تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای | برای شروع به چه چیزی نیاز دارید؟!

تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای لازمه و مهمترین بخش برای ساختن یک محتوای ویدئویی حرفه ای است. در صورتی که شما هم به فیلمبرداری، ساخت کلیپ و تیزر و به طور کلی هر نوع محتوای ویدئویی علاقه دارید، در این مقاله از پلازا اصلی ترین مواردی که باید در اختیار داشته باشید را با هم بررس خواهیم کرد.

فیلمبرداری و ساخت ویدئو و کلیپ های مختلف یکی از فعالیت هایی است که خیلی از افراد آن را دوست دارند و به صورت حرفه ای یا آماتوری دنبال می کنند. اگر بخواهیم نگاهی به سیر تکاملی فیلمبرداری و آنچه که تا به اینجا طی کرده است بیاندازیم، با مسیر حال و پرفراز و نشیبی مواجه خواهیم بود. زمانی فیلمبرداری تنها با دوربین های فیلمبرداری حرفه ای بزرگ انجام می گرفت که یک نفر باید آن را روی شانه خود حمل می کرد و اطلاعات ان روی فیلم های ویدئویی ذخیره می شد. بعد از پیشرفت تکنولوژی دوربین های هندیکم به بازار آمدند و رفته رفته تکنولوژی های قدیمی جای خود را به محصولاتی جدیدتر دادند. ظهور گوشی های هوشمند با کیفیت دوربین بالا تیر خلاصی به تجهیزات قدیمی تر زد و معنی جدیدی به تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای بخشید.

در این مقاله قصد داریم با هم به معرفی تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای بپردازیم و ببینیم اگر کسی بخواهد یک ویدئوی حرفه ای به هر منظوری درست کمند و بخواهد خودش دست به دوربین شده و فیلم برداری را انجام دهد، به چه چیز هایی نیاز دارد.

فهرست مطالب

معرفی تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای

 اولین نکته ای که برای معرفی تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای باید در نظر داشت این است که در اینجا ما قصد نداریم تجهیزات چند صد میلیونی فیلمبرداری حرفه ای که اکنون در هالیوود برای ساختن فیلم های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد را بررسی کنیم. منظور ما از تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای تمامی تجهیزاتی است که شما نیاز دارید با خود داشته باشید تا بتوانید یک ویدئوی حرفه ای که از نظر تکنیکی بدون مشکل باشد و همه جوانب در آن رعایت شده باشد را درست کنید.

پس در صورتی که به دنبال ساخت یک ویدیو یا تیزر تبلیغاتی برای کسب و کار خود، یک ویدئو ولاگ حرفه ای و یا حتی بلاگری در اینستاگرام هستید، می توانید اطلاعاتی خیلی خود از تمامی تجهیزاتی که باید در لیست خرید داشته باشید را در این بخش پیدا کنید. اگر بخواهیم تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای را به صورت موردی معرفی کنیم، به لیست زیر می رسیم:

دوربین فیلمبرداری؛ مهمترین ابزار در فیلمبرداری حرفه ای!

معرفی تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای: دوربین فیلم برداری

طبیعتا در معرفی تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای اولین چیزی که بسیار هم مهم خواهد بود دوربین فیلمبرداری حرفه ای است. اینکه شما بنا به نیاز خود از چه دوربین و با چه لنزی استفاده کنید، یکی از موارد مهمی است که باید توجه زیادی به آن بکنید و می تواند هزینه های زیادی هم روی دست شما بگذارد. البته باید در نظر داشته باشید که آیا اصلا برای کاری که قصد انجام آن را دارید به این دوربین نیاز دارید یا خیر! مقاله خرید دوربین فیلمبرداری می تواند راهنمایی های خوبی در این زمینه به شما بدهد.

هر چند دوربین مهمترین گزینه در بین تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای است  اما باید گفت خرید یک دوربین حرفه ای چندان اهمیت بالایی هم ندارد و شما می توانید به راحتی کار را با همان دوربینی که در موبایل شما قرار دارد هم پیش ببرید. هر چند باور این موضوع می تواند کمی دشوار باشد اما تقریبا 80 درصد کاربرد های ویدئویی متداول و پربازده، مخصوصا در شبکه های اجتماعی و تیزرهای تبلیغاتی اصلا نیازی به دوربین های حرفه ای و با کیفیت ندارد!

شما می توانید با یک دوربین عادی و حتی دوربین موبایل خود، با تنظیمات اصولی و همینطور کمک گرفتن از عناصری مانند نور، زاویه دوربین، تنظیمات پیشرفته دوربین و یک میکروفون خوب، بهترین بازدهی ممکن را دریافت کرده و یک ویدیو با کیفیت و خوب داشته باشید. هر چند در صورتی که تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای را برای کارهایی مانند تصویر برداری از ماه و ساخت مستند و رکورد کردن مراسمات شلوغ که نیاز به فوکوس قدرتمند تری می باشد انجام دهید، دوربین های حرفه ای برای شما ضروری خواهند بود.

