مقایسه ی موتور های جستجوگر بینگ با گوگل | تفاوت ها و کاربرد های هر یک

مقایسه گوگل و بینگ
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مقایسه گوگل و بینگ موضوعی است که برای تمامی استفاده کنندگان از اینترنت می تواند جذاب باشد. وقتی که ما دنبال پاسخ سوال خود در اینترنت باشیم، کدام یک از موتور های جستجو می توانند گزینه بهتری باری ما به حساب بیایند. در این مقاله از پلازا با هم به مقایسه ی موتور های جستجوگر بینگ با گوگل خواهیم پرداخت.

یکی از ویژگی های مهمی که این روز ها در استفاده از اینترنت با ان مواجه هستیم، قدرت انتخاب ما برای سرویس های متنوع و زیادی است که وجود دارد. به این صورت که شما مجبور به استفاده از چیزی نیستید و هر چیزی که فکرش را بکنید، می تواند جایگزین داشته باشد. یکی از مقوله های پر کاربرد و مهم که انواع مختلفی از آن وجود دارد، موتور های جستجو هستند. در حال حاضر موتور های زیادی در سراسر جهان وجود دارند که می توانید برای پیدا کردن پاسخ پرسش های خود به سراغ آنها بروید، اما باید گفت، گوگل و بینگ از مهم آنها معروف تر بوده و بیشتر کاربران از این دو گزینه استفاده می کنند. در این مقاله قرار است با هم مقایسه گوگل و بینگ را به صورت جز به جز انجام داده ببینیم کدام یک از این دو بر دیگری برتری دارد.

قبل از اینکه به صورت موردی بخواهیم در مورد مقایسه گوگل و بینگ صحبت کنیم، لازم است ابتدا کمی در مورد اینکه اصلا موتور های جست و جو چه هستند و باید چه انتظاراتی از آنها داشت صحبت کنیم. در ادامه با هم این موارد را بررسی کرده و تاریخچه و سیر تکاملی گوگل و بینگ را نیز خواهیم دید.

فهرست مطالب

موتورهای جستجو گوگل و بینگ

اگر بخواهیم یک تعریف کوتاه در مورد موتور های جست و جو ارائه کنیم، باید بگوییم ابزار هایی هستند که می توانند محتوای سایت های مختلف در بستر اینترنت را تحلیل کرده و وقتی کاربری به دنبال محتوای خاصی می گردد نزدیکترین نتیجه به درخواست کاربر را که در اینترنت وجود دارد به ان معرفی کنند. داستان موتور های جست و جو یکی از جالب ترین داستان های اینرتنت است و در واقع می توان گفت اختراع و پیدا شدن این موتور ها نقطه عطفی در کاربرد اینترنت به حساب می آمد.

موتورهای جستجو گوگل و بینگ

در زمان استفاده از اینترنت بازار ها و پلتفرم های مختلفی وجود دارد که هر کدام از کاربران بنا به سلیقه خود و تجربه ای که از هر کدام یک از این ابزار ها بدست آورده اند، از یکی از آنها استفاده می کنند. این ابزار ها می توانند از مرورگر های مختلف مانند کروم و فایرفاکس تا موتور های جستجو مثل گوگل و بینگ و یاهو که ما هم به دلیل همین مقایسه گوگل و بینگ در اینجا هستیم، متفاوت باشند. البته باید گفت زمانی بود که استفاده از اینترنت به این سادگی ها نبود و نمی شد هر چیزی را در آن راحت پیدا کرد. وقتی اولین بار وب و اینترنت ارائه شد کاربران برای اینکه دنبال موضوعی بگردند به این سادگی نمی توانستند ان را سرچ کنند و عملا مفهومی به نام موتور های جستجو وجود نداشت. به جای آن سایت های رتبه بندی این کار را برای کاربران انجام می دادند.

