معرفی فیلم نمور ؛ خلاصه داستان + بررسی فیلم

  • twiter
  • linked-in
  • whatsapp

فیلم نمور یک فیلم درام ایرانی است که در سال 1401 اکران شد و مورد توجه قرار گرفت. در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم سینمایی ایرانی نمور همراه شما هستیم.

درام‌های اجتماعی این روزها بیشترین محصولات سینمایی هستند که از کارگردانان مختلف می‌بینیم و دیگر چهره فیلم‌سازی در نسل جدید را تغییر داده‌اند. اگر در دهه‌های پیشین سینما به دنبال قهرمانان شسته و رفته با ویژگی‌های عالی برای فیلم‌ها بود، در سال‌های جدید قصد دارد قهرمانان خود را با چهره‌های ستم‌دیده، شخصیت‌های خاکستری و زندگی‌ای پرتلاطم که با مسائل مختلف اجتماعی دست و پنجه نرم می‌کند، نشان دهند. این تحول در نگاه کارگردانان باعث شده آثاری تقریبا یکسان اما با زوایای دید مختلف از آنها ببینیم.

فیلم نمور به کارگردانی داوود بیدل و نویسندگی نوشین معراجی ساخته شده است. تهییه‌کننده این اثر یاسر جعفری و فیلم محصول سال 1400 است که ابتدا در جشنواره فیلم و سپس در سینماها اکران شد. در ادامه مقاله پیش رو پلازا قصد داریم تا با معرفی فیلم نمور همراه شما باشیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم نمور

ژانر فیلم نمور درام، اجتماعی و خانوادگی است. این فیلم نخست در تاریخ 21 بهمن 1400 در جشنواره فیلم فجر اکران شد و بعد از 16 شهریور 1401 توانست اکران سینمایی شود. مدت زمان فیلم سینمایی نمور 80 دقیقه است.

داستان فیلم نمور

داستان فیلم نمور

خلاصه فیلم سینمایی نمور درباره یک برادر بزرگتر به نام داوود و خواهر او دلارام است. داوود سال‌هاست که با خواهرش ارتباطی ندارد و دلارام که داوود را مقصر جلوگیری ازدواج با مرد دلخواهش می‌داند، با او قهر است. پس از فوت همسر فعلی دلارام، داوود، همسرش سمیرا و دخترشان آرام راهی شمال می‌شوند اما دلارام آنها را نمی‌پذیرد. در این بین اتفاقاتی می‌افتد که داوود علیرغم اینکه تصمیم بازگشت گرفته، به همراه خانواده کنار دلارام می‌ماند. ظاهرا خواهر مبتلا به سرطان شده و تنها پیوند مغز و استخوانی که آرام، دختر داوود، توانایی اهدای آن را دارد، دلارام را نجات می‌دهد. این درگیری‌ها همچنین منجر به آشکار شدن رازی 20 ساله و سر به مهر می‌شود.

بازیگران فیلم نمور

این قسمت را به معرفی هنرپیشگان این فیلم اختصاص می‌دهیم. ابتدا به سراغ بیوگرافی بازیگران اصلی رفته و بعد از آن سایر هنرپیشگان را معرفی می‌کنیم.

محمدرضا علیمردانی

خلاصه فیلم سینمایی نمور

محمدرضا علیمردانی یکی از صداپیشگان، بازیگران، خوانندگان و مجریان ایرانی است که در 11 خرداد 1355 متولد شد. او فعالیتش را از سال 1370 شروع کرد و علیرغم مشکل حنجره‌ای که داشت، به دنیای بازیگری پا گذاشت. در سال 1376 او در برنامه نوروز ۷۶ داریوش کاردان حضور پیدا کرد. آقای علیمردانی در صداپیشگی و دوبله مهارت خاصی پیدا کرد و تا کنون صداپیشه بسیاری از شخصیت‌های دوست داشتنی بوده است. اولین باری که این بازیگر بسیار مورد توجه قرار گرفت، در سریال پایتخت ۴ و نقش عبدالفتاح بائو بود. او سپس در سریال‌های سودا و پدر گواردیولا نیز حضور داشت و همچنین مجری برنامه‌هایی همچون شب‌های مافیا، ناتو و چهل تیکه بوده است‌. آقای علیمردانی را به گویندگی انیمیشن پرطرفدار سریالی دیرین دیرین نیز می‌شناسند.

