بیوگرافی مهدی هاشمی | زندگی شخصی، کارنامه کاری و حواشی این بازیگر

بیوگرافی مهدی هاشمی
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مهدی هاشمی از بازیگران مستعد و پیشکسوت کشورمان است که فعایت هنری خود را از سال 1348 در گروه تئاتر پیاد آغاز نمود. هاشمی از معدود بازیگرانی است که در حوزه سینما، تئاتر و تلویزیون کارنامه هنری پرباری دارد. در این مقاله از پلازا با بیوگرافی مهدی هاشمی همراه شما مخاطبان محترم هستیم.

مهدی هاشمی در سال 1358 با گلاب آدینه از بازیگر سرشناس کشورمان ازدواج کرد، که اخیرا ماجرای علنی شدن طلاق این زوج هنرمند، بسیار حاشیه‌ساز شد. هاشمی در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با کارگردان‌های بزرگی چون بهرام بیضایی، دکتر علی رفیعی، رخشان بنی‌اعتماد، زنده‌یاد کیومرث پوراحمد، محسن مخملباف، مرحوم یدالله صمدی و کیانوش عیاری را دارد. این بازیگر تا کنون در نقش‌های طنز و جدی بازی بسیاری درخشانی ارائه داده که جوایز و افتخارات زیادی را از آن خود نموده است. چنانچه مایلید تا بیشتر با ابعاد زندگی نامه مهدی هاشمی آشنا شوید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید.

فهرست مطالب:

همچنین بخوانید :

اطلاعات شخصی مهدی هاشمی

در ادامه توجه شما را به اطلاعات شخصی این بازیگر مستعد و دوست‌داشتنی جلب می‌نماییم که می‌توان به یکی از سوالات مهم در ذهن شما نظیر اینکه مهدی هاشمی چند سال دارد؟ پاسخ داده شود.

  • نام و نام خانوادگی: میرمهدی هاشمی قرمزی (Mehdi Hashemi)
  • تاریخ تولد: 16 آذر 1325
  • محل تولد: لنگرود یکی از شهرهای استان گیلان
  • پیشه: بازیگر، کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس
  • شروع فعالیت: 1348 گروه تئاتر پیاده
  • تحصیلات: کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
  • دروره بازیگری: از شاگردان مرحوم حمید سمندریان
  • قد مهدی هاشمی: 160 سانتی‌متر
  • وضعیت تاهل: متاهل
  • همسر مهدی هاشمی: گلاب آدینه (ازدواج 1358- طلاق 1397) – مهنوش صادقی (بازیگر)
  • خویشاوندان: ناصر هاشمی (پدر) از بازیگر، محمد هاشمی (برادر) بازیگر قدیمی تئاتر، حسینقلی مستعان (مترجم و داستان‌نویس) پدر گلاب همسر سابق مهدی هاشمی، سیاوش اسعدی (همسر سابق نورا دختر مهدی هاشمی) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس، بهنوش صادقی خواهر همسر دوم (بازیگر و کارگردان)
  • تعداد فرزند: یک دختر به نام نورا هاشمی (بازیگر) متولد 1362 در لنگرود
  • صفحه اینستاگرام مهدی هاشمی: ندارد

زندگی خصوصی مهدی هاشمی

در این بخش از مقاله بیوگرافی مهدی هاشمی با زندگی شخصی از زمان تولد تا ازدواج و روابط کاری‌ این بازیگر پیشکسوت همراه شما مخاطبان محترم پلازا هستیم‌.

مهدی هاشمی در ایام جوانی

مهدی هاشمی در ایام جوانی

آقای هاشمی در شانزدهمین روز از ماه آذر سال 1325 و در فصل زیبای پاییز این سال در لنگرود یکی از شهرهای استان گیلان به دنیا آمد. وی دو برادر به نام‌های محمود و ناصر دارد که آن‌ها در حرفه بازیگری فعالیت داشته‌اند. هاشمی حرفه بازیگری را در تئاتر لنگرود آغاز کرد تا اینکه در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای تهران فبول شد. در دوران دانشجویی با داریوش فرهنگ که از آبادان برای تحصیل آمده بود آشنا شدند که بعدها با یکدیگر در آثار هنری زیادی همکاری داشتند. او فعالیت در تئاتر را به عنوان بازیگر با داریوش فرهنگ از سال 1348 با تشکیل گروه تئاتر پیاده آغاز نمود.

