مایکروسافت کوپایلت (Microsoft Copilot) چیست و چه کاربردی دارد؟

مایکروسافت کوپایلت
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

مایکروسافت کوپایلت سرویسی از مایکروسافت است که توانسته ویژگی های هوش مصنوعی را به خیلی از برنامه ها و ابزار های دیگر مایکروسافت هم انتقال دهد. در این مقاله از پلازا قرار است با هم به بررس یکامل ویزگی های این تکنولوژی پیشرفته و کاربردی بپردازیم.

از زمانی که چت جی پی تی وارد اینترنت شد و در دسترس کاربران قرار گرفت، مدت چندانی نمی گذرد. اما باید گفت روزی که این اتفاق افتاد یک نقطه عطف در تکنولوژی به حساب می آید. ورود هوش مصنوعی تمامی معادلات را به هم ریخت و خیلی از شرکت های بزرگ به این سمت کشیده شدند. یکی از شرکت هایی که باید گفت توانست بهره خوبی را از ورود هوش مصنوعی ببرد، مایکروسافت بود. با اضافه کردن چت بات ها و ربات های هوش مصنوعی به موتور جستجوی خود یعنی بینگ، توانست جان تازه ای به آن بدهد و تقریبا کاربران خود را سه برابر بیشتر کند. حالا مایکروسافت به این فکر افتاده بود تا هوش مصنوعی را با سایر محصولات نرم افزاری خود ترکیب کند. مایکروسافت Copilot همان قابلیتی است که قرار است این کار راب رای مایکروسافت انجام دهد.

در این مقاله قرار است با هم به بررسی این موضوع بپردازیم که مایکروسافت کوپایلت چیست و چه ویژگی هایی را در اختیار کاربران قرار می دهد. در ادامه برای شروع لازم است کمی پیشینه مایکروسافت کوپایلت را بررسی کنیم و یک تعریف جامع از آن را بدست آوریم.

فهرست مطالب

مایکروسافت کوپایلت چیست؟

در سه ماهه ابتدایی سال 2023 مایکروسافت قابلیت جدیدی را به نام مایکروسافت کوپایلت معرفی کرد. این ویژگی در واقع همان چت باتی بود که روی موتور جستجوی بینگ به کار گرفته شده بود که البته تغییرات مختلفی روی آن اعمال شده بود تا به شکل امروزی خود در بیاید. مایکروسافت کوپایلت می توانست یک ارتباط محاوره ای قوی را با کاربران انجام داده و به خواسته های آنها پاسخ دهد. تا اینجای کار همه چیز مانند همان چت جی پی تی به نظر می رسد و باید گفت که تغییر زیاد جدید و شگرفی در مایکروسافت کوپایلت مشاهده نمی شود، اما مایکروسافت برنامه های دیگری برای این هوش مصنوعی داشت.

در گام بعدی ابزاری به نام Copilot 365 اضافه شده است. در صورتی که با مجموعه 365 مایکروسافت آشنایی ندارید باید گفت که 365 در واقع نام جدیدی برای همان مجموعه نرم افزاری آفیس است که می توان گفت کاربردی ترین مجموعه برنامه های مایکروسافت را شامل می شوند. مایکروسافت کوپایلت 365 به کاربران این امکان را می دهد که بتوانند از هوش مصنوعی برای کار کردن با برنامه هایی مانند ورد، پاور پوینت، اوت لوک و خیلی از موارد دیگر استفاده کنند.

مایکروسافت کوپایلت چیست!؟

این ویژگی های می تواند فوق العاده کاربردی باشد. به طور مثال شما می توانید به راحتی از مایکروسافت کوپایلت بخواهید که فایل ورودی که از روی فایل ورودی که در اختیار دارید، یک خلاصه دو صفحه ای ایجاد کند، یا یک فایل ارائه پاورپوینت با ده اسلاید جذاب برای شما بسازد. همینطور می توانید ایمیل های خود را مرتب کرده و کارهای مختلفی روی آن انجام دهید و به جای اینکه درگیر تنظیمات پیچیده ایمیل شوید، فقط به صورت محاوره ای از مایکروسافت کوپایلت بخواهید این کار را برای شما انجام دهد.

البته مجموعه نرم افزاری آفیس تنها جایی نبود که مایکروسافت کوپایلت به خدمت گرفته شد و سایر برنامه های مایکروسافت نیز در حال ترکیب با این هوش مصنوعی است. همینطور شما می توانید به سایت مایکروسافت کوپایلت دسترسی داشته و دقیقا مانند چت جی پی تی به صورت محاوره ای و مستقیم با این برنامه صحبت کنید. در ادامه بیشتر در مورد قابلیت ها و ویژگی های مایکروسافت کوپایلت صحبت خواهیم کرد.