سیمرا حسن پور

بازیگران فیلم نمور

سمیرا حسن پور بازیگر اهل ایران متولد 16 آذر 1363 است. او بازیگری را از سال 1388 با نقش ناهید در سریال دلنوازان شروع کرد و سپس با نقش گلی در سریال پایتخت توانست توجه‌ها را به خود جلب کند. این بازیگر در سال 1392 نخستین بار وارد سینما شد و برای بازی در فیلم تمشک توانست نامزد دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن شود. همچنین خانم حسن پور باری دیگر برای ایفای نقش در فیلم سه کام حبس نامزدی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن را کسب کرد. او در سال 1395 با سامان سالور کارگردان ازدواج کرد و در آثاری همچون فیلم لب خط و سریال جیران حضور داشته است.

نسیم ادبی

تریلر فیلم سینمایی نمور

نسیم ادبی بازیگر و صداپیشه ایرانی در 17 شهریور سال 1355 متولد شد. او از سال 1372 تئاتر را شروع کرد و با سریال دوقلوها در سال 1375 جلوی دوربین رفت. خانم ادبی از سال 1376 فعالیت سینمایی خود را نیز آغاز کرد اما شهرتش به سریال شهرزاد و نقش حمیرا برمی‌گردد. شهرزاد سکوی پرتابی عالی برای این هنرپیشه بود به طوری که بعد از آن در سریال‌هایی همچون گلشیفته، برادر جان، پدر گواردیولا و رحیل حضور پیدا کرد و توانسته تا کنون بازیگر موفقی باشد. از فیلم‌های موفق خانم ادبی باید به خوب، بد، جلف، مهمانخانه ماه نو، پسرکشی و خائن کشی اشاره کنیم.

باربد بابایی

هنرپیشه های فیلم سینمایی نمور

باربد بابایی مجری و بازیگر ایرانی در 20 شهریور 1357 به دنیا آمد. او فعالیت خود را از 19 سالگی و با تئاترهای دانشجویی شروع کرد. در سال 1377 با نمایش پرتگاه و سال 1379 با سریال روزهای بیاد ماندنی رسما به دنیای بازیگر پا گذاشت. او با اینکه مجری‌گری را دوست نداشت در سال 1382 مجری برنامه موزیک ما شد. آقای بابایی را عمدتا بخاطر اجرای برنامه شب کوک در تلویزیون می‌شناسند. نمور دومین فیلم این هنرپیشه پس از بی‌خوابی اسب‌ها است.

بهاره کیان افشار

تاریخ اکران فیلم نمور

بهاره کیان‌ افشار از هنزپیشه‌های معروف ایرانی است که در زمینه ترانه‌سرایی نیز فعالیت دارد. او بازیگری را نخستین بار از سال 1383 و سریال کلاه پهلوی به طور حرفه‌ای آغاز کرد و توانست به شهرت برسد. این هنرپیشه تا به حال در آثار مختلفی از جمله سریال‌های گلشیفته، می‌خواهم زنده بمانم، نوار زرد،فیلم‌های دشمن زن، سگ بند و آهنگ دو نفره ایفای نقش داشته است.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی نمور عبارتند از:

  • پریسا شاهولیان
  • محمدرضا عباسی
  • سید بنیامین شهیدزاده

نقد فیلم سینمایی نمور

در این بخش با بررسی فیلم همراه شما هستیم.

هدف فیلمنامه و عملکرد در جشنواره

نمور یک فیلم اجتماعی و درام از داوود بیدل بود که با کارگردانی آن دومین تجربه خود را پس از فیلم عشق و خیانت می‌گذراند. فیلم بنا دارد بطن یک خانواده از هم پاشیده شده را به مخاطب در طی دیالوگ‌های مختلف نشان دهد. این اثر در جشنواره فجر سال 1400 به نمایش درآمد و نتوانست در هیچ رشته‌ای صاحب جایزه و حتی نامزد شود. همچنین پس از اکران نیز شاهد فروش موفقی از آن نبودیم.

نگاهی بر چگونگی عملکرد فیلم

اما همه این موارد بالایی که گفتیم دلیل بر ضعیف بودن و شکست فیلم نمور است؟ در پاسخ این سوال باید بگوییم خیر. فیلم موضوع جالب و نویی دارد که در یک سوم پایانی خود دچار تحولی بزرگ شده و دقیقا در همان قسمت‌ها به اوج خود می‌رسد. اما مشکل اینجاست که هم فیلمنامه‌نویس و هم کارگردان فکر دو سوم اول را نمی‌کنند. فیلم به سبب ژانر خود، چیدمان صحنه و انتخاب لباس بازیگران به خودی خود بی‌حوصله به نظر می‌رسد و در دقایق ابتدایی شاهد روند کند آن هستیم. آقای علیمردانی با احترام بازی خوبی در این فیلم نداشته و برخلاف شخصیت بائو و آن همه ریزه‌کاری، کمترین واکنش‌هایش نیز طبیعی نیست. از سوی دیگر سمیرا حسن پور بازی خوبی را به مخاطب نشان می‌دهد. نسیم ادبی نیز قدرت بازیگری‌اش در این اثر بکار گرفته نشده است و یک بازی معمولی دارد.