مهدی هاشمی تحصیلات آکادمیک خود را سال 1352 در مقطع کارشناسی هنرهای نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به اتمام رساند. ناصر هاشمی همسر سابق سیما تیرانداز، برادر کوچکتر وی هم در حرفه بازیگری فعالیت دارد و تا کنون به خاطر شباهت آن‌ها به هم در آثاری مانند سریال دکتر قریب و فیلم خانه پدری برای ایفای نقش جوانی مهدی انتخاب شده است. با عکسی از مهدی هاشمی در کنار برادرش ناصر به ادامه زندگی نامه این بازیگر می‌پردازیم.

بیوگرافی مهدی هاشمی

زندگی مشترک مهدی هاشمی و گلاب آدینه

مهدی هاشمی با گلاب آدینه در حوزه تئاتر آشنا شد که سرانجام این آشنایی به ازدواج این دو هنرمند در سال 1358 ختم شد. تمره این ازداوج یک دکتر به نام نوره هاشمی است که در حرفه بازیگری فعالیت دارد. سال‌ها از زندگی مهدی هاشمی و گلاب آدینه می‌گذشت که در پی یک ویدیو طلاق این دو هنرمند از یک دیگر علنی شد. این دو بازیگر در دوران زندگی مشترک‌شان با هم علاوه بر تئاتر در فیلم‌هایی چون رسول پسر ابوالقاسم، زرد قناری، شکار خاموش، بهترین بابای دنیا، معجزه خنده، بال‌های سپید، قصه‌ها، تله فیلم آسان سُر و سریال‌های سلطان و شبان، کوه‌های سفید و آغوش‌های خالی همکاردی داشتند.

ازدواج‌های مهدی هاشمی

نوارا دختر مهدی هاشمی و گلاب آدینه

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، این دوبازیگر در سال 1358 با هم ازدواج کردند که ثمره زندگی مشترک آن‌ها یک دختر به نام نورا هاشمی متولد 31 شهریور 1362 است. نورا هم مانند پدر و مادر خود وارد حرفه بازیگری شد که در سن 5 ساگی با فیلم زرد قناری همراه با والدین خود در این اثر به ایفای نقش پرداخت. نورا همسر سابق سیاوش اسعدی کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس ایرانی است که در آثاری چون حوالی اتوبان و جیب‌بر خیابان جنوبی با هم همکاری داشتند. با عکسی از مهدی هاشمی و گلاب آدینه در کنار دخترش و سیاوش اسعدی به ادامه این مقاله می‌پردازیم.

نوارا دختر مهدی هاشمی و گلاب آدینه

ازدواج مهدی هاشمی با مهنوش صادقی

در واقع از پرحاشیه‌ترین اتفاقات در زندگی مهدی هاشمی ماجرای ازدواج مجدد این هنرمند با مهنوش صادقی است. در هفتم تیر ماه سال 1398، مهنوش صادقی بازیگر جوان ایرانی پی انتشار پستی خبر از ازدواج خود با مهدی هاشمی را علنی کرد که حواشی زیادی را به دنبال داشت. صادقی متولد 1351 از بازیگران سریال دردسرهای عظیم با وجود 26 سال اختلاف سنی با مهدی هاشمی ازدواج کرد. البته خبر ازدواج آن‌ها ابتدا از سوی نورا هاشمی و گلاب آدینه تکذیب شد اما مهدی هاشمی با انتشار یک متن ازدواج خودش با مهنوش صادقی را تایید نمود. نخستین تجربه همکاری صادقی با این بازیگر سال 1375 در فیلم معجزه خنده به کارگردانی مرحوم یدالله صمدی بود.

ازدواج مهدی هاشمی با مهنوش صادقی

زندگی شغلی مهدی هاشمی

میرمهدی هاشمی قرمزی فعالیت هنری خود را در تئاتر لنگرود آغاز نمود و با قبولی در رشته هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای کارش را ادامه داد. داریوش فرهنگ و سوسن تسلیمی از هم دانشگاهی‌های وی بودند که بعدها با هم به دوستانی بسیار صمیمی شدند و در چندین کار همکاری نمودند. هاشمی پس از اتمام تحصیلات آکادمیک فعالیت هنری خود را با داریوش فرهنگ در گروه تئاتر پیاده ادامه داد. این گروه نمایشی متشكل از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان رشته تئاتر بود كه خیلی زود تبدیل به یكی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین گروه‌های تئاتری پیشرو در زمان مبدل گردید.

