آموزش انتقال ویندوز به SSD ؛ روش‌های ساده و کاربردی

آموزش انتقال ویندوز به ssd
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

با توجه به اهمیت سرعت انجام کارها با رایانه، امروزه هاردهای SSD تقریبا به طور کامل جایگزین هاردهای قدیمی HDD شده‌اند. اگر شما هم قصد افزودن یک هارد SSD را به سیستم خود دارید؛ اما نگران اطلاعات ویندوز خود و انتقال فایل ها به SSD هستید و نمی‌خواهید مجددا یک ویندوز جدید نصب کنید، با ما همراه باشید. چرا که در این مقاله قرار است انتقال ویندوز به SSD را آموزش دهیم.

هارد نیز همانند پردازنده، در سرعت بوت شدن رایانه و عملکردهای مختلف آن، تاثیرگذار است. به همین خاطر، امروزه و با توجه به رونق تکنولوژی ساخت و تولید هاردهای جامد یا همان SSD، این هاردها تقریبا به طور کامل جایگزین هاردهای مکانیکی قدیمی یا همان HDD شده‌اند. برخی از لپ‌تاپ‌ها و مادر بردها با اینکه هارد HDD دارند، اما با داشتن فضای مربوطه، قابلیت پشتیبانی از هارد SSD را نیز دارند. با داشتن این امکان، امروزه خیلی از افراد اقدام به خریداری هارد SSD می‌کنند. جالب است که حتی امکان انتقال ویندوز از HDD به SSD نیز وجود دارد. برای انتقال ویندوز به SSD روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه این مطلب پلازا به آن‌ها می‌پردازیم.

فهرست مطالب

مزایای انتقال ویندوز به SSD

گرچه مهم‌ترین دلیل انتقال ویندوز از هارد دیسک به SSD افزایش سرعت است، اما این کار، مزایای متعددی دارد. مهم‌ترین مزایای انتقال ویندوز به SSD عبارت‌اند از:

  • افزایش سرعت بوت سیستم، انتقال فایل‌ها، افزایش سرعت اجرای برنامه‌ها و بهبود و پایداری عملکرد
  • عدم حساسیت هارد به حرکت و جابه‌جایی در هنگام روشن بودن سیستم
  • دوام و پایداری بهتر هارد SSD نسبت به هاردهای HDD

پیش نیازهای انتقال ویندوز از HDD به SSD

مطمئنا اولین موردی که به آن نیاز دارید، یک هارد SSD با ظرفیت مناسب است. اگر هارد لپ تاپ شما 500 گیگ است، به یک کارت حافظه‌ی 500 گیگابایت احتیاج دارید؛ اما اگر خیلی اهل نگهداری از فایل‌های مدیا نیستید و فضای زیادی از هاردتان خالی است، یک SSD 256 گیگابایتی هم می‌تواند کافی باشد.

البته اگر به طور معمول، حجم داده‌ی بالایی دارید و سیستم شما همزمان قابلیت پشتیبانی از هر دو هارد را دارد، می‌توانید یک SSD کم ظرفیت مثل 128 گیگابایتی را نصب کنید. به این ترتیب، برنامه‌ها و ویندوز را روی آن نصب کنید و فیلم‌ها و سایر رسانه‌ها را در هارد HDD نگهداری کنید. به طور کلی برای عملیات کلون کردن هارد دیسک، بایستی فضای هارد جدید، حداقل اندازه‌ی حجم داده‌های هارد قدیمی باشد.

در صورتی‌ که لپ تاپ شما قابلیت پشتیبانی از دو هارد را به طور هم‌زمان ندارد، هارد SSD خود را از طریق یک داک با USB به لپ تاپ خود وصل نمایید و عملیات انتقال ویندوز را انجام دهید.

همچنین بخوانید :

یک نسخه‌ی پشتیبان از داده‌های خود تهیه کنید تا در صورت بروز هر گونه مشکل، به اطلاعات مهم خود دسترسی داشته باشید. تهیه کردن نسخه پشتیبان از اطلاعات قبل از انتقال ویندوز به SSD و نگهداری آن در سیستم، در زمان انتقال یا نصب ویندوز، همواره ضروری است.