سایت های رتبه بندی که معروفترین آنها سایت الکسا بود مقایسه گوگل و بینگ بر اساس اینکه کاربران کدام وبسایت اینترنتی بیشتر بوده و مطالب بیشتری را در خود دارد، لیستی تهیه می کردند که در هر موضوع برترین سایت ها را معرفی می کردند. کاربران برای پیدا کردن اطلاعات مورد نیاز خود لازم بود به سراغ یکی از این سایت های رتبه بندی رفته، از لیست آن سایت های مرتبط را پیدا کنند و بعد از مراجعه به سایت مورد نظر خود تازه به دنبال مواردی مورد انتظار خود بگردند. این اوضاع با ورود گوگل به اینترنت تغییر کرد وگوگل اولین سایتی بود که به صورت موضوعی اطلاعات را به کاربران می داد. بعد از گوگل سایت های زیاد دیگری به عنوان موتور های جستجو کار خود را شروع کردند.

در ادامه برای مقایسه گوگل و بینگ با هم پیش زمینه ای از هر کدام از این موتور های جستجو را بررسی خواهیم دید.

تاریخچه مختصر گوگل

در روزگاری که ما زندگی می کنیم «گوگل کردن» به یک فرهنگ بدل شده است و تقریبا همه می دانند که می توانند جواب هر سوالی را در اینترنت پیدا کنند و کافی است آن را از گوگل بپرسند. برای این موتور جست و جو همه چیز از یک سوال شروع شد: آیا میتوان اطلاعات را با حجمی که در اینترنت وجود دارد به صورت موضوعی و دقیق طبقه بندی کرد؟

این سوالی بود که ذهن دو دانشجوی دکترای کامپیوتر دانشگاه استنفورد را به سختی به خود مشغول کرده بود. به طوریکه انها تمام تلاش خود را بر اسن گذاشتنند که بتوانند سیستمی برای این کار ایجاد کنند و نتیجه تلاش های آنها سیستمی به نام GFS یا همان Google File System بود. بعد از موفقیت در دانشگاه نوبت به این رسیده بود که کار را عملیانی کرده و در محیط واقعی این سیستم را پیاده کنند. انها دامنه Google.Com را ثبت کرده و کار خود را آغاز کردند. مراحل زیر می تواند خط زمانی گوگل را از زمان شروع تا زمان موفقیت به ما نشان دهد:

  • سال ۱۹۹۶: دو دانشجوی دانشگاه استنفورد به نام‌های لری پیج و سرگی برین تصمیم به شروع پروژه‌ای مشترک در زمینه جستجوگر اینترنتی می‌گیرند.
  • سال ۱۹۹۸: با گسترش پروژه، آن‌ها تصمیم به تأسیس شرکت Google Inc. می‌گیرند و دامنه‌ی google.com را ثبت می‌کنند.
  • سال ۲۰۰۰: گوگل به عنوان یکی از موتورهای جستجوی اصلی و محبوب اینترنت شناخته شده و محبوبیتش به سرعت رشد می‌کند.
  • سال ۲۰۰۴: گوگل در بورس نیویورک (نزدک) عرضه می شود و از آن به عنوان شرکت سهامی عام استفاده می‌کند.
  • سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶: سرویس های گوگل ترنسلیت و گوگل مپ عرضه شده و گوگل یوتیوب را خریداری می کند.
  • سال ۲۰۱۲: سرویس گوگل درایو عرضه شده و با ارائه گراف دانش (Knowledge Graph) عملا سطح بالایی از هوش مصنوعی در گوگل به کار گرفته می شود.
  • اکنون: از آن زمان تا امروز، گوگل به یکی از بزرگترین شرکت‌های دنیا تبدیل شده است. از جستجوگرها و سرویس‌های جانبی تا سیستم‌های عامل موبایل، ابزارهای اداری، سرویس‌های ابری و حتی تحقیقات در زمینه‌ی هوش مصنوعی، گوگل به پیشروترین شرکت فناوری جهان تبدیل شده است.

تاریخچه مختصر گوگل

تاریخچه مختصر بینگ

در مورد موتور جست و جوی بینگ باید گفت که از آن موتور هایی است که کار خود را از خیلی وقت پیش شروع کرده ولی یک تغییر اساسی در برند خود ایجاد کرده و با اسم و خط مشی تازه ای کار را دنبال می کند. بینگ موتور جست و جوی ارائه شده توسط مایکروسافت است و در صورتی که از سیستم عامل ویندوز استفاده می کنید، قطعا با این موتور جست و جو آشنا شده اید. در مورد بینگ باید گفت کاربران نه تنها از طریق سایت Bing.com بلکه از روش های مختلفی مانند کورتانا (دستیار صوتی مایکروسافت)، Live search که در کنسول های ایکس باکس مورد استفاده قرار می گیرد و همینطور سرچ موجود در استارت ویندوز نیز از این موتور جستجو استفاده می کنند.

