علت نمایش خطای ۴۰۳ و نحوه رفع آن

نمایش خطای ۴۰۳
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

نمایش خطای ۴۰۳ یکی از موضوعاتی است که خیلی از ما در زمان بازدید از یک سایت اینترنتی با آن مواجه می شویم. این خطا از آن خطا هایی نیست که برای رفع آن خیلی کاری از ما ساخته باشد و معمولا به مدیران سایت مربوط می شود، اما با ترفند های می توان به راحتی خطای 403 را دور زد که در این مقاله به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

در زمان استفاده از اینترنت، کد های خطا یکی از اجزای جدایی ناپذیر به شمار می روند که حداقل روزی دو سه بار با آنها مواجه می شویم. البته باید گفت که وضعیت اینترنتی که داریم و سرعت پایین اینترنت در ایران هم در این میان بی تقصیر نیستند. شاید به نظر برسد اگر از اینترنت کشور دیگری به غیر از ایران استفاده می کردید، این کد ها را نمی دیدید، اما باید گفت که اصلا اینطور نیست. خطاها از اجزای تعریف شده اینترنت هستند و تا اندازه ای طبیعی و عادی بوده اند که آنها به صورت کامل طبقه بندی شده و کد گذاری شده اند. در نمایش خطای ۴۰۳ هم ما با یکی از همین کدها مواجه هستیم که می تواند بنا به دلایل مختلفی به ما نمایش داده شود.

قبل از اینکه در مورد دلایل نمایش خطای ۴۰۳ و همینطور روش های رفع آن صحبت کنیم باید ببینیم که علت نمایش خطای ۴۰۳ چیست و چه چیزی باعث می شود تا ما این خطا را ببینیم. با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب

خطای ۴۰۳ چیست؟

خطای 403 یا همان خطای 403 Forbidden یکی از مرسوم ترین و عادی ترین خطاهایی است که ما در وبگردی و دسترسی به سایت های مختلف اینترنتی و در بعضی مواقع حتی در اپلیکیشن ها نیز با آن مواجه می شویم. از آنجا که این خطا یک خطای کد گذاری شده است می توان انتظار داشت که دلیل مشخص و خاصی داشته باشد و انتظار برود که بعضی از کاربران با آن مواجه شده باشند. ما قبلا هم اشاره مختصری به خطاهای کد گذاری شده داشته ایم ولی بهتر است برای ادامه کار ابتدا کمی در مورد این خطاها صحبت کنیم.

همه ما می دانیم که اینترنت در واقع یک بستر ارتباطی دقیق و منم است که می تواند، افراد، سیستم ها، برنامه ها و موارد بسیاری دیگر را به هم مرتبط کند. اساس کار اینترنت را قوانین مختلفی که اصطلاحا به آنها پروتکل گفته می شود تشکیل داده اند. اصلی ترین پروتکلی که اینترنت از آن استفاده می کند، پروتکل TCP/IP است. این پروتکل یک قاعده کلی در مورد انتقال اطلاعات و همینطور مسیریابی در بستر اینترنت دارد. این پروتکل می تواند تضمین کند که اینترنت کار خود را درست انجام می دهد. اما در شرایطی خاص اتفاقاتی می افتد که این پروتکل یا خیلی از پروتکل های دیگر تشخیص می دهند که این شرایط خلاف قوانین آنها بوده و مجبورند آن را مختل کرده و ادامه کار را برای کاربرانی که این شرایط را ایجاد کرده اند سخت تر کنند.

علت نمایش خطای ۴۰۳

اینجاست که ما با خطاهای اینترنتی مواجه می شویم و ارور های مختلف را می بینیم. این ارور ها در سه سطح اصلی وجود دارند که پرتکرارترین ارور ها هستند. این سه سطح به این صورت اند:

  • ارور های 300: ارور های سری 300 یا همان 3xx ها ارور هایی بوده که با 300 شروع شده و معمولا برای مسیریابی اشتباه در خود سایت ها استفاده می شود. کمتر پیش می آید که ما آنها را ببینیم.
  • ارور های 400: ارور های سری 4xx که نمایش خطای ۴۰۳ هم یکی هاست، ارور هایی هستند که در آن خطا از جانب کاربر می باشد و اتفاقی برای درخواستی که کاربر دارد افتاده است.
  • ارور های 500: این ارور ها نیز نوع دیگری از ارور های شایع است و معنی آنها این است که ارائه دهنده سرویس یعنی همان سایتی که میخواهید به آن دسترسی پیدا کنید دچار مشکل شده است.