سعی کنید اگر سیستم‌تان لپ تاپ است، در صورت سالم بودن باتری، باتری را کامل شارژ نمایید. یا اینکه شارژر خود را به برق وصل کنید.

آماده کردن کارت حافظه‌ی SSD برای انتقال ویندوز

پیش از انتقال ویندوز به SSD ابتدا بایستی هارد SSD مورد نظر را فرمت و پارتیشن بندی کنید. اگر اولین بار است که هارد را به سیستم وصل می‌کنید، احتمالا آیکون حجم مربوط به آن در ویندوز اکسپلور، قابل مشاهده نیست. در ابتدا آن را فرمت کنید و سپس درایو مربوطه قابل نمایش است.

کلون کردن هارد برای انتقال ویندوز

انتقال کلی داده‌ها از یک هارد به هارد دیگر، Clone کردن هارد نامیده می‌شود. با انجام کلونینگ، می‌توان تمامی داده‌ها را به هارد دیگر منتقل کرد؛ طوری‌که سیستم عامل و تمامی داده‌ها بر روی هارد جدید، برنامه‌های متعددی برای کلونینگ توسعه داده شده‌اند. در ادامه، به معرفی و نحوه انتقال ویندوز به SSD توسط دو مورد از بهترین نرم‌افزارهای کلون کردن هارد دیسک، می‌پردازیم.

1. انتقال ویندوز به هارد دیگر با Acronis

بخش کلون دیسک نرم افزار اکرونیس، برای کلون کردن هارد دیسک‌ها عملکرد ساده و بی دردسری دارد. وقت دقت داشته باشید که انجام عملیات کلونینگ، برای هارد اکسترنال امکان‌پذیر نیست.

برای کلون کردن و انتقال فایل ها به SSD توسط این برنامه، کافی است مراحل زیر را طی کنید:

بعد از نصب نرم افزار Acronis با مراجعه به بخش ابزارها (Tools)، بر روی Clone Disk کلیک نمایید.

انتقال ویندوز به هارد دیگر با acronis

در مرحله Clone Mode باید مشخص کنید که قصد دارید از روش انتقال دستی (Manual) استفاده کنید یا از روش انتقال خودکار (Automatic).

مراحل انتقال ویندوز SSD

در بخش مربوط بهSource Disk شما بایستی هارد قدیمی را به عنوان هارد دیسک مبدا انتخاب کرده و سپس دکمه Next را بزنید:

انتقال ویندوز از hdd به ssd

در بخش Destination Disk بایستی‌که هارد دیسک جدید خود را گزینش کنید.

انتقال ویندوز از hdd به ssd با آکرونیس

در قسمت Destination Disk شما باید هارد دیسک جدید خود را مشخص کنید.

نکته: اگر هارد دیسک جدید از قبل پارتیشن بندی شده باشد، می‌توانید به طور مستقیم، روی دکمه OK کلیک نمایید تا با پاک کردن تمام داده‌ها را از هارد جدید، آن را برای انتقال داده‌ها آماده کند.

مراحل انتقال ویندوز SSD با acronis

در این بخش، گزینه‌هایی که انتخاب کردید را مرور کنید و پس از اطمینان از انتخاب صحیح هاردهای مبدا و مقصد، روی دکمه‌ی Proceed کلیک کنید تا عملیات کلونینگ آغاز گردد:

clone کردن هارد دیسک

اگر در حال انتقال ویندوز به هارد دیگر با Acronis با سیستم عامل فعلی هستید، احتمالا برنامه درخواست راه اندازی مجدد کند. نیازی به نگرانی نیست و برای ادامه‌ی عملیات، دکمه‌ی Reboot را فشار دهید.

و در پایان انتقال فایل ها به SSD پیغام زیر به معنای موفیقت آمیز بودن عملیات کلونینگ نمایش داده خواهد شد و به شما پیشنهاد می‌کند که با فشار دادن هر کلید دلخواه، برای خاموش کردن رایانه اقدام کنید. به این ترتیب عملیات انتقال ویندوز به SSD با موفقیت انجام شده و می‌توانید هارد HDD خود را نیز بردارید.