فیلم دقیقا تا دو سوم خود کاملا قابل پیش بینی است تا اینکه شوک اصلی را وارد می‌کند و در این قسمت کمی جان می‌گیرد. روابط بین شخصیت‌ها چندان منطقی ندارد و گاه اصلا نمی‌دانیم چرا این شخصیت چنین واکنشی نشان می‌دهد. به طور کل، نمور فیلمی سرگردان با چند ویژگی مثبت است. این اثر فروش زیادی نداشت اما گویی همینقدر دیده شدن نیز برای سازندگان این اثر بس بود و گله چندانی نداشتند. همچنین نمرات فیلم نمور نیز با توجه به کیفیت‌ کار متوسط بودند. در نتیجه می‌توانیم بگوییم این اثر برای یک بار ارزش تماشا دارد.

کلام آخر

نقد فیلم سینمایی نمور

به انتهای مقاله معرفی و بررسی فیلم سینمایی نمور رسیدیم و سعی کردیم تمام اطلاعات و نکات فیلم را به شما بگوییم. یک نکته مهمی که باعث شد این اثر کمتر دیده شود، تبلیغات کم و ساخت پوستر و تریلر فیلم سینمایی نمور بود که روی آن چندان دقتی گذاشته نشده بود. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ لطفا ما را از دیدگاه‌های خود آگاه کنید. از همراهی شما متشکریم.

{{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.rate)}}
تعداد رای: {{farsiNumber(model.mPrc.data && model.mPrc.data.count)}} نفر
{{farsiNumber(n)}}
مقالات مرتبط
دیدگاه شما
captcha
دیدگاه کاربران1 دیدگاه
avatar
مهتاب
.
07 دی 1402، 18:56
پاسخ
0
0
نکته مثبت فیلم بازی خوبتر آقای علیمردانی نسبت به بقیه بازیگران هست. فیلم سر درگم هست و گیج میشی. باربد بابایی و بهاره کیان افشار داغونن. سمیرا حسن زاده که نگم براتونhp
جدول فروش فیلم ها
  • 956.366 میلیارد دلار
    Oppenheimer
    اکران: 21 جولای 2023
  • 571.721 میلیارد دلار
    Wonka
    اکران: 15 دسامبر 2023
  • 423.489 میلیارد دلار
    Aquaman and the Lost Kingdom
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 221.893 میلیارد دلار
    Migration
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 206.185 میلیارد دلار
    Trolls Band Together
    اکران: 17 نوامبر 2023
  • 156.771 میلیارد دلار
    Killers of the Flower Moon
    اکران: 19 اکتبر 2023
  • 151.782 میلیارد دلار
    Anyone But You
    اکران: 22 دسامبر 2023
  • 92.691 میلیارد دلار
    Mean Girls
    اکران: 12 ژانویه 2023
  • 89 میلیارد دلار
    Wish
    اکران: 22 نوامبر 2023
  • 51.6558 میلیارد دلار
    The Boys in the Boat
    اکران: 25 دسامبر 2023
  • 314.343 میلیارد تومان
    فسیل
    اکران: 22 اسفند 1401
  • 248.7 میلیارد تومان
    هتل
    اکران: 05 مهر 1402
  • 77.5419 میلیارد تومان
    شهر هرت
    اکران: 22 تیر 1402
  • 59.6495 میلیارد تومان
    بچه زرنگ
    اکران: 02 شهریور 1402
  • 49.8288 میلیارد تومان
    ویلای ساحلی
    اکران: 23 آبان 1398
  • 49.4606 میلیارد تومان
    هاوایی
    اکران: 13 دی 1402
  • 25.0594 میلیارد تومان
    نارگیل 2
    اکران: 18 مرداد 1402
  • 24.7578 میلیارد تومان
    ورود خروج ممنوع
    اکران: 15 آذر 1402
  • 19.6814 میلیارد تومان
    سه کام حبس
    اکران: 05 اردیبهشت 1402
  • 19.4418 میلیارد تومان
    آهنگ دو نفره
    اکران: 30 فروردین 1402