اما در مواردی مانند ویدئو هایی که برای وب و شبکه های احتماعی تولید می شوند، همان کیفیت فول اچ دی گوشی شما هم زیاد خواهد بود و نیاز به یک دوربین گران قیمت ندارید.

میکروفون؛ بیشترین تاثیر در کیفیت!

میکروفون؛ بیشترین تاثیر در کیفیت!

میکروفون را می توان یکی از تعیین کننده ترین تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای دانست! اصطلاحی معروف در زمینه خرید میکروفون وجود دارد که میگوید: «شما باید همان اندازه که روی دوربین خود سرمایه گذاری می کنید، روی میکروفونی که بتواند با آن مچ شود و تطابق داشته باشد هم سرمایه گذاری کنید.»

در مورد میکروفون باید گفت یکی از مهمترین عناصری است که می تواند کیفیت ویدئوی ما را زیر و رو کند. متاسفانه خیلی از ویدئو هایی که با دوربین هایی با کیفیت متوسط مانند دوربین های موبایل و یا حتی دوربین های عادی DSLR گرفته می شود، به دلیل اینکه میکروفون خوبی ندارند، کیفیت خوبی نخواهد داشت و از این رو ممکن است این دوربین ها هم غیر حرفه ای تلقی شود. اما در صورتی که شما همین دوربین ها را به همراه یک میکروفون با کیفیت استفاده کنید، شرایط کامل فرق خواهد کرد. مهمترین سوالاتی که برای انتخاب یک میکروفون در بین تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای خود باید از خودتان بپرسید این موارد است:

  • قصد ساخت چه نوع محتوای ویدئویی را دارید؟ (ولاگ، تیزر تبلیغاتی، استریمینگ لایو، ساخت فیلم سینمایی و…)
  • محیطی که در آن فیلمبرداری را انجام می دهید کجاست؟ (استودیو، فضای باز و…)
  • اندازه لوکیشن شما چقدر است؟ (اتاق های کوچک، سالن های بزرگ)
  • بودجه ای که برای خرید در نظر دارید چقدر است؟
  • آیا نیاز به ویژگی خاص و اضافی ای از میکروفون خود دارید؟

مقاله خرید میکروفون یقه ای توضیحات و نکاتی که باید در زمان انتخاب به آنها توجه کنید و همینطور بهترین محصولاتی که می توانید بخرید را به شما معرفی خواهد کرد.

پایه ها و استیبلایزر ها

پایه ها و استیبلایزر ها

یکی از اصلی ترین نکات برای یک ویدئوی حرفه ای سکون دوربین و بدون لرزش بدون لرزش بودن آن است. لرزش می تواند کیفیت ویدئوی نهایی شما را به طور کامل تحت تاثیر قرار داده و آن را به شدت غیر خرفه ای جلوه دهد. دقت داشته باشید منظور ما از عدم لرزش و سکون دوربین این نیست که اصلا دوربین نباشد حرکتی داشته باشد ویا شما نمی توانید دوربین را با دست حرکت دهید. بلکه لازم است از تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای کمک بگیرید تا لرزش دست را در حرکت های خود به صفر برسانید. برای این کار شما سه گزینه مهم در اختیار دارید:

سه پایه ها

از این ابزار برای زمانی استفاده می شود که شما می خواهید دوربین را در جایی ثابت کنید. سه پایه محلی برای قرار گیری دوربین یا موبایل دارد و پایه یا پایه هایی برای سکون و تثبیت روی زمین یا میز، در این حالت شما می توانید از اینکه زاویه دوربین شما در تمام مدت ثابت بوده و حرکت اضافی ای نخواهید داشت مطمئن باشید. این وسیله از نظر هزینه کاملا ارزان خواهد بود. جهت اطلاعات بیشتر می توانید به مقاله راهنمای خرید سه پایه هم سری بزنید.

استابلایزر ها یا تثبیت کننده ها

این بازار ها دستگاه هایی مکانیکی هستند که به صورت یک فریم دوربین را احاطه کرده و با کمک سیستم تعلیقی که دارند، از حرکات اضافی دوربین در زمان حرکت جلوگیری می کنند. هزینه این مورد بیشتر از یه پایه است اما می تواند به خوبی جلوی حرکت دوربین را بگیرد. از نظر وزن و راحتی کارکرد باید گفت که این دستگاه ها کمی سنگین بوده و شاید فیلمبردار های آماتور نتوانند خیلی خوب با آن کار کنند.