از چهره‌های شاخص اولیه گروه تئاتر پیاده می‌توان به بازیگرانی چون ناصر هاشمی، محمود هاشمی، حمید جبلی، ایرج طهماسب، سوسن تسلیمی، گلاب آدینه، فاطمه معتمدآریا، مرضیه برومند، سوسن فرخ‌نیا اشاره کرد.

در سال 1351 همزمان با افتتاح  تئاتر شهر ساخته علی سردارافخمی، نمایش باغ آلبالو نوشته آنتون چخوف و به کارگردانی آربی اوانسیان و با بازی داریوش فرهنگ، سوسن تسلیمی، مهدی هاشمی، فریده سپاه منصور، فهیمه راستکار و زنده‌یاد پرویز پورحسینی روی صحنه رفت.

در اویل سال 1358 مهدی هاشمی با فیلم زنده باد اثری از مرحوم خسرو سینایی بازیگری در قاب تصویر را برای نخستین بار تجربه نمود. دیگر بازیگر این اثر سینمایی ثریا قاسمی، مرحوم غلامرضا طباطبایی، رقیه چهره‌آزاد، احمد کاشانی، بهرام یازرلو، جاماسب فره‌وشی، یاسمین سینایی و زنده‌یاد اسماعیل محمدی بودند. فیلم زنده باد در واقع نخستین اثر سینمایی پس از انقلاب 57 بود که سال 1980 میلادی در یک جشنواره کارلووی جایزه گرفت.

زندگی شغلی مهدی هاشمی

نقش شاه و شیرزاد در سریال سلطان شبان

در اویل دهه 60 مهدی هاشمی همراه با دوست قدیمی خود داریوش فرهنگ مجموعه تلویزیونی سلطان شبان را نوشتند. در این سریال هاشمی در دو نقش بازی کرد و داریوش فرهنگ نیز کارگردانی آن را برعهده گرفت. این بازیگر برای سریال سلطان شبان با نقش‌های شاه و شیرزاد شبان جلوی دوربین رفت و بازی درخشانی از خود ارائه داد که در شهرتش نقش بسزایی داشت. از دیگر بازیگران این سریال پرمخاطب می توان به  گلاب آدینه، مرحوم محمد مطیع، مرحوم حسین کسبیان، زنده‌یاد احمد آقالو، علیرضا مجلل، سیاوش طهمورث، صادق هاتفی، مرحوم جمشید لایق، شادروان خسرو امیرصادقی، حسین محجوب و زنده‌یاد محمدعلی کشاورز اشاره کرد.

نقش شاه و شیرزاد در سریال سلطان شبان

فیلم های مهدی هاشمی

همان‌طور که عنوان شد مهدی هاشمی در سال 1358 با ایفای نقش اصلی فیلم زنده باد کاری از مرحوم خسرو سینایی بازیگری در حوزه سینما را تجربه کرد. هاشمی در سال 58 تجربه بازی در نمایش مرگ یزد گرد به کارگردانی بهرام بیضایی را داشت، در اویل دهه شصت در نسخه فیلم این اثر هم جلوی دوربین ظاهر شد. داستان فیلم یزدگرد درباره مگ یزدگرد سوم است که بهرام بیضایی از روی نمایشنامه‌ خود به همین نام آن در سال 1360 مقابل دوربین برد. مهدی هاشمی در این اثر نقش آسیابان را برعهده داشت و بازی بسیار درخشانی از خود ارائه نمود. دیگر بازیگران این اثر سوسن تسلیمی، یاسمن آرامی، محمود بهروزیان، مرحوم کریم اکبری مبارکه، علیرضا خمسه و زنده‌یاد امین تارخ بودند.