نمایش خطای ۴۰۳ یکی از ارور های شایع در بین ارور  های 400 و کلا در بین تمامی ارور ها است و معنی آن این است که کاربر (خود شما که این ارور را دریافت کرده اید) اجازه دسترسی به صفحه و یا سرویسی که می خواهید را ندارید! البته ممکن است این ارور برای صفحه ای که بارها و بارها ان را مشاهده کرده اید به شما نمایش داده شود و به این منظور نیست که اصلا و هیچوقت نمی توانید آن را ببینید. بلکه منظور این است که به دلیل شرایطی خاص، در حال حاضر از دسترسی شما به این صفحه جلوگیری می شود.

خطای ۴۰۳ چیست؟

دلایل متعددی وجود دارند که می توانند باعث بروز شرایط اینچنینی و در نتیجه نمایش خطای ۴۰۳ به شما شوند. در ادامه با هم علت خطای ۴۰۳ را به صورت کامل بررسی می کنیم.

دلیل نمایش خطای ۴۰۳ چیست؟

برای اینکه بتوانیم یک توضیح قابل قبول برای رفع خطای 403 ارائه کنیم لازم است ابتدا دلیل نمایش خطای ۴۰۳ را بررسی کرده و ببینیم که اصلا دلیل اینکه با چنین چیزی مواجه شده ایم چیست. همانطور که در بخش های قبلی هم گفتیم، این خطا از خطا های سمت کاربر است، پس در طی فرایندی که ما برای دسترسی به یک سایت انجام داده ایم، مشکلی رخ داده است که این خطا به ما نمایش داده می شود.

باید گفت این ارور از آندست ارور هایی نیست که شما بتوانید کار چندان زیادی برای رفع آن انجام داده و مانند مواردی مثل آموزش رفع ارور لایسنس ویندوز 10 یک مشکل نرم افزاری قابل کرک باشد و یا مانند مواردی که در مقاله هایرفع مشکل ISDone.dll وآموزش رفع ارور xinput1_3.dll دیدیم یک مشکل نرم افزاری کامل باشد که نیاز داشته باشد کار چندان زیادی برای آن انجام دهید.

دلایل نمایش خطای ۴۰۳

عموما دلایل نمایش خطای ۴۰۳ از این قرار هستند:

شلوغی خطوط اینترنتی: اولین نکته ای که باعث نمایش خطای ۴۰۳ به ما می شود، شلوغ بودن خطوط اینترنت است که در ان سرور های اینترنتی فکر می کنند یک حمله اینترنتی و یا فعالیت مخرب در حربان است و اجازه دسترسی را از ما گرفته و خطای ۴۰۳  را به ما نمایش می دهند.

اختلالات سرویس دهنده اینترنت: در بعضی از موارد سرویس دهنده های اینترنت دچار مشکل شده و بعضا سرور های اینترنتی آنها را به عنوان سرور های مخرب می شناسند، گس از دسترسی آنها به سایت های مختلف جلوگیری کرده و در نتیجه درخواست های کاربرانی که از این سرویس دهنده ها استفاده می کنند نیز با ارور 403 مواجه خواهد شد.

استفاده از وی پی ان های رایگان: عموم وی پی ان های رایگان به دلیل تعداد بالای کاربران و اینکه معمولا هکر ها و افرادی که قصد انجام کارهای مخرب دارند از آنها استفاده می کنند و بیشتر آنها قابل رهگیری هم نیستند، به عنوان عوامل نا امن شناسایی شده و به درخواست های آنها پاسخ داده نمی شود.

استفاده از مرورگر های قدیمی: در بعضی از موارد اگر شما از مرورگر های غیر استاندارد و یا نسخه های قدیمی استفاده کرده باشید، درخواستی که از طرف سیستم و یا گوشی شما برای سایت مبدا ارسال می شود، ممکن است حاوی دسترسی ها و اطلاعاتی باشد که از نظر شسایت منقضی شده و یا غیر مجاز هستند. اینجا اتفاق هم از موراد شایعی است که می تواند باعث شود نمایش خطای ۴۰۳ بار دیگر اتفاق بیفتد.

