شبکه بلاکچین عمومی چیست؟ | بررسی کامل

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

یکی از مفاهیم اصلی دنیای رمز ارزها شبکه بلاک چین است که افراد فعال در این زمینه باید بدانند بلاک چین چیست و به بررسی انواع بلاک چین پرداخته باشند. از آنجا که فناوری بلاک چین سال‌ها پیش از ورود ارزهای دیجیتال ارائه شد اما توسط بیت کوین در جهان شناخته شد، پس کاربرد آن تنها به رمز ارزها محدود نمی‌شود.

یکی از انواع شبکه‌های بلاک چین را بلاک چین عمومی به خود اختصاص داده است که قصد داریم در این مقاله به طور مفصل در رابطه با ویژگی‌های منحصر به فرد و کارایی آن صحبت کنیم. همانطور که می‌دانید بلاک چین عمومی شبکه ای است که اطلاعات بسیاری در آن ذخیره می‌شوند. از این رو شناخت آن اهمیت بالایی دارد که توصیه می‌کنیم تا انتهای مقاله ما را جهت بررسی آن همراهی کنید.

شبکه‌های بلاک چین عمومی

فهرست مطالب

نگاهی گذرا به بلاک چین

فناوری بلاک چین ساختاریست که از زنجیره‌های بهم پیوسته‌ای از بلاک‌ها تشکیل شده است. اگر نمی‌دانید کاربرد بلاک چین چیست باید بگوییم که اطلاعات دیجیتالی را درون یک دیتابیس ذخیره می‌کند و آن را در تمام سیستم‌های متصل به بلاک چین به اشتراک می‌گذارد.این اطلاعات ذخیره شده پس از ثبت امکان تغییر را نخواهند داشت و این امنیت بالای بلاک چین را تضمین می‌کند.

به علاوه از آنجا که تمام افراد به اطلاعات دسترسی داشته و به آن ها امکان بررسی داده می‌شود همه چیز به طور شفاف ارائه می‌گردد. همچنین بلاک چین سیستم غیرمتمرکزی است که شخص سومی مانند دولت یا ارگان خاصی بر اطلاعات ذخیره شده این شبکه نظارت و کنترل ندارد. حال با اطلاع از اینکه بلاک چین چیست می‌خواهیم به سراغ مفهوم بلاک چین عمومی برویم. البته بلاک چین عمومی تنها نوعی از بلاک چین است و یک فعال حوزه ارزهای دیجیتال باید بداند که بلاکچین هیبریدی و یا حتی بلاکچین کنسرسیومی چیست؟

مقدمه ای بر شبکه بلاک چین عمومی

شبکه بلاک چین عمومی یک سیستم دفتر کل توزیع شده است که برخلاف بلاک چین خصوصی، ورود و انجام تراکنش در آن نیازی به هیچگونه مجوزی ندارد و به عبارتی برای عموم آزاد است. یعنی همه افرادی که به اینترنت دسترسی داشته باشند، مجاز به مشارکت در این شبکه هستند. همچنین می‌توانند به تراکنش، استخراج ارز و فعالیت‌های دیگر در این زمینه بپردازند.

بلاک چین عمومی غیرمتمرکز و ایمن است و هر فردی می‌تواند در آن داده‌ای وارد کرده و با دیگران به اشتراک بگذارد. این پلتفرم به گونه‌ای طراحی شده که در جهت افزایش ناشناسی کاربرانش و در عین حال محافظت از آن‌ها عمل می‌کند.

شبکه‌های بلاک چین عمومی

ویژگی بلاک چین عمومی چیست؟

در مبحث بلاک چین چیست یکی از مواردی که اهمیت بسیاری دارد استخراج و مبادله ارزهای دیجیتال است. ارزهای دیجیتال پرکاربردی همچون بیت کوین، اتریوم و لایت کوین از شبکه بلاک چین عمومی استفاده می‌کنند. عرضه این ارزها به صورت منبع باز بوده و هر کاربر، استخراج کننده و یا توسعه دهنده‌ای مجاز به شرکت در این شبکه می‌باشد.

همانند ویژگی‌های گفته شده در بلاک چین، شبکه عمومی آن نیز میانه خوبی با سانسور ندارد. ویژگی جالب دیگری که شبکه بلاک چین عمومی دارد داشتن توکن‌های اختصاصی در هر شبکه است که آن‌ها را برای پاداش به کاربران خود مورد استفاده قرار می‌دهند.

مزایای شبکه‌های بلاک چین عمومی چیست؟

شبکه‌های بلاک چین انقلاب بزرگی در خدمات مالی به وجود آوردند و امکان انجام تراکنش‌های بدون واسطه و محدودیت را برای افراد فراهم نمودند. میدانیم که شبکه بلاک چین چیست و این را هم می‌دانیم که هر فناوری مزایا و معایب خاصی دارد که در ادامه به آن می‌پردازیم.

امنیت در شبکه‌های بلاک چین عمومی

وجود نودها و گره‌های بسیار در شبکه بلاک چین عمومی امنیت آن را بیشتر کرده است؛ چرا که با بزرگ‌تر شدن یک شبکه علاوه بر توزیع بیشتر سابقه، امکان هک کردن آن نیز کاهش می‌یابد. به علاوه در این شبکه اثبات کار و عملیات تایید تراکنش‌ها به واسطه گره‌ها انجام می‌گیرد و نوع رمزنگاری بودن آن نیز سبب می‌شود تا بتوان گفت که این شبکه از امنیت بالایی برخوردار است.