فیلم های مهدی هاشمی

مهدی هاشمی، بین دهه 60 تا 70 در آثار فاخری برای حوزه سینما به ایفای نقش پرداخت. در سال 1370 هاشمی برای نقش میرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی در فیلم ناصرالدین‌شاه آکتور سینما کاری از محسن مخملباف  انتخاب شد. این فیلم کمدی، فانتزی در واقع، تاریخ سینمای ایران را روایت می‌نماید که در دهمین جشنواره فیلم فجر کاندیدای بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. همچنین ناصرالدین‌ شاه آکتور سینما در نظرسنجی منتقدان و نویسندگان ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از برترین آثار تاریخ سینمای ایران انتخاب گردید. بازی مهدی هاشمی در این اثر بسیار مورد توجه مخاطبان سینما و فیلم سازان قرار گرفت. از دیگر بازیگران این اثر سینمایی پر ستاره می‌توان به زنده‌یاد عزت‌ الله انتظامی، اکبر عبدی، مرحوم محمدعلی کشاورز، فاطمه معتمدآریا، ماهایا پطروسیان، داریوش ارجمند، مرحوم جهانگیر فروهر، زنده‌یاد مرتضی احمدی، سعید امیرسلیمانی، محرم زینال‌زاده و پروانه معصومی اشاره کرد.

بیوگرافی مهدی هاشمی

سال 1377 مهدی هاشمی نویسندگی و کارگردانی مشترک با برادرش ناصر هاشمی را برای فیلمی به نام بال‌های سپید بر عهده گرفت. متاسفانه این اثر سینمایی در جذب مخاطب و گیشه چندان موفق نبود و تنها اثر این بازیگر در سمت کارگردان است.

در ادامه مقاله بیوگرافی مهدی هاشمی به بررسی کارنامه هنری این بازیگر برای حوزه سینما می‌پردازیم.

سالنام فیلمکارگرداننقش
1358زنده بادمرحوم خسرو سیناییجوان انقلابی
1360مرگ یزدگردبهرام بیضاییآسیابان
1365بگذار زندگی کنممرحوم شاپور قریب
1366خارج از محدودهرخشان بنی‌اعتمادمحمدجواد حلیمی
1366غریبهرحمان رضاییبهرام پرتوی
1367تفنگ‌های سحرگاهبهروز افخمیدکتر حشمت
1367زرد قناریرخشان بنی‌اعتمادنصرالله مددی
1368شکار خاموشزنده‌یاد کیومرث پوراحمدشکاربان
1369علی و غول جنگلبیژن بیرنگ و مسعود رساممرد جنگلی
1369دو فیلم با یک بلیتداریوش فرهنگبازیگر، فروشنده دوره گرد
1370بهترین بابای دنیاداریوش فرهنگ
1370آقای بخشدارخسرو معصومی
1370ناصرالدین‌شاه آکتور سینمامحسن مخملبافمیرزا ابراهیم‌خان عکاس‌باشی
1372همسرمهدی فخیم‌ زاده
1372الو! الو! من جوجوام!مرضیه برومند
1374دیبلماتداریوش فرهنگسعید ناصری
1375معجزه خندهمرحوم یدالله صمدیاشکوری
1377بال‌های سپیدنویسندگی و کارگردانی مشترک با ناصر هاشمی
1381روز کارنامهمسعود کرامتی
1387مصائب چارلیعلیرضا سعادت‌نیاکاک آزاد
1388هیچعبدالرضا کاهانینادر
1389آقا یوسفدکتر علی رفیعییوسف
1389آلزایمراحمدرضا معتمدی
1389خانه پدریکیانوش عیاریمیانسالی محتشم
1390قصه‌هارخشان بنی‌اعتمادمحمدجواد حلیمی
1390تلفن همراه رئیس‌جمهورعلی عطشانیقربانعلی
1390ضد گلولهمصطفی کیاییسلیم
1391فرزند چهارموحید موسائیان
1391رژیم طلاییرضا سبحانی
1392تراژدیآزیتا موگوییقاسم سبزیکار
1393یک دزدی عاشقانهامیرشهاب رضویانآقا کمال
1394سیانوربهروز شعیبی
1397زعفرانیه 14 تیرسیدعلی هاشمی
1397تگزاس 2مسعود اطیابیبابک
1398انفرادیمسعود اطیابیامیر
1399کوسهعلی عطشانی
1399طبقه یک و نیمنوید اسماعیلی
1399یقه سفیدهاشهرام مسلخی

