بتواند در سایبرپانک 90 فریم و در هیتمن 3 نیز 100 فریم با بالاترین تنظیمات گرافیکی در اختیارتان قرار دهد. این نتایج قابل مقایسه با لپ‌تاپ‌های RTX 3070 و در حد و اندازه‌های نسخه‌های دستکاپ گرافیک‌های قدرتمندتر است.

با این حال باید به این نکته هم اشاره کنیم که ویژگی Frame Generation فعلا تنها در تقریبا 50 بازی قابل دسترسی است و در تمامی عناوین نمی‌توانید از آن استفاده کنید. همچنین برخی از منتقدین نیز با مشکلاتی هنگام استفاده از آن مواجه شدند. به گفته آن‌ها در برخی مواقع، برخی از فریم‌های ساخته شده توسط این ویژگی کاملا هماهنگ با فریم‌های دیگر نیستند و مشکلاتی مثل پرش تصویر ایجاد می‌کنند. البته این مشکلات احتمالا در آینده با بروزرسانی‌های نرم‌افزاری برطرف خواهند شد.

لپتاپ Gigabyte G5 KF

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که این قابلیت با توجه به نحوه کارش، لگ بیشتری در بازی ایجاد خواهد کرد. انویدیا برای حل این مشکل یک ویژگی جدید به‌نام Nvidia Reflex را اضافه کرده که عملکرد تقریبا موفقیت‌آمیزی هم دارد. اما عیار اصلی این ویژگی نه در عناوین تک‌نفره بلکه در شوترهای رقابتی مثل Valorant یا Overwatch مشخص خواهد شد؛ چرا که Nvidia Reflex فعلا تنها در عناوین تک نفره قابل استفاده است.

از طرف دیگر پرازنده ی لپتاپ Gigabyte G5 KF بسته به پیکربندی در 2 مدل مختلف قابل انتخاب است. ارزان‌ترین مدل که در اینجا به آن خواهیم پرداخت با پردازنده نسل قبلی Core i5-12500H عرضه شده است و با توجه به بنچمارک‌ها، گزینه مناسبی برای استفاده همزمان از برنامه‌های سنگین یا ویرایش ویدیو نیست. اما آنقدر سریع هست که همراه با RTX 4060، گلوگاه ایجاد نکند. این پردازنده دارای 4 هسته قدرتی و 8 هسته کم‌مصرف است.

همچنین بخوانید :

حافظه داخلی و رم لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF نیز تنوع قابل قبولی دارد. اکثر مدل‌های موجود در ایران این لپ‌تاپ با رم 16 گیگابایت عرضه شده‌اند که برای گیمینگ در چندین سال آینده کافی است. البته این لپ‌تاپ‌ مدل 8 گیگابایتی نیز دارد؛ در صورتی که این مدل را خریداری کنید، می‌توانید خودتان نیز رم لپ‌تاپ را ارتقا دهید.

شارژدهی لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF

لپ‌تاپ در بحث شارژدهی عملکرد خوبی داشت. در تست Modern Office بنچمارک PCMark 10، توانست 4 ساعت و 40 دقیقه دوام بیاورد که در حد و اندازه‌های اکثر لپ‌تاپ‌ها است.

لپتاپ Gigabyte G5 KF

با این حال در گیمینگ شارژدهی بسیار کمتر خواهد بود. در تست گیمینگ PCMark 10 این لپتاپ تنها یک ساعت دوام می‌آورد و به همین خاطر نیز بهتر است هنگام بازی، آداپتور را به لپ‌تاپ متصل کنید.

قیمت و تاریخ عرضه ی لپتاپ Gigabyte G5 KF

گیگابایت این محصول خود را در اوایل سال 2023 معرفی کرد. از تیرماه نیز لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF در بازار ایران عرضه شده است. در حال حاضر قیمت لپتاپ Gigabyte G5 KF در ارزان‌ترین پیکربندی حدود 55 میلیون تومان است. گران‌ترین پیکربندی آن با 2 ترابایت SSD و 64 گیگابایت رم به حدود 60 میلیون تومان می‌رسد.

سخن پایانی

لپتاپ Gigabyte G5 KF یک گزینه خوش‌ساخت با اندازه جمع‌وجور است که عملکرد تحسین‌برانگیزی در گیمینگ دارد. البته نقاط ضعفی مثل نمایشگر معمولی هم دارد که در این بازه قیمتی قابل انتظار هستند. اما اگر تنها قصد گیمینگ داشته باشید، لپ تاپ گیگابایت مدل G5 KF در تمامی عناوین AAA می‌تواند فریم‌ریت بالا و پایداری در اختیار شما قرار دهد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402