قابل اعتماد بودن شبکه‌های بلاک چین عمومی

با توجه به قابلیت ناشناس بودن در بلاک چین عمومی کاربران برای اعتماد کردن نیازی به شناختن نودهای دیگر ندارند. به بیان دیگر مشترکین شبکه یا گره‌ها در این شبکه‌ها به دلیل وجود فرایند اثبات کار به راحتی با درک اینکه بلاک چین چیست به شبکه عمومی مورد نظر اعتماد کرده و به خاطر وجود کلاهبرداران در تراکنش‌ها نگران نخواهند بود.

وجود شفافیت

همانطور که گفته شد بلاک چین عمومی منبع باز بوده و داده‌هایی که روی بلاک‌های آن ذخیره می‌شوند در معرض دید دیگر کاربران قرار می‌گیرند. شاید بپرسید که بلاک در بلاکچین یعنی چه؟ بلاک در واقع فضایی است که اطلاعات در آن ذخیره می‌شوند و از آنجا که هر بلاک ظرفیت محدودی دارد پس از پر شدن به بلاک قبلی خود در زنجیره می‌پیوندد و بدین ترتیب زنجیره‌ای از بلاک‌ها تشکیل می‌شود.

با توجه به اینکه یک نسخه کپی شده از سابقه بلاک چین در اختیار هر گره مجازی موجود در شبکه قرار می‌گیرد، تمام احتمال‌ها برای انجام تراکنشی پنهانی و یا جعلی از بین می‌رود و همه چیز با شفافیت کامل در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

شبکه‌های بلاک چین عمومی

معایب شبکه‌های بلاک چین عمومی چیست؟

تمام فناوری‌ها در کنار ویژگی‌های مثبتی که دارند برخی معایب را نیز دارا خواهند بود. پس از دانستن اینکه بلاک چین چیست و مزایای آن، حال می‌خواهیم معایبی از آن را نیز بررسی کنیم.

نرخ تراکنش در ثانیه

یکی از معایب بلاک چین‌های عمومی در قیاس با شبکه خصوصی داشتن نرخ تراکنش در ثانیه یا TPS پایین است. البته با توجه به بزرگ بودن شبکه بلاک چین عمومی و نودهای فراوان، منطقی به نظر می‌رسد که به زمان بیشتری برای تایید تراکنش‌ها نیاز باشد. به همین دلیل شبکه بلاک چین بیت کوین که یک شبکه عمومی است در هر ثانیه قادر به تایید تنها هفت تراکنش می‌باشد. در حالی که یک بلاک چین خصوصی همچون ویزا در ثانیه تقریبا 24 هزار تراکنش را به تایید می‌رساند.

مقیاس پذیری

در بخش بلاک چین چیست قسمتی وجود دارد که مربوط به سرعت انجام تراکنش‌ها و مقیاس پذیری است. مقیاس پذیری از مسائلی است که به دنبال پایین بودن نرخ انجام تراکنش به وجود می‌آید. هر چه یک شبکه بزرگ‌تر باشد سرعت آن پایین‌تر خواهد بود. بسیاری از توسعه دهندگان بلاک چین‌ها به دنبال راهی برای حل این مسئله به ویژه در شبکه‌های بزرگی همچون بیت کوین می‌باشند. که شبکه لایتینگ بیت کوین با ثابت نگه داشتن نرخ تراکنش‌ها تا حد زیادی به این قضیه کمک کرده است.

مصرف بالای انرژی در بلاک چین های عمومی

فناوری اثبات کار جهت یافتن الگوریتم خاصی در شبکه بلاک چین عمومی، نیاز به سیستم تخصصی و سخت افزارهای حرفه‌ای دارد. این سیستم‌ها نیاز به انرژی بالایی دارند که می‌تواند سبب ایجاد مشکلاتی برای محیط زیست و همچنین به صرفه نبودن از لحاظ اقتصادی شود.

چرا بلاک چین عمومی؟

با در نظر گرفتن مفهوم بلاک چین چیست و مزیت‌های شبکه‌های عمومی آن می‌توان گفت که شبکه‌های عمومی از تولید نسخه‌های تقلبی جلوگیری می‌کنند. به علاوه ذخیره سازی آن‌ها حتی در گوشی موبایل نیز امکان پذیر است. بلاک‌چین عمومی با قابلیت غیرمتمرکز بودن از نظارت شخص سوم بر روند فعالیت‌ها پیشگیری کرده و تمامی اطلاعات از تاریخچه تولید، توزیع و مبادلات ارز در شبکه را در اختیار همه کاربران قرار می‌دهد.

بلاک چین عمومی فضایی آزاد را برای انجام مبادلات مالی و قراردادهای هوشمند فراهم کرده است. از این رو بهترین انتخاب برای انجام فعالیت در زمینه ارزهای دیجیتال را می‌توان به شبکه‌های بلاک چین عمومی اختصاص داد.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402