علاوه بر آثار مذکور این بازیگر، سال 1402 در فیلم کوتاه جهان غیرموازی به کارگردانی محمد یراقی حضور داشت. در ادامه با عکسی از مهدی هاشمی و شهاب حسینی در فیلم توقیفی خانه پدری ساخته کیانوش عیاری این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

بیوگرافی مهدی هاشمی

سریال های مهدی هاشمی

همان‌طور که در مطالب بالا عنوان شد، مهدی هاشمی بازیگری در قاب تلویزیون را با سریال سلطان شبان به کارگردانی داریوش فرهنگ تجربه نمود. وی در اداکه فعالیتش در این حوزه برای نقش دکتر ابراهیم حشمت در سریال کوچک جنگلی انتخاب شد. کارگردانی این پروژه در ابتدا استاد ناصر تقوایی بر عهده داشت که به دلایل اختلاف با تلویزیون از ادامه کار انصراف داد و بهروز افخمی کارگردان آن را به عهده گرفت. با رفتن تقوایی از پروژه بازیگران این کار هم منجمله داریوش ارجمند که قرار بود نقش میرزا کوچک خان را بازی کند تغییر کرد و علیرضا مجلل ایفای این نقش را به عده داشت. بازی درخشان مهدی هاشمی در نقش دکتر حشمت برای سریال کوچک جنگلی شهرت این بازیگر را دو چندان کرد.

سریال های مهدی هاشمی

بازی در سریال روزگار قریب

مهدی هاشمی در سریال روزگار قریب به کارگردانی کیانوش عیاری نقش میانسالی دکتر محمد قریب را بر عهده داشت و این بار هم در این کاراکتر بسیار خوش درخشید. وی که پیش‌تر در سریال هزاران چشم با عیاری تجربه همکاری داشت، باین بار در نقشی متفاوت مقابل دوربین حاضر شد. در سریال روزگار قریب ناصر هاشمی برادر کوچکترش نقش جوانی دکتر قریب را به عهده داشت. از دیگر بازیگران این سریال پر مخاطب می‌توان به رضا کیانیان، رضا بابک، شهاب کسرائی، کاوه آهنگر، پرهام کرمی، مهران رجبی، آفرین عبیسی، بهاره افشاری، مرحوم پرویز شاهین خو، الناز حبیبی، امیرحسین صدیق  و زنده‌یاد حسین پناهی اشاره کرد.

بازی در سریال روزگار قریب

در ادامه مقاله بیوگرافی مهدی هاشمی به معرفی کارنامه هنری این بازیگر برای قاب تلویزیون می‌پردازیم.

سالنام اثرکارگرداننقششبکه پخش
1360-1362سریال سلطان شبانداریوش فرهنگسلطان و شیرزاد شبانشبکه 1
1363-1366سریال کوچک جنگلیبهروز افخمیدکتر ابراهیم حشمتشبکه 1
1374سریال دیبلماتداریوش فرهنگسعید ناصری
1376-1377سریال کوه‌های سفید (بازنویسی فیلمنامه)ابوالقاسم معارفیشبکه 1
1378سریال آغوش‌های خالیوحید نیکخواه‌آزادشبکه 3
1378سریال قصه‌های شهرک سینماییبابک محمدیشبکه 4
1379-1380سریال چراغ جادوهمایون اسعدیانغول چراغ جادوشبکه 1
1381تله‌تئاتر بازرس کلمحمد رحمانیانشبکه 4
1381سریال هزاران چشمکیانوش عیاریبازیگر ثابتشبکه 3
1382سریال طلسم‌شدگانداریوش فرهنگپدر مهشیدشبکه تهران
1384سریال رقص پروازاحمد مرادپوردکتر یاوریشبکه 1
1385سریال راه شب (طرح اولیه فیلمنامه)داریوش فرهنگشبکه 3
1385-1386سریال روزگار قریبکیانوش عیاریدکتر محمد قریبشبکه 3
1386تله‌ فیلم وقت اضافهمهرداد خوشبخت
1386-1387سریال کارگاهانحمید لبخندهشبکه 3
1387سریال اشک‌ها و لبخندهاحسن فتحیحشمت شال‌فروششبکه 1
1387تله‌تئاتر پسران طلاییمحمد رحمانیانشبکه 4
1388تله‌ فیلم آسان‌سُرمجید امامیشبکه 1
1388تله‌ فیلم قصه‌ها و واقعیت‌هاحجت قاسم‌زادهشبکه 4
1391تله فیلم من کجا خوابم برد؟جواد کاسه‌سازشبکه 1
1393سریال دردسرهای عظیمبرزو نیک‌نژادفرحان خاکپورشبکه 3
1394سریال دردسرهای عظیم 2برزو نیک‌نژادفرحان خاکپورشبکه 3
1394سریال زعفرانیحامد محمدیناصر زعفرانیشبکه 2
1395سریال علی‌البدلسیروس مقدمنوذر خان آبناریشبکه 1
1396سریال در جستجوی آرامشسعید سلطانیدکتر بهروز امینیشبکه تهران
1398سریال کامیونمسعود اطیابیشبکه 2

