آشنایی با گوشی شیائومی 13T + قیمت و مشخصات آن

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

گوشی موبایل شیائومی 13T بالاخره بعد از چندین ماه گمانه‌زنی معرفی شد. شیائومی ۱۳ تی نسبت به مدل قبلی خود با پیشرفت‌های قابل توجهی همراه شده است.

جدیدترین اعضای خانواده گوشی‌های سری T شیائومی، حالا بیشتر از هر زمان دیگری به گوشی‌های پرچم‌دار این برند نزدیک شده‌اند. این گوشی‌ها شاید از نظر قیمت در حد پرچم‌داران نباشند، اما از لحاظ ویژگی‌ها و امکانات، به‌راحتی می‌توانیم آن‌ها را با گوشی‌های به‌مراتب گران‌تر مقایسه کنیم. به‌خصوص شیائومی ۱۳ تی که قیمت کمتری نسبت به شیائومی 13T پرو دارد و یک میان‌رده گران‌قیمت ارزشمند به‌حساب می‌آید. با بررسی این گوشی همراه پلازا باشید تا بیشتر با قابلیت‌های آن آشنا شویم و ببینیم اصلا ارزش خرید دارد یا خیر.

فهرست مطالب:

مشخصات گوشی موبایل Xiaomi 13T

گوشی شیائومی ۱۳ تی
نمایشگر۶.۶۷ اینچی امولد با رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز و رزولوشن ۲۷۱۲*۱۲۲۰
پردازندهدیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا
رم۸/۱۲ گیگابایت
حافظه۲۵۶ گیگابایت
باتری۵۰۰۰ میلی‌آمپر با شارژ ۶۷ وات
دوربین‌ها۱۲ + ۵۰ + ۵۰ مگاپیکسل با زوم اپتیکال ۲ برابر
سیستم عاملاندروید ۱۳ با رابط کاربری MIUI 14
قیمتاز ۲۴ میلیون تومان

بررسی گوشی شیائومی 13T

شیائومی ۱۳ تی مانند مدل پرو خود، در پیکربندی پایه افزایش قیمت ۵۰ یورویی را نسبت به مدل قبلی یعنی شیائومی 12T تجربه کرده است. در بازار ایران نیز با توجه به نوسانات قیمت ارز، این گوشی حالا گران‌تر از تمامی مدل‌های قبلی خود است و شاید اصلا نتوانیم آن را یک میان‌رده به‌حساب بیاوریم؛ با این وجود این گوشی در همین بازه قیمتی که قرار دارد، یکی از گزینه‌های ارزشمندی است که می‌توانید مدنظر قرار دهید. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا بیشتر با بخش‌های مختلف این گوشی آشنا شویم.

نمایشگر و طراحی گوشی شیائومی ۱۳ تی

این گوشی از لحاظ طراحی و ابعاد، شباهت خیلی زیادی به برادر خود یعنی شیائومی 13T پرو دارد. مانند مدل پرو، این مدل نیز در یک مدل با چرم مصنوعی عرضه می‌شود و یک مدل مشکی رنگ با پنل پلاستیکی نیز دارد. علاوه بر این، قاب گوشی نیز از پلاستیک ساخته شده است و در بخش جلویی نیز، گوریلا گلس ۵، وظیفه محافظت از نمایشگر را برعهده دارد.

گوشی شیائومی 13t

پنل جلویی حاشیه‌های ظریفی دارد و از این نظر نمی‌توان ایراد زیادی به طراحی پنل جلویی گرفت. قاب گوشی نیز کاملا تخت است اما پنل پشتی دارای حاشیه‌های کروی شکل است تا گوشی با راحتی بیشتری در دست قرار بگیرد؛ با این وجود، ترکیب پنل کروی شکل با قاب تخت، خیلی جالب در نیامده است و این دو تا حد خیلی زیادی در تضاد با یکدیگر هستند.

در پنل پشتی همچنین ماژول مربعی شکل دوربین را هم داریم که تنها بخش این پنل است که با شیشه ساخته شده است. در داخل این ماژول، هر ۳ لنز گوشی با کمی برآمدگی چیده شده‌اند و خود ماژول نیز آنقدر بیرون زدگی دارد که باعث شود گوشی نتواند به شکل کاملا صاف روی یک سطح قرار بگیرد.