انتقال ویندوز به ssd از طریق کلونینگ هارد

2. کلون کردن هارد دیسک با نرم افزار MiniTool Partition Wizard

یکی دیگر از برنامه‌های مناسب برای کلونینگ هارد دیسک، نرم افزار MiniTool Partition Wizard است. این برنامه امکانات متعددی نظیر تغییر اندازه‌ی پارتیشن‌ها، بازیابی پارتیشن‌های گمشده، کلون کردن دیسک و انتقال ویندوز را دارد. برای انتقال فایل ها به SSD با این نرم افزار، کافیست مراحل زیر را طی کنید:

یک کارت حافظه SSD را به عنوان دیسک مورد نظر آماده و آن را به سیستم خود وصل نمایید.

نرم افزار MiniTool Partition Wizard را باز کنید، در پنجره‌ی ظاهر شده، تمام هارد دیسک‌های موجود و وصل شده به سیستم خود را مشاهده می‌کنید.

جهت انتقال ویندوز به SSD از منوی Wizard گزینه‌ی Migrate OS to SSD/HD Wizard را کلیک کنید.

کلون کردن هارد دیسک با نرم افزار MiniTool Partition Wizard

دو حالت برای انتقال وجود دارد، برای انتقال ویندوز به SSD، کافی است تا یکی از گزینه‌ها را بر حسب نیاز خود، انتخاب کنید. اگر می خواهید که هارد سیستم را با SSD جایگزین نمایید و تمامی فایل‌ها را به کارت حافظه منتقل کنید، گزینه‌ی اول را انتخاب کنید.
ممکن است صرفا بخواهید ویندوز را به کارت حافظه‌ی جدید منتقل کنید. در اینجا، حالت دوم مناسب است، چرا که با انتخاب این گزینه، صرفا پارتیشن‌های بوت مورد نیاز سیستم، به هارد دیسک جدید منتقل می‌شود.

مراحل کلونینگ هارد با نرم افزار MiniTool Partition Wizard

در این مرحله دقت نمایید که تمامی محتویات کارت حافظه SSD در طول فرآیند انتقال پاک خواهد شد.

یکی از گزینه‌های نوع کپی را انتخاب کنید؛ Fit partitions to entire disk یا Copy partitions without resizing.

از میان گزینه‌های Align partitions to 1MB و Use GUID partition table for the target disk نیز باید یکی را بر حسب نیاز خود انتخاب نمایید. در حالت کلی گزینه‌ی اول را انتخاب کنید، اما اگر سیستم شما جدید است و از UEFI پشتیبانی می‌کند، گزینه‌ی دوم را تیک بزنید تا بر اساس پارتیشن بندی GPT آن را فرمت کنید.

انتقال فایل ها به ssd از طریق کلونینگ هارد

در این مرحله، یک یادداشت یا یک پیغام جدید برای بوت ظاهر می‌گردد. اولین دستور بوت در BIOS را جهت بوت کردن سیستم عامل در هارد جدید، انتخاب کنید.

حال کافی است که با زدن دکمه Apply انتقال ویندوز به SSD را نهایی کنید. این مراحل، تمام عملیات لازم جهت انتقال اطلاعات از HDD به SSD بود.

انتقال اطلاعات از hdd به ssd باMiniTool Partition Wizard

کلام پایانی

همان‌طور که در این مقاله توضیح دادیم؛ انتقال فایل ها به SSD کار سختی نیست و حتی می‌توانید ویندوز و تمامی مشخصات سیستم خود را بر روی هارد جدید، کلون کرده و از آن استفاده نمایید. البته ناگفته نماند که انتقال ویندوز به SSD صرفا به دو روش معرفی شده در این مقاله محدود نمی‌شود و نرم‌افزارهای دیگری برای کلونینگ و حتی راه‌های دیگری نیز وجود دارند. ما سعی کردیم روش‌های ساده‌تر را برای شما عزیزان، بازگو کنیم. امیدواریم که این مقاله، برای شما مفید واقع شود.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402