تشخیص ربات از طرف سایت مقصد: یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث نمایش خطای ۴۰۳ شود این است که سایتی که می خواهیم به آن دسترسی داشته ما را کنار گذاشته باشد. اگر از یک سایت زیاد بازدید کرده و همزمان لینک های مختلفی از آن را باز کنید، ممکن است سیستم امنیتی این سایت ما را یک ربات تشخیص داده و جلوی دسترسی شما به سایت را بگیرد.

خرابی در سایت مقصد: در بعضی از موارد به دلایل مختلف ممکن است ایرادات نرم افزاری در سایت به وجود بیاید که باعث  به طیفی از کاربران شود. در صورتی که یک مدیر سایت هستید و خیلی از کاربران شما با این مشکل مواجه شده اند، اصلا نگران نباشید، در ادامه راهکار هایی که برای رفع آن در اختیار دارید را به شما خواهیم گفت.

دلیل نمایش خطای ۴۰۳ چیست؟

اکنون که می دانیم داستان و دلیل بروز این خطا و نمایش خطای ۴۰۳ به کاربران چیست نوبت به این رسیده است که به دنبال رفع آن برویم. در ادامه آموزش رفع خطای 403 را به صورت کامل با هم بررسی خواهیم کرد.

چگونه خطای 403 Forbidden را برطرف کنیم؟

برای رفع خطای نمایش ۴۰۳ ما دو بخش اساسی داریم، یا یک کاربر هستیم که سایت مورد نظرمان به ما این ارور را می دهد، و یا مدیر سایتی هستیم که سایتمان این ارور را به کاربران می دهد. در ادامه هر دوی این زیر بخش ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

آموزش رفع خطای 403 برای کاربران

حقیقت این است که برای برطرف کردن این خطا از دست کاربری که مدیر سایت نیست و صرفا یک بازدید کننده است، کار چندانی بر نمی آید، اما می توان از روش هایی استفاده کرد که این خطا را دور زد. ما قبلا نمونه هایی از این خطا را در مقاله هایمشکل try again later در اینستا و همینطور رفع مشکل اتصال شما خصوصی نیست در گوشی داشته ایم. همینطور که گفتیم این ارور نشان دهنده این است که سایت به ما اجازه نمی دهد به این صفحه دسترسی داشته باشیم، معمولا کاری که برای رفع این خطا باید انجام دید این است که یا دوباره خود را به سایت معرفی کرده و به امید اینکه مشکل حل شده باشد درخواست کنیم صفحه را به ما نشان دهد و یا اینکه خود را این بار به عنوان یک کاربر جدید به سایت معرفی کنیم.

آموزش رفع ارور نمایش خطای ۴۰۳ برای کاربران

مراحل زیر به شما کمک می کنند از دست نمایش خطای ۴۰۳ راحت شوید. ما به ترتیب از ساده به پیشرفته این مراحل را چیده ایم و بهتر است به ترتیب این کارها را انجام داده و در صورتی که خطا رفع نشد به سراغ مرحله بعدی بروید:

مرحله اول – صفحه را رفرش کنید

رفرش کردن دوباره صفحه کمک می کند که خطای 403 به راحتی رفع شود. دقت داشته باشید برای رفع این ارور شما باید رفرش را با پاک کردن کش انجام دهید و زدن دکمه رفرش مرورگر به تنهایی کارساز نیست. برای این منظور از کلید های ترکیبی ctrl+F5 و یا ctrl+Shift+R استفاده کنید. تا یک بارر بدون کش صفحه راب رای شما رفرش کند.

مرحله دوم – تغییر مرورگر و یا پاک کردن کش و کوکی ها

در صورتی که رفرش جواب نداد، می توانید از یک مرورگر دیگر استفاده کنید، مثلا اگر از مرورگر گوگل کروم استفاده می کنید، به سراغ فایرفاکس بروید. اگر باز هم جواب نداد، در قسمت تنظیمات مرورگر خود ابتدا کش را پاک کرده (دکمه Clear Cache در تمامی مرورگر ها در بخش تنظیمات موجود است) و بعد به سراغ کوکی ها بروید. با جست و جوی عبارت Cookies در سرچ مرورگر خود می توانید آنها را ببینید. از بین کوکی هایی که دارید، سایت مورد نظر را پیدا کرده و آن را Delete کنید. این کار می تواند مشکل شما را حل کند.