شیائومی ۱۳ تی

در مجموع می‌توان به طراحی و کیفیت ساخت Xiaomi 13T نمره قبولی داد. به‌خصوص با درنظر گرفتن این نکته که در این مدل بالاخره گواهی IP68 نیز به جمع ویژگی‌ها افزوده شده است تا خیال کاربران از بابت نفوذ آب و گرد و خاک به گوشی، راحت باشد.

شیائومی از همان نمایشگر قبلی در این گوشی استفاده کرده است. یک نمایشگر امولد که کاملا در حد و اندازه‌های پنل‌های استفاده شده در گوشی‌های پرچم‌دار است. این نمایشگر از یک پنل ۶.۶۷ اینچی با رزولوشن ۱۲۲۰ در ۲۷۱۲ بهره می‌برد و یک پنل ۱۲ بیتی با پشتیبانی از رفرش‌ریت ۱۴۴ هرتز و +HDR10 است. تنها تغییر جالب توجه نسبت به قبل، افزایش رفرش‌ریت است که از ۱۲۰ به ۱۴۴ هرتز ارتقا پیدا کرده است.

گوشی شیائومی 13t

از نظر روشنایی نمایشگر، این پنل در حالت دستی به ۵۰۰ نیت دست پیدا می‌کند و در حالت خودکار نیز می‌تواند به حداکثر روشنایی ۲۶۰۰ نیت در حالت پیک دست پیدا کند. البته این میزان روشنایی تنها در حالتی که در حال پخش محتوای HDR باشید، قابل دسترسی است. در حالت عادی روشنایی به ۱۲۶۰ نیت می‌رسد.

مشخصات و سخت افزار گوشی شیائومی ۱۳ تی

این گوشی از تراشه نسبتا جدید دیمنسیتی ۸۲۰۰ اولترا بهره می‌برد. تراشه‌ای ۴ نانومتری که با وجود این که دارای پسوند اولترا است، اما از نظر مشخصات دقیقا با دیمنسیتی ۸۲۰۰ برابر است. این تراشه جایگزینی دیمنسیتی ۸۱۰۰ شده است ولی برخلاف مدل قبلی، از آرایش مدرن‌تر ۴ + ۳ + ۱ برای هسته‌های خود استفاده می‌کند. هسته اصلی این تراشه همچنان یک هسته A78 با فرکانس ۳.۱ گیگاهرتز است و در کنار آن، ۳ هسته A78 دیگر با فرکانس ۳.۰ گیگاهرتز و ۴ هسته A55 با فرکانس ۲.۰ گیگاهرتز قرار گرفته‌اند.

اما پردازنده گرافیکی تغییری نداشته است و همان پردازنده مالی G610 MC6 قبلی است. شیائومی در بخش حافظه و رم، گوشی ۱۳ تی را در مدل پایه با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافطه عرضه می‌کند و یک مدل دیگر با رم ۱۲ گیگابایتی از این گوشی را هم عرضه کرده است.

با توجه به نتایج بنچمارک‌ها، می‌توان گفت شیائومی ۱۳ تی نسبت به ۱۲ تی، از نظر عملکرد پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است. البته از سوی دیگر می‌توان این موضوع را هم عنوان کرد که تراشه این گوشی نسبت به رقبایی مثل پوکو F5 پرو و حتی پوکو F5، عملکرد ضعیف‌تری دارد.

از نظر پایداری عملکرد تراشه، گوشی قادر است تا حد قابل توجهی عملکرد خود را در استفاده طولانی مدت، در سطح بالایی حفظ کند. در حقیقت گوشی پس از گذشت یک ساعت در استرس تست، توانست تا ۹۰ درصد از توان اولیه CPU را بدون هیچ افت عملکرد قابل توجهی، حفظ کند. آن هم بدون این که بدنه گوشی بیش از اندازه داغ شود.

شیائومی ۱۳ تی

این عملکرد بسیار خوب را می‌توان مدیون محفظه بخار ۵۰۰۰ متر مربعی شیائومی ۱۳ تی دانست. البته تراشه دیمنسیتی ۸۲۰۰ نیز جزو تراشه‌های پرمصرف نیست و حرارت خیلی زیادی تولید نمی‌کند.