قابلیت های مایکروسافت کوپایلت

مایکروسافت کوپایلت از آن دست هوش مصنوعی هایی است که می تواند عملکرد های مختلفی را ارائه داده و کارهای خاصی را برای ما انجام دهد. هر چند در صورتی که سری به سایت آن بزنید و از نسخه وب آن استفاده کنید، متوجه خواهید شد که شباهت زیادی با برنامه ChatGPT دارد و البته کمی رنگ و لعاب آن بیشتر و ظاهر آن بهتر است. اما باید گفت قابلیت های ویژه دیگری هم دارد که در ترکیب شدن با برنامه های مختلف مانند آفیس خود را نشان می دهند.

اگر بخواهیم ویژگی های مایکروسافت کوپایلت را به صورت فهرست وار معرفی کنیم، لیست ما به این صورت خواهد بود:

  • پشتیبانی و درک و صحبت کردن به بیش از 110 زبان؛
  • نگارش محتوای مختلف مانند متن، شعر، متون ادبی؛
  • امکان استفاده از فرامین صوتی را به کاربر می دهد؛
  • تولید نت های موسیقی؛
  • ارائه اطلاعات در مورد وب سایت های مختلف که کاربر در حال بازدید از آنهاست (در برنامه اج)؛
  • کار با فایل های مختلف و جابجایی بین برنامه های مختلف در ویندوز (کوپایلت 365)؛
  • مجهز به تولید کننده عکس برای ویرایش و تولید عکس های تازه؛
  • ساخت لوگو های مختلف با استفاده از توضیحات متنی؛
  • در نظر گرفتن فونت های متنی به بیش از 100 زبان در زمان ساخت لوگو؛

اینها قابلیت هایی است که فعلا می توان در مورد مایکروسافت کوپایلت به آن اشاره کرد اما باید گفت که این قابلیت ها در حال اضافه شدن هستند و ممکن است در آینده بهتر و بیشتر هم بشوند. همانطور که می بینید، در تعریفی که از این برنامه ارائه می شود، اشاره های مختلفی به چت جی پی تی می شود. باید گفت این دو برنامه از نظر ساختاری شباهت های زیادی به هم دارند که در بخش بعدی آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

قابلیت های مایکروسافت کوپایلت

آیا مایکروسافت کوپایلت همان ChatGPT است؟

در این مورد باید گفت که هر چند هر دوی این هوش مصنوعی ها از یک موتور و هسته یکسان استفاده می کنند اما تفاوت های زیادی با هم دارند و در جواب این سوال که آیا مایکروسافت کوپایلت همان ChatGPT است باید به صورت قاطع بگوییم خیر!

اولین چیزی که ممکن است این تفکر را در ذهن کاربران ایجاد کند که این دو برنامه و چت بات کار کردن با هوش مصنوعی یکی هستند، شکل ظاهری آنها است:

آیا مایکروسافت کوپایلت همان ChatGPT است!؟

همانطور که میبینید سایت مایکروسافت کوپایلت و برنامه ChatGPT شباهت بسیار زیادی باهم دارند و به نوعی مایکروسافت کوپایلت نسخه ای بهینه شده و تغییر یافته از این برنامه است. اما حقیقت این است که مایکروسافت کوپایلت تنها در این سایت خلاصه نمی شود و این سایت نمایی کوچک از برنامه ای بسیار بزرگتر است که می تواند روی گوشی، روی خودرو و حتی در برنامه های آفیس وجود داشته و به شما سرویس بدهد.

از نظر ساختار باید گفت مایکروسافت کوپایلت از همان مدل زبانی GPT-4 استفاده کرده است که در چت جی پی تی هم استفاده شده و دلیل اصلی شباهت این دو ابزار همین موضوع است. اما در عمل تفاوت های زیادی با هم دارند. در بخش بعدی با بررسی هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت به صورت تخصصی در مورد این تفاوت ها و شباهت ها صحبت می کنیم.

هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت

یکی از موارد مهمی که در مورد هر تکنولوژی هوش مصنوعی باید در نظر گرفته شود، منطق هوش مصنوعی آن و سیستمی است که بر اساس آن پیاده سازی شده است. در مورد مایکروسافت کوپایلت باید گفت که این سیستم هر چند بر اساس چت جی پی تی نوشته شده است، اما تفاوت های بزرگی با آن دارد. در اولین مرحله باید گفت که منظور ما از GPT 4 که در این بخش از مقاله در مورد آن صحبت می کنیم، با برنامه ChatGPT متفاو.ت است. برنامه ChatGPT که روش استفاده از آن را در مقاله خرید اکانت ChatGPT با هم بررسی کردیم تفاوت های زیادی دارد.