مرحله سوم – ارتباط اینترنت را چک کنید

اگر از وی پی ان استفاده می کنید، به احتمال زیاد مشکل از آن است. سعی کنید با تغییر لوکیشن آی پی آن را عوض کرده و یا یکبار آن را قطع و وصل کنید. در صورتی که سایت بدون وی پی ان هم باز می شود، از وی پی ان برای اتصال استفاده نکنید. همینطور می توانید یک بار اینترنت را قطع و وصل کرده و یا سرویس دهنده خود را عوض کنید، مثلا از اینترنت موبایل به جای اینترنت ADSL خانگی استفاده کنید.

مرحله سوم – ارتباط اینترنت را چک کنید

مرحله چهارم – با مدیران سایت تماس بگیرید

وقتی که این راه ها جواب ندهد لازم است با مدیران سایت تماس گرفته و آنها را در جریان بگذارید تا در صورت مسدود کردن شما، شما را از این حالت خارج کنند تا بتوانید دوباره به سایت دسترسی پیدا کنید. اگر تنها یک صفحه از سایت دچار این مشکل باشد، این موضوع می تواند از طرف سایت باشد و کاری از شما ساخته نیست و باید تا برطرف شدن آن صبر کنید.

مرحله پنجم – با سرویس دهنده اینترنت خود تماس بگیرید

اگر نمایش خطای ۴۰۳ برای تعداد زیادی از سایت های اینترنتی اتفاق افتاده است، و در خیلی از موراد یا یک دسته خاص از سایت ها مثلا سایت هایی که دامنه آنها .com یا .ir دارد برای شما نمایش داده می شوند، لازم است که حتما با آی اس پی یا همان شرکتی که از آن اینترنت خریده اید تماس گرفته و از آنها بخواهید مشکل را برای شما برطرف کنند.

این پنج مرحله می توانند به صورت کامل نمایش خطای ۴۰۳ را برطرف کرده و شما دیگر با این ارور مواجه نخواهید شد، اما در صورتی که باز هم بعد از انجام این موارد با مشکل مواجه شدید، بهتر است چند دقیقه ای صبر کنید و مجددا تلاش کنید. شاید به نظر برسد این هیچ کاری نکردن نمی تواند به ما کمک کند، اما باید گفت در بیشتر موارد جواب می دهد!

مرحله پنجم – با سرویس دهنده اینترنت خود تماس بگیرید

آموزش رفع ارور نمایش خطای ۴۰۳ برای مدیران سایت

معمولا خطای 403 بیشتر از سمت کاربران اتفاق می افتد اما اگر یکی از صفحات شما دچار مشکلی شود که به تعداد زیادی از کاربران این ارور را نمایش داده و شما گزارشات زیادی در این باره دریافت کنید، لازم است که فکری به حال آن بکنید. اگر این کار ها را انجام دهید می تواند در رفع این ارور بسیار موثر باشد:

  • سطح دسترسی فایل ها را مجددا بررسی کنید؛
  • فایل htaccess را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را جایگزین کنید؛
  • کش سایت را پارک کنید و آن را مجددا بارگذاری کنید؛
  • در صورت استفاده از CDN آن را موقتا غیر فعال کنید؛
  • افزونه امنیتی سایت را غیر فعال کنید (این کار باید تحت شرایط کنترل شده انجام گیرد)؛
  • در صورتی که تنظیمات جدیدی را روی سایت خود انجام داده اید، آنها را بازنشانی کنید؛
  • در صورتی که مشکل برطرف نشد به سراغ نسخه های بکاپ و پشتیبان بروید و آنها را بارگذاری کنید؛

آموزش رفع ارور نمایش خطای ۴۰۳ برای مدیران سایت

نتیجه گیری

نمایش خطای ۴۰۳ یکی از خطا های پردردسر است که معمولا با آن زیاد مواجه می شویم، در صورتی که این خطا به شما هم نمایش داده شد، اصلا نگران نباشید، زیرا با یک موضوع طبیعی مواجه هستید، در این مقاله مراحلی را برای برطرف کردن این خطا آموزش دادیم که باید گفت بهترین آنها رفرش کردن صفحه، تغییر دادن وی پی ان و همینطور صبر کردن برای برطرف شدن خطا است. اما روش های دیگری نیز برای این کار وجود دارند. در صورتی که برای رفع این خطا سوالی داشتید، می توانید آن را در بخش نظرات مطرح کنید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402