در بخش باتری، شما به همان باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپری قبلی دسترسی دارید. اما تراشه جدید گوشی که با فرایند ۴ نانومتری ساخته شده، مصرف باتری بهینه‌تری دارد. البته با توجه به افزایش رفرش‌ریت نمایشگر، شارژدهی گوشی تغییر چندانی نسبت به مدل قبلی نکرده و نه بدتر شده و نه بهتر. گوشی در زمینه شارژدهی کمی بهتر از مدل پرو خود و همچنین پوکو F5 ظاهر می‌شود اما از ناتینگ فون ۲، ضعیف‌تر عمل می‌کند.

شیائومی ۱۳ تی

از طرف دیگر، سرعت شارژ گوشی نسبت به قبل پسرفت داشته و از ۱۲۰ به ۶۷ وات کاهش پیدا کرده است. البته حتی با این پسرفت نیز گوشی در زمینه سرعت شارژ، عملکرد خیلی خوب و راضی کننده‌ای دارد و می‌تواند در ۳۰ دقیقه، باتری را از ۰ به ۷۰ درصد برساند و شارژ کامل نیز حدود ۵۰ دقیقه زمان نیاز خواهد داشت.

دوربین گوشی شیائومی 13T

شیائومی در این گوشی خود از دوربین‌های کاملا جدیدی استفاده کرده است و به همین خاطر ۱۳ تی، حالا از نظر دوربین، بیشتر از هر زمان دیگری به گوشی‌های پرچم‌دار نزدیک شده است. دوربین اصلی گوشی یک دوربین ۵۰ مگاپیکسلی است که با وجود این که رزولوشن کمتری از دوربین ۱۰۸ مگاپیکسلی مدل قبلی دارد، در عوض از سنسور سونی IMX707 بهره می‌برد که اندازه به مراتب بیشتری دارد.

گوشی شیائومی 13t

دوربین دوم نیز یک دوربین جدید تله‌فوتو است که برای اولین بار در سری T مورد استفاده قرار گرفته است. شیائومی از یک سنسور ۵۰ مگاپیکسلی ساخت آمنی‌ویژن برای این دوربین استفاده کرده که از زوم اپتیکال ۲ برابر پشتیبانی می‌کند. در نهایت دوربین فوق‌عریض را داریم که یک دوربین جدید دیگر با رزولوشن ۱۳ مگاپیکسلی است.

عملکرد دوربین اصلی در روز و شب

دوربین اصلی در روز، عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد و جای هیچ شکایتی را باقی نمی‌گذارد. پردازش تصاویر در حد و اندازه‌های مدل پرو است و سطح جزئیات، وضوح اشیا و دامنه داینامیک، همگی عالی هستند و خبری هم از نویز در عکس‌ها نیست. گوشی قادر است عکس‌ها را در حالت‌هایی مثل Leica Vibrant و Leica Authentic در اختیارتان قرار دهد.

در حالت Leica Vibrant، عکس‌ها سرزندگی و شادابی بیشتری دارند و نوردهی تصویر نیز بالا است. البته نه در حدی که سبب شود عکس‌ها ظاهری مصنوعی و غیر طبیعی داشته باشند.

در حالت Leica Authentic اما عکس‌ها کمی بیشتر به واقعیت نزدیک هستند و در عوض کنتراست بیشتر و نوردهی کمتری دارند. در نور کم، حالت شب به‌صورت خودکار فعال می‌شود اما شما می‌توانید این حالت را به کل خاموش کنید. عکس‌های دوربین بدون فعال بودن حالت شب، بسیار عالی است و حتی بدون این حالت نیز دامنه داینامیک گسترده‌ای در اختیارتان قرار می‌گیرد و تعادل بسیار خوبی هم میان سایه‌ها و سایه‌روشن‌ها برقرار می‌شود. کنتراست و همچنین دقت رنگ تصاویر نیز، بسیار خوب است.

نکته جالب توجه این است که حالت شب، آنقدرها تاثیری در کیفیت تصاویر ندارد و تنها کمی سایه‌روشن‌ها را بهبود می‌دهد و منابع نوری را کمی بهتر مدیریت می‌کند. در این حالت همچنین مقدار نویز نیز کمتر می‌شود؛ به همین خاطر توصیه ما این است که در نور کم، حتما از حالت شب کمک بگیرید و آن را به صورت دستی فعال کنید.

