معرفی کامل انواع مادربرد (Mainboard / Motherboard) و کاربرد آنها

انواع مادربرد
  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

برای آشنایی با انواع مادربرد های منتشر شده در طول سال های اخیر با ما همراه باشید که در این زمینه به لیستی از بهترین مادربرد از برندهای معتبر جهانی اشاره خواهیم داشت که این موضوع میتواند برای گیمرها مفید باشد.

برای درک بهتر اینکه مادربرد چیست و انواع آن بشناسید با ما همراه باشید که در ادامه به توضیحات خوبی در این زمینه اشاره نموده ایم. تمام داده های شما و اتصالاتی که سبب خروجی در صفحه نمایش میشود به Motherboard مربوط است که فرم فاکتوربندی مادربرد در این زمینه بسیار مهم بوده است. فرم مادربرد میتواند از مدل های مختلفی نظیر ATX، E-ATX، Micro ATX، یا Mini-ITX باشد که این موضوع به سایز کیس نیز مرتبط بوده است و میتواند تعیین کننده کیفیت بهتر باشد.

فهرست مطالب

مادربرد چیست؟

مفهوم و معنای بسیاری را برای مادربرد میتوان درنظر گرفت اما به صورت خلاصه و کوتاه باید بدانید مادربرد یک میزبان برای تمام اتصالات کیس بوده است که از طریق کابل پردازش و داده های خود را به مانیتور منتقل میکند. تمام رویدادهای نرم افزاری و حرکت سخت افزاری (نظیر روشن شدن فن) مرتبط به مادربرد بوده است.

انواع مادربرد

در ادامه میتوانید با مدل های مختلف مادربرد آشنا شوید.

1. مادربرد AT

انواع مادربرد

مادربرد AT را میتوان جزو اولین نسل از مادربردهای منتشر شده در سراسر جهان دانست که در دهه 80 میلادی پرطرفدار بودند و به نسبت مزایایی که در اختیار داشتند به عنوان ابرقدرت دنیای مادربرد شناخته میشدند. این نسل از نظر ابعاد، سایز بسیار بزرگی را داشتند و عملا استفاده از آنها در کیس های کوچک امکان پذیر نبود. در زمانی که این نسل وارد بازارهای جهانی شد به دلیل محدودیت های فناوری و مبتدی بودن صنعت مادربرد، ورودی و مزایای چشمگیری برای آن درنظر گرفته نشده بود و همین امر سبب میشد تا شناسایی آنها براساس مزایا و یا ورژن کار دشواری باشد زیرا چیزی برای اثبات اینکه مادربرد ورژن خاصی است وجود نداشت.

2. مادربرد ATX

مادربرد چیست و انواع آن

نسل دیگری از مادربردها در دهه بعدی یعنی 90 میلادی منتشر شد که این سبک برای از بین بردن محدودیت ها و معایب مادربرد AT ساخته شد. علاوه بر مزایای جدیدی که در مادربردهای مادربرد ATX بکارگیری شد شاهد سایز کوچکتر آن بودیم که این موضوع امکان استفاده از مادربرد در کیس های کوچکتر را امکان پذیر ساخت. امروزه اکثر سیستم های گیمینگی که در خانه ها وجود داشته از نسل ATX هستند که این موضوع به معنای قدیمی بودن مادربردها نیست بلکه سبک و استایل آن بوده است. علاوه بر موارد ذکر شده بدنیست بدانید که دیگر مدل های مادربرد نظیر E-ATX و Micro-ATX برهمین مبنا شکل گرفته اند که هریک میزبان ابعاد مختلفی هستند.

3. مادربرد Micro-ATX

بهترین مادربرد

عدم استفاده از اسلات و پورت های بیشتر سبب بوجود آمدن مادربردهایی تحت عنوان Micro-ATX شد. در واقع این نسل یک نسخه کوچک شده از مادربرد ATX بوده که برای کیس های کوچکتر درنظر گرفته شد. معمولا اشخاصی هستند که به دلیل کمبود فضای کاری و یا محدودیت فضا در کیس به سراغ استفاده از این نوع مادربرد میروند که بدنیست بدانید امروزه این نسل به محبوبیت بسیار خوبی دست یافته که به نسبت مدل قبلی ارزان قیمت تر نیز بوده است و عملکرد ثابتی را ارائه میدهد.