گیمبال

گیمبال ها نوعی تثبیت کننده کوچک هستند که با کمک دو لولای الکتریکی می توانند از حرکات اضافی که در زمان حرکت می تواند دوربین شما را بلرزاند جلوگیری کنند. گیمبال در حال حاضر پیشرفته ترین تکنولوژی برای سکون تصویر به حساب می آید که کار کردن با ان بسیار ساده بوده و از نظر وزن و حجم نیست کوچک و جمع و جور است. البته باید گفت هزینه آن نسبت به استبلایزر ها بیشتر است. راهنمای خرید گیمبال می تواند شما را با این محصول حرفه ای آشنا کند.

پروژکتور ها و تجهیزات نوری

پروژکتور ها و تجهیزات نوری

یکی دیگر از مواردی که اگر به آن توجه نکنید رسیدن به یک کیفیت حرفه ای در ویدئو قابل دستیابی نخواهد بود و کار نهایی آنچه که باید باشد نخواهد شد، نور محیط فیلمبرداری شماست. تجهیزات نوری را می توان پای ثابت فهرست تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای نامید که انواع مختلف و متنوعی دارند. برای کی فیلمبرداری حرفه ای ساده در یک محیط بسته شما به حداقل سه قطه نور یا همان لایت اسپات (Lightspot) اصلی نیاز دارید. این موارد عبارتند از:

  • Backlight یا نور پس زمینه
  • Fill Light یا نور سایه پر کن
  • Key light یا نور اصلی

برای داشتن یک ویدئوی حرفه ای لازم است شما تجهیزاتی داشته باشید که این سه نور را برای شما فراهم کنند. البته نوع ویدئویی که میخواهید فیلمبرداری کنید هم در اینجا موثر است. به طور مثال خیلی از ولاگ ها ممکن است تنها به یک رینگ لایت نیاز داشته باشند (جهت اطلاعات بیشتر به مقاله راهنمای خرید رینگ لایت مراجعه کنید). اما عمده تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای که برای نور پردازی ممکن است به آنها نیاز داشته باشید، از این قرارند:

  • رینگ لایت
  • ویدئو لایت
  • نور های ال ای دی
  • پروژکتور های استودیویی

باتری و شارژر

باتری و شارژر

در بین تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای باتری و شارژر یکی از موارد مهمی است که ممکن است از نظر ها پنهان بماند. اینکه کار شما ممکن است چقدر طول بکشد در یک فرایند تولید ویدئو و فیلمبرداری دقیقا مشخص نیست. اما باتری های شما باید بتوانند تجهیزات نوری، گیمبال ها دوربین ها و همینطور دوربین ها و میکروفون های شما را روشن نگه دارند. پس لازم است به برند و نو و ظرفیت باتری ای که برای آنها خریداری می کنید توجه داشته باشید.

باتری هایی که شما باید برای تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای خود تهیه کنید می توانند بسیار متنوع باشند اما برند های معروفی که می توانند در این مورد در رده بهترین ها قرار بگیرند از این قرارند:

  • Energizer
  • Powerextra
  • FirstPower
  • Canon
  • Hahnel
  • Newell

رم و حافظه ذخیره سازی

رم و حافظه ذخیره سازی

مورد مهم دیگری که باید در خصوص این موارد به آن توجه داشته باشید، این است که بتواند فیلم هایی که رکورد می کنید را ذخیره سازی کنید. یک رسانه ذخیره سازی امن در این میان یکی از مواردی است که به آن نیاز مبرم خواهید داشت. در این خصوص باید گفت داشتن یک رم حرفه ای و با سرعت بالا که هم وقت شما راب رای انتقال اطلاعات نگیرد و هم بتوانید از صحت کار آن و خراب نشدن فوتیج های یکه فیلمبرداری کرده اید مطمئن شوید. موضوعی مهم است.

بهترین گزینه های رم و حافظه ذخیره سازی که می توان در تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای آنها را جای داد از این قرارند:

  • SanDisk 128GB Extreme PRO UHS-II
  • Lexar Professional 2000x 128GB SDXC UHS-II
  • PNY Technologies X-PRO 90 256GB Class 10 U3 V90 UHS-II SDXC
  • ProGrade Digital 128GB SDXC UHS-II U3 Class 10 V60

نتیجه گیری

تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای و نیاز هایی که برای شروع ساخت یک ویدیوی حرفه ای دارید، از مسائلی بودند که در این مقاله مورد بخش قرار دادیم و دیدیم که برای داشتن یک ویدیوی خوب و درجه یک به چه امکاناتی نیاز است. البته باید گفت در این مقاله صرفا در مورد تجهیزات فیلمبرداری صحبت شد و در صورتی که بخواهید کار تدوین و صداگذاری و استفاده از افکت های مختلف روی تصاویر و اضافه کردن متن و مواردی از این دست را انجام دهید، نیاز است که یک سیستم کامپیوتری حرفه ای هم به این تجهیزات اضافه شود که خود جای بحث زیادی دارد. در صورتی که در مورد هر کدام از تجهیزات فیلمبرداری حرفه ای سوالی داشتید و یا مورد دیگری به ذهنتان می رسید خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402