در واقع پایه اصلی بینگ همان موتور جستجوی MSN مایکروسافت است که برای اولین بار از سال 1998 کار خود را شروع کرد. اما با توجه به کمبود هایی که داشت و البته بازار ضعیفی که برای آن ایجاد شده بود. مایکروسافت تصمیم گرفت این برند را اصلاح کرده و از سال 2009 این قابلیت ها تحت نام بینگ به کاربران عرضه شد. در ادامه می توانید مسیری که بینگ از زمان ارائه تا امروز طی کرده است را مشاهده کنید:

  • سال ۲۰۰۹: بینگ به عنوان یک موتور جستجوی جایگزین برای موتور MSN Search شروع به فعالیت می‌کند.
  • سال ۲۰۱۰: مایکروسافت توافقاتی با یاهو انجام می‌دهد تا بینگ به عنوان موتور جستجوی پیش‌فرض بر روی پلتفرم یاهو قرار گیرد.
  • سال ۲۰۱۲: بینگ توافقی را با فیس‌بوک منعقد می‌کند که نتایج جستجوی بینگ در بخش جستجوی فیس‌بوک نمایش داده شود.
  • سال ۲۰۱۵: بینگ از طریق شراکت با شرکت‌های مختلفی از جمله تویوتا، توسعه می‌یابد و سرویس‌های مختلفی از جمله جستجوی تصاویر و ویدیوها را بهبود می‌بخشد.
  • اکنون: بینگ همچنان به عنوان یکی از اصلی‌ترین موتورهای جستجو در دنیا حضور دارد. این موتور جستجو برخی ویژگی‌هایی از جمله موتور جستجوی تصاویر با قابلیت تشخیص محتوا، نمایش اخبار و اطلاعات ورزشی، و امکانات جانبی متنوع دیگر را فراهم می‌کند.

بینگ به‌طور مداوم در توسعه و بهبود سرویس‌های خود است و تلاش می‌کند تا با ارائه نتایج دقیقتر و خدمات جانبی متنوع، جایگاه خود را در عرصه جستجوگرها حفظ کند.اکنون که به یک تعریف جداگانه از هر یک از این دو موتور جست و جو رسیده ایم، نوبت به این رسیده است که مقایسه گوگل و بینگ از نقطه نظر کاربران را با هم داشته باشیم و ببینیم که مقبولیت این موتور ها از نظر کاربران به چه صورتی می باشد.

تاریخچه مختصر بینگ

مقایسه گوگل و بینگ از نقطه نظر کاربران

اگر بخواهیم دیدگاهی که کاربران این موتور جستجو دارند را بررسی کنیم، می توانیم سه موضوع اصلی را داشته باشیم:

  • مقایسه گوگل و بینگ با توجه به آمار استفاده؛
  • مقایسه گوگل و بینگ با در نظر گرفتن محتوایی که به کاربران ارائه می دهند؛
  • مقایسه گوگل و بینگ با در نظر گرفتن درستی موارد ارائه شده؛

در ادامه این سه مورد را باز خواهیم کرد.

مقایسه گوگل و بینگ از نظر آماری

همانطور که انتظار می رود فرهنگ گوگل کردن کار خود را کرده است و اگر بخواهیم به امار و ارقام رجوع کنیم، برتری آماری تمام و کمال در اختیار گوگل خواهد بود. بر اساس آماری که Impression Digital منتشر کرده است. بیش از 89.5 درصد از کاربران اینترنت برای جست و جو های خود از گوگل استفاده می کنند. در این حالت اگر سایر موتور های جستجوی فعال مانند یاهو، بایدو، داک داک گو و… را هم در نظر بگیریم، سهم بینگ از این جستجو ها 8.8 خواهد بود.

نمودار زیر که توسط StatCounter نمایشی از درصد استفاده از این دو موتور جست و جو را به صورت سالیانه نشان دهد که در مقایسه گوگل و بینگ از نظر تعداد کاربران برتری گوگل را کاملا ثابت می کند.