با عکسی از مهدی هاشمی در سریال سریال علی‌البدل در نقش نوذر خان آبناری، در ادامه به کارنامه هنری این بازیگر در شبکه نمایش خانگی می‌پردازیم.

بیوگرافی مهدی هاشمی

مهدی هاشمی در شبکه نمایش خانگی

مهدی هاشمی از جمله بازیگرانی است که در کارنامه هنری خود سابقه‌ فعالیت در عرصه‌های مختلف را دارد. این بازیگر فعالیت خود در شبکه نمایش خانگی را با ایفای نقش حبیب دلگشا در سریال گلشیفته به کارگردانی بهروز شعیبی در سال 1396 آغاز کرد. در این سریال طنز بازیگرانی چون مهناز افشار، نازنین بیاتی، شیلا خداداد، بهاره کیان‌ افشار، هومن سیدی، محمد بحرانی، امیرمهدی ژوله، نسیم ادبی، شیدا خلیق و سیامک انصاری نقش‌آفرینی داشتند.

مهدی هاشمی در شبکه نمایش خانگی

هاشمی فعالیتش در شبکه نمایش خانگی با نقش مدبّرالملک برای سریال شبکه مخفی زنان کاری از افشین هاشمی ادامه داد. پخش این مجموعه نمایشی از 7 مرداد 1401 به طور اختصاصی از نماوا آغاز شد. سریال طنز شبکه مخفی زنان پس از پخش در جذب مخاطب چندان موفق نشد، اما بازی مهدی هاشمی در آن بسیار درخشان بود.

سالنام اثرکارگرداننقش
1396سریال گلشیفتهبهروز شعیبیحبیب دلگشا
1399سریال هفتکیارش اسدی زادهخان
1401سریال شبکه مخفی زنانافشین هاشمیمدبّرالملک
1402سریال مرداببرزو نیک‌نژادفیاض
1402سریال سایه بازعلی یاوربرزو شمس

بیوگرافی مهدی هاشمی

تئاترهای مهدی هاشمی

مهدی هاشمی فعالیت تئاتری خود را از زادگاهش شهر لنگرود آغاز نمود و پس از قبولی در دانشگاه و آشنا با داریوش فرهنگ گروه تئاتر پیاده را تشکیل دادند. این بازیگر در کارنامه هنری خود در حوزه نمایش تجربه همکاری با کارگردانان بزرگی چون آربی آوانسیان، بهرام بیضایی، دکتر علی رفیعی و زنده‌یاد دارود رشیدی را دارد. با عکسی از نمایش دیکته و زاویه به کارگردانی داود رشیدی در سال 1349، که مهدی هاشمی در آن نقش کوتاهی داشت به بررسی کارنامه هنری این می‌پردازیم.

تئاترهای مهدی هاشمی

مهدی هاشمی در سال 1356 با نقش ناصرالدین شاه برای نمایش خاطرات و کابوس‌های یک جامه دار از زندگی و مرگ امیرکبیر کاری از دکتر علی رفیعی روی صحنه رفت. این نمایش پس از اجرا با اتقبال بالایی از سوی مخاطبان مواجه شد. از دیگر آثار فاخر این بازیگر در عرصه تئاتر علاوه بر مرگ یزد گرد می‌توان به کارنامه بندار بیدخش به کارگردانی بهرام بیضایی در سال 1376 اشاره کرد. در این نمایش هاشمی نقش بندار و زنده یاد پرویز پورحسینی نقش جم را برعهده داشتند. از آخرین کارهای مهدی هاشمی به عنوان بازیگر در عرصه تئاتر، نمایش کرگدان کاری از فرهاد آییش بود که در سالن اصلی تئاتر شهر به اجرا درآمد.