عبارت GPT در واقع یک سیستم برای پیاده سازی انواع ربات های هوش مصنوعی است که یک سرواژه از عبارت Generative Pre-trained Transformer است که به صورت ترنسفورمر تولیدگر از پیش آموزش دیده ترجمه می شود. در مورد ارتباط GPT با مایکروسافت کوپایلت باید گفت که در کوپایلت هم از موتور GPT-4 استفاده شده است. این همان هسته اصلی به کار گرفته شده در برنامه ChatGPT هم می باشد که البته باید گفت مایکروسافت کوپایلت تغییرات زیادی را روی آن اعمال کرده که مهمترین تغییر آن استفاده از مدل پایگاه داده ای پروتئوس است.

مدل پروتئوس برای اولین بار در بینگ به کار گرفته شد و به نوعی بنای اصلی یادگیری هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت به شمار می رود که در کنار GPT-4 توانسته ویژگی های جذاب و خوبی که پایلوت به کاربران داده است را بهبود داده و تقویت کند.

هوش مصنوعی مایکروسافت کوپایلت چیست!؟

هزینه و تعرفه های مایکروسافت کوپایلت

همانطور که انتظار می رود استفاده از این سرویسی به صورت کامل مانند سایر سرویس هایی که مایکروسافت در اختیار کاربران قرار می دهد، مشمول پرداخت هزینه است و باید گفت سیستمی با این حجم از قابلیت ها و ویژگی ها ارزان نخواهد بود. در حال حاضر این سرویس برای کاربران به صورت پرمیوم می تواند ماهیانه 30 دلار تمام شود.

البته باید گفت این قیمت برای Copilot 365 می باشد و در صورتی که بخواهید از نسخه چت بات این پلتفرم استفاده کنید، تنها کاری که لازم است انجام دهید ساخت یک ایمیل اکانت مایکروسافت است که از طریق ایجاد یک ایمیل Outlook انجام می شود.

هزینه و تعرفه های مایکروسافت کوپایلت

مزایا و معایب مایکروسافت کوپایلت

در زمان نگارش این مقاله در حدود 7 ماه است که از انتشار کوپایلت میگذرد و خیلی از کاربران از آن استفاده کرده اند. به نظر می رسد کوپایلت از آن برنامه هایی است که تا حد زیادی توانسته جوابگوی نیاز های کاربران بادش و کار آنها را ساده کند. اما هنوز نقایص و چالش هایی هم در آن وجود دارد که می تواند رفع شود. اگر بخواهیم با توجه به شرایط فعلی این برنامه، فهرستی از مزایا و معایب را برای ان آماده کنیم، به جدول زیر می رسیم:

مزایای مایکروسافت کوپایلتمعایب مایکروسافت کوپایلت
  • مجتمع سازی اطلاعات از ایمیل ها، فایل ها و مرورگر اینترنت با استفاده از اکانت مرکزی؛
  • بالا بردن سرعت انجام کار؛
  • کم شدن حجم کار روزانه به کمک AI؛
  • امنیت بالا در محرمانگی داده ها؛
  • بالا بردن ارتباطات تیمی و همکاری بین نفرات؛
  • احتمال نقض حریم خصوصی در فعالیت های شرکتی؛
  • یادگیری سخت برای برخی از کاربران در کار کردن با این برنامه؛
  • بالا رفتن وابستگی به تکنولوژی برای انجام کارها و افت توان کاربران؛
  • امکان بروز مشکلات از پیش تعیین نشده؛
  • هزینه بالا در زمان استفاده؛

موارد گفته شدی به نوعی موارد کلی هستند و نمی توان به صورت جز به جز و موردی ایرادات و مزایای مایکروسافت کوپایلت را تشریح کرد. زیرا در حال حاضر نمونه دیگری که بتواند کار این برنامه را انجام دهد وجود ندارد و نمی توان گفت که انتظارات ما از این برنامه تا چه اندازه باید بالا باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم به بررسی کلی مایکروسافت کوپایلت پرداختیم و دیدیم این ابزار جدید هوش مصنوعی می تواند چه کارهایی را برای ما انجام دهد. مایکروسافت کوپایلت در واقع نسخه تکمیل شده همان چت بات هوش مصنوعی استفاده شده در موتور جستجوی بینگ است که احتمالا با آن کار کرده باشید. این برنامه تکمیل شده است تا بتواند در سایر برنامه های مختلفی مانند آفیس هم کار کند. از ویژگی های اصلی آن می توان به امکان ویرایش فایل ها و تولید محتوای متنی، موتور تولید تصاویر و لوگو از روی توضیحات، درک و اجرای فرامین صوتی و همینطور رابط کاربری تعاملی با کاربران اشاره کرد. در صورتی که در مورد این ابزار جدید نظری داشتید، می توانید آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران
{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402