مقایسه گوگل و بینگ از نظر آماری

 

البته باید گفت که بینگ هم بیکار ننشسته است و در سه سال اخیر با ارائه ویژگی های جذاب مانند کمک گرفتن از هوش مصنوعی OpenAI که دقیقا مشابه همان هوش مصنوعی استفاده شده در ChatGPT می باشد (جهت اطلاعات بیشتر به مقاله هوش مصنوعی ChatGPT مراجعه کنید) و همینطور ویژگی های جذاب دیگر توانسته رشد خوبی را تجربه کند و در واقع درصد استفاده خود را از 3.3 به 8.8 رسانده است.

مقایسه گوگل و بینگ از نظر صفحه جستجو

یکی دیگر از مواردی که باید در مقایسه گوگل و بینگ در نظر داشته باشیم این است که هر کدام از این دو چه اطلاعاتی را به کاربران خود می دهند. در مورد گوگل باید گفت ما با یک صفحه ساده با زمینه ای سفید (اگر تم ان را به تیره تبدیل نکرده باشید) طرفیم که در آن 10 عنوان از سایت هایی که ما در مورد آنها جست و جو کرده ایم را نمایش می دهد. در این جست و جو ها عنوان صفحه، لینک URL هر سایت و همینطور چند خط از اطلاعاتی که در سایت گفته شده را به ما نمایش می دهد. البته در مورد خیلی از اخبار و یا کالاهای مختلف عموما گوگل تصاویر، اخبار، ویدئو ها و یا حتی سوالات مرتبط را هم برای ما فهرست می کند.

 در مورد بینگ هم تقریبا روال همین است. از نظر چیدمان و تعداد لینک های ارائه شده کار به همین صورت است اما باید گفت مواردی مانند سوالات متداولی که در مورد موضوع جستجو ارائه می شود، لینک های جانبی، تصاویر و محصولات مختلف و مرتبط، بینگ کمی متفاوت عمل می کند. تصویر زیر دو جست و جوی یکسان در این دو سایت را به ما نمایش می دهد.

مقایسه گوگل و بینگ از نظر صفحه جستجو

همانطور که در تصویر بالا هم می توانید ببینید، بینگ بیشتر تمرکز خود را روی بصری سازی قرار داده است. در حالی که گوگل سعی در ساده سازی و صراحت اطلاعات خود دارد. در مواردی که شما در گوگل جستجویی را انجام می دهید، می توانید در سریعترین زمان و صریح ترین حالت ممکن پاسخ خود را در سطر اول نتایج مشاهده کنید. این در حالی است که اگر شما بخواهید مدتی زمان برای وبگردی بگذارید و به افکت های بصری نیاز داشته باشید، بینگ می تواند جذاب تر باشد.

مقایسه گوگل و بینگ از نظر صحت اطلاعات

این موضوع که تا چه اندازه می توان به اطلاعاتی که موتور های جستجو به ما می دهند اتکا کرد یکی از مهمترین چالش هایی است که کاربران و منتقدان اینترنت با آن مواجه هستند. در مورد گوگل باید گفت که این موتور جستجو معمولا اطلاعاتی را تایید و یا رد نمی کند و هر آنچه در اختیار کاربران قرار می دهد، با ذکر منابع مشخص بوده و مسئولیت آنها به عهده ارائه دهندگان خواهد بود.

اما در مورد بینگ باید گفت هر از گاهی خیلی از اطلاعات را خودش در اختیار کاربران می گذارد. به این صورت که اگر در مورد اطلاعاتی خاص منابع معتبری در اختیار داشته باشد، آنها را خلاصه کرده و به کمک هوش مصنوعی ای که قبلا در مورد آن صحبت کردیم آنها را ویرایش کرده و به مخاطبانش ارائه می دهد.

همینطور در مورد رتبه بندی هایی که وجود دارد و سایت هایی که هر دو لیست می کنند هم تفاوت هایی وجود دارد. گوگل علاقه شدیدی به ارائه سایت های جدید و با محتوای تازه به کاربران دارند. اما بینگ معمولا سایت های قدیمی تر و معتبر را بهتر می داند و به عنوان سایت های برتر به کاربران معرفی می کند. با این کار گوگل به سایت های تازه وارد فرصت می دهد خودی نشان دهد و کیفیت محتوای تولید شده را بالا نگه می دارد. اما بینگ به اعتماد و قطعیت بیشتر اهمیت می دهد و هر چند در این رویکرد خیلی از محتوا های جدید و خلاقانه نادیده گرفته می شوند اما قطعیت آنها بالاتر می رود. در ادامه بیشتر در مورد مقایسه گوگل و بینگ با توجه به رتبه بندی ها صحبت می کنیم.