عملکرد دوربین تله‌فوتو در روز و شب

دوربین تله‌فوتو گوشی، عکس‌هایی تقریبا شبیه و برابر با عکس‌های دوربین اصلی می‌گیرد و فقط کمی جزئیات کمتری دارد؛ چرا که از سنسور کوچک‌تری برخوردار است و در عوض رزولوشن بالاتری در اختیارتان قرار می‌دهد. تصاویر این دوربین در حالت زوم 2 برابر، همچنان کیفیت خوبی دارند و از دامنه داینامیک گسترده‌ای هم برخوردار هستند. همچنین کنتراست، عمق رنگ‌ها و سطح نویز نیز همگی در سطح قابل قبولی قرار دارند.

در شب، اگر گزینه انتخاب خودکار دوربین بسته به شرایط، فعال باشد، گوشی در بیشتر مواقع تصاویر زوم را با دوربین اصلی می‌گیرد. اگر این گزینه را غیرفعال کنید می‌توانید از دوربین تله‌فوتو استفاده کنید. این دوربین نیز مثل دوربین اصلی، عکس‌های بهتری با فعال کردن دستی حالت شب می‌گیرد.

در حالت معمولی عکس‌ها جزئیات زیادی ندارند و نویز هم در آن‌ها زیاد است. اما در حالت شب، این مشکلات برطرف می‌شوند و سطح جزئیات، وضوح و دامنه داینامیک، به اندازه زیادی بهبود پیدا می‌کند.

عملکرد دوربین فوق‌عریض گوشی شیائومی 13T در روز و شب

دوربین فوق‌عریض گوشی شیائومی 13T، عکس‌ها را با رزولوشن ۱۲ مگاپیکسل در اختیارتان قرار می‌دهد و کمی از گوشه‌های تصویر را برش می‌دهد. خوشبختانه این دوربین هم عملکرد خیلی خوبی دارد و با وجود این که در حد بهترین‌ها نیست، اما بسیار بهتر از دوربین ۸ مگاپیکسلی مدل قبلی عمل می‌کند.

برای مثال، جزئیات عکس‌ها در حد یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی نیست ولی از لحاظ وضوح و کنتراست می‌توان نمره قبولی به آن داد. اما در شب، این دوربین اصلا عملکرد خوبی ندارد؛ عکس‌ها بیش از اندازه تاریک هستند و جزئیات زیادی هم ندارند. همچنین دامنه داینامیک آن‌ها نیز بسیار محدود است.

با حالت شب، اوضاع کمی بهبود پیدا می‌کند و گوشی تلاش می‌کند وضوح عکس، تعادل و نویز را بهبود ببخشد. اما در عوض نوردهی افت پیدا می‌کند و عکس‌ها تاریک‌تر می‌شوند.

قیمت و تاریخ عرضه گوشی شیائومی ۱۳ تی

گوشی در ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ توسط شیائومی رونمایی و عرضه شد. از اواخر خرداد ۱۴۰۲ نیز می‌توانستید آن را در بازار ایران پیدا کنید. قیمت گوشی اما تا فروردین ۱۴۰۳ تقریبا نوسان زیادی نداشت و در حدود ۲۰ میلیون تومان بود. اما اکنون که در اواخر فروردین ماه هستیم، قیمت گوشی افزایش پیدا کرده و در نسخه پایه حدود ۲۴ میلیون تومان است. نسخه گران‌تر با رم ۱۲ گیگابایتی نیز بیش از ۲۵ میلیون تومان قیمت دارد.

سخن پایانی

گوشی شیائومی 13T را می‌توان یک میان‌رده گران‌قیمت بسیار عالی توصیف کرد. شاید تنها نقطه ضعفی که سبب شده این گوشی نتواند یک رقیب درست و حسابی برای گوشی‌های پرچم‌دار باشد، تراشه آن است. این تراشه از لحاظ عملکرد در حد رقبای این گوشی نیست و از این نظر گزینه‌های بهتری هم هستند که می‌توانند توجه کاربران را جلب کنند. اما اگر این مورد را فاکتور بگیریم، در سایر بخش‌ها، گوشی شیائومی ۱۳ تی یک مجموعه کامل و ارزشمند است. از دوربین‌های خوب گرفته تا نمایشگر فوق‌العاده، پشتیبانی نرم‌افزاری ۴ ساله، گواهی IP68 و البته شارژدهی خوب و سرعت شارژ بالا. نظر شما در مورد این گوشی چیست؟ به‌نظر شما این گوشی با این قیمت ارزش خرید دارد؟ دیدگاه‌های خود را در بخش نظرات با ما و سایر کاربران پلازا به‌اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402