بیوگرافی مهدی هاشمی

جوایز و افتخارات مهدی هاشمی

مهدی هاشمی تا کنون توانسته جوایز و افتخارات زیادی بدست بیاورد و در عرصه‌های مختلف خوش درخشیده است. در جدول زیر می‌توانید جوایز و افتخارات این بازیگر پیشکسوت و اطلاعات مربوط به آن‌ها را مشاهده نمایید.

سالعنوانجشنواره
1366کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (خارج از محدوده)ششمین جشنواره فیلم فجر
1369برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (دو فیلم با یک بلیت)نهمین
1372کاندید سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (همسر)دوازدهمین جشنواره فیلم فجر
1375کاندید نامزد تندیس زرین بهترین بازیگر نقش اول مرد (معجزهٔ خنده)اولین جشن خانه سینما
1389برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد (فیلم‌های آقا یوسف و آلزایمر)بیست و نهمین جشنواره فیلم فجر
1389کاندید تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد (هیچ)چهارمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
1391برنده تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد (ضد گلوله)ششمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
1395نامزد تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد (سیانور)دهمین دوره جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران
1397برنده جایزه ویژه دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی برای بازی در سریال روزگار قریب

جوایز و افتخارات مهدی هاشمی

شایعات و حواشی مهدی هاشمی

به‌ طور کلی امروزه چه در ایران یا جهان همواره بازیگران و چهره‌های مشهور در معرض حواشی مختلفی خواه کذب یا درست روبه‌رو بوده‌اند، که بازیگر پیشکسوتی مانند مهدی هاشمی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

از داغ‌ترین موضوعات درباره این هنرمند می‌توان به مجارای علنی شدن طلاقش از گلاب آدینه و ازدواج با مهنوش صادقی اشاره کرد، که با حواشی زیادی همراه شد.

شکستن شیشه ودکای روسی

مهدی هاشمی در پی اتفاقات اخیر در حمله کشور روسیه به اوکراین، طی انتشار یک ویدیو یک شیشه ودکای روسی را در مقابل دوربین شکست. این ویدیو با جنجال‌ها و حواشی زیادی را همراه شد که پس از مدتی این بازیگر حرکت خود را بخشی تمرین نمایش یک تئاتر معرفی کرد.

حقایق پنهان مهدی هاشمی

بدون شک در این بخش از مقاله مایلید تا با ابعاد پنهان در زندگی این بازیگر آشنا شود. از نزدیکترین دوستان مهدی هاشمی در حرفه بازیگری می‌توان به داریوش فرهنگ و زنده‌یاد امین تارخ اشاره کرد.

در سال 1375 بیژن بیرنگ مهدی هاشمی را برای نقش رضا صباحی در سریال خانه سبز انتخاب کرد. اما بنا به دلایلی این بازیگر نتوانست در این سریال بازی کند و نقش به زنده یاد خسرو شکیبایی رسید. از دیگر حقایق درباره هاشمی که شاید برای شما جالب باشید، این است که وی با سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت کشورمان در دوران سرباری هم‌خدمتی بوده است. در ادامه با عکسی از مهدی هاشمی کنار داریوش فرهنگ این بخش از مقاله را به اتمام می‌رسانیم.

بیوگرافی مهدی هاشمی

آلبوم عکس های مهدی هاشمی

کلام آخر

مهدی هاشمی از بازیگران مستعد در سینما، تئاتر و تلویزیون ایران محسوب می‌شود که تا کنون در نقش‌های متفاوتی طاهر شده است. این بازیگر در کارنامه هنری خود تجربه همکاری با بهرام بیضایی را در عرصه نمایش و قاب دوربین دارد. در پلازا به بیوگرافی مهدی هاشمی و بررسی کارنامه هنری این بازیگر پرداختیم.

امید است مقاله زندگی نامه مهدی هاشمی برای شما مخاطبین محترم مفید بوده باشد. لطفا پس از مطالعه کامل این مقاله نظرات خود را درباره این بازیگر مستعد و دوست‌داشتنی با ما در پلازا به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402