4. مادربرد Mini-ITX

مادربرد چیست و انواع آن

هدف از ساخت مادربرد Mini-ITX بکارگیری آن در فضاهای بسیار کوچک بوده است زیرا در آن زمان بسیاری از شرکت ها به دلیل کمبود فضا نیازمند کیس هایی بودند که در کوچکترین فضا نیز بتوان از آنها استفاده نمود. مادربرد Mini-ITX یک گزینه عالی در این زمینه بوده زیرا با کم نمودن اسلات و پورت های ورودی که گاها تا 1 پورت نیز دیده شده از دیگر موارد خودداری نموده و سایز بسیار کوچک تری را نسبت به تمام موارد در اختیار داشته است. مبنای بکارگیری مادربرد Mini-ITX در کیس ها بسیار ساده بوده زیرا معمولا شاهد بکارگیری قطعات معمولی و ضعیف در آنها هستیم.

5. مادربرد E-ATX

انواع مادربرد

با تکمیل نمونه نیاز کاربرانی که با محدودیت بودجه و فضا همراه بودند نوبت به نسل جدیدی از مادربردها رسید که براساس آن بتوان تعداد پورت و اسلات ها را برای بکارگیری مزایای بیشتر افزایش داد. مادربرد E-ATX که حرف اول آن مخفف Extended بوده یک گزینه عالی در دنیای کنونی بوده که میزبان ویژگی های بسیاری بوده است. برای بکارگیری این نسل از مادربردها نباید محدودیت فضا داشته باشید زیرا اسلات های متعدد آن نیازمند یک کیس بزرگ بوده تا به درستی بتوان از آن استفاده نمود. این مادربرد امکان پشتیبانی همزمان از چندین کارت گرافیک را داشته و معمولا از آن برای انجام اقدامات بسیار سنگین در زمینه های مختلف استفاده میشود. این نسل از مادربرد در کنار قیمت بالایی که در اختیار دارند بسیار کمیاب هم هستند و این موضوع به دلیل محدودیت ساخت آن بوده است.

6. مادربرد LPX

مادربرد چیست و انواع آن

نسلی که به سرعت آمد و به سرعت فراموش شد. سری مادربرد LPX با ظرفیت بسیار کوچک خود میزبان تعداد محدودی اسلات و پورت بود که در اوایل دهه 90 وارد بازارهای مادربرد شد. در آن زمان شرکت وسترن دیجیتال با دستکاری در ماهیت اصلی مادربرد توانست نسخه جدیدی از آن را منتشر کند که متاسفانه به دلیل ضعف های بسیار از سوی کاربران نادیده گرفته شد و سریعا از صحنه روزگار محو شد.

7. مادربردهای BTX و Pico BTX

بهترین مادربرد

نسل مادربرد BTX و Pico BTX از سوی کمپانی اینتل توسعه داده شد که بخش اصلی آن BTX و زیرمجموعه کوچکترش Pico BTX نام داشته است. این نسل از مادربردها از سوی اینتل یک استارت عالی برای روی آوردن به سمت پردازنده های کم مصرف بوده زیرا در هنگام کارایی مادربردهای BTX و Pico BTX شاهد گرمای زیادی بودیم و عملا این موضوع خطرات بسیاری را برای کیس به همراه داشت. همین موضوع سبب شد تا کمپانی اینتل با تجربه خود این نسل را کنار بگذارد و به ساخت تراشه های جدید با مصرف کمتر و پردازش بالاتر برود که امروزه شاهد نسخه های متعددی از آن هستیم.

سخن پایانی

معرفی کامل انواع مادربرد (Mainboard / Motherboard) و کاربرد آنها به پایان رسید و همانطور که شاهد بودید به نمونه های مناسب و ارزشمندی در این زمینه اشاره شد. مدل های گوناگون معرفی شده براساس آخرین آزمایش های صورت گرفته از سوی منابع معتبر جهانی، به عنوان بهترین مادربردها شناخته شده اند که اگر نمونه بهتری را در این زمینه میشناسید، میتوانید در بخش نظرات با ما همراه باشید و توضیحات و گزینه مدنظر خود را با دیگر کاربران سایت به اشتراک بگذارید.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402