مقایسه گوگل و بینگ از نظر صحت اطلاعات

مقایسه گوگل و بینگ در معیار های رتبه بندی

اگر دستی در مدیریت وبسایت و انتشار محتوا روی آن داشته باشید، اهمیت این بخش از مقایسه گوگل و بینگ را به خوبی درک خواهید کرد. در واقع باید گفت معیار هایی که این دو موتور جستجو برای خود دارند می تواند به فعالیت های مدیران سایت ها جهت دهد. اگر نمی دانید در مورد چه معیار هایی صحبت می کنیم و داستان از جه قرار است، باید بگوییم هر موتور جستجو وقتی به سراغ سایتی می رود، در آن به دنبال موارد متعددی می گردد و ر اساس ارزیابی ای که از این سایت انجام می دهد، یک رتبه به آن اختصاص می دهد.

هر چه سایت از نظر موتور جستجو بهتر باشد، رتبه گرفته شده بالاتر خواهد بود و این صفحه از سایت مورد صحبت ما در جایگاه بالاتری به کاربران نمایش داده می شود. پس خیلی از مدیران سایت ها و مجموعه هایی که کسب و کار آنلاین دارند به دنبال تکنیک هایی هستند که کار بهینه سازی سایت برای موتور های جستجو را انجام داده و رتبه صفحات خود را بالاتر بیاورند تا بتوانند کاربران بیشتری را جذب کنند. این بهینه سازی برای موتور های جستجو سئو (SEO) نام دارد و یکی از پر سر و صداترین حوزه های دیجیتال مارکتینگ به حساب می آید.

در جدول زیر می توانید مقایسه گوگل و بینگ از نظر این معیار ها را مشاهده کنید. مهمترین معیار هایی که در این خصوص وجود دارند به همراه میزان اهمیتی که هر موتور جستجو برای آنها دارد را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

معیارهاگوگلبینگ
اهمیت نمایش در موبایلزیادکم
سرعت سایتبسیار زیادبسیار زیاد
کنترل درستی آدرس URLزیادبدون تاثیر
کلمات کلیدی در توضیحات متاکمزیاد
رعایت کیورد در انکرها و ارجاعاتزیادکم
اهمیت دادن به دامنه های gov و edu (دامنه های دولتی و دانشگاهی)بدون اهمیتخیلی زیاد
استفاده از بک لینک هاکمزیاد
ترند های سوشیال مدیاکمخیلی زیاد

همانطور که می بینید معیارهایی که در رتبه بندی استفاده می شود تا حدی یکسان هستند، اما میزان اهمیتی که هر کدام از آنها برای دو موتور جستجوی گوگل و بینگ دارند، عمده تفاوت را ایجاد می کند و باعث می شود در خیلی از موارد سایت هایی که برای یک جست و جوی یکسان در نتایج این دو سایت نمایش داده می شوند، یکسان نباشند.

مقایسه گوگل و بینگ در معیار های رتبه بندی

نتیجه گیری

مقایسه گوگل و بینگ موضوع اصلی این مقاله ما بود و دیدیم که هر کدام از این دو موتور جستجو چه داستانی داشته و چه قابلیت هایی را به چه صورت در اختیار کاربران قرار می دهند. از نظر تعداد کاربران باید گفت استفاده کنندگان از گوگل آمار بسیار بالاتری را دارند ولی بینگ در سه سال گذشته رشد خوبی را داشته و استفاده کنندگان آن دو برابر شده است. در مورد اطلاعاتی که به کاربران می دهند هم باید گفت گوگل تمرکز را روی صحت، سرعت و سادگی می گذارد، اما بینگ بیشتر اطلاعات را به صورت نمایشی و ویژگی های بصری در اختیار کاربران قرار می دهد. همینطور معیار های محاسبه رتبه نیز در این دو موتور مختلفند که اگر به بخش های قبل بروید می توانید آنها را ببینید. در صورتی که نظری در مورد هر یک از این دو موتور جست و جو داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402